KDO może powołać min. 5 organizacji pozarządowych działających w danej sferze publicznej na terenie Łodzi. Deklarację woli powołania KDO składa się do Prezydenta Miasta Łodzi. Zawierać ona powinna podpisy osób upoważnionych do reprezentowania danej organizacji pozarządowej oraz proponowany zakres działań danego KDO (np. KDO ds. Kultury).
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Komisje Dialogu Obywatelskiego (KDO) to ciała doradcze i inicjatywne, które mogą być powoływane przez organizacje pozarządowe w danych obszarach życia społecznego (np. niepełnosprawność, edukacja, ekologia). Komórki te umożliwiać mają wykorzystanie wiedzy przedstawicieli III sektora oraz synergię działań Urzędu Miasta oraz organizacji pozarządowych przy kształtowaniu polityk publicznych.
Ze względu na chęć usprawnienia prac Komisji Dialogu Obywatelskiego doprecyzowany został zakres kompetencji KDO (m.in. zapisy dot. konsultacji i współtworzenia aktów prawnych czy konsultacji ogłoszeń konkursowych). Wskazane zostały również terminy zajęcia stanowisk dla kluczowych spraw związanych z pracą KDO, takich jak lista dokumentów nad którymi KDO będzie w danym roku pracować, czy zakres zadań zlecanych organizacjom pozarządowym w kolejnym roku kalendarzowym.
Wprowadzona została również możliwość wydawania opinii w trybie obiegowym, co usprawniać ma pracę w szczególnych sytuacjach, gdy zaistnieje konieczność szybkiego zajęcia stanowiska przez Komisję. Proponuje się również wymóg corocznej weryfikacji aktualnych członków Komisji przez na przewodniczącego KDO.
Choć utrzymano zasadę, iż KDO spotykać się ma raz na kwartał, odstąpiono od jednoznacznego wymogu rozwiązywania KDO w sytuacjach gdy nie jest spełniony ten warunek. Projekt znosi również możliwość wnioskowania o powołanie KDO przez mniejszą liczbę organizacji niż 5. Dotychczas istniała możliwość wnioskowana o opinię w takiej sytuacji do Łódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Ścieżka ta w praktyce nie była jednak wykorzystana, a doświadczenie pokazuje, że funkcjonowanie KDO w mniejszym składzie mogłoby być nieefektywne.
Zasady działania opisane zostały w Programie współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2019 i uszczegółowione w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Łodzi Nr 9691/VII/18 z dnia 8 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia "Trybu powoływania, sposobu organizacji i działania komisji dialogu obywatelskiego w Mieście Łodzi".
KDO mają charakter doradczy i inicjatywny. Do zadań KDO, w szczególności należy:
- konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów wydawanych przez władze Miasta w zakresie działalności danego KDO;
- opiniowanie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez organy Miasta w zakresie działalności danej KDO;
- współpraca z komórką organizacyjną w celu polepszenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców Miasta;
- konsultowanie projektów ogłoszeń konkursowych dla organizacji pozarządowych
w obszarze działalności danej KDO; - uzgadnianie wspólnie z przedstawicielami właściwej komórki organizacyjnej zakresu priorytetowych zadań publicznych zlecanych organizacjom pozarządowym w obszarze działalności danego KDO;
- diagnoza potrzeb grup docelowych organizacji pozarządowych, działających w danej KDO;
- występowanie do organów Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności;
- współpraca z Pełnomocnikiem i Łódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego.
Do pobrania
KDO w szczegółach
W skład KDO wchodzi po jednym przedstawicielu zgłoszonym przez organizacje pozarządowe oraz minimum po jednym przedstawicielu właściwej z uwagi na zakres prac komórki Urzędu Miasta Łodzi. W spotkaniach udział brać może kilku przedstawicieli Urzędu Miasta i organizacji pozarządowych, ale zawsze przy ewentualnym głosowaniu, każda instytucja będzie mieć 1 głos.
