Modernizacja sieci tramwajowej w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego od ul. Szczecińskiej do ul. Woronicza wraz z budową węzła multimodalnego Łódź Żabieniec

O projekcie

Projekt stanowi odpowiedź na wyzwanie związane z negatywnym wpływem sektora transportu na przestrzeń oraz środowisko, który w dużych aglomeracjach miejskich jest szczególnie odczuwalny. Realizacja projektu pozwoli na  stworzenie warunków dla zrównoważonej mobilności poprzez zapewnienie sprawnego, efektywnego, inteligentnego i bezpiecznego  nisko i zeroemisyjnego systemu transportu publicznego w mieście Łodzi, dostępnego dla wszystkich użytkowników, w tym także osób ze szczególnymi potrzebami.

Cel projektu

Celem bezpośrednim przedsięwzięcia jest poprawa oferty transportu publicznego na terenie miasta Łodzi poprzez budowę nowej i przebudowę istniejącej infrastruktury. Celem nadrzędnym projektu jest zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego, poprawa płynności ruchu, bezpieczeństwa i ograniczenie negatywnego wpływu transportu indywidualnego na środowisko naturalne w mieście i na obszarze funkcjonalnym, zwiększenie mobilności mieszkańców oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej poprzez budowę nowych linii tramwajowych. Działania podjęte w ramach Projektu ukierunkowane są na wdrażanie rozwiązań sprzyjających organizacji transportu publicznego i umożliwią przygotowanie oferty przewozowej o pożądanych przez mieszkańców parametrach, istotnie zwiększając konkurencyjność transportu publicznego. Dzięki realizacji Projektu nastąpi m.in. zwiększenie prędkości podróżowania i regularności kursowania taboru tramwajowego w silnie zatłoczonych ruchem obszarach miasta.

W związku z powyższym Projekt wpisuje się w program FEnIKS 2021-2027, którego założeniem jest m.in. budowa efektywnego i odpornego systemu transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne.

Wskaźniki produktu:

  1. Długość wybudowanych linii tramwajowych: 6,455 km toru pojedynczego w 2028 r.
  2. Liczba miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 5 szt. w 2028 r.
  3. Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride”: 108 szt. w 2028 r.
  4. Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride”: 3 szt. w 2028 r.
  5. Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź": 1 szt. w 2028 r.
  6. Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych: 1 szt. w 2028 r.
  7. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS): 1 szt. w 2028 r.

Wskaźniki rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra: 5 257 152 osób w 2029 r.
  2. Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź”: 28 080 szt. w 2029
  3. Emisja CO2 w transporcie pasażerskim: 662,00 ton ekwiwalentu CO2/rok w 2029 r.

Działania

Projekt obejmuje budowę i przebudowę torowisk tramwajowych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz rozbudową systemu ITS w mieście Łódź. W ramach Projektu

będą realizowane następujące działania:

  • Zadanie 1. Modernizacja sieci tramwajowej w ul. Aleksandrowskiej od ul. Szczecińskiej (bez skrzyżowania) do ul. Bielicowej (ze skrzyżowaniem).
  • Zadanie 2. Budowa multimodalnego Węzła Łódź Żabieniec w obrębie wiaduktu nad linia kolejową nr 15 i ul. Limanowskiego od wiaduktu do ul. Woronicza.
  • Zadanie 3. Opracowanie PFU
  • Zadanie 4. Wykup gruntów
  • Zadanie 5. Nadzór inwestorski
  • Zadanie 6. Działania informacyjno-promocyjne
  • Zadanie 7. Koszty pośrednie

Grupę docelową Projektu stanowią przede wszystkim użytkownicy indywidualni transportu publicznego korzystający z miejskiej infrastruktury transportowej i środków publicznego transportu zbiorowego, w tym mieszkańcy miasta (m.in. uczniowie, osoby pracujące) i osoby przebywające na jego terenie (m.in. turyści), jak również przedsiębiorcy.

Dodatkowo poprzez dostosowanie infrastruktury publicznego transportu zbiorowego do potrzeb mieszkańców oraz zintegrowanie jej z pozostałymi gałęziami transportu, Projekt skierowany jest także do osób korzystających z transportu indywidualnego.

Data rozpoczęcia realizacji projektu

26.09.2023

Planowana data zakończenia projektu

31.12.2028

Całkowity koszt projektu

171 797 763,68 zł

Wkład UE

97 015 131,00 zł

Stopa dofinansowania unijnego

69,33 %

Sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości

Informacje o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego dotyczącego realizacji projektu: "Modernizacja sieci tramwajowej w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego od ul. Szczecińskiej do ul. Woronicza wraz z budową węzła multimodalnego Łódź Żabieniec"  prosimy przesyłać na adres: zglosnieprawidlowosci@zim.uml.lodz.pl

Kontakt