Nadmiar cukru w diecie szkodzi. Odkryj jego zdrowsze zamienniki!

„Gdy widzę słodycze, to kwiczę” – tak o słodkościach śpiewa zespół Golec uOrkiestra i bez wątpienia coś w tym jest. Cukierki, ciasteczka i ciasta to wspaniały dodatek do kawy lub popołudniowej herbatki, jednak należy pamiętać, że nadmiar cukru w diecie ma negatywny wpływ na zdrowie. Podpowiadamy, czym go zastąpić.

Cukier czy słodzik? -  fot. EnvatoElements
Który słodzik wybrać, aby cieszyć się zdrowiem? , fot. EnvatoElements

Puste kalorie

Wartość odżywcza cukru jest znikoma, dlatego idealnie pasuje do niego określenie „puste kalorie”. Nie dostarcza on organizmowi niczego poza energią, a dodatkowo uzależnia! Warto wiedzieć, że cukier to nie tylko słodycze. Kryje się on w wielu codziennie spożywanych przez nas produktach, takich jak napoje, płatki śniadaniowe, serki, sosy czy jogurty. Naukowcy alarmują, że nadmiar cukru jest zabójczy, szczególnie dla osób starszych. Prowadzi do otyłości, problemów z uzębieniem, jest także istotnym czynnikiem ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia i trzustki. Ponadto zwiększa możliwość zachorowania na cukrzycę oraz depresję. Częste spożywanie cukru sprzyja również rozwojowi nowotworów i choroby Alzheimera. Nie każdy wie, że przyspiesza też proces starzenia się komórek, a przez to pojawianie się zmarszczek.

Zdrowsze alternatywy

Na szczęście nie musimy rezygnować z ulubionych słodkich potraw – wystarczy tylko zastąpić cukier słodzikiem. Nie każdy słodzik jest jednak zdrowy. Te dobre pochodzą prosto z natury. Do wyboru mamy kilka substancji, które z powodzeniem zastąpią szkodliwy cukier.

Stewia to roślina pochodząca z Południowej Ameryki. Zawiera 0 kcal i jest 300 razy słodsza od cukru. Co więcej, obniża ciśnienie krwi i działa przeciwbakteryjnie. Stewia posiada niski indeks glikemiczny, co oznacza, że po jej spożyciu poziom cukru we krwi wzrasta powoli. Produkty z niskim indeksem glikemicznym są dobrze tolerowane przez organizm i sprzyjają osobom dbającym o szczupłą sylwetkę.

Ksylitol to inaczej cukier brzozowy. W 100 g zawiera ok. 240 kcal. Posiada zerowy indeks glikemiczny i działa bakteriobójczo, dzięki czemu zapobiega powstawaniu próchnicy.

Erytrol cechuje się słodkością na poziomie 65% w stosunku do cukru, dlatego warto dodawać go nieco więcej do wypieków. Zawiera ok. 30 kcal w 100 g, a jego indeks glikemiczny równa się zeru.

Wnioski nasuwają się same – mając na uwadze zdrowie swoje i naszych bliskich, warto sięgnąć po zdrowe zamienniki. Zainteresować się nimi powinny szczególnie osoby starsze, borykające się z nadwagą, a także te, które chcą się pozbyć kilku zbędnych kilogramów. Słodziki to także bardzo dobra propozycja dla cukrzyków.

Zobacz także

Polecane aktualności

Od 16-12-2021 r. przeniesienie Punktów Obsługi Świadczeniobiorców

Od dnia 16-12-2021 r. Punkty Obsługi Świadczeniobiorców mieszczące się przy: Politechniki 32, Piłs... więcej

Łódź edu kul | Dosłyszeć teatr

Wydział Kultury

W czwartek, 21 października rusza niezwykły projekt edukacyjny pt. „Dosłyszeć teatr”. Będzie to cykl... więcej

 -  Fot. Andrzej Janecki/UMŁ

Pamięci pomordowanych na Brusie. Łódź składa hołd ofiarom egzekucji dokonanych w okresie okupacji niemieckiej i czasach stalinowskich

Tomasz Walczak / BRP

Przed obeliskiem upamiętniającym Polaków pomordowanych na terenie dawnego poligonu na Brusie złożono... więcej

Łódź edu kul | druga edycja wsparcia tutorskiego dla liderów edukacji kulturalnej

Jolanta Sławińska-Ryszka / Wydział Kultury

Kultura stanowi kluczową oś w budowie wspólnoty i kapitału społecznego, wpływa na jakość relacji i... więcej

Łódź edu kul | szkolimy w ramach pakietu #chodzioDOSTĘPNOŚĆ

Jolanta Sławińska-Ryszka / Wydział Kultury

W ramach pakietu #chodzioDOSTĘPNOŚĆ proponujemy udział w cyklu bezpłatnych szkoleń i warsztatów. Są... więcej

Kontakt