STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY MIEJSKIEJ W ŁODZI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi, zwany dalej Statutem, określa zasady działania i tryb wyboru członków Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi.
- Młodzieżowa Rada Miejska w Łodzi, zwana dalej Młodzieżową Radą, jest reprezentacją młodzieży zamieszkałej i uczącej się w szkołach ponadpodstawowych z wyłączeniem szkół dla dorosłych i szkół wyższych na terenie miasta Łodzi.
§ 2.
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Radzie Miejskiej, należy przez to rozumieć Radę Miejską w Łodzi;
- Statucie, należy przez to rozumieć Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi;
- szkole, należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową albo zespół szkół ponadpodstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych oraz szkół wyższych;
- wyborach, należy przez to rozumieć wybory członków Młodzieżowej Rady;
- wyborcach, należy przez to rozumieć uczniów szkół ponadpodstawowych, spełniających warunki określone w § 19 Statutu.
§ 3.
- Siedziba Młodzieżowej Rady mieści się w Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej 104 w Urzędzie Miasta Łodzi.
- Kadencja Młodzieżowej Rady trwa dwa lata od dnia pierwszej sesji, nie dłużej jednak niż do dnia poprzedzającego dzień pierwszej sesji Młodzieżowej Rady kolejnej kadencji.
- Sesje oraz posiedzenia komisji Młodzieżowej Rady odbywają się w siedzibie Urzędu Miasta Łodzi.
- W szczególnych okolicznościach sesje Młodzieżowej Rady, a także komisje, odbywają się na terenie miasta Łodzi, w innym miejscu niż wskazane w ust. 3.
- W okresie wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych, stanu epidemii albo stanu zagrożenia epidemicznego, możliwe jest przeprowadzenie posiedzeń przy użyciu środków porozumiewania się na odległość.
§ 4.
- Młodzieżowa Rada posługuje się pieczątką okrągłą z napisem: „Młodzieżowa Rada Miejska w Łodzi”.
- Młodzieżowa Rada może posługiwać się logotypem.
Rozdział 2
Zakres działania i zadania Młodzieżowej Rady
§ 5.
Celami Młodzieżowej Rady są:
1) rozwijanie i upowszechnianie idei samorządności wśród młodzieży;
2) inicjowanie, wspieranie i koordynowanie samorządowej działalności młodzieży;
3) kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych;
4) rozpoznawanie i reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji publicznych oraz pozarządowych;
5) pomoc w przygotowaniu młodzieży do aktywnego funkcjonowania na rynku pracy;
6) integracja i współpraca środowisk młodzieżowych na terenie Miasta;
7) zapewnienie czynnego udziału młodzieży w życiu Miasta;
8) inspirowanie uczestnictwa młodzieży w rozwoju kulturalnym;
9) kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych.
§ 6.
W sprawach dotyczących łódzkiej młodzieży Młodzieżowa Rada realizuje swoje cele poprzez:
1) spotkania i współpracę z władzami miejskimi, oświatowymi oraz organizacjami społecznymi w zakresie spraw bezpośrednio dotyczących młodzieży;
2) udział członków Młodzieżowej Rady w sesjach Rady Miejskiej i w posiedzeniach jej komisji;
3) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej;
4) występowanie do Przewodniczącego Rady Miejskiej, radnych oraz Prezydenta z wnioskami o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej;
5) inicjowanie i wspieranie działań dotyczących życia młodzieży w Łodzi;
6) organizowanie i wspieranie imprez o charakterze kulturalnym, sportowym, proekologicznym, naukowym i charytatywnym;
7) organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji, służących realizacji i promocji celów Młodzieżowej Rady;
8) prowadzenie działalności informacyjno – doradczej;
9) współpracę z samorządami szkolnymi;
10) współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami młodzieżowymi, a w szczególności innymi Młodzieżowymi Radami;
11) podejmowanie uchwał, w tym zajmowanie stanowisk.
§ 7.
Do wyłącznej właściwości Młodzieżowej Rady należy:
1) uchwalanie regulaminu i programu działania Młodzieżowej Rady;
2) powoływanie komisji Młodzieżowej Rady i określenie ich zadań;
3) wybór i odwoływanie przewodniczącego, wiceprzewodniczących oraz sekretarza Młodzieżowej Rady;
4) stwierdzenie wygaśnięcia mandatu członka Młodzieżowej Rady;
5) podejmowanie uchwał w innych sprawach, w tym zajmowanie stanowisk.
