29. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier/ Wieczór Popkulturalny i gala Misie 2018 w EC1

autor:

EC1 - Łódź Miasto Kultury (ul. Targowa 1/3)

14.09.2018

Gala MISIE 2018 to ogłoszenie werdyktu i wręczenie statuetek drugiej edycji nagród popkulturowych mających w swych założeniach doceniać to, co najciekawsze we wszelkich formach polskiej kultury popularnej. Nagrody - MISIE nawiązujące zarówno do słynnego filmu Barei, jak i sformułowania "Mi się podoba" to laury dla dzieł wzbudzających największe emocje - potrafiących rozbawić, wzruszyć czy wstrząsnąć odbiorcą niezależnie od swej formy.

mat. pras. 29. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier
Grafika promująca wydarzenie: "29. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier/ Wieczór Popkulturalny i gala Misie 2018 w EC1"
6 zdjęć
mat. pras. 29. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier
mat. pras. 29. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier
mat. pras. EC1
mat. pras. EC1
mat. pras. EC1
ZOBACZ
ZDJĘCIA (6)

Wśród nominowanych i nagrodzonych znaleźć można zarówno filmy jak i książki, komiksy, teledyski czy strony internetowe. W zeszłym roku nagrodziliśmy zarówno stronę ASZ Dziennik, film „Wołyń” czy reklamę świąteczną Allegro. Inne kategorie MISIÓW doceniają też najciekawiej wykreowane postacie - bohaterów i czarnych charakterów i najlepszych w danym sezonie twórców. Nagrody przyznaje PAW czyli Popkulturowa Akademia Wszystkiego, dziś blisko dwustuosobowa grupa ludzi czynnie związanych z kulturą - dziennikarzy, twórców, pracowników i animatorów kultury. Ta sama, która od lat przyznaje także Węże, czyli antynagrody dla najgorszych polskich filmów. Tegoroczna gala MISIÓW będzie pierwszym tak dużym i spektakularnym wydarzeniem - odbędzie się w EC1 w Łodzi a całość (obok ogłoszenia werdyktu w ośmiu kategoriach) będzie uatrakcyjniona występami zaproszonych popularnych stand-uperów - Łukasza "Lotka" Lotkowskiego, Jakuba Ćwieka i Mieszka Minkiewicza. Całość poprowadzi Kamil Śmiałkowski.

Dodatkową atrakcją piątkowego wieczoru w EC1 będzie specjalna łódzka premiera komedii „Juliusz” z udziałem ekipy i obsady. Ta zakwalifikowana do konkursu głównego tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni najnowsza produkcja twórców popularnej "Planety Singli" to bezkompromisowa satyra na ludzką nieporadność i brak zdecydowania. Opowieść o nauczycielu plastyki (Wojciech Mecwaldowski) w średnim wieku (w wolnych chwilach rysującym komiksy), który nie radzi sobie z nawałą problemów i nie jest pewny co do swych uczuć jest debiutem młodego reżysera Aleksandra Pietrzaka. Wśród autorów jej scenariusza przede wszystkim należy wymienić popularnych stand-uperów Abelarda Gizę i Kacpra Rucińskiego.

Program:

  • 20.00 - Gala Nagród Misie 2018 – prowadzenie Kamil Śmiałkowski (wręczeniu nagród w 8 kategoriach przeplatane występami stand-uperów ). Wystąpią: Łukasz „Lotek” Lotkowski, Jakub Ćwiek, Mieszko Minkiewicz
  • 22.00 - Przerwa
  • 22.30 - Specjalny pokaz komedii „Juliusz” w reż. Aleksandra Pietrzaka z udziałem obsady i ekipy. Wprowadzenie – Kamil Śmiałkowski. Występ stand-up Rafał Rutkowski (seans 100 minut)

Komplet nominacji do MISIÓW 2018:

ROZBAWIŁO:

