Praca grupowa w dzisiejszej sztuce opiera się na strategiach znanych od kilku dekad. Artyści pracujący razem często angażowali się i wciąż angażują w bieżące problemy społeczne i ruchy na rzecz praw człowieka, a także badają możliwości, jakie dają nowe media. Wystawa tworzy katalog współczesnych metod pracy zbiorowej, rozwijanych w większości przez pokolenie trzydziestoparoletnich artystów. Zobaczymy na niej zarówno prace duetów (Pakui Hardware, Foundland Collective i Part-time Suite) jak i liczniejszych grup (GCC, Laboria Cuboniks). Znajdziemy wśród nich kolektywy zawiązane w konkretnym celu, grupy adaptujące formułę zespołów muzycznych, nawiązujące do modeli pracy w biznesie czy łączące osoby zawodowo zajmujące się różnymi dziedzinami.

Goszczeni w Łodzi członkowie formacji artystycznych (zwykle ponadnarodowych czy nawet międzykontynentalnych) skupiają się na organizacji wspólnej pracy, często utrudnionej przez przebywanie w różnych strefach czasowych. Działanie w obrębie kolektywu stanowi dla części z nich alternatywę wobec prekarnych, niestabilnych warunków produkcji artystycznej. W przeciwieństwie do artystów działających lokalnie, międzynarodowe kolektywy nie są już tak często zaangażowane w prowadzenie tzw. galerii artystów (ang. artist-run space), chociaż nie porzuciły zainteresowania tworzeniem dla siebie fizycznej przestrzeni ekspresji (np. New Theater prowadzony przez Callę Henkel & Maxa Pitegoffa) czy alternatywnego systemu dystrybucji (NON Worldwide).

Wystawa została podzielona na trzy rozdziały (PRACA/WYDAJNOŚĆ/PRZYSZŁOŚĆ – INTERNET/AFEKT/BYCIE RAZEM – TECHNOLOGIA/EMANCYPACJA/MIGRACJA) poświęcone kwestiom związanym z szeregiem współczesnych zjawisk, takich jak kultura korporacyjna i przymus produktywności (BNNT), różne formy i wymiary bycia razem (LaBeouf, Rönkkö & Turner) czy emancypacyjny potencjał niesiony przez technologię.
Tytuł ekspozycji odnosi się do metody bezpośredniej komunikacji w sieci komputerowej, która zainspirowała nowe strategie ludzkiej interakcji, odmienne od scentralizowanych struktur społecznych. Infrastruktura peer-to-peer, zastępując pośrednika technologiami cyfrowymi, wykorzystywana jest dziś przez tzw. ekonomię współpracy w sektorze usług (np. Uber, BlaBlaCar i Airbnb) czy finansów (np. bitcoin). Zarówno artystyczne praktyki kolektywne, jak i infrastruktura peer-to-peer opierają się na samozarządzaniu i samoorganizacji, dzięki którym możliwe jest tworzenie alternatyw wobec struktur korporacyjnych i głównych nurtów polityki.
Artyści i artystki: BNNT, Foundland Collective, GCC, Calla Henkel & Max Pitegoff, Laboria Cuboniks, LaBeouf, Rönkkö & Turner, NON Worldwide, Pakui Hardware, Part-time Suite oraz Dom Mody Limanka
Dodatkowe informacje:
Więcej informacji na stronie Muzeum i na facebookowym wydarzeniu.
Kurator: Agnieszka Pindera
Projekt ekspozycji: Matosek/Niezgoda
Projekty graficzne: POSTNOVIKI
Bilet normalny: 15 PLN/ Bilet ulgowy: 8 PLN
Bilet dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia: 1 PLN
Bilety dostępne przez stronę.
Organizator: Muzeum Sztuki w Łodzi
Czas i miejsce:
8 czerwca (piątek) 2018 - 28 października (niedziela) 2018
poniedziałek: nieczynne
wtorek: 10.00 - 18.00
środa - niedziela: 11.00 - 19.00
ms² - parter
91-065 Łódź, ul. Ogrodowa 19
tel. +48 (42) 633 97 90
e-mail: ms2@msl.org.pl
----
Muzeum Sztuki w Łodzi
ms1, 90-734 Łódź, Więckowskiego 36
ms2, 91-065 Łódź, Ogrodowa 19
www.msl.org.pl
Przypominamy, że w poniedziałki większość instytucji kultury jest zamknięta dla zwiedzających. Prosimy sprawdzić na ich stronach dni i godziny otwarcia.