- monitorowanie, diagnozowanie problemów społecznych i potrzeb seniorów;
- inicjowanie i udział w opracowywaniu projektów (strategii, programów) adresowanych do seniorów oraz monitorowanie ich realizacji / pełnienie roli konsultacyjnej w przedsięwzięciach, których realizacja wpływa na poziom i jakość życia seniorów;
- reagowanie na wszelkie przejawy dyskryminacji seniorów;
- doradztwo i upowszechnianie informacji o sposobach oraz trybie załatwiania spraw seniorów;
- wspieranie seniorów w kontaktach z instytucjami publicznymi;
- podejmowanie interwencji w istotnych sprawach seniorów będących we właściwości wydziałów Urzędu Miasta Łodzi lub jednostek organizacyjnych Miasta Łodzi;
- współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz seniorów, w tym:
- zgłaszanie problemów i koordynacja ich rozwiązywania,
- organizowanie spotkań poświęconych sprawom seniorów, sporządzanie wniosków z tych spotkań i przedkładanie ich odpowiednim adresatom do realizacji,
- udział w przedsięwzięciach, uroczystościach i wydarzeniach związanych z tematyką senioralną;
- zmiana sposobu myślenia o starości - prowadzenie działań mających na celu szeroko rozumianą edukację o starości;
- informowanie o programach rządowych dla seniorów;
- propagowanie w mediach problematyki senioralnej.
Rzecznik ds. Seniora
Celina Maciejewska
ul. Tuwima 10, piętro I, pok. 102
tel.: +48 42 638 47 94
e-mail: c.maciejewska@uml.lodz.pl
siedziba dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchową
W czym mogę Ci pomóc?
- Pomagam w przygotowaniu pism, udzielam fachowego wsparcia, jestem pośrednikiem, który ułatwia kontakty z administracją publiczną.
- Wspieram organizacje pozarządowe w realizowaniu projektów na rzecz seniorów.
- Konsultuję projekty zgłaszane przez grupy nieformalne oraz organizacje senioralne.
- Interweniuję w indywidualnych w sprawach seniorów.
- Udzielam wywiadów i przygotowuję teksty popularyzujące aktywności seniorów.
- Organizuję pracę zespołu telefonu życzliwości, wspieram wolontariuszy.
- Współpracuję z Miejską Rada Seniorów w ramach realizacji celów statutowych.
Czym się zajmuję?
- monitoruję i diagnozuję problemy społeczne i potrzeby seniorów, wspieram ich w kontaktach z instytucjami publicznymi;
- inicjuję i biorę udział w opracowywaniu projektów (strategii, programów) adresowanych do seniorów oraz monitoruję ich realizację;
- reaguję na wszelkie przejawy dyskryminacji czy wykluczenia seniorów;
- doradzam i informuję o sposobach oraz trybie załatwiania spraw seniorów będących we właściwości wydziałów Urzędu Miasta Łodzi lub jednostek organizacyjnych Miasta Łodzi;
- współpracuję z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz seniorów;
- propaguję w mediach problematykę senioralnej.
Dowiedz się więcej o mnie
Moje działania od początku opieram na współpracy zarówno z Oddziałem ds. Polityki Senioralnej UMŁ, jak i z Miejską Radą Seniorów, oraz wszystkimi, dla których sytuacja osób starszych jest ważna i bliska.
Jako rzecznik angażuję się w inicjatywy skierowane bezpośrednio do grupy wiekowej 60+, jak np. „Senioralia”, warsztaty, konferencje, wieczory charytatywne, konkursy, projekty organizacji pozarządowych i wydawnictwa dotyczące problematyki senioralnej.
W 2019 r rozpoczęłam studia na kierunku psychologia, co stanowi spełnienie moich młodzieńczych marzeń, a zarazem również dowód na to, że wiek nie jest przeszkodą w studiowaniu i realizacji życiowych planów. Realizuję swoje pasje, prywatnie kocham zwierzęta, pracę w ogrodzie i jazdę samochodem.
Jestem społeczniczką i wierzę w ludzi oraz ich zaangażowanie na rzecz wspólnego dobra.
Wychodząc na przeciw potrzebom najstarszych mieszkańców naszego miasta, uruchomione zostały
telefoniczne dyżury Rzecznika ds. Seniorów
tel. 42 638 47 94
/dostępny od poniedziałku do piątku w następujących godzinach:
- poniedziałki, środy, czwartki i piątki – 8:00 - 16:00
- wtorki – 9:00-17:00
Urząd przyjazny seniorom
Co zrobić, by wizyta w Urzędzie była dla Seniora przyjemniejsza, a przez wszystkim owocna? Po pierwsze zapytać samych zainteresowanych o ich doświadczenia i wspólnie wypracować rozwiązania.
Wiosną 2022 roku w ramach projektu "Seniorzy-Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi" zaprosiliśmy do współpracy łódzkich seniorów, postarzyliśmy się, dzięki "symulatorowi starości" i teraz dzielimy się swoimi doświadczeniami i wprowadzamy je w życie.