Rozdział 3
Skład Młodzieżowej Rady
§ 8.
W skład Młodzieżowej Rady wchodzą uczniowie szkół ponadpodstawowych działających na terenie miasta Łodzi na dzień 1 września w roku, w którym odbywają się wybory, wybierani według zasad określonych w Statucie.
§ 9.
- Członkom Młodzieżowej Rady przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze w ramach działalności w Młodzieżowej Radzie.
- Członkowie Młodzieżowej Rady mają prawo:
- 1) uczestniczyć z głosem stanowiącym w posiedzeniach Młodzieżowej Rady;
- 2) zgłaszać projekty uchwał oraz inne wnioski;
- 3) uczestniczyć w pracach komisji Młodzieżowej Rady;
- 4) zabierać głos w dyskusjach;
- 5) składać interpelacje i zapytania do Przewodniczącego Młodzieżowej Rady;
- 6) brać udział we wszystkich przedsięwzięciach Młodzieżowej Rady;
- 7) prowadzić pozasesyjną działalność zgodną z celami statutowymi Młodzieżowej Rady.
- Członkowie Młodzieżowej Rady są obowiązani do:
- 1) przestrzegania Statutu i uchwał Młodzieżowej Rady;
- 2) czynnego uczestniczenia w pracach Młodzieżowej Rady;
- 3) informowania uczniów łódzkich szkół o działalności Młodzieżowej Rady.
- Wygaśnięcie mandatu członka Młodzieżowej Rady następuje wskutek:
- 1) pisemnego zrzeczenia się mandatu;
- 2) nieusprawiedliwionej nieobecności na dwóch kolejnych sesjach Młodzieżowej Rady;
- 3) śmierci;
- 4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub prawomocnego orzeczenia o zastosowaniu wobec nieletniego środka wychowawczego lub środka poprawczego;
- 5) cofnięcia na piśmie zgody, o której mowa w § 21 ust. 2 (w przypadku osoby małoletniej);
- 6) odmowy złożenia ślubowania, o którym mowa w § 33.
Rozdział 4
Organizacja pracy Rady
§ 10.
- Młodzieżowa Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowego jej składu, w głosowaniu tajnym.
- Młodzieżowa Rada wybiera ze swego grona od jednego do trzech wiceprzewodniczących oraz sekretarza, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowego jej składu, w głosowaniu tajnym.
- Wyboru przewodniczącego nowo wybrana Młodzieżowa Rada dokonuje na pierwszej sesji.
- Odwołanie przewodniczącego, wiceprzewodniczących i sekretarza Rady następuje w trybie określonym w ust. 1 i 2, na wniosek co najmniej ¼ składu Młodzieżowej Rady złożony na piśmie nie później niż na 14 dni przed sesją Młodzieżowej Rady, na której ma być rozpatrywany.
§ 11.
- Do zadań przewodniczącego Młodzieżowej Rady należy:
- 1) kierowanie bieżącymi sprawami Młodzieżowej Rady;
- 2) realizacja uchwał Młodzieżowej Rady;
- 3) reprezentowanie Młodzieżowej Rady na zewnątrz;
- 4) organizowanie prac Młodzieżowej Rady;
- 5) zwoływanie sesji Młodzieżowej Rady;
- 6) ustalanie projektu porządku obrad Młodzieżowej Rady;
- 7) przewodniczenie sesji Młodzieżowej Rady;
- 8) koordynacja działań komisji Młodzieżowej Rady;
- 9) informowanie środków masowego przekazu o działalności Młodzieżowej Rady.
- Z upoważnienia przewodniczącego Młodzieżowej Rady jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, a w przypadku jego niewyznaczenia nieobecnego przewodniczącego zastępuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Do zadań sekretarza Młodzieżowej Rady należy:
- 1) prowadzenie dokumentacji Młodzieżowej Rady;
- 2) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Młodzieżowej Rady i odpowiedniego przepływu informacji;
- 3) nadzorowanie oficjalnej strony internetowej Młodzieżowej Rady;
- 4) sporządzanie protokołów z sesji Młodzieżowej Rady.
§ 12.
1. Przewodniczący zwołuje sesje Młodzieżowej Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące w dni robocze, z wyłączeniem okresów ferii letnich i zimowych oraz przerw świątecznych.
