Wczesne wspomaganie rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to specjalistyczne działania mające na celu wspieranie rozwoju dziecka w różnorodnych obszarach, od momentu wykrycia niepełnosprawności lub trudności rozwojowych do rozpoczęcia nauki w szkole. Celem WWR jest stymulowanie i pobudzanie psychoruchowego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka, aby poprawić jego funkcjonowanie i przygotować je do dalszego edukacyjnego i społecznego życia.
dla kogo:
Wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWR) obejmowane są dzieci niepełnosprawne oraz ich rodziny od chwili stwierdzenia u dziecka niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole.
WWR skierowane jest również do dzieci z trudnościami rozwojowymi, takich jak opóźnienia w rozwoju psychoruchowym, zaburzenia mowy, zaburzenia integracji sensorycznej, problemy z koncentracją, czy trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Ważne! Podstawą do objęcia dziecka jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekających działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
CEL:
Głównym celem WWR jest poprawa funkcjonowania dziecka w jego naturalnym środowisku i wsparcie jego rozwoju w różnych sferach, takich jak rozwój ruchowy, poznawczy, emocjonalny i społeczny.
Działania w ramach wwr:
W ramach WWR prowadzone są różnorodne zajęcia i terapie, w zależności od potrzeb dziecka, takie jak:
- terapia pedagogiczna - stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego
- terapia logopedyczna - poprawa mowy i komunikacji
- integracja sensoryczna - wsparcie rozwoju układu nerwowego i układu sensorycznego
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - wyrównywanie deficytów i wsparcie w procesie uczenia się
Kto prowadzi zajęcia:
Zajęcia w ramach WWR prowadzone są przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą:
- pedagog
- psycholog
- logopeda
- inni specjaliści - w zależności od potrzeb
Placówki, w których organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Placówki miejskie, w których organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju:
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 im. dr. Henryka Jordana "Jordanówka"
ul. Tkacka 34/36
90-156 Łódź
tel. 42 678 93 23
kontakt@sosw3.elodz.edu.pl
https://sosw3.pl
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 4
ul. Krzywickiego 20
90-149 Łódź
tel. 42 678 47 00
sekretariat@sosw4.elodz.edu.pl
http://www.sosw.edu.lodz.pl
-
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. Hieronima Baranowskiego
ul. Dziewanny 24
91-866 Łódź
tel. 42 657 79 41
kontakt@sosw6.elodz.edu.pl
https://blind.edu.pl
-
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 128 im. Jana Brzechwy
ul. Niciarniana 2a
92-208 Łódź
tel. 42 678 93 05
kontakt@sp128.elodz.edu.pl
http://www.zss4.edu.pl
-
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 168
ul. Plantowa 7
91-104 Łódź
tel. 42 652 79 74
kontakt@sps168.elodz.edu.pl
http://www.zss5.edu.lodz.pl -
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 194 im. Kazimierza Kirejczyka
ul. Siarczana 29/35
93-143 Łódź
tel. 42 643 66 26
kontakt@sps194.elodz.edu.pl
https://sps194.pl
-
Zespół Szkół Specjalnych nr 2
ul. Karolewska 30/34
90-561 Łódź
tel. 42 635 17 80
kontakt@zss2.elodz.edu.pl
https://zss2.edu.pl
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
ul. Motylowa 3
91-362 Łódź
tel. 42 659 15 81
kontakt@ppp2.elodz.edu.pl
https://ppp2.edu.lodz.pl
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3
ul. Dowborczyków 5
90-019 Łódź
tel. 42 676 73 05
kontakt@ppp3.elodz.edu.pl
http://www.ppp3lodz.com
Korzyści z udziału w zajęciach WWR:
Wczesne wspomaganie rozwoju pozwala dzieciom:
- wcześniej nabyć umiejętności samoobsługi
- poprawić swoją sprawność ruchową, dojrzeć poznawczo i emocjonalnie
- z łatwością nawiązywać kontakty rówieśnicze
- być lepiej przygotowanym do nauki szkolnej

