Teatr Jaracza

Wielkie powroty i sztandarowe hity wiosną w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

Wstrząsający spektakl z Agnieszką Więdłochą w roli głównej, wieczór z piosenkami Młynarskiego, kasowy już „Amadeusz” a ponadto komedie oraz klasyki literatury światowej i polskiej – tak maluje się wiosna w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Świętoszek Moliera nie spoczywa na laurach.

Śmieszy do łez teatralną publiczność już od ponad trzech stuleci i ciągle chce więcej. Niezależnie od epoki, w której się go wystawia, stanowi trafny, nieraz złośliwy, przepełniony ironią komentarz do postaw przyjmowanych przez aktualnych bohaterów życia społecznego. Bo też i ludzkie charaktery wraz z ich słabościami, w brawurowy i wyrazisty sposób sportretowane przez francuskiego pisarza w XVII wieku, nie zmieniły się aż tak bardzo na przestrzeni czasu. Wciąż są wśród nas kłamcy, wyrachowani jak Tartuffe, pocieszni naiwniacy w typie Orgona, czy narwańcy w rodzaju Damisa. Obejrzymy ich na scenie Jaracza w energetycznej, klasycznej, ale niestroniącej od współczesnych odniesień inscenizacji Magdaleny Piekorz, znakomitej reżyserki teatralnej i filmowej. Świetnie napisane postaci Moliera dają okazję do popisów aktorskiego kunsztu, które inkrustują przedstawienie wielkimi, zapadającymi na długo w pamięć kreacjami. Zachwyconą one każdego miłośnika sztuki teatru.

  • Planowana premiera: 24 maja 2025, Duża Scena

Obsada: Łukasz Stawowczyk, Dariusz Bereski, Bogusław Suszka, Matylda Paszczenko, Marek Nędza, Sara Lityńska, Wiktor Piechowski, Marcin Włodarski, Iwona Dróżdż, Paweł Tucholski, Iwona Karlicka, Mariusz Siudziński, Radosław Osypiuk

 

Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena w reżyserii Filipa Gieldona – monodram Agnieszki Skrzypczak

  • Daty: 11, 12 marca g. 19.00 ; 2,3 kwietnia g. 19.00, Mała Scena Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi

Opis: Gary Owen, walijski dramatopisarz, opowiada w swoimi monodramie Ifigenia ze Splott historię niezwykłego przeistoczenia. Bohaterka sztuki to młoda kobieta. Utrzymuje się z zasiłku socjalnego, nie stroni od alkoholu, jest wulgarna. Nienawidzi świata i ludzi. Szybko okazuje się jednak, że jest postacią o wiele bardziej złożoną. Jest w niej bowiem wściekłość, jest agresja i furia, ale jest także, i przede wszystkim, wielki strach przed samotnością i ogromna potrzeba miłości. Tej ostatniej udaje jej się zaznać. I choć tylko przelotnie, staje się ona punktem zwrotnym w życiu dziewczyny. Chociaż wszystko wskazuje na to, że po jego przekroczeniu, załamie się ostatecznie, ona podejmuje wyzwanie rzucone przez los. Wychodzi z tego starcia odmieniona. Nie szczęśliwsza, ale na pewno spokojniejsza, mądrzejsza, uszlachetniona przez tragedię, która ją spotkała. Wiele musiała stracić, aby z totalnego zniszczenia, jakim naznaczona była jej pozbawiona nadziei, pełna gniewu i goryczy egzystencja, ocalić siebie.

Spektakl dla widzów dorosłych (+16 lat)

Czas trwania spektaklu: 90 min.

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/ifigenia-ze-splott

 

Róża Jerychońska” Diany Meheik w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego

  • Daty: 11, 12 marca g. 19.00 ; 1, 2 kwietnia g. 19.00, Scena Kameralna

Opis: „Róża jerychońska” Diany Meheik to dramat oparty na prawdziwej historii Oleny Popik, dwudziestojednoletniej prostytutki z Ukrainy, która przez lata była wykorzystywana przez handlarzy żywym towarem, by umrzeć w Mostarze, w wyniku spustoszeń, jakiego dokonały w jej organizmie choroby weneryczne.

