Dworzec i węzeł multimodalny

Nowy trzypoziomowy dworzec jest jednym z największych i najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Stanowi kluczowy element Nowego Centrum Łodzi. Stacja kolejowa z czterema peronami znajduje się na poziomie ulokowanym 16,5 m pod ziemią i jest w stanie odprawić nawet 200 tys. pasażerów dziennie. 8 metrów pod ziemią znajduje się poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne, a także pomieszczenia dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Również tutaj na wielostanowiskowym przystanku pasażerowie mogą przesiąść się do autobusów. Obok ulokowano parkingi dla aut i rowerów.

Na poziomie ulicy znajdują się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także wejścia boczne od północy i południa.

Nowoczesny dworzec jest częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w miejskiej części obejmuje nową siatkę dróg oraz połączeń tramwajowych i autobusowych.

Inwestycję wartą prawie 2 miliardy złotych na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i Miasta Łódź zrealizowało Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.

Wybudowanie dworca to pierwszy krok do budowy spektakularnego połączenia kolejowego, przebiegającego w kilkukilometrowym tunelu, który od dworca Łódź Fabryczna będzie przebiegał pod centrum Łodzi i dalej - w kierunku Manufaktury, by finalnie połączyć trasy kolejowe ze stacją Łódź Żabieniec i dworcem Kaliskim. Przystanek w śródmieściu zlokalizowany będzie u zbiegu al. Kościuszki i ul. Zielonej z peronem na głębokości 30 metrów pod ziemią. Kolejna stacja planowana jest w rejonie ulic Ogrodowa-Karskiego w pobliżu ogrodów przy ul. Drewnowskiej.  Tunel będzie miał długość ponad 4 km i będzie drążony tarczą DPM o średnicy 11 m, a w kilku miejscach realizowany będzie metodą odkrywkową. Zadanie pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych w formule Projektuj i Buduj w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość inwestycji 1 293 000 000,00 zł netto (1 590 390 000,00 zł brutto). Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 r.

Kontakt