Kultura odporna

Projekt „Kultura Odporna” powstał w czasie pandemii i lockdown'u w 2020 roku i na przekór nastrojom, wykorzystując wiele narzędzi komunikacji, "mówił" o sile odporności, która płynie z dóbr kultury. Tym samym zachęcał do bliższego poznania jej twórców, zapamiętania ich nazwisk, twarzy oraz dokonań. Z czasem ewoluował, stając się pretekstem do wykonania zdjęć, odbywania spotkań, przeprowadzania rozmów, które przynosiły kolejne pomysły promujące łódzką kulturę i jej autorów.

Z pewnością przedstawione grono ludzi sztuki nie jest i nie może być kompletne, a misja „Kultury Odpornej” zasługuje na kontynuację i ma szansę trwać, stając się, zgodnie z nazwą odporną także i na ten czynnik – na czas.

Album „Kultura Odporna", który został wydany przez Wydział Kultury UMŁ, jest pierwszym w Łodzi opracowaniem prezentującym fotografie portretowe i krótkie opisy biograficzne 77 artystek i artystów związanych są z miastem.
W tym znamienitym gronie znalazły się osoby, dzięki którym łódzka kultura może istnieć i się rozwijać: animatorzy, twórcy przestrzeni przyjaznej sztuce, kreatywni autorzy pomysłów ją wspierających i promujących.

Ten wydawniczy hołd dla twórczyń i twórców łódzkiej kultury jest nieustającym zaproszeniem do poświęcania uwagi tym, którzy sprawiają, że stajemy się lepszymi, wrażliwszymi, bogatymi duchowo ludźmi.


Kultura odporna

Adrianna Maliszewska
plakat:
działalność:

Aktorka, która z każdego festiwalu teatralnego wraca z nagrodą. Laureatka Srebrnego Pierścienia, czyli najlepsza łódzka aktorka teatralna sezonu 2020/2021.
Można ją podziwiać na scenie Teatru Lalek Arlekin – gra m.in. w sztukach „Wędrówka Nabu”, „Wielki Zły Lis”, „Kopciuszek”, „Jak zostałam wiedźmą”, „Włókniarki” i „Calineczka”. W 2021 roku otrzymała dyplom honorowy ZASP za kreację aktorską w dziedzinie animacji lalkowej za tytułową rolę w „Wędrówce Nabu” oraz nominację do nagrody POLUNIMA w V edycji prestiżowego konkursu dla najbardziej obiecującej aktorki-lalkarki młodego pokolenia za rolę w tym samym spektaklu. Także pozostałe sceniczne kreacje, jak pierwszoplanowa rola Wiedźmy w spektaklu „Jak zostałam wiedźmą” (reż. Ewelina Pietrowiak) czy rola Włókniarki w quasi-reportażowym spektaklu „Włókniarki” na podstawie książki Marty Madejskiej „Aleja Włókniarek” (reż. Tomasz Man), przyniosły artystce wiele słów uznania.
Adrianna kształci młodsze pokolenia aktorów – jest nauczycielką akademicką wrocławskiej filii Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych. Od 10 lat zajmuje się również organizacją fabularyzowanych zimowisk i kolonii letnich dla dzieci i młodzieży w polskich zamkach i pałacach.

Agnieszka Bohdanowicz i Marta Mariańska
plakat:
działalność:

Agnieszka Bohdanowicz, dziennikarka radiowa i fotograf oraz Marta Mariańska, antropolożka kultury, zawodowo związana z branżą PR i CSR stworzyły niezwykły, bardzo ważny projekt w przestrzeni wirtualnej – „Mapę Ginących Zawodów” (mapaginacychzawodow.pl).
To „latarnia” dająca światło na pracę łódzkich, często już zapomnianych bądź zastąpionych przez masowe produkcje, rzemieślników. Jednakże najważniejszymi bohaterami tej inicjatywy są sami ludzie, którzy łączą wiedzę i tradycję, którą odziedziczyli od swoich bliskich i mistrzów. Zaangażowanie w realizację mapy sprawiło, że łodzianie znów pokochali i docenili łódzkich krawców, szewców, tapicerów, piekarzy, cukierników, a także włączyli się w poszukiwanie ginących zawodów.
Dzięki mapie wielu rzemieślników wciąż może sumiennie i z radością wykonywać swoją pracę, która okazała się być niezastąpiona.

