Poradnie psychologiczno-pedagogiczne prowadzą badania dzieci i młodzieży w zakresie diagnozy ich potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych, kwalifikują do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno-wychowawczej, kształcenia specjalnego i resocjalizacji. W zakresie terapii prowadzą różnego rodzaju formy terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, społecznej, inspirują działalność terapeutyczną w szkołach i innych placówkach, udzielają konsultacji oraz innej pomocy merytorycznej w tej dziedzinie. W zakresie doradztwa prowadzą poradnictwo psychologiczne i pedagogiczne dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli oraz kształtują u młodzieży umiejętność racjonalnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu. W zakresie profilaktyki zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych wspierają rodzinę i szkołę, popularyzują wiedzę psychologiczną i pedagogiczną, rozwijają umiejętności wychowawcze, inicjują różne formy pracy wychowawczej w środowisku rodzinnym, szkolnym i pozaszkolnym dziecka.
Pomoc psychologiczna
Rodzice szukający porady, pomocy lub konsultacji w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą skorzystać z oferty 6 rejonowych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz 3 poradni specjalistycznych znajdujących się na terenie Miasta.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Korzystać z niej mogą: uczniowie, ich rodzice, a także, w pewnym stopniu, nauczyciele. Podstawowym celem jest udzielanie wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z rozwojem dzieci i młodzieży, ich edukacji i wychowania.
Poradnie psychologiczno - pedagogiczne udzielają pomocy nieodpłatnie, na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów. Przy zgłoszeniu do poradni nie są wymagane skierowania od innych specjalistów.
-
-
-
-
- Wniosek do Zespół Orzekającego Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej w Łodzi Wniosek o wydanie: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego / orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego / orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży / orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno–wychowawczych / indywidualnych/zespołowych / opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka/ucznia dla potrzeb zespołu orzekającego Dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka/ucznia dla potrzeb zespołu orzekającego Dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Miejski program "Odporna szkoła = bezpieczny młodziak"
Dorastanie dla nikogo nie jest łatwe. Młodzi ludzie na co dzień borykają się ze swoimi problemami, a często nie wiedzą, gdzie mogą szukać pomocy. Z myślą o nich powstał pilotażowy miejski program profilaktyczno-szkoleniowy “Odporna szkoła = Bezpieczny mŁodziak”. To przełomowy projekt, który zapewni kompleksowe wsparcie w kryzysowych sytuacjach dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Do łódzkich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych chodzi w sumie ponad 80 tysięcy uczniów. Mimo że są w różnym wieku, wszyscy potrzebują przede wszystkim bezpieczeństwa i chcą być traktowani podmiotowo. Miejski program “Odporna szkoła = Bezpieczny mŁodziak” jest szyty na miarę potrzeb najmłodszych łodzian.
Głównym celem programu jest stworzenie działającego na wielu płaszczyznach systemu wsparcia dla młodzieży, która doświadcza różnorakich trudności. Mogą to być problemy w szkole lub w domu, w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi, zaburzenia psychiczne, przemoc, a nawet skłonności i próby samobójcze. W każdym z tych przypadków najważniejsza jest szybka reakcja dorosłych - nauczycieli i rodziców. Miejski program profilaktyczny wyposaży ich w kompetencje i umiejętności, które pozwolą im dostrzec pierwsze objawy kryzysu u dziecka i otoczyć je profesjonalną opieką.
Pilotażowy projekt właśnie się zakończył. W przyszłości programem zostaną objęte wszystkie łódzkie placówki.
Główny cel:
- stworzenie działającego na wielu płaszczyznach systemu wsparcia dla młodzieży, która doświadcza różnorakich trudności.
Fundamenty programu:
- regularne szkolenia i konsultacje prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów, skierowane do całego środowiska szkolnego.
Uczestnicy programu:
- pilotaż był realizowany w 21 szkołach: podstawowych, liceach, technikach i Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.

