Wyjść poza pewne ramy

Dzięki projektowi iTeatru, Telewizja Polska chce kreować aktywność młodzieży, aby budować jej wrażliwość na sztukę i kulturę w nadziei, że przełoży się to również na inne płaszczyzny życia społecznego. Dzieci i młodzież łódzka, z pewnością jak ich rówieśnicy w innych miejscach, otrzymają znaczące bodźce do budowania swojej kreatywności, które z kolei dadzą większe poczucie własnej wartości.

Wywiad z: Violettą Suchecką z Ośrodka TVP-Technologie Telewizja Polska S.A.

Rozmawia: Maciej Mazerant, purpose.com.pl

Internetowy teatr TVP ma zastąpić wizytę w prawdziwym teatrze, czy odciążyć antenę telewizyjną od spektakli teatralnych? A może wręcz przeciwnie ma zachęcić młodzież do odwiedzania teatrów i oglądania Teatru Telewizji?

 

Nowatorski i misyjny projekt TVP, realizowany od października 2012 r., pod nazwą Internetowy Teatr TVP dla szkół ma na celu dotarcie z dziełami scenicznymi do masowej, młodej widowni ze wsi i małych miasteczek, gdzie dostęp do kultury i sztuki jest utrudniony. Celem projektujest także wzbogacanie oraz urozmaicanie szkolnych zajęć, które poprzez edukację artystyczną będą budzić potrzebę poznania sztuki i uczestniczenia w niej. Dla większości uczniów możliwość obejrzenia spektaklu teatralnego jest niezwykłym wydarzeniem. Często pierwszy raz w życiu mają okazję zobaczyć sztukę teatralną oraz poczuć atmosferę i więź z „żywą” widownią teatralną, współuczestniczyć w tak realizowanym spektaklu. Dzisiejsza widownia Internetowego Teatru TVP dla szkół liczy ponad 750 tysięcy uczniów z ponad 11 tysięcy szkół różnego szczebla w Polsce. Jest to imponujący wynik, zważywszy na fakt, że projekt jest realizowany zaledwie od 1,5 r. Pokazuje to, że istnieje niesamowite zapotrzebowanie społeczne na ten rodzaj aktywności wśród młodych ludzi.Od początku działania Internetowego Teatru TVP dla szkół dbamy o to, by nie był on „zamiast”. Nie jest więc zamiast wizyt w żywym teatrze ani też zamiast inscenizacji Teatru Telewizji. Nie jest także kompilacją tych dwóch form. Przeciwnie, ma rozbudzać apetyty młodych widzów i ich wychowywać. Temu właśnie są podporządkowane nasze działania.

 

Czy iTeatr może pomóc w rozwoju kreatywności młodych ludzi? Co daje młodym widzom obcowanie ze sztuką w takiej formule?

Teatr, podobnie jak inne formy sztuki, z pewnością ma wpływ na naszą wyobraźnię. Wyobraźnia nierzadko pozwala wyjść poza pewne ramy i zasady społecznie obowiązujące. Przenosząc dzieci w inny świat, świat teatru, otwieramy świadomość młodego widza na tworzenie czegoś nowego, ciekawego, a czasem intrygującego. Ogłoszony w ramach projektu konkurs dla szkolnych zespołów teatralnych na najlepszy spektakl przez nich tworzony, bez wątpienia jest doskonałym przykładem rozwoju kreatywności wśród młodych ludzi i konfrontacji na tym polu z rówieśnikami. Pierwsza edycja konkursu, która miała miejsce w ubiegłym roku, przerosła nasze oczekiwania – do konkursu zgłosiło się prawie 180 amatorskich, szkolnych zespołów teatralnych z całej Polski. Pokazuje to, jaki ogromny potencjał twórczy drzemie w młodych ludziach i my ten potencjał poprzez nasze działania chcemy wzmacniać i rozwijać. Pozostaje mieć nadzieję, że wielu z nich zarazi się magią teatru i kiedyś – być może jako uznani reżyserzy lub aktorzy – będą wspominali Internetowy Teatr TVP dla szkół jako swój pierwszy kontakt z żywym teatrem.

