Umowy zawarte w lokalu przedsiębiorstwa

 Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszła w życie zmiana w przepisach o odpowiedzialności sprzedawcy  za wady rzeczy oraz uprawnienia reklamacyjne konsumenta.

Zostały one przeniesione z Kodeksu cywilnego do Ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta i to one regulują kwestie reklamacji towarów, zakupionych od 01.01.2023 r.

 Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, konsument może zgłosić reklamację do:

  • sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, w przypadku towarów zakupionych do 31.12.2022 r.),
  • sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (na podstawie ustawy o prawach konsumenta w przypadku towarów zakupionych od 01.01.2023r.)
  • do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej).

Reklamacja jest to prawo do wymiany, naprawy czy zwrotu zakupionego produktu na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za sprzedane towaru niezgodnego z warunkami umowy. Konsumenci mają prawo do reklamacji, bez względu na warunki, które wyznacza producent.

Gwarancja jest nieodpłatnym zobowiązaniem gwaranta do naprawy lub wymiany wadliwego towaru, ale tylko na warunkach określonych w gwarancji. Wadliwy towar to taki, który nie spełnia warunków użytkowania określonych w karcie gwarancyjnej ,,gwarancji”. Uprawnienia te są dobrowolne nadawane przez producenta. Nie ma zasad, co może czy musi, a czego nie może zapewniać gwarant. Dodatkowo gwarancja daje uprawnienia kupującym, natomiast w żaden sposób nie może ich ograniczać, wyłączać czy zawieszać prawa konsumenta w sprawie reklamacji danego towaru, czy też skorzystania z prawa rękojmi.

Rękojmia to uprawnienie konsumenta do reklamacji towaru w ciągu dwóch lat od daty zakupu w przypadku ujawnienia się wady fizycznej lub prawnej, a gdy chodzi o wady nieruchomości – w ciągu lat pięciu. W ramach rękojmi konsument może zażądać od sprzedawcy naprawy, wymiany, obniżenia ceny towaru a jeśli wada ma charakter istotny - odstąpienia od umowy (zwrotu gotówki).  W rękojmi podmiotem odpowiedzialnym za wady fizyczne lub prawne towaru jest sprzedawca  (dotyczy umów sprzedaży zawartych do dnia 31.12.2022 r.)

Niezgodność towaru z umową a gwarancja

To, na jakiej zasadzie zdecydujemy się reklamować dany produkt, zależy już tylko od nas. Jeżeli naszym gwarantem jest sprzedawca, należy pamiętać, aby przy wniosku zaznaczyć, którą opcję wybraliśmy. Warto jednak zapamiętać, że jedna opcja nie wyklucza drugiej. Na przykład, jeżeli gwarancja na nasz produkt jest określona tylko na rok to zawsze mamy rok w zapasie w postaci rękojmi. Jeżeli gwarancja jest dłuższa niż rękojmia, najlepiej jest się na nią powołać, ponieważ istnieje szansa na odnowienie gwarancji po naprawie lub wymianie naszego produktu.

Kontakt