O Dworcu Łódź Fabryczna
Nowy trzypoziomowy dworzec jest jednym z największych i najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Stanowi kluczowy element Nowego Centrum Łodzi. Stacja kolejowa z czterema peronami znajduje się na poziomie ulokowanym 16,5 m pod ziemią i jest w stanie odprawić nawet 200 tys. pasażerów dziennie. 8 metrów pod ziemią znajduje się poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne, a także pomieszczenia dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Również tutaj na wielostanowiskowym przystanku pasażerowie mogą przesiąść się do autobusów. Obok ulokowano parkingi dla aut i rowerów.
Na poziomie ulicy znajdują się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także wejścia boczne od północy i południa.
Nowoczesny dworzec jest częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w miejskiej części obejmuje nową siatkę dróg oraz połączeń tramwajowych i autobusowych.
Wybudowanie dworca to pierwszy krok do budowy spektakularnego połączenia kolejowego, przebiegającego w kilkukilometrowym tunelu, który od dworca Łódź Fabryczna będzie przebiegał pod centrum Łodzi i dalej - w kierunku Manufaktury, by finalnie połączyć trasy kolejowe ze stacją Łódź Żabieniec i dworcem Kaliskim. Przystanek w śródmieściu zlokalizowany będzie u zbiegu al. Kościuszki i ul. Zielonej z peronem na głębokości 30 metrów pod ziemią. Kolejna stacja planowana jest w rejonie Ogrodów Karskiego przy Manufakturze. Tunel będzie miał długość ponad 4 km i połączy Łódź i pozwoli na szybkie podróżowanie koleją po mieście.
Złotą erę łódzkich inwestycji zaczęliśmy budową dworca Fabrycznego, zakończymy ją otwarciem łódzkiego metra. Nowe Centrum Łodzi stanie się Nowym Centrum Polski – mówi Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łodzi.