Urząd Miasta Łodzi

Edukacja

Palmiarnia Ogrodu Botanicznego w Łodzi, spośród wielu wykonywanych zadań związanych z ochroną przyrody, duży nacisk kładzie na działalność edukacyjną i popularyzatorską skierowaną do dzieci, młodzieży szkolnej i osób dorosłych. Różnorodność warunków przyrodniczych, bogata flora i fauna, umożliwiają prowadzenie ciekawych zajęć w zakresie biologii, geografii i ochrony środowiska.

Szeroki zakres zajęć dydaktycznych dostosowanych do grup wiekowych, jest cennym uzupełnieniem edukacji prowadzonej w szkołach. Podstawową zaletą lekcji odbywających się na terenie Palmiarni jest umożliwienie uczestnikom nawiązania bezpośredniego kontaktu z przyrodą egzotyczną, a tym samym poznania różnorodnego świata roślin i zwierząt.

Oferta edukacyjna Palmiarni Ogrodu Botanicznego

Przedszkole

Znane i nieznane egzotyczne rośliny jadalne

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z roślinami, których owoce, liście, kwiaty i inne elementy są przez człowieka wykorzystywane w żywieniu. W czasie spaceru po Palmiarni, dzieci mają za zadanie odszukać znane im owoce. Przy wszystkich prezentowanych podczas zajęć roślinach prowadzona jest krótka pogadanka. Pod koniec zajęć dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest pokolorowanie rysunków poznanych na zajęciach owoców.


Przedziwny świat roślin

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest przedstawienie dzieciom jak przedziwnie i różnorodnie mogą być zbudowane rośliny. W czasie zajęć dzieci poznają podstawy budowy roślin oraz przykłady różnorodnych przystosowań do warunków środowiska. Pod koniec zajęć dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest pokolorowanie rysunków poznanych na zajęciach osobliwych roślin (kaktus, palma daktylowa, dzbanecznik i inne).


Kolorowy świat tropików

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z mnogością barw, jakie mogą napotkać poznając świat roślin tropikalnych. W czasie spaceru po Palmiarni dzieci mają za zadanie zaobserwować najbarwniejsze i najbardziej niezwykłe kwiaty, owoce, liście. Dowiadują się, dlaczego rośliny wykształcają kolorowe pędy. Po zakończonych zajęciach dzieci otrzymują karty pracy, w których kolorują poznane rośliny.


Zielona zima

Temat realizowany na terenie Palmiarni w czasie zimy.

W czasie wędrówki po Palmiarni zwracana jest uwaga dzieci na to, że choć w Polsce zimą wegetacja zanika, to jednak w wielu miejscach na ziemi zjawisko to nie występuje. Wprowadzona zostaje tematyka strefowości klimatu i roślinności na Ziemi.


Zwiedzanie Palmiarni z przewodnikiem

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Szkoła podstawowa klasy I - III

Osobliwości świata roślin

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W czasie zajęć dzieci zapoznają się z najbardziej niezwykłymi roślinami znajdującymi się w kolekcji Palmiarni (m.in.: palma daktylowa, palma kokosowa, ruszczyk, bananowiec, eukaliptus, cykas, rosiczka, kaktusy). Prowadzący zwraca uwagę dzieci na różnorodne przystosowania roślin do warunków siedliskowych. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Znane i nieznane egzotyczne rośliny jadalne

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z roślinami, których owoce, liście, kwiaty i inne elementy są przez człowieka wykorzystywane w żywieniu. W czasie spaceru po Palmiarni, dzieci mają za zadanie odszukać znane im owoce. Przy wszystkich prezentowanych podczas zajęć roślinach prowadzona jest krótka pogadanka. Pod koniec zajęć dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest pokolorowanie i podpisanie rysunków poznanych na zajęciach roślin.


