Do Warszawy w 45 minut w 2027 roku! O co chodzi z drugim tunelem pod Łodzią?

Zanim pomiędzy Łodzią a Warszawą powstanie Centralny Port Komunikacyjny zostaną przeprowadzone inne inwestycje infrastrukturalne. Priorytetem jest połączenie Warszawy, Łodzi, Poznania i Wrocławia trasą w kształcie „Y”, na której pociągi będą rozwijać nawet 250 km/h. By do tego doszło w Łodzi musi powstać drugi tunel kolejowy. Pierwsze przetargi na realizację tunelu zostały rozpisane w styczniu 2021 r. Pociągi na tej trasie mają zacząć jeździć w 2027 r.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. 

Makroregion Polski Centralnej, zlokalizowany na przecięciu dwóch z dziewięciu Transeuropejskich Korytarzy Transportowych sieci bazowej, ma szansę stać się istotnym multimodalnym węzłem transportowym w skali międzynarodowej. W tym celu kontynuowana będzie modernizacja i rozbudowa wysokiej jakości infrastruktury transportowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, przede wszystkim powiązana z istniejącymi i planowanymi w makroregionie elementami sieci TEN-T. Poprawa nastąpi we wszystkich gałęziach transportu (drogowym, kolejowym i lotniczym). Dzięki tym działaniom nastąpi dalsza poprawa zewnętrznej (międzynarodowej i krajowej) dostępności makroregionu dla wszystkich rodzajów transportu. Równocześnie w celu wzmocnienia wewnętrznej integralności makroregionu rozwijana będzie infrastruktura o znaczeniu międzyregionalnym. Działania w tym zakresie wspierać będą powiązania funkcjonalne pomiędzy głównymi metropoliami (biegunami transportowymi) i ośrodkami regionalnymi. Infrastruktura liniowa szlaków drogowych i kolejowych o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i międzyregionalnym będzie dopełniana przez infrastrukturę o charakterze punktowym umożliwiającą łatwy dostęp do niej mieszkańcom i przedsiębiorcom.

Polecane aktualności

Budowa nowej drogi podziemnej na ostatniej prostej

Budowa nowej drogi podziemnej na ostatniej prostej

Małgorzata Loeffler / ZIM

Inspiruje artystów. Kręcono w niej teledysk promujący „Męskie Granie”. Będzie miała 10 metrów... więcej

Łąki kwietne w Łodzi - powstaje ścieżka edukacyjna dla uczniów

W tym roku mieszkańcy Łodzi otrzymali 10 nowych łąk kwietnych w całym mieście - ponad 7 000 metrów... więcej

Pełna życia „Placówka” przy pl. Wolności!

Zuzanna Bociąga / ŁCW

W samym sercu miasta, pojawił się kolejny ciekawy lokal gastronomiczny. Placówka przy placu Wolności... więcej

Iwona Iwanicka, zastępca dyrektora Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych prezentuje certyfikat Zdrowego Miasta WHO -  fot. UMŁ

Łódź jako jedyne w Polsce z tytułem Zdrowego Miasta WHO

Jolanta Baranowska / BRP

Łódź, jako jedyne miasto w Polsce otrzymało tytuł Zdrowego Miasta. Certyfikat przyznaje Światowa... więcej

Łukasz Goss - dyrektor Biura Promocji I Nowych Mediów UMŁ, Edyta Dobrowolska - dyrektor Urzędu Stanu Cywilnego oraz Laura Rybczyńska - Specjalista ds. Promocji Produktu Karty Łodzianina -  fot. UMŁ

Wzbogacamy wyprawkę dla nowonarodzonych łodzian i łodzianek o kolejne elementy

BRP

Od wielu lat, rodzice, którzy rejestrują swoje dzieci w Urzędzie Stanu Cywilnego otrzymują od Miasta... więcej

Kontakt