- Symulator starości w UMŁ Urzędnicy Urzędu Miasta Łodzi mogli doświadczyć starości by lepiej zrozumieć potrzeby osób dojrzałych. Przedstawiciele magistratu uczestniczący w projekcie "Seniorzy-Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi” mieli możliwość przymierzyć symulator starości, poczuć to, co czują osoby starsze podczas codziennych czynności: pokonując nawet najmniejsze bariery architektoniczne, próbując wypełnić druk urzędowy czy korzystając ze smartfona.
- Seniorzy-Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi Seniorzy-Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi - od 01.12.2021 r do 31.05.2022 r. UMŁ realizował projekt mający na celu przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek, a co za tym idzie poprawę jakości obsługi mieszkańców w starszym wieku. Do współpracy zaprosiliśmy znawców tematu - łódzkich Seniorów.
- Docenić mądrość czasu. Jak przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób starszych. Publikacja przygotowana na zlecenie Biura Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta Łodzi w ramach projektu „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt nosi tytuł „Seniorzy Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi” | Łódź 2022 | ISBN: 978-83-958118-9-0 2 MB
Zapraszamy do wysłuchania podkastów:
- Akademia Seniora, Lidera, Konsultanta (.wav) Jak usprawnić komunikację urzędników z seniorami? Czego seniorzy oczekują po wizycie w urządzie? Czego mogą urzędnicy nauczyć się od seniorów ( i vice versa)?Wypowiedzi uczestników innowacyjnego projektu "Seniorzy Konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi", którego celem jest przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu osób starszych 178 MB
- Urząd przyjazny Seniorom (.wav) narzędzia wdrażane w Urzędzie Miasta Łodzi mające na celu usprawnienie komunikacji między urzędnikami a starszymi mieszkańcami miasta 173 MB
Projekt: "Seniorzy konsultanci w Urzędzie Miasta Łodzi" realizowany był od 01.12.2021 r. do 31.05.2022 r.
Celem projektu jest przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek.
Zapraszamy wszystkich którzy chcą poprawić jakość pracy z dojrzałym człowiekiem do korzystania z materiałów zrealizowanych w projekcie.
Projekt. " GENERATOR INNOWACJI SIECI WSPARCIA 2" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2” - kompendium wiedzy o projekcie:
- Innowacja polega na usprawnieniu komunikacji pomiędzy pracownikami instytucji publicznej, takiej jak urząd miasta, a mieszkańcem 60+ oraz podniesienie jakości obsługi seniorów. Jej istotnym wymiarem jest przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek oraz zapobieganie wykluczaniu seniorów poprzez zwiększenie dostępności usług publicznych dla osób starszych i powierzenie im roli konsultantów. Z przeprowadzonych badań wynika, że seniorzy doświadczali w urzędzie jawnej i ukrytej dyskryminacji, a w kontakcie z urzędnikiem spotykali się z ignorancją ich potrzeb i ograniczeń związanych z wiekiem. Skutkowało to obniżeniem jakości obsługi, dyskomfortem, niską satysfakcją, a także ograniczeniem dostępności usług publicznych dla osób starszych. Z kolei z badań przeprowadzonych wśród urzędników, wynika, że w swojej pracy zdarza im się kierować stereotypami na temat osób starszych, co może wpływać na negatywne nastawienie i jakość obsługi osób 60+.
W odpowiedzi na powyższe wyzwania w ramach innowacji zaplanowano:
- zbudowanie i przeszkolenie zespołu seniorów konsultantów, którzy mieliby wspierać swoich rówieśników w kontakcie z urzędem, jako wolontariusze;
- przeszkolenie pracowników instytucji z zakresu standardów i zasad pracy z osobami starszymi w celu podniesienia poziomu ich wiedzy, kompetencji i umiejętności dot. komunikacji antydyskryminacyjnej oraz kształtowania pozytywnych postaw wobec seniorów;
- przygotowanie podręcznika antydyskryminacyjnego pt. „Doceniać mądrość czasu. Jak przeciwdziałać dyskryminacji osób starszych”. Treści zawarte w publikacji pozwalają zrozumieć, co dzieje się z nami w sensie biologicznym, psychologicznym i społecznym, kiedy zegar życia wybija magiczną sześćdziesiątkę i wchodzimy w okres jesieni życia. Dzięki temu możemy bardziej świadomie spojrzeć na osoby, które osiągnęły już wiek senioralny i przejawiać w relacji z nimi pozytywne nastawienie, zrozumienie oraz empatię. I w końcu poznając narzędzia i dobre praktyki z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji osób starszych, które zostały opisane w publikacji, możemy modelować dobre zachowania, budować kulturę opartą na poszanowaniu wieku i godności osób starszych. Wartością dodaną książki jest głos seniorów, którzy w ramach rozmów, jakie prowadziła autora podręcznika wypowiedzieli się na temat przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczania osób starszych, a także ich roli w kreowaniu pozytywnej rzeczywistości na linii urzędnik-senior.