Aleksandra Chciuk
plakat:
działalność:

Artystka wizualna i dźwiękowa, pianistka. Absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej.
W instalacjach i pracach wideo skupia się na przybliżaniu fenomenu relacji dźwięku i obrazu w organiczności zjawisk, a jej performatywne audiowizualne eksperymenty mają często immersyjny i intymny wymiar. Pracuje również nad interaktywnymi obiektami dźwiękowymi typu site-specific.
Uprawia muzykę swobodnie improwizowaną. Tworzy na żywo lub komponuje muzykę do spektakli choreograficznych i filmów. Prowadzi pracownię Audiosfery na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Przy pracowni założyła kolektyw Pełnia.
W ramach szerokiej działalności warsztatowej przemierza przestrzenie miast, wykorzystując na przykład jego architekturę w transformacjach akustycznych oraz traktując ją jako muzyczną partyturę.
Poza prezentacjami swoich prac w galeriach i muzeach (np. MMCA w Seulu, Center for the Arts w Bostonie, Siddhartha Art Gallery w Katmandu, MSN w Warszawie, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi) występuje na festiwalach muzyki nowej i eksperymentalnej (np. Audio Art, Warszawska Jesień, Instalakcje).

Anna Ciarkowska
plakat:
działalność:

Łodzianka (z urodzenia), literaturoznawczyni (z wyboru), romanistka (z przypadku), ilustratorka (z nudów), pisarka (od niedawna), czytelniczka (od zawsze).
Wykładowczyni w Katedrze Teorii Literatury w Instytucie Kultury Współczesnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego (od października do czerwca).
Autorka książek „Chłopcy, których kocham”, „Pestki” i „Dewocje” oraz współautorka przewodnika „Łódź. Ilustrowany atlas architektury”.
W 2022 roku była nominowana do Nagrody Literackiej Nike za powieść „Dewocje”.
Założycielka działającej w Łodzi dziewczyńskiej grupy twórczej "Zaczyn".
Swoją twórczość od początku upowszechnia na social mediach, prowadząc profil „Ciarkowska pisze”.

Anna Maszewska
plakat:
działalność:

Teatr i scena to miejsca, w których czuje się najszczęśliwsza na świecie.
Jest aktorką, producentką teatralną, koordynatorką wydarzeń artystycznych i kulturoznawczynią. Prowadzi warsztaty aktorskie i ogólnorozwojowe dla dzieci, młodzieży i studentów.
Od 2011 roku działa aktorsko w teatrach niezależnych i offowych (m.in. w grupie ab’Teatr działającej przy Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi).
W 2015-2016 była liderką i aktorką grupy „TAKE OVER: Seeing young audiences through young people’s eyes” działającej przy Teatrze CHOREA, z którą zrealizowała spektakl „Error 404” w reżyserii zbiorowej.
Od 2018 roku wchodzi w skład zespołu Teatru CHOREA, w którym programuje i koordynuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy, a także gra w licznie nagradzanych spektaklach m.in. „Tragedia Jana” w reż. Waldemara Raźniaka, „W wieży zamknięta”, „Księżniczki” w reż. Julii Jakubowskiej, „Śmierć na gruszy” w reż. Łukasza Kosa oraz „Ragnarok” w reż. Adriana Bartczaka.
Pełni rolę frontwoman zespołu Pinky Mouse Band w muzycznym spektaklu dla dzieci „Dzień Dobry Pinky Mouse” w reż. Aleksandry Shayi.

Artur Zagajewski
plakat:
działalność:

Jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki współczesnej.
Profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, w której m.in. zajmuje się badaniami nad muzyką rockową.
Prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Członek Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Był nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku (2017), a także Paszportów Polityki (2018). Współpracował m.in. z aktorem Arkadiuszem Jakubikiem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim, performerką Zorką Wollny, reżyserem Piotrem Stasikiem (ich „Opera o Polsce” otrzymała w 2019 roku nominację do Polskich Nagród Filmowych ORŁY w kategorii Film Dokumentalny), a także zespołami Orkiestra Muzyki Nowej, Hashtag Ensemble, Polish Cello Quartet.
Lista nagród i wyróżnień przyznanych Arturowi Zagajewskiemu jest bardzo długa. W 2017 roku jego utwór „brut” reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo.
Jego utwory były zamawiane i prezentowane przez takie festiwale, jak: Donaueschinger Musiktage, Darmstadt Summer Course, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova.
Współtworzy zespół Piosenki, który przybliża najmłodszym słuchaczom muzykę rockową i punkową.

