Urząd Miasta Łodzi

Edukacja

Oferta edukacyjna Miejskiego Ogrodu Zoologicznego obejmuje zajęcia w zoo w cyklu całorocznym. Ze względu na posiadanie ogrzewanych pawilonów lekcje przyrody/ biologii są możliwe do przeprowadzenia w zoo także w okresie jesienno – zimowym. Niezależnie od pory roku poniższa oferta zajęć oferuje spacer po zoo w towarzystwie indywidualnego przewodnika dydaktycznego. Wykorzystywana jest także  sala konferencyjna, w większości do pokazów filmów edukacyjnych i prelekcji multimedialnych wzbogacających wizytę w Zoo.

Wszystkie formy organizowanych zajęć, imprez masowych czy pomocy dydaktycznych znajdujących się na terenie zoo są gruntownie przygotowywane pod względem merytorycznym i metodologicznym przez pracowników Działu Dydaktycznego przy stałej współpracy z kadrą naukową Katedry Badania Różnorodności Biologicznej, Dydaktyki i Bioedukacji Uniwersytetu Łódzkiego. W proponowanych zajęciach bardzo duży nacisk kładziemy na treści związane z głównym problem współczesnej cywilizacji, jakim jest zapewnienie trwałości zasobów przyrody. Edukacja w zakresie ochrony gatunkowej zwierząt,  z uwzględnieniem ochrony różnorodności biologicznej, jest podstawowym obowiązkiem każdego, zatwierdzonego przez Ministerstwo Środowiska, ogrodu zoologicznego. Realizacja tego celu jest też jednym z głównych kryteriów przyjęcia Zoo do prestiżowego, Europejskiego Stowarzyszenia Ogrodów Zoologicznych i Akwariów (EAZA) i jego funkcjonowania w obrębie tej organizacji. Nie bez dumy uważamy, że mamy duży udział w kształtowaniu właściwych postaw wobec ochrony przyrody u większości naszych odbiorców.Poprzez użycie emocjonalnego nośnika naszych zajęć terenowych, jakim jest kontakt z żywymi zwierzętami, pomagamy w bezpośrednim zrozumieniu funkcjonowania świata przyrody, a także w złożoności procesów nim rządzących.

Mamy nadzieję, że nasza tegoroczna oferta zainteresuje tak stałych bywalców naszych spotkań, jak i nowych odbiorców. Zapraszamy do nas!

Rodzaje zajęć

Lekcje programowe

Zajęcia terenowe w zoo są wspaniałym uzupełnieniem lekcji biologii przeprowadzanych w szkołach.

Pracownicy Działu Dydaktycznego w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym przybliżają dzieciom i młodzieży zagadnienia biologiczne objęte aktualną podstawą programową, która obowiązuje w przedszkolach oraz szkołach wszystkich poziomów (łącznie z uczelniami)

Pokazy zwierząt w ZOO

Atrakcyjna forma zajęć wykorzystująca spotkania z oswojonymi zwierzętami Działu Dydaktycznego. Podczas takich lekcji przyrody dzieci mają możliwość przyjrzenia się z bliska przedstawicielom niektórych gatunków ssaków, gadów, płazów, czy bezkręgowców. Podczas pokazu zwierząt odpowiadamy dzieciom na wiele pytań i na nurtujące je wątpliwości.

Przedstawiamy nieprawdziwe stereotypy myślowe związane z poszczególnymi gatunkami zwierząt. Kontakt z żywymi zwierzętami spotyka się z bardzo emocjonalnym odbiorem słuchaczy, dlatego niektóre elementy pokazów staramy się wplatać w każde zajęcia programowe.