- przygotowanie kampanii społecznej w postaci dwóch filmów, której towarzyszą następujące hasła: „Urząd przyjazny seniorom” i „Mamy prawa, mamy głos, mamy godność”. W kampanię włączyli się seniorzy konsultanci, pracownicy urzędu, z panią prezydent Hanną Zdanowską na czele, eksperci, a także ambasadorzy, którymi zostali: Beata Borucka – „Mądra Babcia” oraz Marian Lichtman. Są to osoby, które cieszą się sympatią wśród seniorów i włączają się w działania na rzecz zmiany wizerunku osób starszych.
- przygotowanie dwóch podcastów, które z jednej strony poruszają tematykę dyskryminacji osób starszych w relacjach z pracownikami urzędu, a z drugiej, przełamują funkcjonujące w społeczeństwie stereotypy dotycząc seniorów i urzędników. W podcastach możemy posłuchać o tym, jak miałby wyglądać urząd przyjazny seniorom, oraz jakie działania podejmują urzędnicy, a także o przysługujących osobom starszym prawach, ich aktywnościach i zaangażowaniu w kreowanie pozytywnych relacji pomiędzy pracownikami instytucji a osobami 60+.
- przeprowadzenie konsultacji społecznych, w których udział wzięli zarówno seniorzy, jak i pracownicy urzędu, co zaowocowało wypracowaniem zasad urzędu przyjaznego seniorom.
Odbiorcami innowacji są przede wszystkim seniorzy, którym powierzono w zaproponowanym rozwiązaniu kluczową rolę konsultantów, a także pracownicy instytucji, którzy mają na co dzień kontakt z osobami starszymi.
Ze wstępnych badań przeprowadzonych przed testowaniem innowacji wynika, że osoby starsze nie skarżyły się na bariery architektoniczne w urzędzie, ale głównie na aspekty związanie z tzw. czynnikiem ludzkim. Seniorzy wskazywali na niewystarczające zrozumienie i cierpliwość ze strony urzędników, a także na brak poszanowania ich potrzeb związanych z ograniczeniami, które są konsekwencją dojrzałego wieku. Z kolei badania przeprowadzone wśród urzędników pokazały, że osoby starsze postrzegane są dość stereotypowo, tj. jako osoby marudne, złośliwe i roszczeniowe.
Podobnych wniosków dostarczyły konsultacje społeczne, w których udział wzięli zarówno urzędnicy, jak i seniorzy. Podczas dyskusji podkreślano, że w kontakcie z osobami starszymi bardzo ważne jest zrozumienie, empatia, szacunek, gotowość do pomocy i próba spojrzenia na osoby starsze nie poprzez pryzmat stereotypów i uprzedzeń, ale w kontekście obiektywnych czynników, które pokazują starość i osoby starsze w zupełnie innym świetle.
Innowacja odpowiada na potrzeby seniorów oraz urzędników, a także na współczesne trendy związane ze starzejącym się społeczeństwem, w którym osoby starsze narażone są na dyskryminację.
Zaangażowanie osób starszych w projekt ma kilka wymiarów. Jednym z nich jest udział seniorów w konsultacjach społecznych, których celem było poznanie ich opinii na temat relacji i komunikacji z urzędnikami, a także zaproszenie osób w wieku 60+ do dyskusji nad rozwiązaniami, które należałoby wdrożyć, aby przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczaniu osób starszych w urzędach.
Szkolenia dla seniorów zorganizowano pod nazwą AKADEMIA SENIORA LIDERA KONSULTANTA. Warsztaty obejmowały następujące zagadnienia:
- Rola Lidera-Konsultanta w środowisku lokalnym
- Obszary działania lidera-konsultanta
- Zasoby lidera-konsultanta
- Komunikacja interpersonalna
- Asertywny senior
- Motywowanie do działania
- Rozwiązania zamiast problemu
- Senior w urzędzie – urząd dla seniora
- Formy komunikacji urzędu z seniorem
- Prawa seniora w urzędzie
Zgodnie z założeniami innowacji, zadaniem seniorów konsultantów jest:
- oswajanie swoich rówieśników z urzędem
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- wspieranie osób 60+, którzy potrzebują pomocy z uwagi na stopień niepełnosprawności i ograniczenia zdrowotne;
- motywowanie i pomaganie osobom, które nie mają wewnętrznej siły do zmierzenia się z urzędową sprawą i potrzebują wsparcia emocjonalnego;
Druga grupa odbiorów innowacji, tj. urzędnicy, wzięli udział w szkoleniu pt. „ZASADY I STANDARDY OBSŁUGI OSÓB STARSZYCH W URZĘDZIE”.