Bolewski & Tubis
plakat:
działalność:

Bolewski & Tubis to bardzo łódzki, a zarazem wyjątkowy duet muzyczny, bo nieczęsto się zdarza słuchać wokalu perkusisty grającego w towarzystwie pianisty jazzowego. Radosław Bolewski i Maciej Tubis tworzą muzykę, która jest wysmakowaną mieszanką jazzu i popu z twistem improwizacji. Obaj są wytrawnymi muzykami i pedagogami Akademii Muzycznej w Łodzi. Wspólnie święcą triumfy, koncertując ze swoim projektem poświęconym twórczości Grzegorza Ciechowskiego pt. "Obywatel Jazz".
Na ich koncertach nie brakuje także utworów z ich dwóch autorskich albumów: "Lunatyk" 2018 i "Bez końca" 2020. To właśnie koncerty i spotkania z publicznością dają im najwięcej satysfakcji, a słuchacze mówią, że na scenie tworzą tyle dźwięków, ile musiałby zagrać kwartet.

Bruklin
plakat:
działalność:

Łódzki kwintet, który postawił na klasyczny, świetnie zagrany rock i doskonałe teksy. Bruklin gra od lat, ale ich debiutancka płyta ukazała się jesienią 2023 roku. Zespół tworzą: Bartłomiej Makrocki – wokal, Dawid Rudzki – gitara, Rafał Napieralski – gitara, Jarosław Maciaszek – bas, Tomasz Adamczyk – perkusja. „Tam, gdzie tętno sekcji jest zawsze podwyższone, a tkanka gitar wyraźna i mięsista, gdzie słowa niosą więcej niż dźwięk... Na zatłoczonych alejach Łodzi, zasnutej smogiem i marzeniami – tam odradzamy się codziennie na nowo, żeby nie zniknąć całkiem... Tacy jesteśmy... Taki jest Bruklin”.

Dariusz Fiet
plakat:
działalność:

Artysta, który poświęcił się malarstwu i fotografii, ale też odnalazł się w sztuce performance’u.
Absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie obronił dyplom w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych profesora Leszka Rózgi oraz w Pracowni Malarstwa profesora Stanisława Fijałkowskiego.
Jest pomysłodawcą idei „Pracowni Otwartych” zlokalizowanych przy ulicy Jerzego 12/14 oraz właścicielem Galerii Ultramaryna. To właśnie tam można obejrzeć, a także kupić jego prace.
Obrazy Dariusza Fieta znajdują się w wielu prywatnych kolekcjach na całym świecie, m.in. we Francji, w Niemczech, Holandii, USA, Australii, a także  w zbiorach Muzeum Miasta Łodzi oraz Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

Emilia Klimczak i Marcin Jajkiewicz
plakat:
działalność:

Artyści musicalowi od lat występujący na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi. W „Les Misérables”, musicalu na kanwie powieści W. Hugo, grają ojca i córkę, Jeana Valjeana i Cosette. Oboje występują też w musicalowej adaptacji „Pretty Woman”. W pracy artystycznej i pedagogicznej wyróżniają się pasją, otwartością i inwencją.

Emilia Klimczak – absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Współpracowała m.in. z Teatrem im. S. Jaracza i Teatrem Nowym w Łodzi, Teatrem Rampa w Warszawie, a także z zespołem L. Kozłowskiego, Ostatniego Klezmera Galicji. Laureatka nagrody specjalnej W. Ochmana, przewodniczącego jury Konkursu Operetkowo-Musicalowego im. I. Borowickiej. Poza musicalowymi, takimi jak partia Marii Magdaleny z „Jesus Christ Superstar” czy Elizy Doolittle z „My Fair Lady”, śpiewa także wiele partii klasycznych, m.in. Adeli z „Zemsty nietoperza” i Walentyny z „Wesołej wdówki”.

Marcin Jajkiewicz – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, wykładowca łódzkiej Akademii Muzycznej. Pierwszy odtwórca postaci Georga von Trappa w polskiej realizacji musicalu „Dźwięki muzyki, artysta programu „Jaka to melodia?”, wokalista zespołów Button Hackers i Tango Corazon Quintet. Uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury, a także Srebrnym Pierścieniem – nagrodą dla najlepszego łódzkiego aktora teatralnego w sezonie 2019/2020.

