Panel obywatelski - realizacja rekomendacji

O-12|Intensyfikacja akcji promocyjnej "łódzkiej kranówki" oraz instalacja poidełek wody w szkołach i budynkach użyteczności publicznej.

Intensification of the promotional campaign for "Łódź tap water" and installation of water fountains in schools and public utility buildings.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 272-64-20 e-mail: wks@uml.lodz.pl
WWW:
KOMENTARZ: Zamontowano poidełka w 42 placówkach edukacyjnych, zrealizowano 3 edycje w latach 2021-23, kontunacja do 2025 roku. Dodatkowo zamontowano zdrój wodny na terenie MOSiR- park na Młynku w roku 2023.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
O-13|Ograniczenia zakupu wody butelkowanej w instytucjach miejskich oraz jednostkach im podległych.

Restriction on purchasing bottled water in municipal institutions and subordinate units.
STAN REALIZACJI: ZREALIZOWANE
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 638-46-00 e-mail: biuro.aktywnosci@uml.lodz.pl
KOMENTARZ: wspólnie z Wydziałem Organizacyjno-Administracyjnym
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: BIURO AKTYWNOŚCI MIEJSKIEJ
O-14|Ograniczenie zakupów wody w butelkach z miejskich dotacji.

Limiting bottled water purchases using money from municipal grants.
STAN REALIZACJI: ZREALIZOWANE
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 638-46-00 e-mail: biuro.aktywnosci@uml.lodz.pl
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: BIURO AKTYWNOŚCI MIEJSKIEJ
O-15|Wdrażanie zielonych zamówień publicznych.

Implementing green public procurement.
STAN REALIZACJI: ZREALIZOWANE
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 638-48-88 e-mail: zamowienia@uml.lodz.pl
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
O-2|Opracowanie i realizacja programu edukacyjnego, na wszystkich poziomach i we wszystkich grupach wiekowych, z zakresu ograniczenia konsumpcji i diety bezmięsnej oraz segregacji odpadów i „drugiego życia rzeczy”.

Developing and implementing an educational program at all levels and for all age groups, focusing on consumption reduction, meat-free diets, waste sorting, and the "second life" of items.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 272-64-20 e-mail: wks@uml.lodz.pl
WWW:
KOMENTARZ: Łódzkie Szkoły dla Klimatu- pilotaż zrealizowany w 2023 r., w trakcie realizacji druga edycja, w przygotowaniu 3 edycja na lata 2024-27. Ekoeksperymentarium- w trakcie realizacji
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
O-3|Organizacja i realizacja konkursów dla szkół, akcji sprzątania terenów publicznych i gier o tematyce ekologicznej.

Organizing and conducting competitions for schools, public space clean-up actions, and ecology-themed games.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: tel.: (42) 272-64-20 e-mail: wks@uml.lodz.pl
WWW:
KOMENTARZ: Gry rozumiane jako aktywności w ekoeksperymentarium. Konkursy w ramach ogrodków zielonych w programie Łódzkie szkoły dla klimatu. Konkursy m.in. w ramach Łódzkie szkoły dla klimatu- lata 2023-2024. Cykliczne akcje sprzątania z biznesem.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
O-4|Aktywne działania na rzecz budowania lobby w zakresie wprowadzenia na szczeblu krajowym obostrzeń dotyczących nadmiernych odpadów opakowaniowych.

Active lobby creating at the national level to introduce stricter regulations on excessive packaging waste.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: Janusz Pastwiński tel. 4880
KOMENTARZ: Postulat opisany w rekomendacji jest realizowany w ramach działań podejmowanych przez Unię Metropolii Polskich oraz Związek Miast Polskich, których Łódź jest członkiem.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ
O-5|Intensyfikacja i promocja działań PSZOKu, uruchomienie PSZOKu mobilnego.

Intensification and promotion of point of selective collection of municipal waste (PSZOK) activities, including the launch of a mobile PSZOK.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: Łukasz Sitek tel. 5353
KOMENTARZ: Zadanie związane z promocją działań PSZOKu zostanie zrealizowane od 2024 r. przy pomocy aplikacji mobilnej, o której mowa w rekomendacji nr O-9 oraz poprzez dostarczenie materiałów informacyjnych mieszkańcom wraz z kolejnymi harmonogramami odbioru odpadów. "PSZOK mobilny" zostanie zrealizowany w formie zaakceptowanej przez uczestników panelu w trakcie ostatniego spotkania (przed głosowaniem), w chwili obecnej zostały przeprowadzone już wstępne uzgodnienia ze wszystkimi firmami odbierającymi odpady od mieszkańców Łodzi.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ
O-9|Stworzenie i wdrożenie aplikacji ułatwiającej gospodarowanie odpadami przez mieszkańców i innych funkcjonalności, wypracowanych w toku przeprowadzonych konsultacji społecznych dotyczących aplikacji.