Utwór stawia fundamentalne pytanie: ile warte jest nasze życie, jeśli jesteśmy pozbawieni własnego ciała, własnych myśli, imion, języka. Wyrwana z własnego środowiska Olena, z nowym imieniem nadanym przez jej właściciela – Amala, staje przed światem jako wieczny kosmita, bez domu w sensie geograficznym i metaforycznym.

Obsada: Agnieszka Więdłocha, Sambor Czarnota, Ewa Audykowska-Wiśniewska, Krzysztof Wach, Ewa Karaśkiewicz

Spektakl dla widzów dorosłych

Czas trwania spektaklu: 100 minut

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/roza-jerychonska

 

Hobbit” J. R. R. Tolkiena w reżyserii Grzegorza Suskiego

  • Daty: 12, 13 marca g. 9.30 i 12.00; 8 kwietnia g. 12.00, 9 kwietnia g. 9.30, Duża Scena

Opis: „Hobbit” J. R. R. Tolkiena to klasyka literatury fantasy rozpowszechniona na całym świecie, również za sprawą głośnej ekranizacji w reż. Petera Jacksona. Opowieść rozgrywająca się w wymyślonej rzeczywistości, ale w oczywisty sposób odnosi się do nas samych i naszego świata. Hobbit Bilbo wraz z drużyną krasnoludów na czele z Thorinem oraz czarodziejem Gandalfem wyruszają do Samotnej Góry. Miejsca, które swoim leżem uczynił smok Smaug, pilnując wielkiego skarbu i wzbudzając strach w pobliskim mieście Esgaroth. Na jakie trudności trafią nasi bohaterowie w swojej podróży? Kto przyjdzie im z pomocą w walce ze smokiem i armią goblinów?

W baśni Teatru Jaracza w Łodzi, w opracowaniu i reżyserii Grzegorza Suskiego, odnajdą się zarówno najmłodsi, jak i starsi widzowie. Wypełnione piosenkami, kostiumami ze świata Hobbita, rekwizytami elfów czy krasnoludów przedstawienie jest przygodą i podróżą, w której pojawiające się fantastyczne stwory zachęcą do uczestnictwa każdego.

Obsada: Mariusz Siudziński, Marek Nędza, Radosław Osypiuk, Mikołaj Chroboczek, Natalia Klepacka/Antonina Jarnuszkiewicz, Agnieszka Skrzypczak, Anna Sarna, Iwona Dróżdż, Łukasz Stawowczyk

 

Czas trwania spektaklu: 90 minut

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/hobbit

 

Dzień Walentego” Iwana Wyrypajewa w reżyserii Justyny Celedy

  • Daty: 15,16 marca g. 19.00 ; 26, 27 kwietnia g. 19.00 Scena Kameralna

Opis: Dzień Walentego Iwana Wyrypajewa to tylko po części dzień zakochanych. Tak naprawdę bowiem to dzień smutnych, przegranych, nieszczęśliwych. Walentyna i Katia od dwudziestu lat opłakują śmierć ich ukochanego – Walentego. Robią to w dzień urodzin pierwszej z nich, ponieważ jest on jednocześnie rocznicą śmierci mężczyzny. Walenty zmarł, składając Walentynie życzenia. Ten gorzki humor, śmiech i łzy, przeplatają się w dramacie Wyrypajewa, malując niezwykle wzruszający obraz miłości, która zostawia po sobie piękne wspomnienia, ale podszyte nieukojoną tęsknotą, żalem i bólem. Walentynie zostawiła dodatkowo Katię, a Katii – Walentynę, czyli wzajemną nienawiść. I coś jeszcze. Coś, co mimo niechęci, jaką szczerze się darzą, nie pozwala im się rozdzielić. Męczą się w tym klinczu, krzyczą na siebie, kłócą, obrażają, a przecież w nim tkwią, bo tylko w nim mogą obchodzić dzień ich Walentego.