1a. O zwołanej sesji Przewodniczący powiadamia Radnych, Prezydenta, Przewodniczącego Rady Miejskiej w Łodzi oraz Dyrektora Biura Rady Miejskiej, najpóźniej na 7 dni kalendarzowych przed terminem sesji Młodzieżowej Rady, załączając proponowany porządek obrad.
2. Na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Młodzieżowej Rady, Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Prezydenta, zawierający propozycję porządku obrad, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
§ 13.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów do Młodzieżowej Rady.
- Sesję, o której mowa w ust. 1, do czasu wyboru przewodniczącego Młodzieżowej Rady, prowadzi najstarszy wiekiem członek Młodzieżowej Rady obecny na sesji.
§ 14.
- Uchwały Młodzieżowej Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej.
- Sesje Młodzieżowej Rady są jawne.
§ 15.
1. Młodzieżowa Rada może powoływać ze swego grona stałe i doraźne komisje, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
1a. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Przewodniczący Młodzieżowej Rady, natomiast kolejne przewodniczący komisji.
1b. Komisja powinna składać się z przynajmniej 3 Radnych.
1c. Radny powinien należeć do przynajmniej 1 komisji.
2. Przewodniczący Komisji przedkładają Młodzieżowej Radzie plan pracy i sprawozdania z działalności.
3. Komisje wybierają ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego w trybie określonym w § 10 ust. 1 i 2.
4. Członków komisji powołuje Młodzieżowa Rada.
5. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć, bez prawa głosowania, osoby niebędące jej członkami, zaproszone do udziału w posiedzeniu przez przewodniczącego komisji.
§ 16.
- Obsługę administracyjną Młodzieżowej Rady zapewnia Biuro Rady Miejskiej oraz jednostki organizacyjne odpowiedzialne za sprawy edukacyjne, organizacyjne, techniczne i gospodarcze w Urzędzie Miasta Łodzi.
- Działalność Młodzieżowej Rady jest finansowana z budżetu Biura Rady Miejskiej.
§ 17.
- Nadzór nad działalnością Rady na podstawie kryterium zgodności z prawem sprawuje Rada Miejska.
- Przewodniczący Młodzieżowej Rady zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu Rady Miejskiej uchwał Młodzieżowej Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia, z wyjątkiem uchwał o charakterze stanowisk.
- Rada Miejska uchyla sprzeczną z prawem uchwałę Młodzieżowej Rady w ciągu 30 dni od dnia jej przedłożenia Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
Rozdział 5
Wybór członków Młodzieżowej Rady
§ 18.
- Wybory są powszechne i odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Wybory zarządza Rada Miejska w terminie do dnia 30 czerwca roku, w którym upływa kadencja Młodzieżowej Rady.
- Uchwałę Rady Miejskiej w sprawie zarządzenia wyborów i powołania Komisji Wyborczej Młodzieżowej Rady Miejskiej podaje się do publicznej wiadomości przez publikację na stronie Młodzieżowej Rady oraz w szkołach.
- W przypadku niemożności przeprowadzenia wyborów tradycyjnych, Komisja Wyborcza Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi może zarządzić wybory przy użyciu środków porozumiewania się na odległość oraz określić zasady i warunki techniczne ich przeprowadzenia, w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów statutowego składu komisji.
§ 19.
Prawo wybierania członków Młodzieżowej Rady (czynne prawo wyborcze) mają uczniowie szkół ponadpodstawowych z wyłączeniem szkół dla dorosłych i szkół wyższych położonych na obszarze miasta Łodzi.
§ 20.
- Członkowie Młodzieżowej Rady wybierani są w okręgach wyborczych.
- Okręgiem wyborczym w wyborach do Młodzieżowej Rady jest szkoła.
- W każdej szkole wybierany jest jeden członek Młodzieżowej Rady, spośród uczniów tej szkoły.
- O wybór do Młodzieżowej Rady można ubiegać się tylko w jednym okręgu wyborczym.
§ 21.
- Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje każdemu z uczniów, który uczęszcza do szkoły na terenie miasta Łodzi.
- Niepełnoletni uczniowie ubiegają się o wybór pod warunkiem złożenia przynajmniej na 5 dni przed głosowaniem pisemnej zgody rodziców (opiekunów) na kandydowanie i członkostwo w Młodzieżowej Radzie.
- Nie mają prawa wybieralności osoby:
- 1) skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub wobec których prawomocnie orzeczono o zastosowaniu środka wychowawczego lub środka poprawczego;
- 2) członkowie Komisji Wyborczej Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi.
§ 22.