Program szkolenia obejmował następujące zagadnienia:
- Starość w ujęciu demograficznym
- Biologiczne, psychologiczne i socjologiczne aspekty starzenia się
- Zjawisko ageizmu
- Przełamywanie stereotypów osób starszych
- Empatia w relacji z seniorem
- Komunikacja antydyskryminacyjna
- Zasady pozytywnej komunikacji z osobami starszymi
- Praca z symulatorem starości
- Zasady urzędu przyjaznego seniorom
- Rola pracowników urzędu w oswajaniu wizerunku urzędnika i instytucji
- Odpowiedź na potrzeby seniorów potrzebujących wsparcia w kontakcie z urzędem i osób o szczególnych potrzebach; stworzenie płaszczyzny do podzielenia się przez nich doświadczeniami na temat jakości obsługi, a także wypracowanie rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie dyskryminacji seniorów i ich wykluczaniu w kontakcie z urzędem;
- Odpowiedź na potrzeby aktywnych seniorów, którzy mają potencjał i zasoby do pełnienia roli konsultanta i lidera w środowisku lokalnym i gotowość do wspierania swoich rówieśników w kontaktach z urzędem;
- Wypracowanie w seniorach konsultantach poczucia sprawczości, podniesienie ich samooceny, wzmocnienie poczucia własnej wartości;
- Nabycie wiedzy dotyczącej funkcjonowania urzędu, poznanie kompetencji organów doradczych w zakresie polityki senioralnej;
- Rozwój kompetencji seniorów w zakresie asertywności, komunikacji interpersonalnej, motywacji, przysługujących im praw w kontakcie z urzędem oraz zdobycie umiejętności liderskich;
- Zmiana wizerunku osób starszych, przełamanie stereotypów dotyczących seniorów, które funkcjonują w społeczeństwie, dostrzeżenie potencjału osób starszych i skuteczna aktywizacja seniorów, wzrost poczucia satysfakcji i jakości życia.
- Rozwój wolontariatu wśród osób starszych.
- Innowacja pozwoliła urzędnikom bardziej wczuć się w sytuację seniorów przychodzących do urzędu i inaczej spojrzeć na osoby starsze;
- Urzędnicy mieli możliwość poznania i zrozumienia problemów, na jakie natykają się starsi interesanci;
- Osoby, które wzięły udział w warsztatach rozwinęły swoje kompetencje z zakresu obsługi osób starszych oraz zdobyły informacje dotyczące specyfiki pracy z seniorami;
- Innowacja uwrażliwiła osoby biorące udział w testowaniu innowacji na potrzeby osób starszych, co przełożyło się na bardziej empatyczne podejście do seniorów;
Innowacja może zostać wdrożona w wielu instytucjach, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, biblioteki, instytucje biznesowe, organizacje pozarządowe, szkoły lub uczelnie. Innowacja ma szerokie zastosowanie i może być wdrażana wszędzie tam, gdzie pojawiają się seniorzy, ponieważ osoby 60+ mają prawo w pełni korzystać z usług publicznych, jak i komercyjnych, co dziś nie jest standardem.
Etapy wdrażania innowacji:
- Zbudowanie zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie innowacji (min. 3 osoby). Wyznaczenie koordynatora innowacji, który będzie odpowiedzialny na monitorowanie realizacji poszczególnych etapów wdrażania innowacji. Zaleca się włączenie do zespołu przynajmniej jednej osoby w wieku 60+.
- Nawiązanie współpracy z jednostkami miejskimi, gminnymi, centrami seniora, bibliotekami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury itp., wśród których można będzie spotkać potencjalnych uczestników konsultacji czy szkoleń.
- Graficzne opracowanie materiałów dotyczących realizowanych działań, w tym ulotek, plakatów, wiadomości reklamowych o konsultacjach społecznych, organizowanych szkoleniach itp.
- Zaplanowanie i realizacja konsultacji społecznych, w których udział wezmą przedstawiciele instytucji oraz seniorzy. Celem konsultacji społecznych jest zobrazowanie relacji pomiędzy urzędnikami a obsługiwanymi przez nich seniorami, a ich efektem będzie zmapowanie problemów i ograniczeń starszych interesantów oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań. Zaleca się zorganizowanie konsultacji mobilnych, które odbędą się na terenie konkretnej instytucji i pozwolą na przeprowadzenie pogłębionych wywiadów z seniorami na temat ich doświadczeń dotyczących jakości obsługi.
- Przygotowanie kampanii edukacyjnej (obejmującej filmy i podcasty) poruszającej tematykę dyskryminacji osób starszych w kontakcie z instytucjami, a także sposobów przeciwdziałania wykluczaniu osób starszych lub skorzystanie z materiałów opracowanych w ramach testowania innowacji.
- Przygotowanie podręcznika antydyskryminacyjnego lub skorzystanie z publikacji pt. „Doceniać mądrość czasu. Jak przeciwdziałać dyskryminacji osób starszych”, która została opracowana w ramach testowania innowacji.