Ścieżki dydaktyczne w ZOO

Poza oferowanymi zajęciami programowymi, dla wszystkich odbiorców przygotowaliśmy na naszym terenie serię ścieżek dydaktycznych, które są przykładem bardzo atrakcyjnej, interaktywnej edukacji połączonej z rekreacją

Wykorzystując pomysłowe formy pomocy dydaktycznych, poprzez ruch i zabawę zachęcamy naszych małych gości do lepszego poznawania świata zwierząt. Natomiast dla studentów specjalizujących się w dydaktyce biologii, a także dla nauczycieli, ścieżki są szansą na stworzenie autorskich, terenowych  programów edukacyjnych.

Mini ZOO w edukacji ekologicznej

Wielką popularnością i sympatią uczniów, zwłaszcza najmłodszych, cieszy się mini zoo, dające możliwość bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami gospodarskimi. Na czterech dużych wybiegach przebywa kilkadziesiąt udomowionych zwierząt działu dydaktycznego: owce, kozy, świnie, kury ozdobne, kaczki i gęsi.

To miejsce stworzono z myślą o dzieciach miejskich, które w większości znają te gatunki tylko z podręczników, filmów, czy książek. Na naszym wiejskim podwórku uczniowie mogą zobaczyć je z bliska, nauczyć się rozróżniania poszczególnych gatunków i ras zwierząt; niektóre z nich można pogłaskać, nakarmić, czy nawet przytulić.

Pracownicy dydaktyczni opowiadają o ich biologii i ogólnie o procesach udomowienia zwierząt. W tym miejscu zabawa nierozerwalnie wiąże się z edukacją, więc jest to obowiązkowe miejsce do zwiedzania dla wszystkich grup szkolnych.

Warsztaty ekologiczne

Zajęcia realizowane są w zoo (w terenie i w sali konferencyjnej). Mogą być częścią cyklicznych spotkań, lub stanowić odrębny temat lekcji przyrody/biologii.

Przygotowane są z myślą o przedszkolakach, uczniach wszystkich poziomów szkół i studentach.

Masowe imprezy edukacyjne

Na terenie zoo odbywają się cykliczne imprezy masowe, najczęściej o charakterze pikników rodzinnych. Każda z nich ma przesłanie edukacyjne i ma na celu zapoznanie zwiedzających z tematem tytułowym. Wykaz imprez przewidzianych na rok bieżący prezentujemy w Kalendarzu Wydarzeń

ZIMOWA OFERTA EDUKACYJNA DLA PRZEDSZKOLI I KLAS I-III

BIAŁA ZIMA W ZOO

Zajęcia, podczas których dzieci obserwują zwierzęta na wybiegach oraz w ogrzewanych pomieszczeniach. Spacerując po Zoo, podziwiają piękno zimowego pejzażu. Prowadzący opowiada, jak zwierzęta w Ogrodzie spędzają zimę – które żyją aktywnie, a które zapadają w sen zimowy, pokazuje i tłumaczy konieczność funkcjonowania w zoo zimowiska dla ptaków i wymienia gatunki, które tam przebywają. Dzieci dowiadują się, w jaki sposób człowiek pomaga zwierzętom przetrwać zimę (możliwość bezpośredniej obserwacji karmników i paśników) oraz rozmawiają z prowadzącym, jak zwierzęta spędzają zimę poza Ogrodem - w mieście, lesie, na polu.

Dużą atrakcją tych zajęć jest możliwość rozpoznania przez dzieci tropów wybranych gatunków zwierząt (np. jelenia, zająca, wilka, itp.) i odciskania ich na śniegu przy pomocy gotowych odlewów. Dzieci przyswajają nową wiedzę podczas zabawy na świeżym powietrzu.

FUTRO CZY PIÓRA, ŁUSKI CZY SKÓRA, CZYLI CO KOMU DAŁA NATURA

Prowadzący prezentuje skóry zwierząt (np. tygrysa, kangura, kajmana), poroża i rogi, pióra wybranych gatunków ptaków, wylinki węża, czy też ptasie jaja. Dzieci i młodzież w aktywny sposób zdobywają wiedzę zoologiczną – uczą się rozróżniać typy włosów u ssaków, rozumieją jaka jest różnica między porożem, a rogami, dowiadują się dlaczego wąż linieje, a pióra ptaków są tak wielobarwne. Dodatkową atrakcją   dla uczniów jest umiejętność przyporządkowania konkretnych eksponatów dydaktycznych do przygotowanych przez prowadzącego zdjęć wybranych gatunków.