Emilia Kudra
plakat:
działalność:

Dyplomowana wokalistka. Miłością do śpiewania zaraziła ją babcia, z którą od dziecka śpiewała na głosy.
Założyła autorski zespół Manuka, a także współpracuje z łódzką kapelą podwórkową „Bigiel Banda”, kultywując folklor łódzki.
Wzięła udział w spektaklach muzycznych m.in.: w Teatrze Jaracza „Umrzeć z Tęsknoty – najpiękniejsze piosenki żydowskie”, w Teatrze Rampa „Broadway Street - the show”, w Teatrze V6 „Aquarius”, „Zatrudnię milionera” – monodram muzyczny. Napisała muzykę do spektaklu „Imibala”, który został wystawiony w Teatrze V6. Wiele lat współpracowała ze znakomitą akompaniatorką i korepetytorką – Teresą Stokowską-Gajdą.
Współpracuje też z Quinteto el Tango, z którym wydała płytę "Powróćmy jak za dawnych lat", a także z kwartetami smyczkowymi, Krzysztofem Jaszczakiem, Marcinem Wernerem.
Jest finalistką wielu festiwali, m.in. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu im. Andrzeja Zauchy w Bydgoszczy, Festiwalu Dobrej Piosenki w Częstochowie im. Kaliny Jędrusik (Grand Prix Festiwalu) i Festiwalu im. Jonasza Kofty w Warszawie (I nagroda).
Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą z dziećmi i młodzieżą podczas warsztatów i zajęć wokalnych.

Ewa Dworczyk
plakat:
działalność:

Z wykształcenia jest pedagogiem i terapeutką uzależnień, ale jej pasja to fotografia i zdjęcia filmowe.
Realizuje programy telewizyjne i zajmuje się ich postprodukcją, jest operatorką filmową, tworzy teledyski, reportaże i zajmuje się fotografią artystyczną i komercyjną. Na każdym polu odnosi sukcesy, także kiedy realizuje programy emitowane w telewizji Polsat oraz przygotowuje teledyski dla Andrzeja Bachledy czy tworzy reportaże o muzyce gruzińskiej.
W 2015 roku pod szyldem „Zakład Usług Portretowych” wykonała serię portretów na podstawie zapomnianej sztuki monideł, co zaowocowało wystawą na Fotofestiwalu. Ma za sobą również wystawy na Sycylii, w Paryżu w galerii Espace Vision Art i w Rzymie na Art Expo.
Praca operatorska przy programach „Jazda z Andrzejem Bachledą” wymaga od niej podróżowania w wysokie partie gór na całym świecie. Zdjęcia do programu są wykonywane w bardzo zmiennych warunkach pogodowych, co wymaga pokory wobec natury, ale i dbania o kondycję fizyczną.
W 2021 roku, będąc w ostatnim miesiącu ciąży, postanowiła zapytać starszych mieszkańców Podhala o to, czym jest miłość i tak powstała seria zdjęć dokumentalnych pt. „Miłość pod Giewontem”, za którą otrzymała nagrodę w kategorii Reportaż w plebiscycie Viva! Photo Awards.

Ewa Hornich
plakat:
działalność:

Jest reżyserką obsady, pracuje przede wszystkim nad castingami do reklam, ale na swoim koncie ma też kilka produkcji fabularnych.
Współtworzyła obsadę do międzynarodowej produkcji współfinansowanej przez Łódzki Fundusz Filmowy – „Geniusze” w reżyserii Thora Kleina, a ostatnio do serialu „Dziewczyna i Kosmonauta”, reż. Bartosz Prokopowicz (Netflix).
Swoją drogę zawodową zaczęła jako aktorka. Laureatka konkursu dla młodych aktorek „Z Cinema do Cannes” (2022). Szybko jednak porzuciła drogę aktorską, zdecydowanie woli być po drugiej stronie kamery.
Czuje ogromną satysfakcję w dodawaniu ludziom skrzydeł, dlatego prowadzi oficjalne warsztaty z przygotowania do zawodu aktorskiego, ale często też zupełnie prywatnie i po koleżeńsku doradza aktorom w kwestiach nagrywania selftape, wyboru agencji aktorskiej itp. „Wspieram, rozmawiam, pomagam – po prostu lubię ludzi” – mówi o sobie.
Przez wiele lat uczestniczyła w warsztatach International Theatre New York prowadzonych przez Roberta Castle i Alejandre Orozco z dziedziny Method Acting.
Po latach spędzonych w Krakowie, a później w Warszawie, wróciła do rodzinnej Łodzi, w której czuje się najlepiej i o której z dumą mówi „moje miasto”.
W 2023 roku w konkursie Klubu Twórców Reklamy odebrała nagrodę – Brązowy Miecz w kategorii casting.

