ms², ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna
6 czerwca 2017, wtorek, godz. 18.00
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”
Wykład będzie dotyczył dwóch ważnych fragmentów działalności teoretycznej i artystycznej Władysława Strzemińskiego. Najpierw, odnosząc się do „Unizmu w malarstwie” oraz „Kompozycji przestrzeni” (napisanej wraz z Katarzyną Kobro), Piotr Słodkowski przeanalizuje postawę Strzemińskiego w odniesieniu do innych przedstawicieli polskiego konstruktywizmu lat 20. oraz – przede wszystkim – w relacjach do: klasycznych pojęć sztuki XX wieku, zaangażowanej społecznie awangardy oraz kultywującego autonomię modernizmu. Następnie koncepcja przedstawiona w „Teorii widzenia” zostanie pokazana na tle złożonych i przecinających się poglądów na nową, socjalistyczną sztukę Polski powojennej. Autor odniesie się również do podstawowych pojęć w dyskusjach artystycznych lat 40., czyli realizmu i formalizmu, pokazując na przykładzie myśli Strzemińskiego ich definicyjną niestabilność.
Piotr Słodkowski - historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Artes Liberales. Asystent w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współtwórca projektów i redaktor książek „Historie mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej” (2014) oraz – wraz z Agatą Pietrasik – „Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945–1954” (2016). Zajmuje się polską sztuką nowoczesną, szczególnie malarstwem po 1945 r.
Oblicza zaangażowania - Strzemiński w polu sztuki lat 20. i 40.
- kategoria:
- Konferencje, wykłady, prelekcje
06.06.2017
„Oblicza zaangażowania. Władysław Strzemiński w polu sztuki lat 20. i 40. Eksperyment Piotra Słodkowskiego”
![](/files/public/_processed_/9/b/csm_18814810_1470354306357860_1357669489471141720_o_a97a4758ec.jpg)