JAK ZWIERZĘTA WIDZĄ ŚWIAT?

Oczy, które widzą inny świat. Nadludzkie zdolności - dlaczego ptaki i koty tak dobrze widzą? Czy koty rozróżniają kolory? Elektryczność nie tylko do oświetlania.  Wbudowany kompas i uszy do pozazdroszczenia. Radarowcy wśród zwierząt. Widzieć świat nosem. Dlaczego węże mają rozdwojone języki, a ćmy czułki przypominające pióra? Czy zwierzęta lubią łakocie? Skóra – potężny odbiornik świata.

KRÓLESTWO DORY I NEMO – RAFA KORALOWA

Co to jest rafa koralowa? Jakie zwierzęta można znaleźć na rafie koralowej? Gdzie występują rafy koralowe? Czy Dora i Nemo naprawdę istnieją? Dlaczego błazenek buszuje w ukwiale, a ukwiał jest jego ochroniarzem? Koralowce i ukwiały – zwierzęta o roślinnych kształtach. Czy na rafach mieszkają morskie jeże i co to są morskie ogórki? Gdzie mieszka rak pustelnik i dlaczego tak się nazywa? Kim jest groźna murena?  Na co chorują rafy koralowe i czy da się je wyleczyć? Jakie inne zwierzęta mieszkają w oceanach?

ZŁOTA JESIEŃ W ZOO

Podczas zajęć dzieci wskazują i nazywają oznaki jesieni, obserwując zarówno zwierzęta, jak i otaczającą roślinność. Wraz z prowadzącym określają zmiany fenologiczne w świecie zwierząt: zmiany barw sierści u ssaków, gromadzenie zapasów tłuszczu, hibernację. Wymieniają nazwy ptaków odlatujących z naszego kraju (np. bociany. żurawie) i przylatujących do nas (np. gil, jemiołuszka).

Dzieci podziwiają piękno przyrody i rozumieją konieczność dbania o nią.

ZWIERZĘCE GADU-GADU – JAK ROZMAWIAJĄ ZWIERZĘTA?

O czym zwierzęta rozmawiają? W jaki sposób wydają dźwięki? Czy można komunikować się bez wydawania głosu?  Czy do słuchania służą tylko uszy? Czy zapach może powiedzieć więcej niż tysiąc słów? Co znaczą jaskrawe kolory drzewołazów? Czy zwierzęta mówią do nas tylko w wigilię?

ZIMOWA OFERTA EDUKACYJNA DLA KLAS IV-VII

KRÓLESTWO DORY I NEMO – RAFA KORALOWA

Podczas spotkania uczniowie poznają rafę koralową jako ekosystem (pojęcia: producenci, konsumenci, symbioza) i jego zróżnicowanie biologiczne (m. in. koralowce, szkarłupnie, ryby), dowiadują się o problemie zagłady raf koralowych (gazy cieplarniane, ścieki, turystyka) i sposobach ich czynnej ochrony.

PLANETA MAŁP I LEMURÓW

Zachowania małp - co nam mówią minki małej kapucynki? Czy warto hodować małpę w domu? Najmniejsze małpy świata. Czy człowiek pochodzi od małpy?  Co nas łączy, co odróżnia? Na ratunek orangutanom – dlaczego warto czytać etykiety artykułów spożywczych i kosmetyków? Dlaczego król Julian jest pantoflarzem wśród swoich żon? Brazylijski serial - czyli historia miłosna Juliana. Skąd się wzięły lemury na Madagaskarze? Czy na Madagaskarze mieszkają pingwiny? Madagaskar – rozczarowująca wycieczka przyrodnicza.