- Przygotowanie projektu szkoleniowego obejmującego szkolenia dla urzędników „Standardy i zasady obsługi osób dojrzałych” oraz szkolenia dla seniorów konsultantów nt. „Akademia seniora lidera konsultanta”. Zaleca się skorzystanie ze scenariuszy szkoleń zrealizowanych w ramach testowania innowacji, które zostały załączone do podręcznika antydyskryminacyjnego. Podczas realizacji szkoleń należy zadbać o właściwy dobór kadry szkoleniowej, posiadającej odpowiednią wiedzę, kompetencje oraz doświadczenie w pracy z osobami starszymi. Sugeruje się włączenie w proces szkolenia pracowników instytucji symulatora starości, który na etapie testowania innowacji przyniósł oczekiwane rezultaty w zakresie uwrażliwienia na potrzeby osób starszych. Podczas realizacji szkoleń dla seniorów należy pamiętać o tym, aby zadbać o zapewnienie przestrzeni dostępnej dla osób starszych i seniorów o szczególnych potrzebach.
- Upowszechnianie rezultatów innowacji poprzez współpracę organizacjami i instytucjami zrzeszającymi seniorów, z mediami oraz poprzez korzystanie z social mediów.
- Wypracowanie standardów współpracy seniorów-konsultantów z przedstawicielami instytucji w celu umożliwienia im realizacji ich zadań.
Sposób zarządzania modelem i koordynacja działań należą do inicjatora. Koordynację projektu może wziąć na siebie samorząd, instytucja (np. urząd miasta, urząd gminy) lub działające lokalnie organizacje pozarządowe. Do sprawnego funkcjonowania modelu niezbędne jest oddelegowanie lub zatrudnienie osoby, np. w urzędzie miasta/gminy, która byłaby odpowiedzialna za wdrożenie innowacji.
Zarządzanie modelem obejmuje:
- powołanie zespołu projektowego
- opracowanie celów działań
- przeprowadzenie konsultacji społecznych
- rekrutacja seniorów-konsultantów do udziału w szkoleniach
- rekrutacja pracowników instytucji do udziału w szkoleniach
- określenie metod komunikacji z odbiorcami innowacji
- organizacja szkoleń dla seniorów-konsultantów oraz urzędników
- przygotowanie materiałów promocyjnych
- opracowanie standardów obsługi seniorów, wdrożenie, weryfikacja wdrożenia, monitorowanie utrzymywania standardów
- opracowanie sposobu działania seniorów-konsultantów
- ciągłe wspieranie seniorów-konsultantów w działaniach
- aktualizowanie wiedzy seniorów-konsultantów nt. zmian proceduralnych, systemowych i prawnych dotyczących seniorów
- utrzymywanie motywacji seniorów-konsultantów do działania
- zaplanowanie cyklicznych szkoleń dla pracowników instytucji.
- Zbudowanie zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie innowacji (min. 3 osoby). Wyznaczenie koordynatora innowacji, który będzie odpowiedzialny na monitorowanie realizacji poszczególnych etapów wdrażania innowacji. Zaleca się włączenie do zespołu przynajmniej jednej osoby w wieku 60+.
- Nawiązanie współpracy z jednostkami miejskimi, gminnymi, centrami seniora, bibliotekami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury itp., wśród których można będzie spotkać potencjalnych uczestników konsultacji czy szkoleń.
- Graficzne opracowanie materiałów dotyczących realizowanych działań, w tym ulotek, plakatów, wiadomości reklamowych o konsultacjach społecznych, organizowanych szkoleniach itp.
- Zaplanowanie i realizacja konsultacji społecznych, w których udział wezmą przedstawiciele instytucji oraz seniorzy. Celem konsultacji społecznych jest zobrazowanie relacji pomiędzy urzędnikami a obsługiwanymi przez nich seniorami, a ich efektem będzie zmapowanie problemów i ograniczeń starszych interesantów oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań. Zaleca się zorganizowanie konsultacji mobilnych, które odbędą się na terenie konkretnej instytucji i pozwolą na przeprowadzenie pogłębionych wywiadów z seniorami na temat ich doświadczeń dotyczących jakości obsługi.
- Przygotowanie kampanii edukacyjnej (obejmującej filmy i podcasty) poruszającej tematykę dyskryminacji osób starszych w kontakcie z instytucjami, a także sposobów przeciwdziałania wykluczaniu osób starszych lub skorzystanie z materiałów opracowanych w ramach testowania innowacji.
- Przygotowanie podręcznika antydyskryminacyjnego lub skorzystanie z publikacji pt. „Doceniać mądrość czasu. Jak przeciwdziałać dyskryminacji osób starszych”, która została opracowana w ramach testowania innowacji.
