Seniorzy-konsultanci bardzo wysoko i pozytywnie ocenili wprowadzone rozwiązanie. W toku testowania wykazali duże zainteresowanie innowacją i z zaangażowaniem oraz otwartością brali udział w poszczególnych jej etapach.
Jak podkreślali, innowacja z całą pewnością odpowiada na potrzebę aktywnych seniorów, którzy są gotowi do świadczenia wsparcia konsultacyjnego swoim rówieśnikom w kwestiach związanych z funkcjonowaniem urzędu. Seniorzy, którzy wzięli udział w szkoleniu są zmotywowani do podejmowania działań na rzecz oswajania osób starszych z urzędem i ocieplania wizerunku urzędnika, a także wspierania osób 60+ w załatwianiu spraw urzędowych. Dzięki takiej aktywności mogą czuć się potrzebni, są aktywni, odczuwają satysfakcję i radość z faktu pomagania innym, współuczestniczą w kreowaniu pozytywnej rzeczywistości i podejmują działania na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji oraz wykluczania osób starszych. Swoimi doświadczeniami z udziału w testowaniu innowacji postanowili się podzielić z realizatorami projektu.
Uczestnictwo w „Akademii seniora lidera konsultanta” było dla mnie bardzo inspirujące i ważne. Po pierwsze poznałam ciekawą grupę ludzi, dla których ważne jest, aby potencjał, który w nich drzemie, przekierować na kolejne aktywności w środowisku seniorów. Po drugie uświadomiło mi, jak istotna jest rola lidera, który jest inspiratorem, ale też lokomotywą przy wszelkiego rodzaju aktywnościach. Lokomotywą, która pociągnie za sobą bierne dotychczas osoby. „Akademia seniora lidera” to paliwo dla tej lokomotywy. Wymiana doświadczeń między liderami jest świetnym sposobem na zachowanie kondycji i przeciwdziałanie wypaleniu. Było to bardzo kreatywne doświadczenie. Jagoda
…..
Biorąc udział w „Akademii seniora lidera konsultanta”, dowiedziałem się, jakie prawa ma senior na linii interesant–urząd. Wiem, że nie należy bać się udać do urzędu, aby załatwić swoją sprawę, ale trzeba iść z przekonaniem, że urzędnik państwowy pomoże. Na szkoleniu dowiedziałem się, jak w praktyce senior może się włączyć w aktywne życie obywatelskie. Łódzcy seniorzy stanowią liczącą ponad 200 tys. osób grupę mieszkańców miasta i można skorzystać na aktywności ludzi z ogromną wiedzą, dorobkiem zawodowym i bogatym doświadczeniem życiowym. Na wykładach aktywnie i wartościowo, a przy tym poznawczo, spędziłem czas z ludźmi o różnych pasjach i zainteresowaniach. Atmosfera była znakomita. Nawiązałem nowe znajomości. Liderzy konsultanci mają możliwość pełnienia misji członków społeczeństwa obywatelskiego, czego chce Urząd Miasta Łodzi. Dowiedziałem się także o cechach skutecznego lidera i jak mogę pomóc bliskim mi osobom lub całkiem obcym, czy też zaangażowanym w projekty Mówiono o komunikacji interpersonalnej, bo srebrny wiek trzeba przeżyć z klasą. Cytując Platona: „Najważniejszym tryumfem człowieka jest zwycięstwo nad samym sobą”. Bogusław
…..
Szkolenie przygotowane i przeprowadzone perfekcyjnie, tak merytorycznie, jak i technicznie. Informacje, które mi przekazano, poszerzyły moją wiedzę z zakresu komunikacji międzyludzkiej. Wiem, że aby funkcjonować w dzisiejszej rzeczywistości, należy mieć pozytywne nastawienie do świata i ludzi. Również bycie asertywnym i świadomość poczucia własnej wartości ułatwia nam komunikację z drugim człowiekiem. Także uśmiech jest kolejnym czynnikiem ułatwiającym nam porozumiewanie się między sobą.
Szkolenie obejmowało również warsztaty – kompetencje i cechy lidera.
Lider to osoba znająca swoją wartość, asertywna, wzbudzająca sympatię i zaufanie, która przyciąga inne osoby realizujące wspólnie z nią wcześniej wyznaczone cele. Lider ma na uwadze również oczekiwania i potrzeby osób będących z nim w zespole. Posiada bardzo cenną umiejętność motywowania i inspirowania innych. W trakcie trzydniowego szkolenia zorganizowano nam wycieczkę do urzędu miasta, poznaliśmy historię budynku tego urzędu i funkcjonalność poszczególnych sal. Anna
…..
Kurs/szkolenie dla seniorów dał mi wiedzę, jak walczyć o swoje prawa. Uzyskałem wiedzę do kogo i gdzie mogę się zwrócić o pomoc, radę i wsparcie w walce o prawa seniorów.
