Secesja na przystankach. Nowy wygląd wiat

Wraz z mieszkańcami wypracowaliśmy nowy wygląd secesyjnych wiat przystankowych. Lepiej ochronią przed wiatrem i deszczem, są bardziej komfortowe i bezpieczne.

Nowa secesyjna wiata na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza -  fot. Sebastian Glapiński / UMŁ
Pierwsza nowa secesyjna wiata, stanęła na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza , fot. Sebastian Glapiński / UMŁ

Obserwacje pracowników Zarządu Dróg i Transportu, doświadczenie załogi MPK-Łódź i sugestie pasażerów, wypracowały nowy projekt wiat secesyjnych, które montowane są na przystankach w Śródmieściu Łodzi – zabytkowej przestrzeni, w której elementy miejskiej przestrzeni, nawiązują do historycznej i architektonicznej spuścizny naszego miasta.

Pierwsza nowa secesyjna wiata, stanęła na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza. Wraz z budowę nowego kompleksu hotelowo-biurowego Hi Piotrkowska, przebudowany został przystanek autobusowy. Nowe miejsce zatrzymywania się autobusów wykonano w zatoce. Wydłużono też peron przystankowy, aby mógł obsłużyć dwa autobusy jednocześnie.

- Na tym wyremontowanym przystanku, wskazaliśmy do zamontowania wiatę przystankową nowego typu, zgodną z sugestiami pasażerów, która lepiej zabezpieczy ich przed wiatrem i deszczem oraz posiada szerszą ławkę i dodatkowe funkcjonalności zwiększające komfort oczekiwania na autobus – informuje Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu.

Nowy secesyjny przystanek to dłuższe przęsła wiaty, każde po 1,5 metra szerokości. Łącznie wiata ustawiona na al. Kościuszki ma 4,5 szerokości, aby pomieścić więcej pasażerów. W zależności od miejsca nowe wiaty pojawią się w dwóch wariantach szerokości. 3 przęsłowe o szerokości 4,5 metra, oraz 4 przęsłowe o szerokości 6 metrów – jeśli będzie tylko możliwość, będziemy stawiać szersze wiaty dla wygody pasażerów.

Kolejna zmiana poprawiająca komfort oczekiwania to głębokość wiaty, która została zwiększona z 80 cm do 1,4 m. To znacząca różnica, która pozwoli schronić się przed złą pogodą we wnętrzu przystanku. Aby warunki pogodowe nie doskwierały pasażerom, powiększono też boczne ściany w których zmniejszą przestrzeni pomiędzy podłożem oraz dachem, a ścianą boczną wiaty. Zamontowano w tych miejscach dodatkowe przeszklenie, uzupełniające wolną przestrzeń, aby wiatr nie wkradał się do wnętrza. Nie można zabudować wiat w całości, ponieważ na styku z podłożem dochodzi do korozji i uszkodzeń. 

Pasażerowie zwracali również uwagę na materiał i długość ławek. Te zamiast z metalu, będą teraz wykonywane z drewna, które jest mniej narażone na zmiany temperatury. Zwiększyliśmy też długość ławki o 60 cm, która wypełniać będzie teraz całość 2 lub 3 przęseł w zależności od wiaty. Na ostatnim przęśle znajduje się kaseta z rozkładami jazdy, która też zmieni swój wygląd. Nowy kształt pozwoli na wieszanie niżej rozkładów jazdy, co ułatwi ich odczytywanie.

Całość zmian dopełnia dodatkowe oświetlenie. Oprócz oświetlenie kasety z rozkładami jazdy, pojawił się ledowy panel świetlny na skraju dachu na całej szerokości wiaty, który poprawi widoczność, a co za tym idzie, również bezpieczeństwo.

Nowe secesyjne wiaty, pojawiać się będą, przy każdej nowej inwestycji w śródmiejskim obszarze Łodzi.

Polecane aktualności

Północny wiadukt na ul. Dąbrowskiego po remoncie -  fot. ZDiT

Wiadukt na ul. Dąbrowskiego jak nowy

Tomasz Andrzejewski / ZDiT

Zakończyliśmy remont wiaduktu na ul. Dąbrowskiego. We wtorek popołudniu znikną barierki i ponownie... więcej

 -  fot. Archiwum CMWŁ

Nie zakładając butów można się udać w fascynującą podróż śladami rodziny Geyerów

informacja prasowa

E-przewodnik – to nowa propozycja Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – narzędzie online... więcej

Blok przy ul. Lubelskiej 9/11 (wizualizacja)

70 nowych mieszkań przy ul. Lubelskiej 9/11

BRP

Miasto przygotowuje się do budowy 70 kolejnych mieszkań dla łodzian. Przy ul. Lubelskiej 9/11 mają... więcej

 -  fot. license CC0

Raport COVID w Łodzi (23.11)

BRP

Informacje nt. przypadków zakażeń stwierdzonych w miejskich jednostkach zdrowia, opieki społecznej i... więcej

Nowe bezpieczne przejście dla pieszych -  fot. Paweł Łacheta / UMŁ

Nowe bezpieczne, nowe przejście dla pieszych na ul. Zachodniej

Małgorzata Loeffler / ZIM

Na skrzyżowaniu ulic Zachodniej i Ogrodowej powstaje nowe bezpieczne przejście dla pieszych, w tym... więcej

Kontakt