Część I: Sundial – Jachna/Tarwid/Karch
W skład zespołu wchodzi trębacz Wojciech Jachna oraz dwóch młodszych metrykalnie, ale muzycznie świadomych i dojrzałych absolwentów prestiżowego Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze – pianista Grzegorz Tarwid i perkusista Albert Karch. Nowa płyta tego składu zatytułowana „Sundial II” (Hevhetia Records, 2016) zawiera 9 kompozycji napisanych przez poszczególnych członków formacji i pokazuje konsekwentny progres zespołu od momentu debiutu, zarówno w wypracowywaniu wspólnego brzmienia, jak i w interakcji. Wszystkie współczesne inspiracje - od delikatnej kameralistyki, poprzez nowoczesny akustyczny mainstream, aż po elementy improwizacji free - słychać na płycie, która aż skrzy się od pomysłów.
- Wojciech Jachna to trębacz i improwizator. W jego dorobku znajduje się przeszło 20 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Quintet/Sextet, Sing Sing Penelope, trójmiejskimi Mordami czy reggae’owym Dubska. Współpracował z wieloma polskimi artystami, między innymi legendą sceny improwizowanej Andrzejem Przybielskim. Obecnie tworzy wiele ciekawych składów: Jachna/Wójciński, Jachna/Buhl, Jachna/Mazurkiewicz/Buhl, Jaząbu, Jachna/Cichocki/Urowski/Krawczyk, Jachna/Chojnacki czy Innercity Ensemble.
- Grzegorz Tarwid jest pianistą i kompozytorem. Doświadczenie zbierał od wielu mistrzów polskiej pianistyki: najpierw od weterana jazzu tradycyjnego Wojciecha Kamińskiego, następnie Andrzeja Jagodzińskiego i Michała Tokaja, by przenieść się na studia do Kopenhagi i inspirować duńską szkołą free: Jacobem Anderskovem czy Carstenem Dahlem. Ma na swoim koncie koncerty m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Kazimierzem Jonkiszem, Maciejem Obarą czy Tomaszem Dąbrowskim. Współtworzy autorski kwartet (z Maciejem Kądzielą, Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą), kwartet Shelton / Tarwid / Jacobson / Berre, Sextet Franciszka Pospieszalskiego i duet Diomede.
- Albert Karch – perkusista, kompozytor i producent muzyczny. Występował m.in.: z Tomaszem Dąbrowskim, Aliną Mleczko, Kamilem Piotrowiczem, Kubą Wójcikiem czy kwartetem Marka Malinowskiego, a także zespołem muzyki współczesnej Sort Hul Ensemble. Koncertował na całym świecie, m.in.: w Japonii, Danii, Niemczech, Rosji czy Anglii. Współtworzy formacje Franciszek Pospieszalski Sextet i Minim Experiment. Współlider Albert Karch/Yuta Omino Quartet, producent dream-popowego elektronicznego duetu NENNE oraz muzyk sesyjny, mający na koncie liczne nagrania i uznanie krytyki. Interesuje się każdym z etapów tworzenia muzyki, wzbogacaniem środków i metod wykonawczych, a jego największą inspiracją jest dźwięk sam w sobie. Ceni sobie delikatność i subtelność przekazu.
Część II: Jazz Band Młynarski-Masecki
Wybitny pianista Marcin Masecki razem z synem cenionego poety Wojciecha Młynarskiego – Janem Emilem Młynarskim – założyli zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. Ścierając kurz z zapomnianych utworów tchnęli w nie drugie życie, na naszych oczach pisząc tym samym nową, barwną historię muzyki.
W repertuarze Jazz Bandu znalazły się w większości nieznane utwory swingowe i tanga, których rodzimi kompozytorzy znani byli na całym świecie. Projekt skupiony jest wokół ducha postaci jednego z najpopularniejszych i najwybitniejszych śpiewaków dwudziestolecia międzywojennego w Polsce – Adama Astona, a także Henryka Warsa – najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora.
Masecki z Młynarskim niejako rekompensują stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w okresie wielkiego rozwoju musieli uciekać, walczyć, ginąć czy emigrować, osierocając przy tym polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń.
Projekt Młynarski-Masecki swoją płytą „Noc w wielkim mieście” wywołał w Polsce falę poruszenia, zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Koncerty Jazz Bandu niczym międzywojenne dancingi gromadzą tłumy roztańczonej i uradowanej publiki, która wyglądem przypomina postaci z minionych czasów, a przy tym ochoczo wyśpiewuje linijki „Nikodema”, „Adbuł Bey’a” czy „Mr. Browna”. Możliwość obcowania z przedwojennymi piosenkami stała się w naszym kraju na tyle atrakcyjna, by zostać nie tylko nową modą, ale też – artystycznym sposobem wyrażania siebie. Jazz Band został doceniony również przez branżę fonograficzną i otrzymał Fryderyka 2017 w kategorii Teledysk Roku za wspomniany utwór „Abduł Bey”.
- Zespół wystąpi w składzie:
Marcin Masecki - pianino, aranżer, dyrektor muzyczny
Jan Emil Młynarski - śpiew, bandżola
Jerzy Rogiewicz - perkusja
Piotr Wróbel - tuba
Tomasz Duda - saksofon
Jarosław Bothur - saksofon
Michał Fetler - saksofon
Wiesław Wysocki - saksofon
Dodatkowe informacje:
Koncert zorganizowany jest w ramach 11. Letniej Akademii Jazzu, która trwa od 12 lipca do 30 sierpnia.
Wydarzenie jest realizowane dzięki dofinansowaniu z Urzędu Miasta Łodzi.
Organizator: Wytwórnia
Więcej szczegółów na stronie Klubu Wytwórnia i na stronie Letniej Akademii Jazzu.
Bilety:
25 zł z kartą zniżkową / 35 zł bez karty zniżkowej
Karnety festiwalowe: 140 zł z kartą zniżkową / 150 zł bez karty zniżkowej
Czas i miejsce:
23 sierpnia (czwartek) 2018
godz. 19.00
90-554 Łódź, Łąkowa 29
+ 48 (42) 639 55 55 (w godz. 9.00-17.00)
+ 48 797 005 505 (w godz. 9.00-17.00)
wytwornia@wytwornia.pl
www.wytwornia.pl