Obsada: Milena Lisiecka, Eliza Sondaj, Iwona Karlicka, Dorota Kiełkowicz, Karol Puciaty, Marcin Włodarski

Czas trwania spektaklu: 100 minut, bez przerwy

Więcej o spektaklu, bilety:  https://teatrjaracza.pl/dzien-walentego

 

Sztuka” Yasminy Rezy w reżyserii Krzysztofa Prusa

  • Daty: 15, 16 marca g. 19.00 ; 22,25 kwietnia g. 19.00 Mała Scena

Opis: Yasmina Reza to jedna z najbardziej znanych współczesnych dramatopisarek francuskich. Sławę zdobyła dzięki Sztuce. Napisana w roku 1994, przetłumaczona na ponad trzydzieści języków, wystawiana była na całym świecie, między innymi, w Paryżu, Londynie, Buenos-Aires, Tel Awiwie. Zdobyła Nagrodę Moliera dla najlepszego autora, a także Evening Standard Award oraz Laurence Olivier Award. Sztuka Rezy jest komedią i, jak to prawdziwe komedie mają w chlubnym zwyczaju, skłania do poważnej, momentami bardzo niewesołej, zadumy. Wyśmiewając ludzkie słabości, nie kpi z nich złośliwie, chociaż same się o to proszą, lecz szuka ich źródła. Znajdując je, wzrusza. Historia wystawionej na próbę przyjaźni trzech bohaterów utworu, przy całej swej komiczności, jest opowieścią o współczesnym człowieku. A ten, jak każdy, ma swoje zmartwienia, niepokoje, problemy. Nieraz dramatyczne. Mądry humor Rezy jest na nie odpowiedzią. Pociesza, dodaje sił. Nie pozostawia po sobie jednak aury absolutnej błogości. Dowcip Sztuki jest przewrotny. W finale niekoniecznie wyłącznie śmieszny.

Spektakl powstał w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich ProScenium.

Obsada: Mariusz Słupiński, Michał Staszczak, Mariusz Witkowski

Czas trwania spektaklu: 90 min.

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/sztuka

 

Zemsta” Aleksandra Fredry w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego

  • Daty: 18, 19 marca g. 10.00

Opis: Zemsta Aleksandra Fredry należy do klasyki polskiej literatury, wyznacza kanon komedii, jest wzorem komizmu sytuacyjnego i słownego humoru. To arcydzieło polszczyzny i jeden z najbardziej krytycznych utworów o polskości, często w szyderczy i o dziwno wciąż aktualny sposób punktujący nasze narodowe przywary i słabostki.

Reżyser spektaklu Krzysztof Jasiński (Dyrektor Teatru STU w Krakowie) wraca do Teatru Jaracza w Łodzi po 51. latach od czasu swoje reżyserskiego debiutu. Jak w roku 2022 zabrzmi, już niemal 190. letni, genialny tekst Fredry? Czy kolejne pokolenie Raptusiewiczów i Milczków weźmie sobie do serca finał, tak bardzo dziś wszystkim potrzebny? Komedia, która nigdy się nie starzeje, z pewnością ma jeszcze sporo do powiedzenia o współczesnym świecie.

Obsada: Ewa Audykowska-Wiśniewska, Elżbieta Zajko/Natalia Klepacka, Mateusz Czwartosz, Robert Latusek, Radosław Osypiuk, Karol Puciaty, Mariusz Siudziński, Łukasz Stawowczyk, Bogusław Suszka, Andrzej Wichrowski, Marek Nędza/Łukasz Lewandowski

+ STATYŚCI: Dawid Bierzgalski, Piotr Kowalski, Bogusław Przybylak, Krzysztof Rusiecki

Czas trwania spektaklu: 120 minut (z jedną przerwą)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/zemsta

 

Oleanna” Davida Mameta w reżyserii Krzysztofa Prusa

  • Daty: 19, 20 marca g. 19.00 ; 26,27 kwietnia g. 19.00, Mała Scena

Opis: John to wykładowca uniwersytecki, który za chwilę ma otrzymać nominację profesorską. Carol, jego studentka, skarży się na problemy ze zrozumieniem wykładów i książki Johna. Z początku banalna rozmowa przybiera nieoczekiwany obrót i przeradza się w konfrontację pełną niedopowiedzeń i domysłów – pojedynek w trzech aktach, w którym bronią są słowa, wzajemne podejrzenia, ironia, sarkazm i emocjonalny szantaż. Jak daleko posuną się bohaterowie by wyjść z tego starcia zwycięsko?