Creation and implementation of an application that facilitates waste management for residents, incorporating additional functionalities developed through public consultations on the app.
STAN REALIZACJI: ZREALIZOWANE
KATEGORIA: GOSPODARKA ODPADAMI
KONTAKT: Łukasz Sitek tel. 5353
WWW:
KOMENTARZ: Aplikację Łódź.pl za darmo pobierzesz w Sklepie Google Play, AppStore lub AppGallery.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ
T-1|Kompleksowa rozbudowa łódzkiej sieci dróg rowerowych, dążąca do spójnego systemu połączeń, w tym: budowa dróg rowerowych łączących osiedla z centrum, bez konieczności korzystania przez rowerzystów z infrastruktury dla pieszych i aut; budowa estakad rowerowych oddzielających ruch rowerowy od samochodowego; zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów poprzez stosowne rozwiązania infrastrukturalno-architektoniczne, oddzielające ruch rowerowy od samochodowego.

Comprehensive expansion of the Łódź bicycle road network, aiming for a coherent system of connections, including: the construction of bicycle paths connecting housing estates with the city center, without requiring cyclists to use pedestrian or car infrastructure; construction of bike overpasses separating bicycle traffic from car traffic; and increasing cyclist safety through appropriate infrastructural and architectural solutions separating bicycle and car traffic.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Realizowana przez ZIM, w uzgodnieniu ze ZDiT i innymi jednostkami miejskimi, budowa nowych dróg rowerowych oraz dostosowywanie już istniejących do obowiązujących obecnie standardów miejskich jest realizowana jako element większych inwestycji drogowych i tramwajowych. Rozwój sieci dróg rowerowych jest zależny od dostępnych możliwości budżetowych miasta. W przygotowaniu Zarządu Inwestycji Miejskich jest samodzielna droga rowerowa, tzw. Koci Szlak, łącząca Księży Młyn z Parkiem nad Jasieniem.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-11|Dokończenie budowy sieci wewnętrznych dróg obwodnicowych, upłynniających ruch i ograniczających wjazdy do centrum, m.in. przedłużenie ulicy Puszkina do ulic: Pomorskiej, Brzezińskiej i Strykowskiej.

Completion of the inner ring road network to ease traffic flow and reduce city center entries, including the extension of Puszkina Street to connect with Pomorska, Brzezińska, and Strykowska streets.
STAN REALIZACJI: DO REALIZACJI W LATACH 2024/25
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: W budżecie miasta oraz wieloletnim planie finansowym nie przewidziano środków na wymienione inwestycje. Należy szczególnie podkreślić kwestię kosztów realizacji podobnych zadań, które bezwzględnie wymagają dofinansowania zewnętrznego, gdyż nie są możliwe do realizacji jedynie ze środków własnych miasta.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-13|Rozbudowa systemu taryfy przystankowej (taryfy dynamicznej) wraz z jego promocją wśród mieszkanek i mieszkańców.

Expansion of the open payment system (dynamic fare) with its promotion among residents.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Trwa analiza możliwości technicznych dostępnych rozwiązań oraz typów taryf funkcjonujących w innych miastach.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-21|Sukcesywna poprawa i rozbudowa sieci transportu publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem sieci tramwajowych, w tym: budowa nowych linii tramwajowych w nowych lokalizacjach, wydłużanie obecnych linii poprzez budowę nowych torowisk, modernizacja i utrzymanie obecnych linii tramwajowych, budowa węzłów przesiadkowych, wyznaczanie i budowa nowych buspasów.

Gradual improvement and expansion of the public transportation network, with particular emphasis on tram networks, including the construction of new tram lines in new locations, extension of current lines by building new tracks, modernization and maintenance of current tram lines, construction of transport hubs, and designing and construction of new bus lanes.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Aktualnie realizowane przez ZIM zadania w uzgodnieniu ze ZDiT i innymi jednostkami miejskimi - przebudowa ul. Wojska Polskiego, ul. Legionów, ul. Cmentarnej, al. Rydza-Śmigłego, ul. Konstantynowskiej, ul. Północnej, ul. Ogrodowej, pl. Wolności. W przygotowaniu są projekty kolejnych inwestycji na ul. Franciszkańskiej, ul. Zielonej, ul. Konstantynowskiej (kontynuacja), ul. Legionów (kontynuacja), osiedlu Koziny, ul. Warszawskiej, ul. Aleksandrowskiej, al. Politechniki, ul. Rzgowska oraz przedłużenie linii tramwajowej w ul. Rzgowskiej do szpitala CZMP i przedłużenie linii tramwajowej na ul. Broniewskiego (dokumentacja projektowa jest już przygotowana).
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-22|Bieżące poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji, mających na celu poprawę infrastruktury transportu publicznego.

