1. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi (zwany dalej Funduszem) udziela dofinansowania na zadania związane z ochroną środowiska w ramach następujących dziedzin: edukacji ekologicznej, ochrony przyrody i krajobrazu, ochrony powietrza, gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi, ochrony zasobów wodnych, badań naukowych i ekspertyz/monitoring środowiska, pozostałych zadań ochrony środowiska. W praktyce szkoły i placówki ubiegają się o dotacje na zadania z pierwszej spośród w/w dziedzin, przygotowując wnioski samodzielnie, według własnych potrzeb i pomysłów. Możliwe jest również pozyskanie przez nie środków na ochronę przyrody.
2. Dyrektorzy szkół i placówek prowadzonych przez Miasto Łódź (zwani dalej Wnioskodawcami) są upoważnieni do składania jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu Miasta Łodzi związanych z wnioskowaniem, zawieraniem umów o dofinansowanie oraz realizacją i rozliczaniem projektów z zakresu spraw należących do zadań statutowych szkoły lub placówki na podstawie odpowiedniego zarządzenia Prezydenta Miasta Łodzi.
Przy wnioskowaniu oraz w dalszej części postępowania należy posługiwać się pieczątką z nazwą „Miasto Łódź" oraz nazwą szkoły, przedszkola czy też placówki.
3. Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku należy zapoznać się z aktualnymi na dany rok kalendarzowy informacjami zawartymi na stronie www.wfosigw.lodz.pl
Przy ubieganiu się o dofinansowanie na zadania z dziedziny edukacja ekologiczna należy zapoznać się z informacjami zawartymi w regulaminach konkursów.
Ponadto przy ubieganiu się o dofinansowanie na inne zadania należy zapoznać się z:
"Zasadami udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Łodzi",
"Procedurami udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Łodzi",
„Katalogiem kwalifikacji kosztów dla zadań dofinansowywanych ze środków WFOŚiGW w Łodzi ..." na dany rok,
"Procedurami udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Łodzi",
Instrukcją wypełniania formularza wniosku (zawarta na 2 stronie formularza),
Kryteriami oceny formalnej,
„Instrukcją rozliczania kosztów zadania dofinansowywanego ze środków WFOŚiGW w Łodzi" (również dotyczy ona trybu konkursowego).
4. Wnioskodawcy zobligowani są do złożenia wniosku na obowiązującym formularzu wraz z załącznikami wskazanymi przez organizatora konkursu z zastrzeżeniem pkt 5.
5. Wydział Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych UMŁ każdego roku składa do WFOŚiGW w Łodzi następujące załączniki:
zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami za korzystanie ze środowiska,
zaświadczenie o wyborze Prezydenta Miasta Łodzi,
uchwałę w sprawie powołania Skarbnika Miasta Łodzi,
potwierdzenie Numeru Identyfikacji Podatkowej,
zaświadczenie o numerze Identyfikacyjnym REGON,
zarządzenie Prezydenta Miasta Łodzi w sprawie upoważnienia dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto Łódź do składania jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu Miasta Łodzi związanych z wnioskowaniem, zawieraniem umów o dofinansowanie oraz realizacją i rozliczaniem projektów z zakresu spraw należących do zadań statutowych szkoły lub placówki.
W związku z powyższym nie ma potrzeby załączania w/w dokumentów do każdego wniosku.
6. Wnioskodawcy składają wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, po uprzednim uzyskaniu opinii, o której mowa w punkcie 11. Kserokopia wniosku wraz z harmonogramem rzeczowo - finansowym i kartą planowanego efektu rzeczowego i ekologicznego (bez pozostałych załączników) powinna zostać przekazana do Wydziału Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych UMŁ w ciągu 7 dni od daty złożenia w Funduszu. Ponadto dyrektor dołącza oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia wkładu własnego, który stanowić mogą środki Wnioskodawcy bądź środki własne Miasta Łodzi.
7. Przez udział własny Miasta Łodzi należy rozumieć środki finansowe wskazane w harmonogramie rzeczowo - finansowym Wnioskodawcy a pochodzące z budżetu Miasta Łodzi w całości lub części, w tym z wydzielonego rachunku dochodów szkoły/placówki (uwaga: należy pamiętać o ewentualnych środkach z budżetu Miasta Łodzi wskazanych w rozliczeniu udziału własnego uwzględniających kwoty wynikające z faktur lub rachunków wystawionych 6 miesięcy przed datą złożenia kompletnego wniosku).
8. O przyznaniu dofinansowania Fundusz informuje pisemnie szkołę/placówkę, a kopię pisma wysyła do Wydziału Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych UMŁ.
