Rok 2010 - nr 4

« powrót

Kronika Miasta Łodzi nr 4(52)/2010

kronika_4_2010_duze (orginal)Ostatni w 2010 roku numer KMŁ zbiegł się z powołaniem nowych władz administracyjnych Łodzi. Zeszyt otwiera wywiad przeprowadzony przez Gustawa Romanowskiego z nowo wybraną prezydent Hanną Zdanowską. Gospodarz miasta zapowiedziała w nim m. in. powołanie Centrum Obywatelskiego, które będzie stanowiło platformę komunikacji między magistratem a organizacjami pozarządowymi oraz Biura Festiwalowego, mającego uporządkować kwestie związane z finansowaniem i promocją naszych najważniejszych imprez kulturalnych. Ponadto Prezydent Zdanowska podkreśliła wagę działań miasta zmierzających w kierunku tworzenia w Łodzi warunków do znaczących inwestycji gospodarczych. Pani Prezydent chce również budowy nowego miejskiego stadionu oraz realizacji koncepcji Nowego Centrum Łodzi. Na końcu zeszytu publikujemy nazwiska radnych nowej kadencji Rady Miejskiej oraz wiceprezydentów, wraz z zakresem ich kompetencji.

 

Tematem przewodnim tego numeru - opatrzonego podtytułem Łódź gwiaździsta - jest łódzka Aleja Gwiazd usytuowana na ulicy Piotrkowskiej, a dokładniej rzecz biorąc wybrane z tej „galaktyki" postacie. Kryterium wyboru zasadzało się na rzeczywistych związkach „gwiazdy" z Łodzią. Gustaw Romanowski w tekście pt. Gwieździsty pomnik filmowej Łodzi przypomina, że dzieje kinematografii nie zaczęły się w naszym mieście po 1945 r., ale jeszcze pod koniec XIX wieku, kiedy to w Parku Helenowskim organizowano pierwsze projekcje. Autor odnosi się również do historii najważniejszych miejsc związanych z Łodzią filmową: Wytwórni Filmów Fabularnych, Szkoły Filmowej czy Kawiarni „Honoratka". W tekście pt. Aleja gwiazd Elżbieta Czarnecka - kustosz Muzeum Kinematografii - relacjonuje w jaki sposób narodziła się i nabierała kształtów idea tego spektakularnego przedsięwzięcia. Po jej tekście zamieszczamy spis 56 gwiazd umieszczonych na Piotrkowskiej. Prezentujemy również sylwetki dziewiętnaściorga z uhonorowanych tym zaszczytem twórców spod znaku „dziesiątej muzy": Sylwia Czerniak przypomina postać wybitnej aktorski Jadwigi Andrzejewskiej, filmoznawca Michał Stępniak spisuje biografię Jerzego Toeplitza, Wojciecha Jerzego Hasa oraz Jerzego Bossaka, Marcin Kieruzel stara się przybliżyć kontrowersyjną postać „cara polskiej kinematografii" Aleksandra Forda, a także pisze o: wybitnym fotografie i filmowcu przyrody Włodzimierzu Puchalskim oraz zawsze wiernym Łodzi Leonie Niemczyku. Joanna Wygnański z kolei opowiada o byłym rektorze Filmówki Henryku Klubie i wybitnym aktorze Danielu Olbrychskim. Na uwagę zasługują również szkice sylwetek Andrzeja Seweryna i Andrzeja Munka stworzone przez Barbarę Gortat. Eliza Gaust publikuje wywiad z profesorem PWSFTviT Jerzym Wójcikiem oraz poświęca tekst Anatolowi Radzinowiczowi - mistrzowi scenografii filmowej. W dziale nie mogło zabraknąć oczywiście biogramów zdobywców Oscara: Piotr Augustyniak w tekście Zanim stał się wielkim reżyserem wraca do łódzkich lat Romana Polańskiego, a Magdalena Nowicka przybliża postać Zbigniewa Rybczyńskiego. Dział uzupełniają sylwetki trzech wybitnych aktorów: Anita Naumiec pisze o Januszu Gajosie i Zbigniewie Zamachowskim a Magdalena Żeno o Juliuszu Machulskim.

W dziale „Kultura" Gustaw Romanowski recenzuje głośną wystawę Władysław Strzemiński. Powidoki życia i prawa dla sztuki. Naczelny Kroniki konstatuje: „Gdyby Strzemiński miał więcej szczęścia i mieszkał jak Picasso we Francji, może nie kupowałby zamków i innych kosztownych posiadłości jak syty sukcesów twórca Guerniki. Skoro jedyne w życiu większe pieniądze, jakie otrzymał w związku z Nagrodą Artystyczną Miasta Łodzi, przeznaczył na wydawanie deficytowego czasopisma „Forma" - opłacając druk i honoraria autorów - to mając ich tyle, co Picasso, stworzyłby zapewne materialne podwaliny pod kilka inicjatyw społecznych. Może byłoby to centrum studiów urbanistycznych, może prawdziwa szkoła nowoczesnego projektowania? Trzeba bowiem pamiętać, że to Strzemiński na wiele lat przed Mondrianem sformułował ideę integracji życia przez sztukę". W tekście Dekonspiracja sztuki Marek Strąkowski odnosi się z kolei do ekspozycji prac Józefa Robakowskiego „Brzuch Atlasa" zaprezentowanych w Galerii Atlas Sztuki .

W dziale „Historia" M. Magdalena Starzyka opowiada o zjeździe rodziny Poznańskich (Sentymentalna podróż rodziny Poznańskich). Pretekstem do takiej wycieczki w przeszłość okazało się 35-lecie Muzeum Miasta Łodzi. Starzycka podkreśla, że główną „winowajczynią" zjazdu była Virginia Negelschmidt - potomkini rodziny fabrykanckiej z ul. Ogrodowej - dzięki determinacji której udało się odnaleźć rozproszonych po świecie członków tej łódzkiej familii, którzy często po raz pierwszy spotkali się właśnie w Łodzi. W dziale prezentujemy również drugi odcinek cyklu prof. Przemysława Waingertnera o łódzkich wojewodach.

Dział „Łodzianie" w bieżącym numerze prezentuje sylwetki postaci związanych z muzyką. Halina Gawlik w tekście pod tytułem 60 lat na scenie symbolicznie żegna odchodzącego na emeryturę Andrzeja Saciuka, znanego z niezliczonych kreacji śpiewaka operowego. W tekście Lecą liście kolorowe... czyli partytury Gawlik i Leszek Skrzydło przypominają postać kompozytora Piotra Hertla (1936-2010).

W dziale „Osiedla, Domy, Ulice" Dariusz Kędzierski zagłębia się w dzieje kolejnej łódzkiej ulicy, tym razem w tekście Południowa przechodzi w Zawadzką opisuje dzisiejsze ulice Próchnika i Rewolucji 1905 roku.

W dziale „Recenzje" Gustaw Romanowski odnosi się - całkiem a propos tematu przewodniego numeru - do wydanego właśnie przez Gazetę Wyborczą Spacerownika Łódź Filmowa. Pozycja autorstwa Joanny Podolskiej i Jakuba Wiewiórskiego: „ (...) w lekkiej formie i trafnie zaplanowanych tematycznych akcentach, wskrzesza pewien sentymentalny mit, funkcjonujący już tylko bardziej w ciepłych wspomnieniach niż we współczesności" - pisze redaktor naczelny „Kroniki".

Zeszyt - jak co kwartał - zamyka kronika wydarzeń Z łódzkiego raptularza opracowana przez Małgorzatę Golicką-Jabłońską.