- Przygotowanie projektu szkoleniowego obejmującego szkolenia dla urzędników „Standardy i zasady obsługi osób dojrzałych” oraz szkolenia dla seniorów konsultantów nt. „Akademia seniora lidera konsultanta”. Zaleca się skorzystanie ze scenariuszy szkoleń zrealizowanych w ramach testowania innowacji, które zostały załączone do podręcznika antydyskryminacyjnego. Podczas realizacji szkoleń należy zadbać o właściwy dobór kadry szkoleniowej, posiadającej odpowiednią wiedzę, kompetencje oraz doświadczenie w pracy z osobami starszymi. Sugeruje się włączenie w proces szkolenia pracowników instytucji symulatora starości, który na etapie testowania innowacji przyniósł oczekiwane rezultaty w zakresie uwrażliwienia na potrzeby osób starszych. Podczas realizacji szkoleń dla seniorów należy pamiętać o tym, aby zadbać o zapewnienie przestrzeni dostępnej dla osób starszych i seniorów o szczególnych potrzebach.
- Upowszechnianie rezultatów innowacji poprzez współpracę organizacjami i instytucjami zrzeszającymi seniorów, z mediami oraz poprzez korzystanie z social mediów.
- Wypracowanie standardów współpracy seniorów-konsultantów z przedstawicielami instytucji w celu umożliwienia im realizacji ich zadań.
Sposób zarządzania modelem i koordynacja działań należą do inicjatora. Koordynację projektu może wziąć na siebie samorząd, instytucja (np. urząd miasta, urząd gminy) lub działające lokalnie organizacje pozarządowe. Do sprawnego funkcjonowania modelu niezbędne jest oddelegowanie lub zatrudnienie osoby, np. w urzędzie miasta/gminy, która byłaby odpowiedzialna za wdrożenie innowacji.
Zarządzanie modelem obejmuje:
- powołanie zespołu projektowego
- opracowanie celów działań
- przeprowadzenie konsultacji społecznych
- rekrutacja seniorów-konsultantów do udziału w szkoleniach
- rekrutacja pracowników instytucji do udziału w szkoleniach
- określenie metod komunikacji z odbiorcami innowacji
- organizacja szkoleń dla seniorów-konsultantów oraz urzędników
- przygotowanie materiałów promocyjnych
- opracowanie standardów obsługi seniorów, wdrożenie, weryfikacja wdrożenia, monitorowanie utrzymywania standardów
- opracowanie sposobu działania seniorów-konsultantów
- ciągłe wspieranie seniorów-konsultantów w działaniach
- aktualizowanie wiedzy seniorów-konsultantów nt. zmian proceduralnych, systemowych i prawnych dotyczących seniorów
- utrzymywanie motywacji seniorów-konsultantów do działania
- zaplanowanie cyklicznych szkoleń dla pracowników instytucji.
Niezbędne do wprowadzenia innowacji będą koszty realizacji konsultacji, przeprowadzenia szkoleń, wyprodukowania filmów, podcastów i materiałów szkoleniowych oraz podręcznika antydyskryminacyjnego. Należy także uwzględnić koszty związane z przygotowaniem cateringu oraz zapewnieniem materiałów dla uczestników, a także materiałów biurowych.
Koszty realizacji innowacji:
lp. | Działanie | Składowe kosztu | Koszt netto |
1 | Realizacja konsultacji społecznych z seniorami | Wynagrodzenie prowadzących konsultacje, zapewnienie sali, catering, materiały do konsultacji | 2 000,00 zł |
2 | Realizacja konsultacji społecznych z seniorami | Wynagrodzenie prowadzących konsultacje, zapewnienie sali, catering, materiały do konsultacji | 2 000,00 zł |
3 | Przeprowadzenie szkoleń dla urzędników | Wynagrodzenie prowadzących konsultacje, zapewnienie sali, catering, materiały szkoleniowe, symulator starości | 9 600,00 zł |
4 | Przeprowadzenie szkoleń dla seniorów | Wynagrodzenie prowadzących konsultacje, zapewnienie sali, catering, materiały szkoleniowe | 7 800,00 zł |
5 | Przygotowanie materiałów promocyjnych | Dwa spoty wideo, 2 podcasty | 12 000,00 |
6 | Przygotowanie materiałów edukacyjnych | Podręcznik, scenariusze | 8 000,00 zł |
7 | Materiały informacyjne dla seniorów-konsultantów | Foldery, ulotki, długopisy | 3 000,00 zł |
Minimalne warunki i zasoby potrzebne do działania innowacji to:
- powołanie 3-osobowego zespołu projektowego
- opracowanie graficzne materiałów i druk
- przeprowadzenie konsultacji
- zrealizowanie szkolenia dla urzędników
- zrealizowanie szkolenia dla seniorów konsultantów
- trenerzy posiadający doświadczenie w pracy z osobami dojrzałymi
- możliwość korzystania z infrastruktury instytucji (minimalizuje to koszty)
- włączenie organizacji pozarządowych
- koordynacja pracy seniorów konsultantów
Seniorzy-konsultanci bardzo wysoko i pozytywnie ocenili wprowadzone rozwiązanie. W toku testowania wykazali duże zainteresowanie innowacją i z zaangażowaniem oraz otwartością brali udział w poszczególnych jej etapach.