PŁAZY I GADY – MIESZKAŃCY DWÓCH ŚRODOWISK

Czym pokryte jest ciało płazów? Czy żaba może być sucha? Od kijanki do żaby. Czy płazy opiekują się swoim potomstwem? Czy znane są płazy roślinożerne? Czy płazy zrzucają skórę? Gdzie żaby zimują? Dlaczego i w jaki sposób chronimy płazy? Czy żaba i ropucha, to to samo zwierzę? Czym pokryte jest ciało gadów?  Jak jaja gadów chronione są przed wyschnięciem? Czy gady opiekują się swoim potomstwem? Czy wszystkie gady są drapieżnikami? Czy krokodyl żuje swój pokarm? Czy w Polsce spotkamy żółwia w naturze? Ile gatunków gadów należy do fauny krajowej? Czy w Polsce występują dusiciele? Dlaczego i  jak chronimy gady? Czy padalec jest wężem?

ZWIERZĘTA W MITACH I WIERZENIACH

Czy niedźwiedź żywi się miodem, jeż zjada jabłka, a wąż wypija krowie mleko? Czy nietoperze wkręcają się we włosy, a ropuchy wyjadają z pól truskawki? Czy spojrzenie lemura przynosi nieszczęście, a odcięta głowa sępa przepowie przyszłość? Czy żółć niedźwiedzia wyleczy arytmię serca, a tłuszcz z tygrysa wygładzi głębokie zmarszczki? Który ptak był święty dla Egipcjan? Czy święte krowy są naprawdę święte? Kogo otacza opieką bogini Bastet i dlaczego wąż kusił biblijną Ewę?

ZIMOWA OFERTA EDUKACYJNA DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

CITES JEST GITES – ROLA KONWENCJI WASZYNGTOŃSKIEJ W OCHRONIE BIORÓŻNORODNOŚCI

CITES - to nic strasznego! Jak można zarobić na przemycie dzikich zwierząt? Oszuści, czy uzdrowiciele - czy żółć niedźwiedzia wyleczy arytmię serca, a tłuszcz z tygrysa wygładzi głębokie zmarszczki? Nieprzemyślane pamiątki z zagranicznych wojaży – grzywna i więzienie w zamian za popielniczkę i skórzany pasek? Prokurator i gadająca papuga – jak legalnie kupować zwierzęta w sklepie zoologicznym?  Nielegalny handel zwierzętami - jak możemy mu przeciwdziałać?

JAK PIES Z KOTEM – STOSUNKI MIĘDZY GATUNKAMI

Wojna i pokój - o co zabiegają organizmy?  Sposoby na rywala - dlaczego twój kot sika na kanapę, storczyk przypomina owada, a paw puszy ogon? Dlaczego psy dingo wyparły z Australii wilki workowate? Dlaczego grubodziób ma gruby dziób, a kapibara długie siekacze? Dlaczego anakondy obywają się bez posiłku przez kilka miesięcy, a krety muszą jeść bez przerwy? Jak zjeść i nie dać się zjeść: aktorstwo, kamuflaże, paralizatory, wabiki, pułapki i podchody. Życie cudzym kosztem. Razem znaczy lepiej - dlaczego błazenek buszuje w ukwiale, a ukwiał jest jego ochroniarzem? Komensale, to nie są dziwne robale.

KRĘGOWE ZWIERZĘTA ZMIENNOCIEPLNE – RYBY, PŁAZY I GADY

Jak zwierzęta zmiennocieplne przeżywają zimę? Po co rybie płetwy? Dlaczego ryby pokryte są łuskami? Co to jest linia naboczne?  Po co rybie potrzebny jest pęcherz pławny? Po co i gdzie wędrują łososie i węgorze? Żaby, ropuchy, traszki, salamandry – różne, a jednak podobne. Marszczelce – beznogie dziwadła. Świat oczami płazów. Czy żaba może być sucha? Zdobywcy lądów – krokodyle, żółwie, jaszczurki i węże. Oczami gadów - po co żmii rozdwojony język? Czy krokodyle płaczą krokodylimi łzami? Dlaczego żółwie wodne składają jaja na lądzie?  Czy gady opiekują się potomstwem? Wymierające piękno.

