1. Jakie środki przeznaczono na inicjatywę lokalną?
Na inicjatywę lokalną zaplanowano 300 tys. w 2024 r.
2. Czy musimy podpisać umowę?
Tak. Jeśli inicjatywa zostanie przyjęta do realizacji właściwa komórka organizacyjna Urzędu Miasta Łodzi/miejska jednostka organizacyjna zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z Wnioskodawcą.
3. Czy dostaniemy pieniądze za działania w ramach pracy nad inicjatywą lokalną?
Nie. Ważnym elementem inicjatywy lokalnej jest wkład pracy społecznej mieszkańców.
4. Czy dostaniemy pieniądze na zakup materiałów i usług?
Nie. Wszystkie wydatki na inicjatywę ponoszone są bezpośrednio z budżetu miasta Łodzi lub z budżetu jednostki miejskiej.
5. Czy możemy wybrać dostawcę, realizatora?
Nie. Ponieważ wydatki są ponoszone bezpośrednio z budżetu miasta, wydział lub jednostka miejska musi stosować Prawo Zamówień Publicznych przy wyborze wykonawcy.
6. Czy możemy zaplanować modernizację np. podwórka na terenie wspólnoty mieszkaniowej?
Tak. Wymagane jest jednak pisemne oświadczenie zarządcy obiektu o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie zgłaszanej inicjatywy lokalnej. Jeśli inicjatywa lokalna będzie przyjęta do realizacji zostanie podpisane porozumienie o współpracy z zarządem wspólnoty mieszkaniowej.
7. Czy osoby popierające inicjatywę muszą ją wykonywać?
Nie. Ale często osoby popierające inicjatywę deklarują też pracę społeczną, bo chcą aktywnie uczestniczyć w tych działaniach.
8. Czy osoby popierające inicjatywę muszą być zameldowane w Łodzi?
Nie. Wystarczy aby były to osoby zamieszkujące na terenie Łodzi. Adres zamieszkania wpisują na liście poparcia.
9. Czy organizacja pozarządowa może złożyć wniosek o inicjatywę?
Nie. Organizacja pozarządowa może jedynie pośredniczyć w składaniu wniosku przez mieszkańców. Nieraz się zdarza, że na etapie realizacji członkowie organizacji/wolontariusze pomagają mieszkańcom przy zadaniach wykonywanych w ramach pracy społecznej.
10. Czym różni się wnioskowana kwota od całkowitego kosztu inicjatywy?
Na całkowity koszt inicjatywy składa się wnioskowana kwota inicjatywy lokalnej oraz wkład własny mieszkańców (osobowy, rzeczowy, finansowy).
11. Czy można w ramach jednej inicjatywy przeprowadzić dwa wydarzenia?
Tak, jeśli są ze sobą ściśle powiązane, np. cykl spotkań sąsiedzkich.
Należy jednak pamiętać, że realizacja wniosków inwestycyjnych musi zakończyć się w danym roku kalendarzowym, a inicjatyw lokalnych tzw. „miękkich” nie może wykraczać poza terminy określone dla poszczególnych naborów.
12. Jaki wkład własny zaproponować przy inicjatywach inwestycyjnych / twardych?
Np. przy remoncie podwórka mieszkańcy mogą wykonać prace porządkowe, po remoncie zadbać o zieleń albo zorganizować piknik integracyjny, na który przyniosą upieczone przez siebie ciasta.