W 1852 roku norweski skrzypek Ole Bull zakupił połacie ziemi w Pensylwanii, a nowo powstałą wioskę nazwał „Oleana”. Miejsce miało być krainą mlekiem i miodem płynącą, obietnicą urodzaju i przyciągającą imigrantów ze Skandynawii. Okazało się jednak niezdatne do życia, a prawie 700 mieszkańców po roku rozpierzchło się po innych częściach Ameryki. Pamięć o śmiałym pomyśle skrzypka przetrwała jedynie w satyrycznej pieśni, po czasie przemianowej na „Oleannę”, wyśmiewającej próbę stworzenia idealnego społeczeństwa na nowym kontynencie. David Mamet zapożyczył tytuł, nawiązując do utopii – atrakcyjnej wizji świata, niemożliwej do spełnienia. Rzeczywistości, w której wielkie obietnice i nadzieje niszczeją pod naporem iluzji i kłamstw.

David Mamet – uznany na świecie dramatopisarz, scenarzysta i reżyser teatralny oraz filmowy. Uhonorowany został m. in. nagrodą Koła Krytyków Dramatu w Nowym Yorku za „American Buffalo” oraz nagrodą Pulitzera za „Glengarry Glen Ross”. W 1993 r. był nominowany za „Oleannę” – dramat o światopoglądowych różnicach, systemowej sile nacisku, ale przede wszystkim o nieustannie aktualnym obliczu skandalu – do nagrody Drama Desk Award.

Obsada: Elżbieta Zajko, Michał Staszczak

Czas trwania spektaklu: 85 minut (bez przerwy)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/oleanna

 

Kasta la vista” Sébastien Thiéry’ego w reżyserii Jacka Bończyka

  • Daty: 19, 20 marca g. 19.00 ; 23, 24 kwietnia g. 19.00, Scena Kameralna

Opis: To miała być zwyczajna wizyta w banku, ot wypłata gotówki, podpis i udanie się do wyjścia. A co w sytuacji gdy drzwi zostaną zamknięte? Zamożny agent nieruchomości Jacek Kraft (Mariusz Witkowski) zostaje skazany na towarzystwo pracowników banku (Natalia Klepacka i Krzysztof Wach), co powoduje ciąg coraz bardziej absurdalnych zdarzeń. Jacek zostaje pozbawiony praw do własnych pieniędzy, czasu i przestrzeni życiowej. Zaczyna się ryzykowna gra, a jedno z pytań do pracowników banku „w co wy mnie wrabiacie?" wybrzmiewa raczej retorycznie.

Obsada: Natalia Klepacka, Bogusława Pawelec, Bogusław Suszka, Krzysztof Wach, Mariusz Witkowski

Czas trwania spektaklu: 100 minut bez przerwy

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/kasta-la-vista

 

Gra w Strindberga” na podstawie dramatów Augusta Strindberga w reżyserii Roberta Latuska

  • Daty: 22 marca g. 19.00, Mała Scena

Opis: W Grze w Strindberga nie ma zwycięzców. Nie ma też pokonanych. Są tylko gracze. To ludzie uwikłani w swój los, namiętności, wielkie nadzieje i jeszcze większe rozczarowania. Skazani na udział w rozgrywce, której reguł nigdy do końca nie poznają. Zmieniają się one w trakcie jej trwania, z ruchu na ruch. Każdy może być ostatnim, wszystkie są fałszywe, a jednak trzeba je wykonywać. Nikt nie ma prawa wycofać się z gry. Rezygnacja z niej karana jest tylko w jeden sposób. Śmiercią. Nie ma odwołania od tego wyroku. Gra w Strindberga to gra w teatr, gra w aktorstwo. Prowadzi się ją w onirycznym, zagadkowym, podszytym niepokojem uniwersum, na które składają się światy przedstawione dwóch sztuk genialnego Szweda – Gry snów oraz Silniejszej. Występujące w nich kobiety mierzą się z ciężarem ludzkiego przeznaczenia, z tajemnicami duszy i serca. Kochają, tęsknią, rozpaczają, są zazdrosne, dumne, małostkowe, próżne, niepewne, godne podziwu i największego współczucia.