Ewa Maria Wolska
plakat:
działalność:

Jej kameralne i intymne spektakle przenoszą w świat pełen subtelności, wdzięku i poezji. Jest reżyserką, lalkarką, autorką animacji, polonistką i kulturoznawczynią.
W 2018 roku założyła Teatr FRAKTAL realizujący niezależne, eksperymentalne projekty, eksplorujące poetycki potencjał teatru lalkowego i plastycznego. Jej ostatnie prace to spektakl lalkowy „Ryba Biba” Teatru FRAKTAL, „Przygody Pędrka Wyrzutka” Stefana Themersona w Teatrze Pinokio w Łodzi, spektakl-koncert „Pomelo jest zakochany… w żabie, deszczu i nie tylko” Teatru FRAKTAL, spektakl dedykowany osobom niewidzącym „Nic, Dzika Mrówka, Adam i Ewa” Maliny Prześlugi z cyklu Zmysłowisk Teatru Animacji w Poznaniu oraz „Instynkty Ulotne” na podstawie dramatów Mirona Białoszewskiego w Teatrze Pinokio w Łodzi.
Zajmuje się też tworzeniem scenografii i lalek, fotografią oraz filmem animowanym.
W czasie pandemii stworzyła swoje pierwsze prace w technice stop motion: „my dear quarantine”; „small. quite small” oraz „tears tears tears” (eksperymentalny film animowany, wykonany jedynie z wody i światła).

Ewa Żochowska
plakat:
działalność:

Artystka sztuk wizualnych, której szczególnie bliskie jest malarstwo, grafika, ale też fotografia, instalacje czy performans.
Projektantka, animatorka kultury, właścicielka pracowni i autorskiej galerii Kreatoora na Księżym Młynie w Łodzi, która w 2023 r. obchodzi 10-lecie istnienia. Prezeska Fundacji Przędzalnia Sztuki i współautorka marek Porąbane Meble i Rzuć Mnie Na Ścianę. Jest także organizatorką warsztatów artystycznych i wydarzeń kulturalnych w Łodzi oraz współorganizatorką cyklicznego, niezwykle barwnego wydarzenia Stacja Księży Młyn – targ staroci, rękodzieła i sztuki użytkowej.
Laureatka konkursu „Młode Polskie Malarstwo” Galerii Ale Sztuka! (2015), nominowana do nagrody na V Triennale Autoportretu (2006), a w 2000 roku do nagrody w XVII Konkursie im. W. Strzemińskiego.

Grzegorz Fajngold
plakat:
działalność:

Dj Fagot, ale przede wszystkim muzyk, producent, kompozytor i założyciel zespołów: 19 wiosen, Salvezza, Procesor Plus, Już Nie Żyjesz, Demolka.
Niezwykle barwna postać, uchodząca za jednego z twórców łódzkiej sceny niezależnej, w tym przede wszystkim sceny punk-electro.
Zakochał się w muzyce barokowej jako uczeń szkoły muzycznej w klasie fortepianu i organów, którą porzucił, aby tworzyć punk rocka.
Współpracował m.in. z Kapitanem Nemo – gwiazdą electro z lat 80., tworząc zespół Kapitan Nemo & Procesor Plus. Jest również założycielem niezależnej wytwórni Automatic Bitch Records, która promowała polskie zespoły z kręgu electro-pop-punk-disco.
To największy łódzki fan mundurów. W latach 90. XX w. można było go spotkać w kostiumie barokowym na łódzkich ulicach.
W 2023 roku stworzył muzeum „100 mundurów”, które mieści się przy ulicy Włókienniczej 5.

Gu-Tang Clan
plakat:
działalność:

Miejscowy szarlatan, znany pod imieniem Gustaw. Przedstawiciel psowatych, który zbiegł z łódzkiego schroniska, działający w terenie od 2016 roku.
Jego prace można znaleźć w wielu europejskich miastach. Charakterystyczna psia podobizna pojawia się na plakatach, wlepkach, obrazach oraz w innych jego projektach.
Aktywny przede wszystkim w nocy, w trakcie której przy użyciu szablonów, plakatów i farb w sprayu znaczy teren wszędzie tam, gdzie się pojawi.
Plakaty, które tworzy przy pomocy sitodruku, można kupić na aukcjach sztuki, a obrazy są dostępne w galeriach – m.in. w łódzkim Rynku Sztuki czy warszawskiej Leonarda Art Gallery.
Organizator kilku wernisaży indywidualnych oraz wielokrotny uczestnik wystaw zbiorowych.
Jego prace znajdują się w kolekcjach na całym świecie.
Wspiera zwierzęta, kilkakrotnie organizował zbiórki karmy i akcesoriów dla psów podczas organizowanych przez siebie wydarzeń.
Gryzie.