Continuous search for external funding sources for investments aimed at improving public transportation infrastructure.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: W połowie października 2023 r. ZDiT Łódź przekazywał do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wykaz planowanych do realizacji w najbliższej przyszłości inwestycji transportowych, związanych z zakupem nowego taboru tramwajowego i/lub budową infrastruktury towarzyszącej, nad którymi nadzór pełniłyby MPK-Łódź Sp. z o.o. oraz ZIM. Preferowanymi źródłami współfinansowania niniejszych projektów w ramach budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027 są zwłaszcza 2 programy: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) i Fundusze Europejskie dla Łódzkiego (FEŁ). Miasto Łódź będzie również w przyszłości czynić starania o pozystaknie środków unijnych z Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-25|Zazielenianie łódzkich torowisk, przede wszystkim z wykorzystaniem rozchodnika wraz z sezonowym (zimowym) montażem zabezpieczenia roślin przed niekorzystnym wpływem soli.

Greening Łódź tram tracks, primarily using sedum with seasonal (winter) protection against salt damage.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Zadanie realizowane przez ZIM w uzgodnieniu ze ZDiT i innymi jednostkami miejskimi podczas przebudów torowisk w technologii bezpodsypkowej zielonej, z wyłączeniem odcinków przeznaczonych do wspólnego ruchu tramwajów i autobusów oraz samochodów.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-27|Budowa stojaków i parkingów rowerowych na pętlach i przystankach końcowych (krańcówkach)

Construction of bicycle racks and parking lots at the end stations.
STAN REALIZACJI: W PRZYGOTOWANIU
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: ZIM będzie realizował zadanie w uzgodnieniu ze ZDiT i innymi jednostkami miejskimi w zależności od potrzeb i dostępnego miejsca.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-4|Rozwój zintegrowanego systemu transportu aglomeracyjnego, w tym w szczególności: zainicjowanie przez Urząd Miasta Łodzi rozmów z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, w celu opracowania systemu tras i połączeń, dostosowanych do potrzeb mieszkanek i mieszkańców oraz wspólne wytypowanie miejsc na parkingi typu: Park & Ride, a w dalszej kolejności ich wybudowanie.

Development of an integrated agglomeration transport system, specifically through initiating discussions between the Łódź City Hall, The Marshal’s Office, Łódź Agglomeration Railway, and PKP Polish Railway Lines to develop a route and connection system that meets residents' needs, with joint identification of Park & Ride parking lots locations and subsequent construction.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Trwają prace nad "Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego (ŁOM)" - dokumentem strategicznym, który w długoterminowej perspektywie będzie określać kluczowe działania związane z mobilnością, urbanistyką i ochroną środowiska w ŁOM. Prace nad Planem to złożony i wieloetapowy proces, w którym bardzo istotny jest głos mieszkańców, organizacji społecznych i innych interesariuszy. Zgodnie z głównymi założeniami dokumentu transport zintegrowany w ŁOM będzie opierać się na transporcie kolejowym, tj. połączeniach realizowanych przez ŁKA, do których lokalną społeczność będzie dowozić komunikacja autobusowa. Z kolei na obszarze Łodzi szkielet transportu zbiorowego będzie stanowić komunikacja tramwajowa, zaś autobusy miejskie będą pełnić funkcję dowozową do osiedli. Zamawiającym SUMP dla ŁOM jest Stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny (SŁOM), natomiast Wykonawcą dokumentu - Konsorcjum Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. oraz A2P2 architecture & planning Monika Arczyńska. Według przyjętego harmonogramu prac SUMP dla ŁOM powinien być opracowany do końca maja 2024 r. Zarząd Dróg i Transportu od początku działań nad dokumentem pełni rolę podmiotu wspierającego SŁOM. Główne lokalizacje proponowanych parkingów P&R określa Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nie wyklucza on jednak innych, dodatkowych lokalizacji. W ramach realizowanej inwestycji przebudowy wiaduktów na ul. Przybyszewskiego oraz planowanej przez PKP PLK budowy przystanku kolejowego, przewiduje się również budowę parkingu. Aktualnie PKP PLK rozważa budowę parkingu przy przystanku Łódź Lublinek (ZDiT zaproponował potencjalną lokalizację). Funkcjonujące parkingi bezpłatne, pełniące funkcję P&R w rejonie stacji i przystanków kolejowych oraz komunikacji miejskiej są zlokalizowane w okolicach stacji kolejowych: Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska, Łódź Retkinia (parking na terenie prywatnym C.H. Retkinia), Chocianowice-IKEA (parking na terenie prywatnym C.H. Port Łódź).
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-5|Zwiększenie częstotliwości i dostępności transportu publicznego, w szczególności w godzinach szczytu – dojazdy do pracy i szkoły, powroty z pracy i szkoły.