Przede wszystkim działają w sposób otwarty i jawny. Oznacza to, że do powołanego KDO zawsze przystąpić mogą nowe organizacje pozarządowe, jeśli wyrażać będą ku temu chęć. Nie istnieje więc możliwość zamknięcia współpracy dla jedynie kilku wybranych ngo. Spotkania KDO są otwarte dla wszystkich zainteresowanych. Na stronie internetowej Urzędu Miasta publikowane są sprawozdania z posiedzeń KDO oraz dane kontaktowe (e-mail, tel.) do przewodniczącego KDO. Tak by każdy zainteresowany mógł w łatwy sposób dowiedzieć się czym zajmuje się KDO, a każda organizacja mogła bez problemów nawiązać współpracę.
Urząd Miasta Łodzi zapewniać będzie miejsce spotkań KDO, natomiast jeśli Komisja wyrazi taką potrzebę może proponować miejsce spotkań poza siedzibą Urzędu. Reprezentant właściwej merytorycznie komórki Urzędu jest zobowiązany do każdorazowego uczestnictwa w posiedzeniach KDO. Istotnym jest bowiem, aby ustalenia KDO odbywały się z udziałem przedstawicieli Miasta. Urzędnicy zapewniają również wsparcie techniczne dla Komisji (mogą wydrukować materiały, udostępnić rzutnik multimedialny itp.) oraz odpowiadają za zamieszczanie informacji nt. odbytych i planowanych posiedzeń KDO na stronie internetowej
KDO jest zobowiązane do wyznaczenia Przewodniczącego oraz Protokolanta, tworzy również wewnętrzny regulamin określający dokładne zasady pracy (np. tryb zwoływania spotkań). Przewodniczący ma za zadanie czuwać nad przebiegiem spotkań KDO, odpowiada by sprawozdania z posiedzeń przekazywane były do odpowiedniej komórki Urzędu celem upublicznienia na stronie. Przewodniczący odpowiada również za roczne sprawozdanie z prac KDO, które zgodnie z programem współpracy powinno być przekazywane do Pełnomocnika Prezydenta ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi oraz Dyrektora Właściwej komórki/jednostki UMŁ. KDO ponadto powinno się regularnie spotykać (min. raz na kwartał), a także utrzymywać minimalny skład (5 organizacji). Obowiązki leżą również po stronie pojedynczych organizacji wchodzących w skład KDO. KDO współpracuje również z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi oraz Łódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego
Warto by regulamin KDO dookreślał zasady przyjmowania nowych organizacji do składu KDO, zasady zwoływania spotkań oraz informowania o nich członków KDO. Może regulować również kroki w przypadku naruszenia zasad KDO przez daną organizację (np. termin w jakim dana organizacja jest wypisywana z KDO). Regulamin KDO nie może być sprzeczny w swych zapisach z regulacjami zawartymi w programie współpracy Miasta z NGO.
Najczęściej zadawane pytania
Tak, o ile, dany obszar działalności KDO jest zgodny z jej statutem.
KDO nie podejmują decyzji wiążących władze Miasta. Jest to ciało doradcze i inicjatywne.
Powołanie KDO w obszarach multidyscyplinarnych (jak np. rewitalizacja) jest jak najbardziej możliwe. Każdorazowo jednak KDO będzie „przypisany" do określonego wydziału co nie oznaczać będzie, że zakres jej działalności będzie ograniczony tylko i wyłącznie do zakresu danego Wydziału. KDO ponadto, jeśli uzna to za stosowne, może zapraszać na posiedzenia Komisji urzędników z innych wydziałów.
Tak, do Prezydenta należy zawsze ostatnie zdanie w kontekście powołania KDO.
KDO to ciało stałe, powołane na czas nieokreślony. Realizacja danej polityki publicznej w mieście jest ciągła i wieloetapowa stąd warto by udział w jej współtworzeniu nie był jedynie epizodyczny.