Eko z Portem Łódź
Dlaczego współdziałamy?
Port Łódź, jako jedno z największych centrów handlowych w Polsce, szczególnie uważnie przygląda się swojemu oddziaływaniu na otoczenie – klientów, pracowników i środowisko naturalne. Centrum na przestrzeni lat wdrożyło liczne rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska, które doceniane są także przez mieszkańców miasta i klientów, a także potwierdzone ekologicznym certyfikatem BREEAM. W ciągu 10 lat funkcjonowania sukcesywnie prowadzone były kolejne prace, zmierzające do tego, aby obiekt funkcjonował z jak najmniej uciążliwym wpływem na środowisko. Planując rozwiązania proekologiczne zarządcy i projektanci Portu Łódź nie skupiali się tylko na tym co we wnętrzu, ale zadbali także o zielone tereny na zewnątrz. Zostały one zagospodarowane i udostępnione nieodpłatnie klientom oraz wszystkim mieszkańcom Łodzi.
Wszystkie te rozwiązania nie miałyby aż tak dużego zasięgu, gdyby nie uzupełniała ich stała, ścisła współpraca z najemcami i wspólna promocja świadomych wyborów i proekologicznych postaw. To właśnie w Porcie Łódź, dzięki współpracy wielu podmiotów, można kupić ponad 4500 produktów z listy PPP (People, Planet, Positive). Dla jeszcze łatwiejszego dokonywania świadomych wyborów konsumenckich, w sklepie IKEA produkty te oznaczone są zieloną kropką. Centrum wspiera i włącza się w akcje proekologiczne organizowane przez najemców, m.in. program umożliwiający oddanie starych ubrań do recyklingu np. w H&M, ZARA, Promod, KappAhl. W IKEA funkcjonuje także system do analizowania odpadów gastronomicznych, dzięki czemu możliwe jest ich minimalizowanie. Piekarnia Kęsy uczestniczy w programie Too Good To Go, umożliwiającym sprzedaż nadwyżek żywności i zapobiegającym jej marnowaniu. To zaledwie garść z chętnie i licznie podejmowanych przez najemców Portu Łódź działań.
Zespół zarządzający Centrum również organizuje wiele akcji i wydarzeń, które edukują i kształtują proekologiczne postawy. Warto wspomnieć choćby cykliczne Eko Targi, podczas których pokazują się wytwórcy ekologicznych produktów oraz instytucji zajmujących się ochroną środowiska czy Tydzień Zero Waste, w trakcie którego młodzież i dzieci mogły skorzystać z szeregu warsztatów promujących upcycling i re-design, czyli kreatywnego wykorzystania starych przedmiotów i nadania im nowego życia.
Wspólne inicjatywy:
- edukacja mieszkańców w zakresie wymiany starych pieców węglowych tzw. kopciuchów w ramach kampanii Łódź OddychaMY (punkt informacyjny)
- planowane utworzenie kawiarenki naprawczej - miejsca szerzącego ideę zero waste i gospodarki obiegu zamkniętego
- wsparcie informacyjne w działaniach dotyczących edukacji ekologicznej