Kim są twórcy iTeatru? Obok aktorów grających na scenie, do realizacji takiego projektu potrzebnych jest chyba wielu specjalistów z różnych dziedzin?

Internetowy Teatr TVP dla szkółrealizowany jest przez Ośrodek – TVP Technologie przy współpracy z oddziałami terenowymi Telewizji Polskiej, a także najlepszymi teatrami w całej Polsce. Projekt opiera się na przekazie internetowym do wybranych szkół, granych na żywo spektakli teatralnych. Do tego celu wykorzystujemy technikę telewizyjną: z wozów transmisyjnych oddziałów terenowych TVP przy użyciu 3-5 kamer przekazywany jest sygnał za pomocą satelity do centrali w Warszawie, a następnie za pośrednictwem kodowanej transmisjiinternetowej idzie on do wszystkich szkół uczestniczących w danym pokazie. Koordynatorzy w oddziałach terenowych TVP nadzorują prace i mają pod stałą kontrolą kwestie organizacyjno-techniczne. Projekt ma charakter cykliczny (najczęściej dwie transmisje w miesiącu – oprócz przerwy wakacyjnej) i dociera do coraz większej grupy odbiorców.Grany na żywo spektakl, odbierany jest w tym samym czasie przez kilkudziesięciotysięczną uczniowską społeczność w całej Polsce.

 

Jak powstaje program projektu, kto odpowiada za dobór repertuaru? Czy jest to konsultowane z fachowcami,np. psychologami, nauczycielami, kuratorium etc?

Projektu repertuar Internetowego Teatru TVP dla szkół omawiany jest głównie z fachowcami z dziedziny teatru oraz literatury. Dobierany jest tak, aby pokazać różnorodność gatunku i trafić do właściwej grupy wiekowej odbiorców. Wśród osób wspierających nas przy projekcie mamy uznanych aktorów, scenarzystów i reżyserów, a przede wszystkim wieloletnich i doświadczonych zawodowców i koneserów w dziedzinie teatru (w tym teatru dla dzieci), jakimi są: Wojciech Majcherek – szef TVP Kultura, Zbigniew Dzięgiel – reżyser czy Marek Mikos – krytyk teatralny a zarazem dyrektor TVP Kielce. Współpracujemy również blisko z kuratoriami w całej Polsce oraz Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS. Projekt jest bardzo dobrze odbierany przez środowisko pedagogiczne i popieranyprzez instytucje kultury,w tym Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a takżeMinisterstwo Edukacji Narodowej. W tym roku nawiązaliśmy również współpracę z Instytutem Teatralnym w Warszawie.

Ile trwa przygotowanie spektaklu? Ile kosztuje wyprodukowanie i emisja takiego przedsięwzięcia? Czy tego typu projekty mają szansę się upowszechnić dzięki wykorzystaniu nowych technologii, czy jednak pozostaną domenąmediów o dużym potencjale zarówno finansowym,jak i organizacyjnym?

Przygotowanie spektaklu nie jest tematem projektu, gdyż prezentujemy sztuki ze stałego repertuaru teatrów. Wykorzystanie nowych technologii jest pewnego rodzaju nowinką w tego typu przedsięwzięciu, gdyż łączy tradycyjny teatr z nowoczesną technologią. Współczesny świat i jego nowoczesne technologie, które są zrozumiałe dla młodzieży i stanowią narzędzie stosowane przez młodych ludzi na co dzień, dają możliwość realizacji takich pomysłów szybko i na dużą skalę. Niekwestionowaną zaletą projektu jest fakt, że dzięki uprzejmości dyrektorów teatrów, artystów pokazy są bezpłatne dla wszystkich uczestniczących szkół, gdzie czynnik finansowych, zwłaszcza w przypadku małych, wiejskich placówek, jest niezwykle istotny.

 

Jak można skorzystać z iTeatru? Jakie szkoła musi spełnić warunki,aby uczniowie mogli oglądać transmisje przedstawień?

