Nadmiar cukru w diecie szkodzi. Odkryj jego zdrowsze zamienniki!

„Gdy widzę słodycze, to kwiczę” – tak o słodkościach śpiewa zespół Golec uOrkiestra i bez wątpienia coś w tym jest. Cukierki, ciasteczka i ciasta to wspaniały dodatek do kawy lub popołudniowej herbatki, jednak należy pamiętać, że nadmiar cukru w diecie ma negatywny wpływ na zdrowie. Podpowiadamy, czym go zastąpić.

Cukier czy słodzik? -  fot. EnvatoElements
Który słodzik wybrać, aby cieszyć się zdrowiem? , fot. EnvatoElements

Puste kalorie

Wartość odżywcza cukru jest znikoma, dlatego idealnie pasuje do niego określenie „puste kalorie”. Nie dostarcza on organizmowi niczego poza energią, a dodatkowo uzależnia! Warto wiedzieć, że cukier to nie tylko słodycze. Kryje się on w wielu codziennie spożywanych przez nas produktach, takich jak napoje, płatki śniadaniowe, serki, sosy czy jogurty. Naukowcy alarmują, że nadmiar cukru jest zabójczy, szczególnie dla osób starszych. Prowadzi do otyłości, problemów z uzębieniem, jest także istotnym czynnikiem ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia i trzustki. Ponadto zwiększa możliwość zachorowania na cukrzycę oraz depresję. Częste spożywanie cukru sprzyja również rozwojowi nowotworów i choroby Alzheimera. Nie każdy wie, że przyspiesza też proces starzenia się komórek, a przez to pojawianie się zmarszczek.

Zdrowsze alternatywy

Na szczęście nie musimy rezygnować z ulubionych słodkich potraw – wystarczy tylko zastąpić cukier słodzikiem. Nie każdy słodzik jest jednak zdrowy. Te dobre pochodzą prosto z natury. Do wyboru mamy kilka substancji, które z powodzeniem zastąpią szkodliwy cukier.

Stewia to roślina pochodząca z Południowej Ameryki. Zawiera 0 kcal i jest 300 razy słodsza od cukru. Co więcej, obniża ciśnienie krwi i działa przeciwbakteryjnie. Stewia posiada niski indeks glikemiczny, co oznacza, że po jej spożyciu poziom cukru we krwi wzrasta powoli. Produkty z niskim indeksem glikemicznym są dobrze tolerowane przez organizm i sprzyjają osobom dbającym o szczupłą sylwetkę.

Ksylitol to inaczej cukier brzozowy. W 100 g zawiera ok. 240 kcal. Posiada zerowy indeks glikemiczny i działa bakteriobójczo, dzięki czemu zapobiega powstawaniu próchnicy.

Erytrol cechuje się słodkością na poziomie 65% w stosunku do cukru, dlatego warto dodawać go nieco więcej do wypieków. Zawiera ok. 30 kcal w 100 g, a jego indeks glikemiczny równa się zeru.

Wnioski nasuwają się same – mając na uwadze zdrowie swoje i naszych bliskich, warto sięgnąć po zdrowe zamienniki. Zainteresować się nimi powinny szczególnie osoby starsze, borykające się z nadwagą, a także te, które chcą się pozbyć kilku zbędnych kilogramów. Słodziki to także bardzo dobra propozycja dla cukrzyków.

Zobacz także


Polecane aktualności

Derby Łodzi -  fot. Marcin Bryja

Derby Łodzi. ŁKS czy Widzew? Typujemy faworyta niedzielnego spotkania

Bogusław Kukuć / ŁÓDŹ.PL

W historii polskiego futbolu derby, czyli mecze klubów z jednego miasta w Ekstraklasie, rozgrywano w... więcej

Wella w Bramie Miasta -  fot. ŁÓDŹ.PL

Nowe Centrum Łodzi. Wella Company wprowadza się do Bramy Miasta. Szuka 200 pracowników

KS / ŁÓDŹ.PL

Już w listopadzie do łódzkiej Bramy Miasta wprowadzi się Wella Company - firma ze 140-letnią... więcej

Walka KSW 64 -  fot. KSW

KSW 64. Pudzianowski kontra Bombardier - znamy szczegóły walki gigantów

Piotr Baleja / ŁÓDŹ.PL

Do konfrontacji Mariusza Pudzianowskiego z Ousmanem „Bombardierem” Dia miało dojść już w marcu... więcej

Skrzyżowanie Zielonej i Legionów -  fot. ŁÓDŹ.PL

Jak remontować ruchliwe ulice? W Łodzi robią to w nocy! [ZDJĘCIA]

ota, TA / ŁÓDŹ.PL

Tam, gdzie ruch w ciągu dnia nie pozwala na wykonanie robót, drogowcy pracują w nocy. Z poniedziałku... więcej

Sala Arkadowa w Muzeum Miasta Łodzi -  mat. prasowe

Pałac Poznańskiego. Zobacz efekt renowacji Sali Arkadowej [ZDJĘCIA]

rd / ŁÓDŹ.PL

Można już podziwiać efekt prac konserwatorskich w Sali Arkadkowej w Pałacu Izraela Poznańskiego,... więcej

Kontakt