Iza Połońska
plakat:
działalność:

Wokalistka, trenerka wokalna, lektorka, doktor sztuki.
Na rynku koncertowym niezmiennie oferuje publiczności różnorodność - od projektów kameralnych aż po duże symfoniczne składy. Wśród jej partnerów scenicznych znaleźć można m.in. Bogdana Hołownię, czy Witolda Cisło.
Od 2016 roku koncertuje z projektami symfonicznymi, które współtworzy z Leszkiem Kołodziejskim. Współpracowała ze Szkołą Teatralną przy Teatrze Śląskim w Katowicach, Wydziałem Aktorskim PWSFTviT w Łodzi, wykłada obecnie w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Sztuk Scenicznych.
Jako trenerka wokalna pracowała przy wielu spektaklach w niemalże wszystkich łódzkich teatrach, przygotowując aktorów do karkołomnych zadań wokalnych. 
Prowadzi także szkolenia i indywidualne zajęcia z dobrego mówienia dla biznesu.
Do tej pory ukazały się dwa solowe albumy artystki: „Pejzaż bez ciebie” (2019) i „SING! Osiecka” (2021). W lipcu 2021 roku ukazał się singiel „Noce bez gwiazd" z muzyką Witolda Cisło, a w czerwcu 2023 roku Iza zadebiutowała jako autorka tekstu i muzyki w singlu „Kaskady”.
W czerwcu 2023 roku głosami czytelników magazynu o sztuce POST SCRIPTUM wygrała plebiscyt na ARTYSTĘ ROKU 2022. W mediach społecznościowych prowadzi cykl W DOBRYM TONIE, w którym propaguje poprawne mówienie.

Izabela Urbaniak
plakat:
działalność:

Fotografka z tytułem magistra psychologii zarządzania oraz absolwentka Warszawskiej Szkoły Filmowej.
Zajmuje się fotografią artystyczną i bardzo często są to kobiece sesje, ale lubi także fotografię dokumentalną i podróżniczą. Nie stroni od fotografii komercyjnej. Jest autorką zdjęcia, które w 2008 roku otrzymało Grand Prix National Geographic Traveler. Laureatka I nagrody Viva Photo Awards w kategorii reportaż w 2012 roku.
Jej zdjęcia wyróżniano także w konkursach fotograficznych BZWBK. Na jej koncie są również takie osiągnięcia, jak: Photo of the Year w „Photo Art Magazine” 2008, I nagroda w polskiej edycji konkursu EISA PHOTO CONTEST 2009, II nagroda Fotofestiwalu w Łodzi „Photo Industrial” 2009, wyróżnienie w Sony World Photography Awards 2011 czy I nagroda w konkursie Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Lens of Development” w kategorii fotoreportaż w 2011 roku.

Jacek Bieleński
plakat:
działalność:

Marynarz Łodzi, fenomen, ikona, bard, ale też kompozytor, poeta, prozaik i scenarzysta filmowy. Znany jako „Bielas”, czyli muzyk, aktor, bezkompromisowa osobowość sceniczna wymykająca się wszelkim ograniczeniom i regułom, pomysłodawca i organizator wydarzeń kulturalnych.
Autor tekstów dla m.in.: Ziuta Gralaka, Włodka Kiniorskiego, Maryli Rodowicz, Fiolki, Wojciecha Waglewskiego.
Przez wiele dekad współtwórca muzycznej sceny Łodzi Kaliskiej i autor hymnu „eŁKaeSem bije serce Łodzi”.
Autor międzypokoleniowego hitu Różowych Czubów i Maryli Rodowicz – najbardziej futurystycznej piosenki lat 80., czyli utworu „Dentysta Sadysta”. Lider zespołów: Plastic Bag, Pafullon, Marynarze Łodzi. Czasami także aktor – zagrał m.in. w serialach: „Świat według Kiepskich”, „Nad rozlewiskiem”, „Na dobre i na złe”, „Aleja gówniarzy” i „Polskie gówno”. Współpracuje z Teatrem Nowym im. K. Dejmka w Łodzi.
Wnuk przedwojennego wiceprezydenta Łodzi i syn Krystyny Horn, dziennikarki i modelki oraz szefowej reklamy Polleny.

Kultura Odporna

Kontakt