  • Atak paniki (film kinowy) Producent Jan Kwieciński; Reżyseria Paweł Maślona
    za umiejętność przełożenia ludzkich przywar na uniwersalny język komedii, wielobarwną paletę pełnokrwistych bohaterów i scenariusz, w którym poczucie humoru spotyka się z refleksją spod znaku Eugene'a Ionseco.
  • Chrystus Narodu (animowany film krótkometrażowy) Reżyseria Ewa Drzewicka
    za niezwykle trafne przedstawienie aktualnego obrazu naszego kraju, przy wykorzystaniu prostych środków i genialnego poczucia humoru.
  • LaLa Poland (telewizyjny program satyryczny) Producent Anna Jaroch-Okapiec; Reżyseria Wawrzyniec Kostrzewski
    za umiejętne wykorzystanie dorobku kabaretowego, ubranie całości w nową jakość i ciekawe połączenie opowieści w spójną całość.
  • Nowe wiersze sławnych poetów (cykl tekstów w Przekroju)Autor Grzegorz Uzdański
    za finezyjne połączenie klasyki i współczesności oraz niebywałe w dzisiejszym świecie ucho do stylizacji. No i za sukces w tak trudnym gatunku jak poezja popularna.
  • Powstanie. Film narodowy (komiks) Autor Jacek Świdziński
    za idealne uchwycenie wszystkich problemów i bolączek polskiej kinematografii i obrócenie ich w żart. Trochę gorzkawy, ale smakuje pysznie.

WZRUSZYŁO:

  • Chwytaj dzień (piosenka) Muzyka Zbigniew Wodecki; Słowa Jacek Cygan; Wykonanie Zbigniew Wodecki i Kayah
    za piękne muzyczne pożegnanie upamiętniające Mistrza Polskiej Piosenki w sposób, który z pewnością sprawiłby mu radość.
  • Książe i Dybuk (kinowy film dokumentalny) Producenci Małgorzata Zacharko, Matthias Miegel, Ann Carolin Renninger; Reżyseria Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski)
    za przejmująco nakreślony obraz filmowca zapomnianego, jego dorobek, osiągnięcia i tajemnicze acz przepełnione tęsknotą i samotnością, życie na emigracji.
  • Młynarski. Piosenka tytułowa (kinowy film dokumentalny) Reżyseria Alicja Albrecht
    za złożony portret legendy polskiego kabaretu i piosenki ukazujący mroczną stronę geniuszu i cenę, jaką bywa obarczony sukces.
  • Pan Żarówka (komiks) Autor Wojtek Wawszczyk
    za pełną nietuzinkowej wyobraźni opowieść o życiu będącym wielką metaforą. I za dzieło, którego nadzwyczaj obszerna objętość ani na chwilę nie obniża jakości fabuły.
  • Zimna wojna (film kinowy) Producenci Tanya Seghatchian, Ewa Puszczyńska; Reżyser Paweł Pawlikowski
    za pełną nostalgii opowieść o kraju, którego już nie ma i który wciąż jest w nas. I historię takiej miłości, jakie uwielbiamy oglądać.

WSTRZĄSNĘŁO: 

  • Biało Czerwone 2018 (teledysk do piosenki) Tekst, muzyka i wykonanie piosenki Siostry Godlewskie
    za wzorcowy pokaz drażnienia opinii publicznej i umiejętne dostosowanie się do poziomu żenady, który zaprezentowała polska reprezentacja na Mundialu
  • Był sobie chłopczyk (książka) Autorka Ewa Winnicka
    za wstrząsającą opowieść o ludzkich losach i jeden z najlepszych polskich reportaży ostatnich lat 
  • Dalej jest noc (książka) Redakcja Barbara Engelking, Jan Grabowski
    za zgłębianie mrocznych zakamarków ludzkiej natury i niezwykle ważne świadectwo czynów, które rodzą się w poczuciu bezkarności i przyzwolenia.
  • Księga wyjścia (książka) Autor Mikołaj Grynberg
    za oddanie głosu uczestnikom historii i przedstawienie ich osobistych dramatów odzierające z masowej anonimowości wydarzenia marca 68.
  • Wieża. Jasny dzień (film kinowy) Producent Marcin Malatyński; Reżyseria Jagoda Szelc
    za oryginalną w polskim kinie autorską filmową wizję i ciekawy flirt z kinem gatunkowym, za opowieść w której jest więcej pytań niż odpowiedzi, a całość zmusza nas do ruszenia we własną drogę, w poszukiwaniu rozwiązania tajemnicy.