Dla przeprowadzenia wyborów powołuje się:
1) Komisję Wyborczą Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi;
2) szkolne komisje wyborcze.
§ 23.
- Komisję Wyborczą Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi, zwaną dalej Komisją Wyborczą, powołuje Rada Miejska, w terminie do dnia 30 czerwca roku, w którym upływa kadencja Młodzieżowej Rady.
- W skład Komisji Wyborczej wchodzą:
- 1) radni Rady Miejskiej, członkowie Komisji Edukacji (dwóch);
- 2) dwóch dyrektorów szkół prowadzonych przez Miasto;
- 3) dwóch pracowników Biura Rady Miejskiej;
- 4) członkowie Młodzieżowej Rady ustępującej kadencji (dwóch przedstawicieli wskazanych przez Przewodniczącego Młodzieżowej Rady).
- Obsługę administracyjną Komisji Wyborczej zapewnia Biuro Rady Miejskiej.
§ 24.
- 1. Do zadań Komisji Wyborczej należy:
- 1) sprawowanie nadzoru nad szkolnymi komisjami wyborczymi;
- 2) określenie zasad prowadzenia kampanii wyborczej;
- 3) określenie wzorów:
- zgody na kandydowanie i członkostwo, o której mowa w § 21 ust. 2,
- formularza zgłoszenia kandydata,
- kart do głosowania,
- protokołów głosowania;
- list poparcia dla kandydatów na członków Młodzieżowej Rady;
- 4) rozpatrywanie protestów wyborczych;
- 5) ustalanie zbiorczych wyników wyborów do Młodzieżowej Rady;
- 6) przekazanie Radzie Miejskiej sprawozdania z przebiegu i wynikach wyborów;
- 7) wydawanie zaświadczeń o wyborze na członka Młodzieżowej Rady;
- 8) wykonywanie innych czynności określonych w Statucie.
- Wykonując swoje zadania Komisja Wyborcza podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji Wyborczej.
- Pierwsze posiedzenie Komisji Wyborczej zwołuje przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jej powołania.
- Kadencja Komisji Wyborczej trwa dwa lata od dnia pierwszego posiedzenia, nie dłużej jednak niż do dnia poprzedzającego dzień pierwszego posiedzenia Komisji Wyborczej kolejnej kadencji.
- Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji Wyborczej.
- W sprawach nieuregulowanych postanowieniami Statutu, dotyczących wyborów do Młodzieżowej Rady, rozstrzyga Komisja Wyborcza w formie uchwały.
§ 25.
- Szkolne komisje wyborcze powoływane są przez dyrektora szkoły każdorazowo, gdy w danej szkole zachodzi, zgodnie z przepisami Statutu, konieczność wyboru członka Młodzieżowej Rady.
- Szkolne komisje wyborcze liczą od 3 do 5 członków, wśród których znajduje się przynajmniej jeden nauczyciel i przynajmniej dwóch uczniów danej szkoły, posiadających czynne prawo wyborcze i nieubiegających się o wybór.
- Do zadań szkolnych komisji wyborczych należy:
- 1) organizacja i przeprowadzenie wyborów w szkole;
- 2) ustalenie wyników wyborów;
- 3) podanie wyników wyborów do wiadomości publicznej przez ich wywieszenie na tablicy ogłoszeń;
- 4) przekazanie Komisji Wyborczej protokołu głosowania;
- 5) wykonywanie innych czynności określonych w Statucie.
§ 26.
- Wybory do Młodzieżowej Rady przeprowadza się co dwa lata – do dnia 25 października.
- Obowiązuje następujący kalendarz wyborczy:
- 1) powołanie Komisji Wyborczej - do dnia 30 czerwca;
- 2) wyznaczenie przez dyrektorów szkół dni głosowania – do dnia 10 września;
- 3) powołanie szkolnych komisji wyborczych - do dnia 20 września;
- 4) podanie do wiadomości wyborców informacji o dniach i zasadach wyborów – do dnia 25 września;
- 5) zgłaszanie kandydatów do Młodzieżowej Rady – po dniu 25 września, najpóźniej na trzy dni przed dniem głosowania;
- 6) druk kart do głosowania – najpóźniej na dzień przed głosowaniem;
- 7) głosowanie do Młodzieżowej Rady – w dniu nauki szkolnej przypadającym pomiędzy 20 a 25 października;
- 8) przekazanie do Komisji Wyborczej protokołów z głosowania przez szkolne komisje wyborcze – do dnia 27 października.
§ 27.
