Po podjęciu decyzji o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej należy dokonać zgłoszenia tej działalności odpowiednim organom administracji.
Do zgłoszeń tych należą:
zgłoszenie działalności gospodarczej w CEIDG, w tym:
· zgłoszenie REGON;
· zgłoszenie aktualizacji danych naczelnikowi urzędu skarbowego;
· zgłoszenie ZUS/KRUS:
· ewentualne zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT
Każdy przedsiębiorca podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców.
Istnieją dwa główne rejestry:
- Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), prowadzony przez sądy rejonowe odpowiedni m.in. dla działalności prowadzonych w formie spółek prawa handlowego.
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzona przez ministra właściwego do spraw gospodarki (Ministra Rozwoju). Ta forma rejestru jest odpowiednia dla jednoosobowej firmy.
Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia REGON (Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej). Jest to obowiązek zgłoszenia działalności i uzyskania indywidualnego numeru identyfikacyjnego przedsiębiorcy dla celów statystyki publicznej. Dodatkowo należy dokonać aktualizacji danych w urzędzie skarbowym dotyczących zmiany naszych danych w zakresie m.in. nazwy - odtąd zamiast osoby fizycznej będziemy figurowali, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - oraz w zakresie innych danych jak miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czy forma opodatkowania, o czym poniżej. Zgłoszenie do ZUS/KRUS będzie wiązać się z informacją odnośnie konieczności opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Dokonanie rejestracji REGON, aktualizacji NIP oraz zgłoszenia ZUS, o czym mowa powyżej, dokonuje się jednocześnie z rejestracją działalności gospodarczej w systemie CEIDG.
Wszystkie te zgłoszenia są nieodpłatne.
Wpisu do CEIDG dokonuje się aktualnie w urzędzie gminy lub w formie elektronicznej na platformie elektronicznej www.ceidg.gov.pl. Zatem, aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:
- Zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go elektronicznie.
- Bez logowania się do CEIDG, wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i zaniesienie go do gminy.
- Pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
- Przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku. W tym celu dokonuje się rejestracji konta. Można tu skorzystać z podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP.
Rejestracja jednoosobowej działalności w pięciu krokach
Przed przystąpieniem do rejestracji jednoosobowej firmy warto przygotować:
- dokumenty potwierdzające tożsamość;
- dane dotyczące adresu zamieszkania (jeżeli stale działalność ma być wykonywana poza miejscem zamieszkania, trzeba będzie wskazać również te adresy);
- dane dotyczące biura rachunkowego (jeśli zamierza się korzystać z usług takiego biura);
- rodzaj działalności określony numerem Polskiej Klasyfikacji Działalności (właściwy dla przedmiotu zamierzonej działalności), nazwę przyszłej firmy;
- numer konta bankowego.
Krok pierwszy: przygotowanie wniosku o wpis do CEDIG drogą elektroniczną
W przypadku wybrania formy rejestracji firmy on-line, należy zarejestrować się na platformie ePUAP w celu uzyskania wcześniej już opisywanego profilu zaufanego lub skorzystać z podpisu elektronicznego (płatnego) lub wypęłnić
Krok drugi: złożenie wniosku w systemie CEDIG albo urzędzie gminy
Należy wejść na stronę internetową CEIDG i wypełnić wniosek o wpis do ewidencji. Zgodnie z tym o czym mowa była wcześniej jest on jednocześnie: wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego, oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, albo oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Poza podaniem niezbędnych danych osobowych (PESEL, data urodzenia, posiadane obywatelstwo, imiona rodziców etc.), koniecznie trzeba określić m.in.:
- datę rozpoczęcia wykonywania działalności (od tego dnia liczy się obowiązek zapłaty składek do ZUS) – można określić inną datę rozpoczęcia działalności, nie wcześniejszą jednak niż data złożenia elektronicznego formularza,
- sposób prowadzenia dokumentacji rachunkowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe, inne ewidencje lub nie jest prowadzona),
- oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany, karta podatkowa),
- adres firmy i miejsca wykonywania działalności,
- przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej (zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności),
- nazwę firmy.
Jeśli nie posiadamy numeru NIP lub REGON, zostaną one automatycznie nadane.
Jeśli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to - gdy został złożony on-line - system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku. Jeśli wniosek złożony urzędzie gminy jest niepoprawny - organ gminy wezwie do skorygowania go lub uzupełnienia
w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Krok trzeci: złożenie dokumentów ZUS ZUA i ZUS ZZA we właściwym miejscowo oddziale ZUS
Wniosek do CEDIG jest zgłoszeniem firmy jako płatnika składek, a na tych drukach należy złożyć informację o osobie (osobach) ubezpieczonych. Wizyta w ZUS pozwoli też na wyliczenie pierwszej składki, w zależności od dnia miesiąca, w którym rozpoczyna się działalność.
Krok czwarty: złożenie w urzędzie skarbowym dokumentów rejestracyjnych dla celów podatków VAT i akcyzy (o ile działalność firmy będzie jej podlegała)
We wniosku do CEDIG kwestie podatkowe dotyczą tylko podatku dochodowego. Uwaga! Możliwe jest dołączenie formularza rejestracyjnego VAT-R do wniosku o wpis do CEIDG, w celu zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT, co w większości wypadków nie jest obowiązkowe Rejestracja VAT wolna jest od opłat.
Krok piąty: założenie firmowego konta bankowego i wyrobienie pieczątki
Nie jest to wymagane przepisami, ale w praktyce okazuje się przydatne.
Na terenie Łodzi, pomoc w zakresie rejestracji działalności gospodarczej i zamian w systemie CEIDG oferuje:
Biuro Promocji Zatrudnienia i Obsługi Działalności Gospodarczej
w Departamencie Spraw Społecznych
Urzędu Miasta Łodzi
tel.: 42 638 47 00
mail: bpz@uml.lodz.pl
93-590 Łódź
al. Politechniki 32