News

Można kopać! Oferty na tunel pod Łodzią mieszczą się w budżecie

Sześć firm chce wybudować tunel pod Łodzią, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Proponowane kwoty wahają się od 1,36 mld złotych do 2.17 mld złotych.

fot. CC0 license
Tunel utworzy coś na kształt metra, którym szybko będziemy przemieszczać się po Łodzi

Polskie Linie Kolejowe szacowały ten projekt na 1,763 mld złotych netto (2,17 mld zł brutto). Wszystkie oferty znalazły się więc w planowanym przez PKP PLK budżecie. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź. Jest ono gotowe wybudować tunel za kwotę 1.359.559.590 zł brutto. Zgodnie z planami tunel ma powstać do 2022 roku.

Tunel pod miastem usprawni nie tylko ruch dalekobieżny, ale również kolej aglomeracyjną. Utworzy on coś na kształt metra, którym mieszkańcy szybko będą mogli przemieszczać się po Łodzi. Z Widzewa bez żadnych utrudnień dojedziemy do dworców Łódź Kaliska lub Łódź Żabieniec. Po drodze pociągi będą mogły zatrzymać się jeszcze na podziemnej stacji Łódź Fabryczna oraz na dwóch nowych przystankach kolejowych u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz w okolicy skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego (okolice Manufaktury).

Po wybudowaniu tunelu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce. Pojawią się w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe.

Tunel w znacznej części będzie wykonywana metodą drążenia specjalną tarczą, pozostałe fragmenty będą prowadzane metodą odkrywkową. Tory znajdą się na głębokości nawet 30 metrów. Prędkość maksymalna w tunelu ma wynosić 100 km/h. Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jest drugim etapem projektu, który doprowadził do wybudowania nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna.

    Polecane aktualności

    No news available.
    Kontakt