Niezgodność towaru z umową a gwarancja

Niezgodność towaru z umową a gwarancja

Choć w języku potocznym pojęcia te są używane zamiennie jako instytucje prawne znacząco się od siebie różnią. W przypadku zatem, gdy stwierdzimy, że zakupiony przez nas towar lub usługa nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami warto zastanowić się na jakiej podstawie i do kogo skierujemy nasze roszczenia z tego tytułu. 

NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ

Odpowiedzialność za wady towaru ponosi sprzedawca. Sprzedawca nie może wyłączyć ani ograniczyć odpowiedzialności wobec konsumenta, gdyż wynika ona wprost z przepisów ustawy o prawach konsumenta, które określają zasady i procedury reklamacji. Konsument może reklamować niezgodność, która istniała w chwili dostarczenia towaru lub ujawniła się w ciągu dwóch lat od dostarczenia rzeczy, a w przypadku nieruchomości pięć lat. Termin ten może być dłuższy, jeśli przedsiębiorca, jego poprzednik prawny lub osoby działające w ich imieniu określiły dłuży okres przydatności towaru – wtedy okres odpowiedzialności wydłuża się do upływu okresu przydatności towaru do celu, do jakiego jest on przeznaczony.

Konsument może w ciągu roku od stwierdzenia wady dochodzić praw od sprzedawcy, z zastrzeżeniem, że termin ten nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Później roszczenie klienta się przedawnia. Jeżeli wada pojawi się np. tuż pod koniec okresu rękojmi (np. w 23 miesiącu dla towarów niebędących nieruchomością), to konsument ma rok na dochodzenie swoich praw od sprzedawcy. Konsument musi jednak udowodnić, że wada pojawiła się zanim minęły dwa lata od otrzymania towaru

Reklamując towar z tytułu niezgodności z umową konsument może w pierwszej kolejności żądać naprawy lub wymiany towaru. Dopiero na późniejszym etapie reklamacji, w ściśle określonych przez przepisy sytuacjach, konsument może żądać obniżenia ceny lub zwrotu ceny (tylko przy wadach istotnych).

GWARANCJA

Gwarancja w przeciwieństwie do odpowiedzialności za wady rzeczy ma charakter dobrowolny - gwarant może (ale nie musi) udzielić gwarancji na swój produkt lub usługę i to on określa jej zakres, warunki oraz procedurę składania reklamacji jak również czas trwania. Prawo konsumentów nakłada na gwaranta jedynie następujące ograniczenia:

•             jeżeli warunki określone w oświadczeniu (np. karcie gwarancyjnej) są mniej korzystne dla konsumenta niż warunki gwarancji określone w związanej z nią reklamie, gwarancja odbywa się na zasadach wskazanych w reklamie, chyba że przed zawarciem umowy reklama związana z gwarancja została zmieniona (skorygowana) w taki sam lub porównywalny sposób, w jaki była rozpowszechniana;

•             gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w ustawie o prawach konsumentów w odniesieniu do niezgodności towaru z umową.

Gwarant zatem samodzielnie określa prawa konsumenta i swoje obowiązki względem niego. Wyłącznie od gwaranta zależy jak długo trwa gwarancja, jakie wady można reklamować, czego można żądać od gwaranta, ile czasu na odpowiedź ma gwarant. Faktyczne możliwości działania konsumenta są więc uzależnione od zasad określonych przez gwaranta. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z postanowieniami dokumentu gwarancyjnego.

UWAGA!

To Konsument (nie Przedsiębiorca) decyduje czy składa reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową czy na podstawie gwarancji.

Zwykle korzystniej dla Konsumenta jest złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową, ponieważ procedura reklamacyjna takim przypadku jest określona przez prawo powszechnie obowiązujące. W niektórych przypadkach jednak warunki gwarancji mogą być korzystniejsze (np. gwarant zapewnił szybszy i bardziej satysfakcjonujący proces reklamacyjny). Znaczenie może mieć też upływ terminu na odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową w przypadku, kiedy gwarancja została udzielona na dłuższy okres. 

Podstawa prawna: art. 43a ust. 1 i nast. ustawy o prawach konsumenta, art. 577 i nast. kodeksu cywilnego

Kontakt