Opery Verdiego w Kinie Przytulnym

Kino Przytulne (Dom Kultury "502" ul. Sacharowa 18) zaprasza we wrześniowe poniedziałki o godz.18.00 na prezentacje światowych wykonań najsłynniejszych oper Giuseppe Verdiego.

7 IX - TRAVIATA w wyk. Teatru Regio w Parmie
14 IX - FALSTAFF w wyk. Royal Opera House Covent Garden w Londynie
21 IX - RIGOLETTO w wyk. Opery w Sienie (przedstawienie plenerowe)
28 IX - ATYLLA w wyk. Opery La scala w Mediolanie

Bilety w cenie 10 złotych do nabycia 20 minut przed każdym pokazem (płatność wyłącznie gotówką). Obowiązuje nakaz noszenia maseczek na sali podczas seansu. Widownia zredukowana do połowy miejsc. Na miejscu jest dostęp do płynów do dezynfekcji rąk.

GIUSEPPE VERDI (1813-1901) – włoski kompozytor romantyczny, jeden z najwybitniejszych kompozytorów operowych w historii.
Jeden z najważniejszych kompozytorów XIX wieku. Jego arcydzieła dominują w repertuarach teatrów operowych świata, a arie takie jak „La donna è mobile” z opery „Rigoletto” znajdują się w szerokim obiegu kultury.

Giuseppe Verdi urodził się w wiosce Le Roncole w okolicach Busseto w ówczesnym Księstwie Parmy i Piacenzy. Gdy Verdi był dzieckiem, rodzina przeprowadziła się do Busseto – to tam Verdi zaczął pobierać pierwsze, nieregularne lekcje muzyki od miejscowego organisty. Przyjacielem rodziny był miejscowy kupiec i miłośnik muzyki, Antonio Barezzi, który objął Verdiego mecenatem. W wieku 18 lat Verdi próbował dostać się na studia do konserwatorium w Mediolanie, jednak jego kandydatura została odrzucona z powodu niewłaściwej pozycji dłoni podczas grania oraz wieku. Dzięki wsparciu finansowemu Barezziego, Verdi nawiązał kontakty z muzykami La Scali: był obecny na występach oraz pobierał prywatne lekcje od klawestynisty, Vincenzo Lavigna.

W 1836 wrócił do Busseto, gdzie podjął pracę nauczyciela muzyki, tego samego roku ożenił się z córką swojego mentora, Margheritą Barezzi. Z tego związku urodziło się dwoje dzieci: Virginia (1837–1838) i Icilio (1838–1839). Z przyczyn finansowych Verdi zdecydował się ponownie przenieść się do Mediolanu. Po śmierci żony, w 1840 Verdi ukończył swoją drugą operę, „Dzień królowania”, wystawioną w tym samym roku w La Scali.

W 1842 impresario La Scali, Bartolomeo Merelli przedstawił Verdiemu libretto „Nabucco”, do którego w krótkim czasie Verdi skomponował muzykę. Opera odniosła sukces przynosząc Verdiemu popularność, zaś chór z trzeciego aktu, „Va, pensiero” stał się nieoficjalnym hymnem Włoch. W tym samym roku Verdi poznał Giuseppinę Strepponi, z którą ożenił się w 1859.

W 1843 odbyła się premiera kolejnej opery Verdiego, „Lombardczycy na pierwszej krucjacie”, która jednak została ocenzurowana ze względu na możliwą interpretację patriotyczną. Kolejne dzieła kompozytora, tworzone w latach 1843–1849 również były dobrze przyjmowane przez publikę. Szczególną popularnością cieszył się „Ernani” (1844), „Dwaj Foskariusze” (1844), „Atylla” (1946), „Makbet” (1847), „Zbójcy” (1847) oraz „Luisa Miller” (1849). W 1845 Verdi przeniósł się do Paryża. Dla tamtejszej Opery skomponował „Jerusalem”, będącą francuską adaptacją „I Lombardi”.

