Baza wiedzy

Badania programu wsparcia i rozwoju edukacji kulturalnej

  • Marek Krajewski

    Badania diagnozujące potencjały i ograniczenia dla wdrażania Programu wsparcia i rozwoju edukacji kulturalnej w Łodzi. Raport z drugiego etapu badań. Desk research

Realizacja Programu wsparcia i rozwoju edukacji kulturalnej w Łodzi zakłada m.in. stałe analizowanie złożonych procesów kulturowych. Analizowanie procesów i działań będzie służyć doskonaleniu Programu. Planujemy obserwować i diagnozować wybrane zagadnienia i stan edukacji kulturalnej na terenie Łodzi - te objęte programem oraz przedstawiać wyniki badań w formie raportów. Te z kolei będą dla nas źródłem danych służącym doskonaleniu działań edukacyjnych, kadr kultury i oświaty.  

W listopadzie 2019 roku zakończyliśmy III etap projektu badawczego, którego celem jest określenie stanu edukacji kulturalnej w Łodzi oraz przetestowanie narzędzi badawczych mogących być w przyszłości wykorzystywanymi podczas monitorowania Programu. Przedstawiamy Państwu raport, który jest wynikiem badań przygotowany przez  prof. dr hab. Marka Krajewskiego.

Marek Krajewski to czołowy w Polsce naukowiec specjalizujący się w badaniach diagnostycznych z zakresu socjologii kultury. Jest członkiem Prezydium Komitetu Socjologii w Polskiej Akademii Nauk, którego działalność obejmuje m.in. inicjowanie dyskusji i przedsięwzięć badawczych, zwłaszcza w zakresie kluczowych problemów społecznych kraju; inicjowanie dyskusji na temat najważniejszych aktów normatywnych, wpływających na życie społeczne obywateli; monitorowanie stanu i standardów edukacji socjologicznej. Marek Krajewski w pracy naukowej zajmuje się analizowaniem złożonych procesów kulturowych i działań w lokalnych społecznościach, w których uczestniczą również różnorodne podmioty z zarówno z sektora kultury, jak i oświaty. Był ekspertem Instytutu Teatralnego im. Zb. Raszewskiego, ekspertem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury. Jest autorem programu Bardzo Młoda Kultura – jedynego w Polsce strategicznego programu edukacji kulturowej, który obejmuje zasięgiem 16 województw. Kierownik projektów, autor i redaktor wielu publikacji z zakresu socjologii min. Archiwum badań nad życiem codziennym; Wizualne Niewidzialne. Stan, rola i znaczenie sztuk wizualnych w Polsce; Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce; Ogólnopolskie badania praktyk kulturalnych Polaków, w ramach programu Obserwatorium Kultury z MKDIN; Diagnoza w kulturze w ramach programu Bardzo Młoda Kultura z NCK.


Alabetyzm Filmowy - Raport NCKF

Narodowe Centrum Kultury Filmowej serdecznie zaprasza do lektury najnowszej publikacji edukacyjnej „Alfabetyzm filmowy. Program edukacji audiowizualnej”, która podsumowuje pierwszą, teoretyczną, część prac nad programem edukacji audiowizualnej NCKF. Opracowanie tego programu jest jednym z zadań realizowanych w ramach obecności Łodzi w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO:

https://nckf.pl/aktualnosci/alfabetyzm-filmowy-program-edukacji-audiowizualnej

W Raporcie dzielimy się wnioskami z badań wiedzy i kompetencji audiowizualnych przeprowadzonych wśród uczennic i uczniów łódzkich szkół w 2018 roku – przywołujemy najważniejsze ustalenia i komentarze ekspertów. Przedstawiamy też opracowany w 2019 roku katalog kompetencji audiowizualnych, czyli wykaz standardów edukacji audiowizualnej (umiejętności, wiedza, kompetencje społeczne) i sylabusy dla poszczególnych etapów kształcenia. Raport zamykają: propozycja scenariuszy opracowana przez ekspertów na zlecenie NCKF, które mamy nadzieję zainspirują nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury oraz przykłady wybranych praktyk edukacyjnych instytucji i organizacji pozarządowych.

Kontakt