USUWANIE POJAZDÓW Z DRÓG NA TERENIE MIASTA ŁODZI
Art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2017 poz. 1260):
Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela, na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty w przypadku:
1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy;
3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy;
5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
6) kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu poprzez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że otrzymała ona pokwitowanie, o którym mowa wart.135 ust. 2 ustawy.
Pojazd może być również usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
1) kierowała nim osoba:
- a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu;
- b) nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
Ponadto pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
Podmiotami uprawnionymi do wydania dyspozycji przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi są:
1) policjant – w sytuacjach, o których mowa w art. 130a ust. 1–3 ustawy;
2) strażnik gminny (miejski) – w sytuacjach, o których mowa w art. 130a ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ustawy;
3) osoba dowodząca akcją ratowniczą – w sytuacji, o której mowa w art. 130a ust. 3 ustawy.
Wydanie pojazdu z parkingu następuje:
- a) po okazaniu dowodu uiszczenia całkowitej opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu na parkingu
Wpłaty można dokonać:
- na rachunek bankowy Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, ul. Piotrkowska 173, 90-447 Łódź: Getin Bank S.A. w Katowicach o/w Łodzi, nr 09 1560 0013 2025 0003 6201 0007
- w kasie Zarządu Dróg i Transportu ul. Piotrkowska 173, 90-447 Łódź w godzinach
poniedziałek, środa - piątek: 8.00 - 15.00
wtorek: 9.00 - 15.30
W tytule wpłaty należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu oraz imię i nazwisko właściciela pojazdu.
- b) po okazaniu zezwolenia na odbiór pojazdu z parkingu strzeżonego wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu (zezwolenie nie jest wymagane dla pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ust. 2 oraz 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
Wysokość opłat na rok 2018 określa uchwała nr LX/1419/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta Łodzi w 2018 roku (Dz. Urz. Woj. Łódz. 2017. 5134).
Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym w 2018 roku:
Lp. | Rodzaj pojazdu | Stawka za usunięcie pojazdu | Stawka za każdą dobę przechowywania pojazdu na parkingu |
1. | Rower lub motorower | 50,00 zł | 20,00 zł |
2. | Motocykl | 223,00 zł | 27,00 zł |
3. | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 283,00 zł | 40,00 zł |
4. | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t | 431,00 zł | 52,00 zł |
5. | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t na parking strzeżony | 615,00 zł | 75,00 zł |
6. | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1107,00 zł | 136,00 zł |
7. | Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 1537,00 zł | 200,00 zł |
Art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2017 poz. 1260)
Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
Wydanie pojazdu z parkingu następuje:
- a) po okazaniu dowodu uiszczenia całkowitej opłaty za usunięcie pojazdu na parking
Wpłaty można dokonać:
- na rachunek bankowy Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, ul. Piotrkowska 173, 90-447 Łódź: Getin Bank S.A. w Katowicach o/w Łodzi, nr 09 1560 0013 2025 0003 6201 0007
- w kasie Zarządu Dróg i Transportu ul. Piotrkowska 173, 90-447 Łódź w godzinach
poniedziałek, środa - piątek: 8.00 - 15.00
wtorek: 9.00 - 15.30
W tytule wpłaty należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu oraz imię i nazwisko właściciela pojazdu.
- b) po okazaniu dokumentu tożsamości
- c) po okazaniu dokumentu upoważniającego do używania pojazdu (dowód rejestracyjny, pokwitowanie za zatrzymany dowód rejestracyjny lub zaświadczenie z Wydziału Komunikacji)
Opłata za pojazd usunięty z drogi w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym wynosi 282,90 zł
POZOSTAŁE INFORMACJE
Parking na którym umieszczane są pojazdy usuwane z dróg znajduje się w Łodzi przy ul. Telefonicznej 30/44
Szczegółowe informacje dotyczące usuwania pojazdów można uzyskać pod numerem telefonu: 42 638-58-39.
W związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I OSK 1916/16) stwierdzającym nieważność uchwały Nr XX/453/15 Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie ustalenia wysokości opłaty za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta Łodzi w 2016 roku w części §1 ust. 1 pkt 2-7 dotyczącej wysokości opłat za usunięcie pojazdu, Miasto Łódź zwraca opłaty za usunięcie pojazdu, które miało miejsce w roku 2016 na wniosek właściciela pojazdu.
Przedmiotowy wniosek opatrzony własnoręcznym podpisem należy doręczyć w wersji papierowej do kancelarii Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 175 w następujących godzinach: poniedziałek, środa-piątek 7:30-15:30, wtorek 9:00-17:00, przesłać pocztą na adres: Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, ul. Piotrkowska 173, 90‑447 Łódź lub przesłać drogą elektroniczną poprzez portal ePUAP. We wniosku należy wskazać dane niezbędne do dokonania zwrotu opłaty, tj.: imię, nazwisko, adres, numer rachunku bankowego, na który ma zostać zwrócona dokonana wpłata.