Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

W przypadku gdy zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu albo wycieczki, możesz odstąpić od umowy w terminie 30 dni. 

Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:

  1) dla umowy, w której przedsiębiorca wydaje towar, będąc zobowiązanym do przeniesienia jego własności (czyli w przypadku umowy, na podstawie której kupiłeś lub zamówiłeś wykonanie dla ciebie jakiegoś towaru) , od objęcia przez ciebie towaru w posiadanie, czyli od momentu doręczenia jej tobie (albo osobie wskazanej przez ciebie do odbioru towaru).

    Do terminu  nie wlicza się tego dnia, w którym dostałeś towar. Pierwszy dzień terminu to pierwszy dzień po dniu, w którym dostałeś towar.

    Jeżeli kupiłeś lub zamówiłeś wykonanie i dostarczenie rzeczy, które będą dostarczane osobno, partiami lub w częściach – termin liczy się od dnia, w którym dostałeś  ostatnią rzecz, partię lub część towaru.

    Jeżeli umowa polega na regularnym dostarczaniu towarów przez czas oznaczony – termin liczy się od dnia, w którym dostałeś pierwszą rzecz (dotyczy np. prenumeraty).

  2) dla pozostałych umów – od dnia zawarcia przez ciebie umowy (dotyczy to przede wszystkim umów o wykonanie usług).

    Jeżeli nie zostałeś w ogóle poinformowany przez przedsiębiorcę o przysługującym ci prawie odstąpienia od umowy masz na to dodatkowe 12 miesięcy.

    Jeśli jednak przedsiębiorca poinformuje cię w 12 miesięcznym okresie dodatkowym o prawie do odstąpienia od umowy to od dnia poinformowania cię o tym prawie biegnie zwykły termin do odstąpienia od umowy – 14 dni lub 30 dni w przypadku, gdy umowa zawarta była poza lokalem przedsiębiorcy, wizyta ta nie była umówiona lub umowa zawarta była podczas wycieczki.

Jeżeli chcesz odstąpić od umowy, musisz poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie.

    Oświadczenie może być wysłane w formie pisemnej (wtedy pamiętaj, aby się pod nim podpisać), ale także np. listem elektronicznym lub z wykorzystaniem funkcjonalności strony internetowej przedsiębiorcy, z którym zawarłeś umowę, jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia drogą elektroniczną. Istotne jest, aby twoje oświadczenie o odstąpieniu od umowy dotarło do przedsiębiorcy. Pamiętaj też o zachowaniu dowodu na złożenie takiego oświadczenia (np. dowodu nadania listu poleconego).

PAMIĘTAJ! Chociaż możesz złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy także ustnie lub telefonicznie, to w takim przypadku trudno wykazać, że faktycznie to zrobiłeś i to w przewidzianym czternastodniowym terminie. Najbezpieczniej jest więc wysłać pismo do przedsiębiorcy.

    Dla zachowania terminu do złożenia oświadczenia wystarczy wysłanie go przed tym terminem. Jeżeli wysyłasz oświadczenie pocztą, wyślij je przesyłką poleconą i zachowaj dowód nadania. Wydrukuj kopię oświadczenia i dołącz do niego kopię nadania listu. To pomoże ci udowodnić złożenie oświadczenia oraz zachowanie terminu. Jeżeli wysyłasz oświadczenie listem elektronicznym, zachowaj informację o nadaniu listu, a jeżeli składasz oświadczenie z wykorzystaniem funkcjonalności strony internetowej przedsiębiorcy, zachowaj potwierdzenie złożenia oświadczenia, na przykład z użyciem funkcjonalności „PrintScreen”. Powyższe czynności nie są konieczne, ale pomogą wykazać fakt oraz termin złożenia oświadczenia.

Przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznie przesłać ci na trwałym nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, złożonego drogą elektroniczną.

Podstawa prawna:

art. 27, art. 28 oraz art.30 ustawy o prawach konsumenta

Kontakt