Jak wcześniej wspominałam, wystarczy, aby szkoła posiadała łącze internetowe odpowiedniej przepustowości, duży odbiornik telewizyjny, monitor lub ekran, na którym będzie wyświetlana sztuka i zgłosiła się do oddziału terenowego TVP (wszystkie informacje w tej sprawie znajdziecie Państwo na stronie internetowej projektu www.iteatr.tvp.pl).

Łódź miastem przemysłów kreatywnychwykorzystując takie hasło,promuje się Łódź? Czy z perspektywy Warszawy, głównego ośrodka TVP ikoordynatoraiTeatru,widać zmianę,jaka dokonuje się wśród łódzkiej młodzieży w wyniku promocji kreatywności i kultury z wykorzystaniem takiego narzędzia,jak iTeatr?

Dzięki projektowi iTeatru, Telewizja Polska chce kreować aktywność młodzieży, aby budować jej wrażliwość na sztukę i kulturę w nadziei, że przełoży się to również na inne płaszczyzny życia społecznego. Dzieci i młodzież łódzka, z pewnością jak ich rówieśnicy w innych miejscach, otrzyma znaczące bodźce do budowania swojej kreatywności, które z kolei dadzą większe poczucie własnej wartości. Jest to bardzo ważny element w rozwoju młodych ludzi. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na wzrost kreatywności jest aktywność, jaką proponujemy w ramach projektu. Już po niecałym roku realizacji iTeatru, ogłosiliśmy Internetowy Przegląd Szkolnych Zespołów Teatralnych, którego celem jest nie tylko nagrodzenie najciekawszych spektakli czy najlepszej gry aktorskiej, ale także poszerzenie wyobraźni i możliwość pokazania we własnych scenariuszach spraw istotnych i nurtujących młodych ludzi. Zadaniem Przeglądu jest wykreowanie wśród uczniów pozytywnych postaw wobec sztuki, pobudzanie wrażliwości oraz uświadomienie potrzeby korzystania z wysokiej kultury. Przegląd ma stanowić pewną formę integracji lokalnych społeczności w Polsce.

 

iTeatr
Nowatorski, misyjny projekt Telewizji Polskiej, którego celem jest dotarcie z kulturą i sztuką do masowej młodej widowni przy wykorzystaniu szerokopasmowego Internetu. Twórcy Internetowego Teatru TVP dla szkół dbają, aby nie był on zamiast wizyt w żywym teatrze ani też zamiast inscenizacji Teatru Telewizji. Nie jest także kompilacją tych dwóch form. Przeciwnie: ma rozbudzać apetyty młodych widzów i ich wychowywać.

Polecane aktualności

ŁCW

Legalizacja pobytu-niezbędnik dla cudzoziemców

Patrycja Wilczyńska/BAM i Aleksandra Skvyrska

22 maja w Fabryce Aktywności Miejskiej odbędzie się ważne spotkanie na poważny temat: LEGALIZACJA... więcej

Warsztaty- Niemcy dołaczają do cyklu "Dookoła świata"

Patrycja Wilczyńska/BAM

"Dookoła świata" to cykliczne warsztaty w Fabryce Aktywności Miejskiej, które są lubiane i coraz... więcej

 -  Dodatek węglowy- ilustracja ozdobna bez dalszych treści

Dodatek węglowy oraz dodatek dla gospodarstw domowych – ważna informacja

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że jeżeli otrzymałeś decyzję o odmowie dodatku... więcej

"Koty na Kocim Szlaku. Księży Młyn" - wiemy kto zaprojektuje i wykona rzeźby

BPiNM

Kot Konsumowy, Kolejowy czy Szkolny już niebawem zagoszczą na Księży Młynie. Rozstrzygnięto konkurs... więcej

Ruszył zegar odmierzający dni do pierwszego łódzkiego meczu FIVB Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Kobiet

Tomasz Walczak / BRP

Na ulicy Piotrkowskiej, na wysokości posesji z numerem 51 stanął nietypowy, elektroniczny zegar,... więcej

Kontakt