9. Do przygotowania umowy niezbędne jest dostarczenie do Funduszu dokumentów, o których mowa w piśmie wskazanym w pkt 8. Szkoła/placówka jest zobowiązana, przed sporządzeniem harmonogramu rzeczowo-finansowego będącego załącznikiem do umowy, do urealnienia kosztów wskazanych w harmonogramie oraz terminów realizacji zadania.
10. Dofinansowanie zadań przez Fundusz udzielane jest na podstawie umowy cywilnoprawnej.
11. W przypadku projektów wymagających udziału własnego Miasta Łodzi, zarówno wniosek, jak i umowa o dofinansowanie wymagają uzyskania opinii Skarbnika Miasta Łodzi lub osoby przez niego upoważnionej oraz Dyrektora Wydziału Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi.
Opinia ta wyrażana jest przed złożeniem wniosku oraz podpisaniem umowy przez Wnioskodawcę.
12. Umowa powinna być każdorazowo kontrasygnowana przez Głównego Księgowego szkoły/placówki.
13. Załącznik, jakim jest harmonogram rzeczowo - finansowy zadania, powinien być podpisany we wskazanym we wniosku miejscu odpowiednio przez jedną z niżej wskazanych osób:
a) Skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej - jeżeli środki stanowiące udział własny pochodzą z budżetu Miasta Łodzi, w tym z wydzielonego rachunku dochodów szkoły/placówki lub zostały już wydane z budżetu Miasta Łodzi na wskazany we wniosku cel (na podstawie wcześniej zaplanowanych zadań). W przypadku gdy powyższe środki są zaplanowane w budżecie szkoły/placówki, której dotyczy wniosek, przed kontrasygnowaniem Skarbnika wymagany jest dodatkowo podpis Głównego Księgowego szkoły/placówki.
b) Głównego Księgowego - jeżeli środki stanowiące udział własny nie pochodzą z budżetu Miasta Łodzi (pochodzą np. z Rady Rodziców).
14. Po podpisaniu umowy przez upoważnione strony, Dyrektor szkoły/placówki zobligowany jest do złożenia do Wydziału Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych UMŁ wniosku w sprawie zmian w planie finansowym szkoły/placówki.
15. Przygotowanie zmian w planie finansowym Wnioskodawcy może odbywać się po przyznaniu dofinansowania przez Fundusz. Przekazanie dokumentów do Wydziału Edukacji Departamentu Spraw Społecznych UMŁ powinno odbyć się niezwłocznie po podpisaniu umowy między stronami.
16. Kserokopia umowy wraz z harmonogramem rzeczowo - finansowym i kartą planowanego efektu rzeczowego i ekologicznego (bez dodatkowych załączników) powinna zostać każdorazowo przekazana do Wydziału Edukacji w Departamencie Spraw Społecznych UMŁ.
17. Dokumenty znajdujące się w Funduszu, Urzędzie Miasta Łodzi oraz u Wnioskodawcy powinny być tożsame.
18. Zabezpieczenie realizacji umowy stanowi deklaracja wekslowa wraz z wekslem własnym in blanco. Dokumenty te podpisywane są przez właściwego Wiceprezydenta Miasta Łodzi z zachowaniem procedur obowiązujących w Urzędzie Miasta Łodzi (wymagane podpisy - Inspektor, Kierownik Oddziału, Radca Prawny, Dyrektor Wydziału, Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych, Wiceprezydent Miasta Łodzi).
19. Fundusz dokonuje wypłaty środków w terminie określonym w zawartej umowie na rachunek bankowy wskazany w formularzu wniosku (konto UMŁ).
20. W przypadku gdy umowa realizowana jest bez zabezpieczeń wypłata środków przez Fundusz następuje po zakończeniu zadania i rozliczeniu finansowym oraz rozliczeniu efektów rzeczowych i ekologicznych zadania. W powyższym przypadku szkoła/ placówka środki na jego realizację otrzymuje z budżetu Miasta Łodzi zgodnie z zatwierdzonym planem wydatków na ten cel.
21. Podstawę wypłaty środków z Funduszu stanowią wnioski o dokonanie płatności wraz z kserokopią faktur/rachunków/ umów (zgodnie z „Instrukcją rozliczania ..."), które beneficjenci zobowiązani są składać na co najmniej 20 dni przed terminem wypłaty wynikającym z umowy.
22. Rozliczenie końcowe zadania stanowi:
a) rozliczenie kosztów zadania,
b) potwierdzenie wykonania i zakończenia zadania oraz osiągnięcia planowanego efektu rzeczowego,
c) potwierdzenie osiągnięcia planowanego efektu ekologicznego z uwzględnieniem zapisów umownych.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 poz. 885 z późn. zm.)
2. Zarządzenie Nr 5048/VI/13 Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 8 października 2013 r. (ze zm.)