Increasing frequency and availability of public transport, particularly during peak hours for work and school commutes.
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: W ramach działań własnych, a także w związku ze zgloszeniami mieszkańców ZDiT podejmuje działania, aby w miarę możliwości taborowych i kadrowych poprawiać dostępność komunikacji miejskiej dla określonych grup pasażerów, np. osób pracujących, studentów czy uczniów. Wśród wprowadzonych w ostatnich miesiącach rozwiązań można wymienić, np. zwiększenie częstotliwości linii nr 86 dla studentów UMED i UŁ, zmiany w rozkładzie jazdy linii nr 72B dla pracowników firmy Dell, poprawy rozkładów jazdy linii nr 82A i 90A celem łatwiejszego dojazdu uczniów do Szkoły Podstawowej nr 204 w Łodzi, zmiany w rozkładzie jazdy linii nr 88B dla uczniów z Grabiny dojeżdżających do Szkoły Podstawowej w Starych Skoszewach. Od 1 lutego 2023 r. została uruchomiona linia nr F1, która zapewnia dojazd do zakładów pracy zlokalizowanych w zachodniej części osiedla Jędrzejów Przemysłowy. Uruchomienie połączenia było poprzedzone konsultacjami z niemal 1000 osób zatrudnionych w okolicznych firmach. Zapotrzebowanie na lokalny transport zbiorowy w obszarze Jędrzejowa Przemysłowego jest ciągle monitorowane, dlatego pod koniec września br. do wspomnianych zakładów pracy wydłużono w godzinach późnowieczornych wybrane kursy nocnej linii autobusowej nr N8.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
T-9|Sukcesywna wymiana taboru tramwajowego na pojazdy niskopodłogowe, zapewniające większy komfort i bezpieczeństwo pasażerom (łatwiejsze wejście, klimatyzacja, efektywniejsze ogrzewanie).

Gradual replacement of tram rolling stock with low-floor vehicles that offer greater passenger comfort and safety (easier boarding, air conditioning, and more efficient heating).
STAN REALIZACJI: W TRAKCIE REALIZACJI
TYP REKOMENDACJI: REKOMENDACJA O CHARAKTERZE CIĄGŁYM
KATEGORIA: TRANSPORT W MIEŚCIE
KONTAKT: tel.: (42) 638-49-11 e-mail: zdit@zdit.uml.lodz.pl
KOMENTARZ: W ramach projektu unijnego pn. „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi” zakupiono 30 tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC wraz z pakietem eksploatacyjno – naprawczym oraz sprzętem specjalistycznym. Pierwszy pociąg z ww. zamówienia został dostarczony do Łodzi w grudniu 2022 r. Po raz pierwszy 2 tego typu tramwaje wyjechały na trasę linii nr 9 w dniu 1 marca br. Do końca października 2023 r. do eksploatacji wprowadzono łącznie 25 sztuk. Tramwaj Moderus Gamma LF 06 AC to konstrukcja pięcioczłonowa. W ponad 80% jest on niskopodłogowy. Wagon może przewozić jednocześnie 227 pasażerów. Jego długość przekracza 32 m, a waga wynosi 43 t. W pojeździe zastosowano 4 wózki – 2 sztywne i 2 skrętne. Takie rozwiązanie ma spowodować mniejsze zużycie torowisk oraz obręczy. Tramwaj został wyposażony także w rampę, ułatwiającą wjazd wózkom inwalidzkim. Ponadto na początku października 2023 r. do Łodzi dotarły pierwsze 2 tramwaje GT6M-ZR zakupione przez MPK-Łódź Sp. z o.o. od niemieckiego miasta Jena. Operator nabył łącznie 10 takich używanych pociągów, wyprodukowanych w latach 1995-1996 przez AEG. Wagony GT6M-ZR ważą 30,5 t, są długości 27,32 m, mają 46 miejsc siedzących i 4 miejsca składane. Na stojąco mogą nimi podróżować jeszcze 164 osoby. Wszystkie tramwaje są niskopodłogowe i dwukierunkowe. Ponadto wyposażono je w system rekuperacji. Do końca bieżącego roku MPK-Łódź Sp. z o.o. oczekuje jeszcze 2 pojazdów, a pozostałe 6 sztuk dotrze do Łodzi w pierwszej połowie 2024 r. W usłudze przewozowej pociągi te zastąpią dwuwagonowe składy Konstal 805Na.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ: ZARZĄD DRÓG I TRANSPORTU
Kontakt