Dowód osobisty
Każdej dorosłej osobie przyporządkowano specjalne numery i kody. Dzięki nim można uniknąć pomyłek wynikających z powtarzalności imion, nazwisk, adresów różnych osób. Po uzyskaniu pełnoletniości będziesz posługiwać się dowodem osobistym i numerem PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności). PESEL służy do jednoznacznej identyfikacji osoby fizycznej.
Jak długo dowód jest ważny?
Dowody wydawane są na okres 10 lat w przypadku osób dorosłych i dzieci powyżej 5. roku życia. Pięcioletni termin ważności dokumentu będzie obowiązywał tylko w przypadku dzieci, które nie ukończyły jeszcze 5 lat. Dokument z bezterminową datą ważności nie jest już wydawany. Warto pamiętać, że nie ma konieczności wymiany dokumentu, jeśli został zmieniony adres zameldowania bądź nazwa jednostki wydającej dowód.
Ile kosztuje wyrobienie i wymiana dowodu osobistego w Łodzi?
Dokument wydawany jest bezpłatnie, zarówno osobom wnioskującym po raz pierwszy, jak i w przypadku jego wymiany.
Jakie są w nim dane?
- imiona i nazwiska,
- data urodzenia,
- pesel,
- imiona rodziców,
- rok i miejsce urodzenia,
- numer i seria dowodu,
- data wydania dokumentu oraz data jego ważności,
- informacja przez kogo został wydany.
Od 8 listopada 2021 wszystkie dowody osobiste, podobnie jak paszporty, zawierają nasze linie papilarne. Z tego względu wniosek należy złożyć osobiście, nie ma możliwości załatwienia sprawy na pomocą platformy ePUAP.
WNIOSEK
Co jest potrzebne do wyrobienia dowodu osobistego?
- prawidłowo wypełniony wniosek (czytelnie, drukowanymi literami),
- zdjęcia w odpowiednim formacie, o wymiarach 35 mm x 45 mm (nie starsze niż 6 miesięcy od daty złożenia wniosku),
- gdy urząd rozpocznie realizację wniosku otrzymasz na swoje konto ePUAP potwierdzenie,
- po 30 dniach od złożenia wniosku otrzymasz powiadomienie o tym, że dowód osobisty jest gotowy do odbioru,
- udaj się do wybranego przez siebie urzędu i odbierz dowód.
czytaj również: dodatkowe informacje i wnioski do pobrania
Gdzie po dowód? Pamiętaj, umów się na wizytę!
Informujemy, że Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami przy ul. Piotrkowskiej 110 nie będzie obsługiwało wniosków o wydanie dowodu osobistego oraz spraw z zakresu ewidencji ludności. Ostateczne zamknięcie obsługi tych spraw w tej lokalizacji nastąpi 4 sierpnia 2023 r. (piątek) o godzinie 16:00.
Od 7 sierpnia 2023 r. (poniedziałek) zadania te przejmie punkt przy ul. Krzemienieckiej 2b.
Mieszkańcy, którzy złożyli wniosek o wydanie dowodu osobistego w punkcie przy ul. Piotrkowskiej 110 i nie odbiorą go do 4 sierpnia br., będą mogli odebrać dowód w lokalizacji przy ul. Krzemienieckiej 2b.
Od 7 sierpnia 2023 r. sprawy związane z dowodami osobistymi oraz ewidencją ludności będą realizowane w następujących lokalizacjach:
- al. Piłsudskiego 100
- ul. Krzemieniecka 2B
- ul. Smugowa 26a i 30/32
po wcześniejszym zarezerwowaniu wizyty.
Rezerwacji można dokonać:
- za pomocą formularza online wizyty.uml.lodz.pl (wybierając zakładkę UM ŁÓDŹ/WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH I KOMUNIKACJI, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, właściwą usługę oraz wolny termin i godzinę)
- lub telefonicznie pod numerem telefonu +42 638-44-44.
System rezerwacji wizyt ma być wygodnym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie kolejek i szybkie załatwienie swoich spraw urzędowych.