Jak podkreślali, innowacja z całą pewnością odpowiada na potrzebę aktywnych seniorów, którzy są gotowi do świadczenia wsparcia konsultacyjnego swoim rówieśnikom w kwestiach związanych z funkcjonowaniem urzędu. Seniorzy, którzy wzięli udział w szkoleniu są zmotywowani do podejmowania działań na rzecz oswajania osób starszych z urzędem i ocieplania wizerunku urzędnika, a także wspierania osób 60+ w załatwianiu spraw urzędowych. Dzięki takiej aktywności mogą czuć się potrzebni, są aktywni, odczuwają satysfakcję i radość z faktu pomagania innym, współuczestniczą w kreowaniu pozytywnej rzeczywistości i podejmują działania na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji oraz wykluczania osób starszych. Swoimi doświadczeniami z udziału w testowaniu innowacji postanowili się podzielić z realizatorami projektu.
Uczestnictwo w „Akademii seniora lidera konsultanta” było dla mnie bardzo inspirujące i ważne. Po pierwsze poznałam ciekawą grupę ludzi, dla których ważne jest, aby potencjał, który w nich drzemie, przekierować na kolejne aktywności w środowisku seniorów. Po drugie uświadomiło mi, jak istotna jest rola lidera, który jest inspiratorem, ale też lokomotywą przy wszelkiego rodzaju aktywnościach. Lokomotywą, która pociągnie za sobą bierne dotychczas osoby. „Akademia seniora lidera” to paliwo dla tej lokomotywy. Wymiana doświadczeń między liderami jest świetnym sposobem na zachowanie kondycji i przeciwdziałanie wypaleniu. Było to bardzo kreatywne doświadczenie. Jagoda
…..
Biorąc udział w „Akademii seniora lidera konsultanta”, dowiedziałem się, jakie prawa ma senior na linii interesant–urząd. Wiem, że nie należy bać się udać do urzędu, aby załatwić swoją sprawę, ale trzeba iść z przekonaniem, że urzędnik państwowy pomoże. Na szkoleniu dowiedziałem się, jak w praktyce senior może się włączyć w aktywne życie obywatelskie. Łódzcy seniorzy stanowią liczącą ponad 200 tys. osób grupę mieszkańców miasta i można skorzystać na aktywności ludzi z ogromną wiedzą, dorobkiem zawodowym i bogatym doświadczeniem życiowym. Na wykładach aktywnie i wartościowo, a przy tym poznawczo, spędziłem czas z ludźmi o różnych pasjach i zainteresowaniach. Atmosfera była znakomita. Nawiązałem nowe znajomości. Liderzy konsultanci mają możliwość pełnienia misji członków społeczeństwa obywatelskiego, czego chce Urząd Miasta Łodzi. Dowiedziałem się także o cechach skutecznego lidera i jak mogę pomóc bliskim mi osobom lub całkiem obcym, czy też zaangażowanym w projekty Mówiono o komunikacji interpersonalnej, bo srebrny wiek trzeba przeżyć z klasą. Cytując Platona: „Najważniejszym tryumfem człowieka jest zwycięstwo nad samym sobą”. Bogusław
…..
Szkolenie przygotowane i przeprowadzone perfekcyjnie, tak merytorycznie, jak i technicznie. Informacje, które mi przekazano, poszerzyły moją wiedzę z zakresu komunikacji międzyludzkiej. Wiem, że aby funkcjonować w dzisiejszej rzeczywistości, należy mieć pozytywne nastawienie do świata i ludzi. Również bycie asertywnym i świadomość poczucia własnej wartości ułatwia nam komunikację z drugim człowiekiem. Także uśmiech jest kolejnym czynnikiem ułatwiającym nam porozumiewanie się między sobą.
Szkolenie obejmowało również warsztaty – kompetencje i cechy lidera.
Lider to osoba znająca swoją wartość, asertywna, wzbudzająca sympatię i zaufanie, która przyciąga inne osoby realizujące wspólnie z nią wcześniej wyznaczone cele. Lider ma na uwadze również oczekiwania i potrzeby osób będących z nim w zespole. Posiada bardzo cenną umiejętność motywowania i inspirowania innych. W trakcie trzydniowego szkolenia zorganizowano nam wycieczkę do urzędu miasta, poznaliśmy historię budynku tego urzędu i funkcjonalność poszczególnych sal. Anna
…..
Kurs/szkolenie dla seniorów dał mi wiedzę, jak walczyć o swoje prawa. Uzyskałem wiedzę do kogo i gdzie mogę się zwrócić o pomoc, radę i wsparcie w walce o prawa seniorów.
Nauczyłem się, jak moją wiedzę wykorzystać, pomagając innym seniorom, wspólnie możemy więcej, a także z większą siłą i sprawniej występować przed urzędnikami. Mam potrzebę dalszego zdobywania wiedzy i utrwalania już zdobytej. Zdzisław
Seniorzy potrzebujący wsparcia, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych poczuli, że mają głos, że są ważni, że ich zdanie się liczy, że mają wpływ na kreowanie rozwiązań dotyczących ważnych obszarów życia społecznego. Dzięki temu, że wzięli udział w testowaniu innowacji mogli opowiedzieć o swoich doświadczeń, tych dobrych i złych, w relacji z urzędnikami, zaproponować zmiany w funkcjonowaniu urzędu, aby stał się on miejscem przyjaznym seniorom.