W 1851 kompozytor przeniósł się do miejscowości Villanova sull’Arda, gdzie skomponował kolejne utwory: „Rigoletto” (1851), „Trubadur” (1853) oraz „La Traviata” (1853). W 1861 Verdi zaangażował się w życie polityczne: został wybrany do parlamentu, zaś w 1874 został senatorem. W tym okresie skomponował trzy następne opery, do dziś cieszące się uznaniem: „Moc przeznaczenia” (1862), „Don Carlos” (1867) oraz najsłynniejszą z nich – „Aidę” (1871), zamówioną dwa lata wcześniej przez Ismaila Paszę, Kedywa Egiptu, na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. W wieku 74 lat, w roku 1887 Verdi skomponował „Otella”, zaś sześć lat później kompozytor napisał muzykę do swej ostatniej opery, „Falstaff”.

Verdi nie był tylko kompozytorem operowym. Wykonywane są jego „Kwartet smyczkowy” z 1873 roku czy „Requiem”, które napisał w związku ze śmiercią Alessandro Manzoniego. W 1897 roku zmarła druga żona Verdiego. Po jej śmierci skomponował „Quattro pezzi sacri: Ave Maria, Stabat Mater, Laudi alla Vergine” oraz „Te Deum” (1898).

Zmarł 27 stycznia 1901 w hotelu „Grand Hotel” w Mediolanie, gdzie mieszkał zimą. Jego pogrzeb odbył się, zgodnie z jego wolą, bez honorów i bez muzyki. Miesiąc po śmierci ciała Verdiego i jego drugiej żony przy akompaniamencie „Va, pensiero” w wykonaniu chóru La Scali zostały złożone w kaplicy Casa di Riposo per Musicisti.

Był odznaczony we Włoszech Orderem Sabaudzkim Cywilnym, Orderem Świętych Maurycego i Łazarza V i I klasy oraz Orderem Korony Włoch II klasy, a także tureckim Orderem Medżydów III klasy, austro-węgierskimi Orderem Franciszka Józefa II klasy i Odznaką Honorową za Dzieła Sztuki i Umiejętności (9 lutego 1900), francuską Legią Honorową I i V klasy, rosyjskim Orderem Świętego Stanisława oraz pruskim cywilnym Pour le Mérite.

Znaczenie Verdiego dla opery jest nie do przecenienia. To on przeprowadził operę włoską od osiemnastowiecznych schematów ugruntowanych w twórczości Rossiniego do XX wieku. Nie napisał wprawdzie tak wielu dzieł, jak Donizetti, jednak ciągła praca nad językiem wypowiedzi muzycznej przyniosła efekty w postaci ogromnej ewolucji, jaką pod wpływem Verdiego przeżył gatunek operowy.

 

Polecane aktualności

Nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie uchwały „śmieciowej”

Monika Pawlak / UMŁ

27 stycznia odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej poświęcona uchwale „śmieciowej”. Stosowne... więcej

Wiceprezydent Adam Pustelnik wraz z innymi gośćmi na konferencji prasowej -  fot. Radosław Jóźwiak / UMŁ

Łódź przyjazna dla obcokrajowców

Jolanta Baranowska / UMŁ

Do Łodzi ściągnęli obcokrajowcy. Miasto wielokulturowe i otwarte na inne narodowości przygotowało... więcej

Prezydent Hanna Zdanowska

Co w tym roku znalazło się wśród miejskich licytacji WOŚP?

Agnieszka Rutkowska / UMŁ

WOŚP w Łodzi! Wyjątkowe zwiedzanie Orientarium, sesja fotograficzna w Pasażu Róży, czy odlewy detali... więcej

Płyny dezynfekcyjne, przyłbice i maseczki dla szkół -  fot. Archiwum UMŁ

Straty budżetu Łodzi i wydatki na walkę z covid w 2020 r.

Jacek Słodziński / BPiNM

Łódź nadal czeka na rozstrzygnięcie trzeciej transzy dotacji z Rządowego Funduszu Inwestycji... więcej

Filia 73 Biblioteki Miejskiej w Łodzi -  fot. Stefan Brajter / UMŁ

650 tys. zł z Budżetu Obywatelskiego na łódzkie biblioteki

Jacek Słodziński / BPiNM

Łodzianie wybrali 38 projektów do realizacji, w tym projekt bezpłatnego dostępu do e-booków na kwotę... więcej

Kontakt