- Zgłoszenie kandydatury na członka Młodzieżowej Rady powinno być poparte podpisami co najmniej 50 wyborców.
- Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie kandydatów. Wycofanie udzielonego poparcia jest nieskuteczne.
- Podpisy, o których mowa w ust. 1 można zbierać w miejscu, czasie i w sposób nieutrudniający funkcjonowania szkoły oraz wykluczający stosowanie nacisków zmierzających do wymuszenia podpisu.
§ 28.
- Karty do głosowania przygotowuje szkolna komisja wyborcza.
- Na karcie do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej.
- Wyborca głosuje na członka Młodzieżowej Rady stawiając znak „X” w kratce z lewej strony nazwiska popieranego kandydata.
- Wskazanie więcej niż jednego kandydata lub niewskazanie żadnego skutkuje nieważnością głosu.
- W przypadku zgłoszenia tylko jednego kandydata wyborów nie przeprowadza się, a zgłoszonego kandydata uznaje się wybranym na członka Młodzieżowej Rady. Dyrektor szkoły zawiadamia pisemnie Komisję Wyborczą o zgłoszeniu tylko jednego kandydata w terminie określonym w § 26 ust. 2 pkt 8.
§ 29.
- Przed rozpoczęciem głosowania szkolna komisja wyborcza sprawdza, czy urna jest pusta, po czym dokonuje jej zamknięcia.
- Od chwili zamknięcia aż do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
§ 30.
- Szkolna komisja wyborcza wydaje karty do głosowania po sprawdzeniu, czy głosujący jest uprawniony do głosowania w szkole i wpisaniu danych wyborcy na listę wyborców.
- Wyborca wpisany na listę wyborców otrzymuje kartę do głosowania na członka Młodzieżowej Rady, której otrzymanie potwierdza podpisem w odpowiedniej rubryce listy wyborców, a następnie oddaje głos.
- W sali do głosowania należy stworzyć warunki zapewniające tajność głosu.
- Kartę do głosowania wrzuca się do urny wyborczej.
- Z wyborów sporządza się protokół.
- Dokumentację, o której mowa w § 24 ust. 1 pkt 3, przechowuje szkoła przez okres trwania kadencji Młodzieżowej Rady.
§ 31.
- W terminie trzech dni po przekazaniu przez szkolne komisje wyborcze protokołów z głosowania Komisja Wyborcza ustala na podstawie tych protokołów wyniki wyborów.
- Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu zbiorczego z głosowań w poszczególnych okręgach Komisja Wyborcza podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania poprzez ich publikację na stronie Młodzieżowej Rady.
§ 32.
- Wybranym na członka Młodzieżowej Rady zostaje kandydat, który otrzymał największą liczbę głosów w danej szkole.
- W przypadku równej liczby głosów dwóch lub więcej kandydatów szkolna komisja wyborcza przeprowadza publiczne losowanie w dniu przypadającym po dniu głosowania. Szkolna komisja wyborcza sporządza protokół z losowania, który przekazuje Komisji Wyborczej, wraz z protokołem z głosowania, w terminie określonym w § 26 ust. 2 pkt 8.
§ 33.
Członkiem Młodzieżowej Rady staje się osoba wybrana w trybie określonym w § 32, która na sesji Młodzieżowej Rady wygłosi następujące ślubowanie: „Ślubuję uroczyście jako Członek Młodzieżowej Rady Miejskiej w Łodzi pracować dla dobra i pomyślności młodzieży zamieszkałej w mieście Łodzi, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami młodzieży, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Młodzieżowej Rady”. Członek Młodzieżowej Rady może zakończyć wygłaszanie ślubowania słowami „Tak mi dopomóż Bóg”.
§ 34.
- W ciągu trzech dni od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników głosowania wyborca może wnieść na piśmie do Komisji Wyborczej Rady protest przeciwko ważności wyborów.
- Komisja Wyborcza rozpatruje protest, o którym mowa w ust. 1, w terminie 5 dni od jego wniesienia.
§ 35.
- W razie wygaśnięcia mandatu członka Młodzieżowej Rady, nowego członka Młodzieżowej Rady wybiera się w przedterminowych wyborach z tego samego okręgu wyborczego.
- W ciągu 30 dni od wygaśnięcia mandatu członka Młodzieżowej Rady, Komisja Wyborcza stwierdza, w którym okręgu wyborczym należy przeprowadzić przedterminowe wybory i powiadamia dyrektora odpowiedniej szkoły.