Zwiedzanie Palmiarni z przewodnikiem

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Szkoła podstawowa klasy IV - VI

Osobliwości świata roślin

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W czasie zajęć dzieci zapoznają się z najbardziej niezwykłymi roślinami znajdującymi się w kolekcji Palmiarni (m.in.: palma daktylowa, palma kokosowa, płaskla łosioroga, ruszczyk, bananowiec, eukaliptus, cykas, rosiczka, kaktusy). Prowadzący zwraca uwagę dzieci na różnorodne przystosowania roślin do warunków siedliskowych. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Znane i nieznane egzotyczne rośliny jadalne

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z roślinami, których owoce, liście, kwiaty i inne elementy są przez człowieka wykorzystywane w żywieniu. W czasie spaceru po Palmiarni, dzieci mają za zadanie odszukać znane im owoce. Przy wszystkich omawianych podczas zajęć roślinach prowadzona jest krótka pogadanka. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Strefy roślinne kuli ziemskiej

Temat realizowany na terenie Palmiarni (przewidziany dla uczniów klas VI).

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi stref klimatyczno-roślinnych Ziemi. Na zajęciach uczniowie mogą osobiście doświadczyć, jakie warunki termiczne i wilgotnościowe panują w strefie okołorównikowej, podzwrotnikowej i zwrotnikowej. W czasie spaceru po Palmiarni dzieci poznają przedstawicieli świata roślin omawianych stref klimatycznych. Prowadzący wskazuje liczne przystosowania roślin do wzrostu w danej strefie. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Przyrodnicze skarby Ogródka Dydaktycznego

Temat realizowany na terenie Ogródka Dydaktycznego w sezonie letnim.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historią Ogródka Dydaktycznego (m. in.: nawiązanie do historii Łodzi i Puszczy Łódzkiej); wyjaśnienie przyczyn ukształtowania się w nim specyficznego mikroklimatu, sprzyjającego uprawie cennych i wrażliwych gatunków roślin; prezentacja najbardziej interesujących gatunków drzew i krzewów zgromadzonych w Ogródku Dydaktycznym. W trakcie zajęć dzieci wypełniają karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Zwiedzanie Palmiarni z przewodnikiem

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Gimnazjum

Rośliny użytkowe tropików

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych subtropikalnych i tropikalnych roślin użytkowych, określenie ich pochodzenia i cech charakterystycznych; wskazanie roślin użytkowych z różnych grup (m.in.: rośliny oleiste, włóknodajne, owocowe, przyprawowe, cukrodajne, używki); omówienie znaczenia wymienionych roślin użytkowych w życiu i gospodarce człowieka. W czasie spaceru po Palmiarni młodzież poznaje rośliny jadalne i uprawiane na potrzeby przemysłu, pochodzące z różnych części świata (m. in.: cynamonowiec, kawa, bawełna, rozmaryn, daktylowiec, herbata, bananowiec). W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Strefy roślinne kuli ziemskiej

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest usystematyzowanie wiedzy na  temat stref klimatyczno-roślinnych Ziemi. Na zajęciach młodzież osobiście doświadcza, jakie warunki termiczne i wilgotnościowe panują w strefie okołorównikowej, podzwrotnikowej i zwrotnikowej. W czasie spaceru po Palmiarni młodzież poznaje przedstawicieli świata roślin omawianych stref. Prowadzący wskazuje liczne przystosowania roślin do wzrostu w danej strefie. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Osobliwości świata roślin

Temat realizowany na terenie Palmiarni. 

W czasie zajęć młodzież zapoznaje się z najbardziej niezwykłymi roślinami znajdującymi się w kolekcji Palmiarni (m.in:. palma daktylowa, palma kokosowa, bananowiec, eukaliptus, sagowce, rosiczki, kaktusy, storczyki, bromelie). Prowadzący zwraca uwagę na różnorodne przystosowania roślin do warunków siedliskowych (sukulenty, kserofity, hydrofity, higrofity, epifity, rośliny owadożerne). W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy oraz krótki quiz.