PLANETA MAŁP I LEMURÓW

Zachowania małp - co nam mówią minki małej kapucynki? Czy warto hodować małpę w domu? Najmniejsze małpy świata. Czy człowiek pochodzi od małpy?  Co nas łączy, co odróżnia? Na ratunek orangutanom – dlaczego warto czytać etykiety artykułów spożywczych i kosmetyków? Dlaczego król Julian jest pantoflarzem wśród swoich żon? Brazylijski serial, czyli historia miłosna Juliana. Skąd się wzięły lemury na Madagaskarze? Czy na Madagaskarze mieszkają pingwiny? Madagaskar – rozczarowująca wycieczka przyrodnicza.

ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH OGRODÓW ZOOLOGICZNYCH W OCHRONIE PRZYRODY

Ogrody zoologiczne – wczoraj, dziś, jutro. Carl Hagenbeck – szarlatan, czy wizjoner? Co odróżnia współczesny ogród zoologiczny od przydrożnych menażerii zwierząt? Żubr – chlubna karta historii gatunku. Wspólny mianownik dla oryksów szablorogich i tamaryn białoczubych. Co nam dają księgi rodowodowe? „Born To Be Free” – na ratunek polskim rysiom.  Spojrzenie w przyszłość.

ZWIERZĘTA W MITACH I WIERZENIACH

Czy niedźwiedź żywi się miodem, jeż zjada jabłka, a wąż wypija krowie mleko? Czy nietoperze wkręcają się we włosy, a ropuchy wyjadają z pól truskawki? Czy spojrzenie lemura przynosi nieszczęście, a odcięta głowa sępa przepowie przyszłość? Czy żółć niedźwiedzia wyleczy arytmię serca, a tłuszcz z tygrysa wygładzi głębokie zmarszczki? Który ptak był święty dla Egipcjan? Czy święte krowy są naprawdę święte? Kogo otacza opieką bogini Bastet i dlaczego wąż kusił biblijną Ewę?

ZIMOWA OFERTA DLA STUDENTÓW KIERUNKÓW BIOLOGICZNYCH

BIORÓŻNORODNOŚĆ – POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, CHRONIĆ

Dekada Bioróżnorodności ONZ. Ginące piękno – gatunki wymarłe i wymierające w naturze. Hot spots bioróżnorodności na świecie. Bioróżnorodność ekosystemu Wielkiej Rafy Koralowej. Zagrożenia dla różnorodności biologicznej. Gatunki inwazyjne. Programy hodowlane i księgi rodowodowe gatunków zagrożonych wyginięciem. Czym jest bushmeat? Kampanie na rzecz ratowania bioróżnorodności świata. Rola ogrodów zoologicznych w ochronie gatunków zagrożonych wyginięciem.

FAUNA KRAJOWA

Zajęcia służące opracowaniu autorskiego projektu edukacyjnego dla szkół ponadpodstawowych. Przegląd gatunków fauny krajowej z uwzględnieniem zagadnień związanych z biologią rozrodu, skalami zagrożenia wyginięciem i metod czynnej ochrony gatunkowej (np. ryś, żbik, żubr, bocian czarny, wąż Eskulapa, żółw błotny)

ROLA ŚCIEŻEK EDUKACYJNYCH W OGRODACH ZOOLOGICZNYCH W NAUCZANIU SZKOLNYM

Przegląd ścieżek dydaktycznych funkcjonujących w łódzkim zoo oraz propozycje metod ich wykorzystania w nauczaniu przedszkolnym, podstawowym  i ponadpodstawowym. Opis zabawek edukacyjnych (niektóre przykłady) w postaci puzzli zoologicznych z postaciami zwierząt (płaskie i obrotowe), pokaz skoczni w dal do pomiaru długości skoków, drabinki do naśladowania sposobu poruszania się gibbona, linijki do pomiaru rozpiętości skrzydeł niektórych ptaków, tablicy z minami kapucynek, gdzie dodatkowo zamontowano lustro. Zajęcia służą opracowaniu autorskich programów edukacyjnych.

ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH OGRODÓW ZOOLOGICZNYCH W OCHRONIE PRZYRODY

Ogrody zoologiczne – wczoraj, dziś, jutro. Carl Hagenbeck – szarlatan, czy wizjoner? Co odróżnia współczesny ogród zoologiczny od przydrożnych menażerii zwierząt? Żubr – chlubna karta historii gatunku. Wspólny mianownik dla oryksów szablorogich i tamaryn białoczubych. Co nam dają księgi rodowodowe? „Born To Be Free” – na ratunek polskim rysiom.  Spojrzenie w przyszłość.

WARSZTATY EKOLOGICZNE

Dzień Wierzby - warsztaty wiklinowe

Tylko sezonowo, w proponowanym przez Zoo terminie.

Oferta dla uczniów klas III szkoły podstawowej. Własnoręczne wyplatanie ptasich gniazd z wikliny, wystawa prac, prelekcja na temat gniazd i jaj ptaków, obserwacja zachowań rozrodczych u ptaków z trakcie wycieczki terenowej.

Szukanie Zajączka Wielkanocnego

Tylko sezonowo, w proponowanym przez Zoo terminie.

Zabawa terenowa dla przedszkolaków --  szukanie na terenie zoo zagródek z żywymi króliczkami, kompletowanie przy nich naklejek, słodkie niespodzianki, konkurs plastyczny ogłoszenie wyników konkursów.

Futro czy pióra, łuski czy skóra, czyli co komu dała natura

Zajęcia mogą być częścią cyklicznych spotkań lub stanowić odrębny temat lekcji przyrody/biologii. Prowadzący prezentuje skóry zwierząt (np. tygrysa, kangura, kajmana), poroża i rogi, pióra wybranych gatunków ptaków, wylinki węża, czy też ptasie jaja. Dzieci i młodzież w aktywny sposób zdobywają wiedzę zoologiczną – dotykając skóry uczą się rozróżniać typy włosów u ssaków, rozumieją jaka jest różnica między porożem, a rogami, dowiadują się dlaczego wąż linieje a pióra ptaków są tak wielobarwne. Dodatkową atrakcją dla uczniów jest umiejętność przyporządkowania konkretnych eksponatów dydaktycznych do przygotowanych przez prowadzącego zdjęć wybranych gatunków.

Warsztaty kampanijne

Miejski Ogród Zoologiczny bierze udział w międzynarodowych kampaniach na rzecz ratowania przyrody i jej zasobów, organizowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Ogrodów Zoologicznych i Akwariów (EAZA). Oferta warsztatowa dla wszystkich rodzajów szkół i dla studentów kierunków biologicznych, poświęcona tematyce ochrony wybranej grupy zwierząt, bądź regionu świata. Obejmuje prelekcję i spacer po zoo z poznaniem wybranej grupy/ grup zwierząt. Realizujemy zagadnienia dotyczące m. in.:

- Kampanii Na Rzecz Ratowania Tygrysów

- Kampanii Na Rzecz Ratowania Lasów Tropikalnych

- Kampanii Na Rzecz Ratowania Europejskich Zwierząt Drapieżnych

- Kampanii Na Rzecz Ratowania Małp Człekokształtnych

- Kampanii Na Rzecz Ratowania Bioróżnorodności Azji Południowo – Wschodniej

- Kampania "Let It Grow - Co w trawie piszczy"

Kalendarz
Kontakt