Nauczyłem się, jak moją wiedzę wykorzystać, pomagając innym seniorom, wspólnie możemy więcej, a także z większą siłą i sprawniej występować przed urzędnikami. Mam potrzebę dalszego zdobywania wiedzy i utrwalania już zdobytej. Zdzisław
Seniorzy potrzebujący wsparcia, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych poczuli, że mają głos, że są ważni, że ich zdanie się liczy, że mają wpływ na kreowanie rozwiązań dotyczących ważnych obszarów życia społecznego. Dzięki temu, że wzięli udział w testowaniu innowacji mogli opowiedzieć o swoich doświadczeń, tych dobrych i złych, w relacji z urzędnikami, zaproponować zmiany w funkcjonowaniu urzędu, aby stał się on miejscem przyjaznym seniorom.
Potwierdzeniem pozytywnych odczuć z udziału w innowacji są następujące wypowiedzi.
Miałam przyjemność brać udział w konsultacjach społecznych dotyczących komunikacji pomiędzy urzędnikami a seniorami i uważam, że takie działania są potrzebne. Mogliśmy podzielić się swoimi pomysłami, oczekiwaniami, a także zwrócić uwagę na potrzeby seniorów w kontakcie z urzędem. Seniorzy-mamy głos! – Maria
…..
Jestem bardzo zadowolona z udziału w konsultacjach, bo dzięki temu mogliśmy opowiedzieć o swoich doświadczeniach w kontakcie z urzędem. Zaproponowaliśmy także rozwiązania, które mogą przełożyć się na lepszą obsługę osób starszych w urzędzie, bo nie zawsze jest tak, jakbyśmy oczekiwali. – Wiesława
…..
Takich spotkań powinno być więcej. Chyba po raz pierwszy ktoś chciał nas wysłuchać. Mam nadzieję, że nasz głos zostanie usłyszany, że coś się zmieni. Osoby starsze są często traktowane stereotypowo, urzędnicy bywają uprzedzeni. Trzeba więcej świadomości po jednej i drugiej stronie. Ja znam swoje prawa, ale nie wszyscy seniorzy mają wiedzę, a niektórzy boją się chodzić do urzędu. – Zofia
Urzędnicy stwierdzili, że innowacja jest odpowiedzią na ich indywidualne potrzeby w kwestii zrozumienia starości, uwrażliwienia w temacie pracy z osobami starszymi, zapoznania się z możliwymi do zastosowania w codziennej pracy technikami współpracy z seniorami oraz lepszego wczucia się w ich potrzeby. Przyznali, że udział w testowaniu innowacji pozwolił im inaczej spojrzeć na osoby starsze, bez uprzedzeń i stereotypów. Urzędnicy zgodnie deklarowali gotowość do poprawy komunikacji z osobami 60+ i budowania pozytywnych relacji opartych na poszanowaniu praw i godności osób starszych. Szczególnie ważnym doświadczeniem podczas testowania innowacji były warsztaty z udziałem symulatora starości. Była to dla urzędników niesamowita lekcja empatii i zrozumienia ograniczeń oraz dysfunkcji, z jakimi na co dzień borykają się osoby starsze.
Co o innowacji powiedzieli pracownicy urzędu testujący innowację?
Moje wrażenia po szkoleniu są takie, że jestem teraz w stanie zrozumieć osoby starsze, które borykając się na co dzień z trudnościami natury fizycznej i zdrowotnej, mogą czuć się wycofane, zgorzkniałe czy niestabilne emocjonalnie.
Z drugiej strony dostrzegam też, że sporo zależy od nas samych i tego, na ile jesteśmy aktywni fizycznie i społecznie, jak często spotykamy się z innymi ludźmi i jak patrzymy na rzeczywistość. I często sami możemy też mieć wpływ na to, jak nasza starość będzie wyglądać. Łukasz
…………………..
„Starość mnie nie dotyczy”, myślę sobie. A jednak... zbliża się i coraz częściej dostrzegam pojawiające się ograniczenia w moim ciele i mózgu, choć odsuwam te myśli od świadomości najmocniej jak potrafię.
Wcześniej mogłam sobie jedynie wyobrazić, jak czuje się osoba starsza z laską, w okularach i niedosłysząca. Po szkoleniu już to wiem! Poczułam, doznałam, przećwiczyłam. Symulator daje nieocenione doznania i dosadnie uświadamia, jeszcze mocniej uwrażliwiając na ograniczenia osób starszych.
Otwartość uczestników szkolenia, zaangażowanie prowadzących oraz struktura szkolenia sprawiły, że wiele kwestii związanych ze starością zostało nazwanych, opisanych i przedyskutowanych. Oswajanie tematu starości może nas do niej przygotować i sprawić jednocześnie, że nasze kontakty z osobami starszymi będą przyjemniejsze i oparte na tolerancji i zrozumieniu. Agnieszka
Udział w szkoleniu był dla mnie bardzo cennym i wartościowym doświadczeniem, oprócz dużej dawki wiedzy, każdy z jego uczestników miał możliwość w minimalnym stopniu doświadczyć z jakim problemami borykają się seniorzy w życiu codziennym. Sposób prowadzenia szkolenia wyraźnie zachęcił uczestników do brania w nim czynnego udziału oraz aktywnej wymiany doświadczeń. Poruszona tematyka na problem upływającego czasu, pozwoliła mi spojrzeć z innej, nowej perspektywy. Dorota