Kolekcje roślin egzotycznych w Palmiarni

Temat realizowany na terenie Palmiarni. 

Celem zajęć jest omówienie roli ogrodów botanicznych i palmiarni w gromadzeniu roślin i poznawaniu bogactwa przyrodniczego świata, wyjaśnienie znaczenia ogrodów botanicznych i palmiarni w ochronie różnorodności biologicznej świata (gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki chronione, badania naukowe, reintrodukcja gatunków, konwencja CITES), prezentacja podstawowych grup roślin kolekcjonowanych w Palmiarni. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy oraz krótki quiz.


Przyrodnicze skarby Ogródka Dydaktycznego

Temat realizowany na terenie Ogródka Dydaktycznego w sezonie letnim.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historią Ogródka Dydaktycznego (nawiązanie do historii Łodzi i Puszczy Łódzkiej); wyjaśnienie przyczyn ukształtowania się w nim specyficznego mikroklimatu, sprzyjającego uprawie cennych i wrażliwych gatunków roślin; prezentacja najbardziej interesujących gatunków drzew i krzewów zgromadzonych w Ogródku Dydaktycznym. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Zwiedzanie Palmiarni z przewodnikiem

Temat realizowany na terenie Palmiarni.
W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Szkoła średnia

Funkcjonowanie organizmu roślinnego

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat funkcji poszczególnych części roślin (łodyga, korzeń, liście, kwiat, owoc) oraz przeobrażeń związanych z przystosowaniem do warunków siedliskowych. Uczestnicy zajęć pracują w grupach. Poznają przykłady kolejnych przystosowań na konkretnych okazach roślin egzotycznych. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Przystosowanie - jedyna szansa na przeżycie

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat budowy roślin i przystosowań wynikających z potrzeby dostosowania się do panujących warunków siedliskowych. W trakcie zajęć omówione są typy środowisk oraz rodzaje siedlisk, w jakich mogą występować rośliny. Charakteryzowane są w oparciu o żywy materiał roślinny podstawowe grupy ekologiczne roślin: wodne (hydrofity), wilgociolubne (higrofity), znoszące niedobór wody (kserofity), światłolubne (heliofity) oraz cieniolubne (skiofity), pnącza, epifity, rośliny mięsożerne, rośliny cudzożywne. Przedstawione są przekształcenia ewolucyjne korzenia oraz pędu na wybranych przykładach roślin egzotycznych. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Tajemniczy świat storczyków

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest przybliżenie pięknej i tajemniczej zarazem grupy roślin należących do najliczniejszej w gatunki rodziny storczykowatych. W czasie zajęć młodzież poznaje podstawowe zagadnieniami odnośnie budowy i specyfiki rozmnażania storczyków, zdobywa także najistotniejsze wiadomości związane z domową uprawą tychże roślin, a przede wszystkim poznaje przedstawicieli tej grupy flory w kolekcji Palmiarni. Prowadzący omawia występowanie storczyków na kuli ziemskiej oraz nakreśla przyczyny zagrożenia i problematykę ochrony storczyków dziko występujących. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Kaktusy i inne sukulenty

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest przybliżenie grupy roślin doskonale przystosowanych do życia w warunkach pustynnych. W czasie zajęć młodzież poznaje podstawowe zagadnienia odnośnie budowy i ekologii sukulentów, a także zdobywa najistotniejsze wiadomości związane z domową uprawą tychże roślin. Prowadzący omawia występowanie sukulentów na kuli ziemskiej oraz prezentuje przedstawicieli zgromadzonych w kolekcji Palmiarni. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Strefy roślinne kuli ziemskiej