Potwierdzeniem pozytywnych odczuć z udziału w innowacji są następujące wypowiedzi.
Miałam przyjemność brać udział w konsultacjach społecznych dotyczących komunikacji pomiędzy urzędnikami a seniorami i uważam, że takie działania są potrzebne. Mogliśmy podzielić się swoimi pomysłami, oczekiwaniami, a także zwrócić uwagę na potrzeby seniorów w kontakcie z urzędem. Seniorzy-mamy głos! – Maria
…..
Jestem bardzo zadowolona z udziału w konsultacjach, bo dzięki temu mogliśmy opowiedzieć o swoich doświadczeniach w kontakcie z urzędem. Zaproponowaliśmy także rozwiązania, które mogą przełożyć się na lepszą obsługę osób starszych w urzędzie, bo nie zawsze jest tak, jakbyśmy oczekiwali. – Wiesława
…..
Takich spotkań powinno być więcej. Chyba po raz pierwszy ktoś chciał nas wysłuchać. Mam nadzieję, że nasz głos zostanie usłyszany, że coś się zmieni. Osoby starsze są często traktowane stereotypowo, urzędnicy bywają uprzedzeni. Trzeba więcej świadomości po jednej i drugiej stronie. Ja znam swoje prawa, ale nie wszyscy seniorzy mają wiedzę, a niektórzy boją się chodzić do urzędu. – Zofia
Urzędnicy stwierdzili, że innowacja jest odpowiedzią na ich indywidualne potrzeby w kwestii zrozumienia starości, uwrażliwienia w temacie pracy z osobami starszymi, zapoznania się z możliwymi do zastosowania w codziennej pracy technikami współpracy z seniorami oraz lepszego wczucia się w ich potrzeby. Przyznali, że udział w testowaniu innowacji pozwolił im inaczej spojrzeć na osoby starsze, bez uprzedzeń i stereotypów. Urzędnicy zgodnie deklarowali gotowość do poprawy komunikacji z osobami 60+ i budowania pozytywnych relacji opartych na poszanowaniu praw i godności osób starszych. Szczególnie ważnym doświadczeniem podczas testowania innowacji były warsztaty z udziałem symulatora starości. Była to dla urzędników niesamowita lekcja empatii i zrozumienia ograniczeń oraz dysfunkcji, z jakimi na co dzień borykają się osoby starsze.
Co o innowacji powiedzieli pracownicy urzędu testujący innowację?
Moje wrażenia po szkoleniu są takie, że jestem teraz w stanie zrozumieć osoby starsze, które borykając się na co dzień z trudnościami natury fizycznej i zdrowotnej, mogą czuć się wycofane, zgorzkniałe czy niestabilne emocjonalnie.
Z drugiej strony dostrzegam też, że sporo zależy od nas samych i tego, na ile jesteśmy aktywni fizycznie i społecznie, jak często spotykamy się z innymi ludźmi i jak patrzymy na rzeczywistość. I często sami możemy też mieć wpływ na to, jak nasza starość będzie wyglądać. Łukasz
…………………..
„Starość mnie nie dotyczy”, myślę sobie. A jednak... zbliża się i coraz częściej dostrzegam pojawiające się ograniczenia w moim ciele i mózgu, choć odsuwam te myśli od świadomości najmocniej jak potrafię.
Wcześniej mogłam sobie jedynie wyobrazić, jak czuje się osoba starsza z laską, w okularach i niedosłysząca. Po szkoleniu już to wiem! Poczułam, doznałam, przećwiczyłam. Symulator daje nieocenione doznania i dosadnie uświadamia, jeszcze mocniej uwrażliwiając na ograniczenia osób starszych.
Otwartość uczestników szkolenia, zaangażowanie prowadzących oraz struktura szkolenia sprawiły, że wiele kwestii związanych ze starością zostało nazwanych, opisanych i przedyskutowanych. Oswajanie tematu starości może nas do niej przygotować i sprawić jednocześnie, że nasze kontakty z osobami starszymi będą przyjemniejsze i oparte na tolerancji i zrozumieniu. Agnieszka
Udział w szkoleniu był dla mnie bardzo cennym i wartościowym doświadczeniem, oprócz dużej dawki wiedzy, każdy z jego uczestników miał możliwość w minimalnym stopniu doświadczyć z jakim problemami borykają się seniorzy w życiu codziennym. Sposób prowadzenia szkolenia wyraźnie zachęcił uczestników do brania w nim czynnego udziału oraz aktywnej wymiany doświadczeń. Poruszona tematyka na problem upływającego czasu, pozwoliła mi spojrzeć z innej, nowej perspektywy. Dorota