DZIAŁO SIĘ:

  • Atak paniki (film kinowy) o wskazówki zdają się przyśpieszać w miarę zbliżania się do końca ekranowej historii.
  • Czas na komiks (wystawa w Krakowskim Muzeum Narodowym) Kuratorzy: Wojciech Jama, Tomasz Trzaskalik, Artur Wabik
    za umiejętne wykorzystanie współczesnych możliwości muzeum, by opowiedzieć fascynującą historię o dekadach rozwoju komiksu w Polsce i pozwolić starszym na chwilę miłej nostalgii a młodszym na chwilę świetnej rozrywki.
  • Człowiek z magicznym pudełkiem (film kinowy) Producent Izabela Igel, Roman Jarosz; Reżyseria Bodo Kox
    za udowodnienie, że w polskim kinie można nakręcić, za niewielkie pieniądze, udany film fantastycznonaukowy.
  • Kruk. Szepty słychać po zmroku (serial telewizyjny) Producent Łukasz Dzięcioł, Piotr Dzięcioł; Reżyseria Maciej Pieprzyca
    za umiejętną grę z widzami i stworzenie opowieści o osobistej vendetcie sprawnie mylącej tropy i nieszablonowo ogrywającej kryminalne motywy.
  • Wataha 2 (serial telewizyjny) Producent Artur Kowalewski, Bogumił Lipski; Reżyseria Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
    za trzymającą w napięciu, aktualną, niebanalną i świetnie skonstruowaną fabułę pełną mięsistych postaci i pięknych bieszczadzkich plenerów.
  • Wiedźmin (musical wTeatrze Muzycznym w Gdyni) Reżyseria Wojciech Kościelniak
    za udaną próbę przeniesienia na scenę jednego z największych fenomenów polskiej kultury ostatnich dekad. No i za sprawienie, że Geralt się rozśpiewał.

NAJLEPSZY BOHATER: 

  • Dresiarz (z filmu aninowanego Chrystus Narodu) Scenariusz Ewa Drzewicka
    za niezwykle celny, ironiczny portret idealnego superbohatera znad Wisły.
  • Miłosz (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Bartłomiej Kotschedoff
    za błyskotliwe uchwycenie eskapizmu współczesnego prekariatu i amplitudę emocji na poziomie hollywoodzkich thrillerów.
  • Rebrow (z serialu Wataha 2) Scenariusz Piotr Szymanek, Katarzyna Tybinka, Bartosz Janiszewski, Marta Szymanek; Aktor Leszek Lichota
    za świetnie wykreowaną, wiarygodną i przejmującą postać twardziela z zasadami i za najlepszą brodę w tej części Europy od czasów Rumcajsa 
  • Michał Wyszyński (z filmu dokumentalnego Książe i Dybuk) Scenariusz Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
    za wielki przedwojenny filmowy dorobek, za dokonania w kinematografii światowej i kinie hollywoodzkim po wojnie, a przede wszystkim za bycie tajemnicą samą w sobie.
  • Pan Żarówka (z komiksu Pan Żarówka) Autor Wojciech Wawszczyk
    za przejmującą postać, która mimo wszelakich życiowych kłopotów znalazła swoje miejsce w świecie i może być wzorem dla każdego wyśmiewanego dzieciaka.

NAJLEPSZA BOHATERKA: 

  • Zuzanna Bartoszek (z filmu Serce miłości) Scenariusz Robert Bolesto; Aktorka Justyna Wasilewska
    za hipnotyzujący portret artystki walczącej o własną indywidualność w świecie masowej konsumpcji.
  • Halina (z programu telewizyjnego Drunk History) Scenariusz Michał Wójcik; Wcielili się Magdalena Koleśnik i Leszek Lichota
    za inteligencję połączoną z urodą i wielkim poczuciem humoru, która przyczyniły się do rozpracowania hitlerowskiej tajemnicy.
  • Kamila (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktorka Aleksandra Pisula
    za umiejętną grę napięciem i utrzymywanie widzów w sytuacji voyeurystycznego podniecenia.
  • siostra Jacka (z filmu Twarz) Scenariusz Małgorzata Szumowska, Maciej Englert; Aktorka Agnieszka Podsiadlik
    za pełnokrwistą postać prostej dziewczyny, dla której wypadek brata staje się okazją do emancypacji i zrewidowania poglądów na temat społecznej roli żony-polki i matki-polki.
  • Sasza Załucka (z powieści Czerwony Pająk) Autorka Katarzyna Bonda
    za rasową bohaterkę sensacyjnych kryminałów, która zrobi wszystko, by rozwiązać sprawę, nawet jeśli przy tym sama pogrąży się w sposób nieodwracalny.
  • Zula (z filmu Zimna Wojna) Scenariusz Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki; Aktorka Joanna Kulig
    za ostateczny dowód, że może określenie „femme fatale” wywodzi się z Francji, ale w Polsce ma się jeszcze lepiej niż tam. I za kreację, przed która wszyscy padamy na kolana.

NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER:

  • gejmer ze słuchawki (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Olaf Marchwicki
    za niemal nieobecną na ekranie postać, która samym głosem potrafi dać wielkiego kopa złych emocji.
  • burmistrz Iza (z filmu Gotowi na wszystko. Exterminator) Scenariusz Przemysław Jurek, Michał Rogalski Aktorka Dominika Kluźniak
    za stworzenie w filmie fabularnym wiarygodnej postaci czarnego charakteru niczym z kreskówki.
  • Lech Kaczmarek (z filmu Zimna Wojna) Scenariusz Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki; Aktor Borys Szyc
    za idealne odtworzenie niespecjalnie przerażającego zła, jakie towarzyszyło nam w PRL-u dominując naszą kulturę, sztukę czy wręcz całe społeczeństwo.
  • Oscar (z filmu Atak Paniki) Scenariusz Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula; Aktor Nicolas Bro
    za ożywienie na ekranie najgorszych koszmarów wszystkich, którzy kiedykolwiek podróżowali zbiorową komunikacją.
  • Producent (z komiksu Powstanie. Film Narodowy) Autor Jacek Świdziński
    za pokazany przy pomocy kilku kresek i przerażających w swej bezpośredniości tekstach portret człowieka, który – jak wiemy od lat – stoi za sporą częścią produkowanych w Polsce filmów.

NAJLEPSZY TWÓRCA:

  • Marcin Masecki (za dokonania muzyczne w Jazz Bandzie Młynarski-Masecki i pracę przy Zimnej Wojnie)
    za poruszającą umiejętność nadawania nowego życia klasykom muzyki ludowej i miejskiego folku przełamującą ich stereotypowe postrzeganie.
  • Katarzyna Nosowska (za A ja żem jej powiedziała… oraz ostatnie dokonania muzyczne, aktorskie i internetowe)
    za multimedialność (którą podejrzewaliśmy już wcześniej, ale w tym sezonie wybuchła z całą mocą) i za równie wiele talentu w każdej dziedzinie
  • Paweł Pawlikowski (za Zimną Wojnę)
    za pójście za ciosem i stworzenie kolejnej fascynującej i wcale nie czarno-białej opowieści o naszej przeszłości, która poraża swą polskością i uniwersalnością zarazem.
  • Jagoda Szelc (za Wieżę. Jasny dzień)
    za bezkompromisowy sposób patrzenia na otaczający autorkę świat i kino, które przepracowane przez jej wrażliwość dały widzom twórczynię nie bojącą się iść „pod prąd”.
  • Jacek Świdziński (za Powstanie. Film Narodowy)
    za konsekwentny minimalizm formalny połączony z olbrzymią wyobraźnią, uchem do dialogów i umiejętnością wskazania absurdów w miejscu, gdzie niby się ich spodziewaliśmy, ale nie byliśmy do końca pewni.

Dodatkowe informacje:

Organizator: 
EC1 Łódź - Miasto Kultury Punkt orientacyjny i miejsce historyczne
Festiwal Komiksu W Łodzi Wydarzenie · Sztuka i rozrywka
Łódź Miasto Filmu UNESCO Marka

Czas i miejsce:
14 września (piątek) 2018
godz. 20.00 - 01.00
"EC1 Łódź - Miasto Kultury" w Łodzi - Hala Maszyn
90-022 Łódź, ul. Targowa 1/3
wejście od ul. Wojciecha Jerzego Hasa (od strony dworca Łódź Fabryczna)
tel. +48 (42) 233 50 55
e-mail: biuro@ec1lodz.pl
www.ec1lodz.pl

Powiązane pliki

ZOBACZ TAKŻE

Zobacz również:

Kontakt