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest przypomnienie i usystematyzowanie wiadomości na temat istniejących na Ziemi stref klimatyczno-roślinnych oraz wyjaśnienie wpływu mórz i oceanów na rozkład stref roślinnych kuli ziemskiej. Na zajęciach młodzież osobiście doświadcza, jakie warunki termiczne i wilgotnościowe panują w strefie okołorównikowej, podzwrotnikowej i zwrotnikowej. W czasie spaceru po Palmiarni młodzież poznaje przedstawicieli świata roślin omawianych stref. Prowadzący wskazuje liczne przystosowania roślin do wzrostu w danej strefie. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Kolekcje roślin egzotycznych w Palmiarni

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest omówienie roli ogrodów botanicznych i palmiarni w gromadzeniu roślin i poznawaniu bogactwa przyrodniczego świata, wyjaśnienie znaczenia ogrodów botanicznych i palmiarni w ochronie różnorodności biologicznej świata (gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki chronione, badania naukowe, reintrodukcja gatunków, konwencja CITES), prezentacja podstawowych grup roślin kolekcjonowanych w Palmiarni. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy oraz krótki quiz.


Rośliny użytkowe tropików

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych subtropikalnych i tropikalnych roślin użytkowych, określenie ich pochodzenia i cech charakterystycznych; wskazanie roślin użytkowych z różnych grup (m.in.: rośliny oleiste, włóknodajne, owocowe, przyprawowe, cukrodajne, używki); omówienie znaczenia wymienionych roślin użytkowych w życiu i gospodarce człowieka. W czasie spaceru po Palmiarni młodzież poznaje rośliny jadalne i uprawiane na potrzeby przemysłu, pochodzące z różnych części świata (m.in.: cynamonowiec, kawa, bawełna, rozmaryn, daktylowiec, herbata, bananowiec). W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia kończy wspólne odczytanie najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Przyrodnicze skarby Ogródka Dydaktycznego

Temat realizowany na terenie Ogródka Dydaktycznego w sezonie letnim.

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z historią Ogródka Dydaktycznego (nawiązanie do historii Łodzi i Puszczy Łódzkiej); wyjaśnienie przyczyn ukształtowania się w nim specyficznego mikroklimatu, sprzyjającego uprawie cennych i wrażliwych gatunków roślin; prezentacja najbardziej interesujących gatunków drzew i krzewów zgromadzonych w Ogródku Dydaktycznym. W trakcie zajęć młodzież wypełnia karty pracy. Zajęcia są podsumowane wspólnym odczytaniem najważniejszych informacji zanotowanych w kartach pracy.


Rośliny nagozalążkowe i okrytozalążkowe

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat budowy roślin nagozalążkowych i okrytozalążkowych oraz omówienie roli ogrodów botanicznych i palmiarni w gromadzeniu roślin i poznawaniu bogactwa przyrodniczego świata, wyjaśnienie znaczenia ogrodów botanicznych i palmiarni w ochronie różnorodności biologicznej świata (gatunki zagrożone wyginięciem, gatunki chronione, badania naukowe, reintrodukcja gatunków, konwencja CITES), prezentacja podstawowych grup roślin kolekcjonowanych w Palmiarni.


Zwiedzanie Palmiarni z przewodnikiem

Temat realizowany na terenie Palmiarni.

W trakcie wspólnego spaceru z przewodnikiem, dzieci poznają historię Palmiarni oraz najważniejsze elementy kolekcji roślin szklarniowych. Przewodnik prezentuje rośliny egzotyczne pochodzące z różnych części świata, rośliny w danym momencie kwitnące, owocujące, a także cechujące się swoistymi, często niezwykłymi przystosowaniami. Prezentowane są również przykłady zastosowań tych roślin przez człowieka.

Zapisy na zajęcia w Palmiarni prowadzone są pod numerem telefonu 42 674 96 65. Prosimy o wcześniejsze rezerwowanie terminów. Zajęcia edukacyjne odbywają się od wtorku do piątku od 10.00 do 14.00. Liczba przewodników i prowadzących zajęcia jest ograniczona. Opłata za zajęcia edukacyjne wynosi 60 zł.

Kalendarz
Kontakt