Obsada: Agnieszka Kowalska-Bednarz (gościnnie), Sara Lityńska

Czas trwania: 1 godzina, bez przerwy

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/gra-w-strindberga

 

Kruk z Tower” Adrei Ivanowa w reżyserii Roberta Latuska

  • Daty: 25 marca g. 19.00, 26 marca g. 11.00, Mała Scena

Opis: Spektakl zrealizowany w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich ProScenium to kameralna i niezwykle aktualna opowieść o samotności, która staje się największym zagrożeniem współczesnego świata. Historia o niemożności skomunikowania się z najbliższymi i braku odwagi, by spotkać się z drugim człowiekiem twarzą w twarz, o trudach dojrzewania i zagrożeniach, jakie rodzi ucieczka w wirtualny świat.

Obsada: Ewa Audykowska-Wiśniewska, Mateusz Czwartosz

Spektakl dla widzów dorosłych (+16 lat)

Czas trwania spektaklu: 75 min. (bez przerwy)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/kruk-z-tower

 

Róbmy swoje” na podstawie piosenek i felietonów Wojciecha Młynarskiego w reżyserii Jacka Bończyka

  • Daty: 27, 28 marca g. 19.00, Duża Scena

Opis: „Róbmy swoje...” to wieczór poświęcony twórczości niekwestionowanego geniusza polskiej piosenki – Wojciecha Młynarskiego. W wykonaniu aktorów Teatru im. Jaracza w Łodzi usłyszą Państwo zarówno niezapomniane piosenki jak i słynne felietony, z których Wojciech Młynarski słynął jako niebywale celny obserwator „coraz bardziej otaczającej nas rzeczywistości”. W spektaklu oprócz absolutnych przebojów (m.in. „Jesteśmy na wczasach”, „W Polskę idziemy”, „Przyjdzie walec”, „Jeszcze w zielone gramy”), zaprezentowany zostanie bogaty wachlarz utworów poetyckich i obyczajowych (m.in. „Tak, jak malował pan Chagall”, „Kocham cię życie” czy „Lubmy się”). Reżyserii spektaklu podjął się Jacek Bończyk (aktor, librecista i reżyser), który wielokrotnie współpracował z Mistrzem, był także dyrektorem artystycznym Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, odbywającym się przez kilka lat w Gdańsku, z chętnym i osobistym udziałem Autora.

Obsada: Iwona Karlicka, Agnieszka Skrzypczak, Matylda Paszczenko, Anna Sarna, Radosław Osypiuk, Bogusław Suszka, Mariusz Witkowski oraz muzycy: Gabriel Balukiewicz, Kamil Biadała, Krzysztof Jaszczak, Wiktoria Koziara, Bartłomiej Papierz, Piotr Papierski, Michał Zarych

Czas trwania spektaklu: 125 minut (jedna przerwa)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/robmy-swoje

 

Kartoteka” Tadeusza Różewicza w reżyserii Rolfa Alme

  • Daty: 28 marca g. 19.00 Scena Kameralna

Opis: Opublikowana i po raz pierwszy wystawiona w roku 1960, Kartoteka Tadeusza Różewicza zaliczana bywa do dramatów z nurtu Teatru Absurdu. Tak jak sztuki Samuela Becketta, Eugene'a Ionesco i innych przedstawicieli tego gatunku, pokazuje sytuację egzystencjalną człowieka w dwudziestym wieku. Rolf Alme, reżyser spektaklu w naszym teatrze, wprowadzając nas w świat snu Bohatera, eksploruje absurd zawarty w tekście Różewicza. Tworzy surrealistyczne uniwersum. Wybrzmiewają w nim echa drugiej wojny światowej. Zagłusza je jednak momentami radość młodego człowieka, który po prostu chce żyć i żyć może, bo nie spadają mu na głowę bomby, żaden żołnierz nie mierzy do niego z broni, nikt nie chce go zabić. Do starcia tych dwóch rzeczywistości dochodzi w głowie Bohatera, tworząc na scenie wizję niepokojącą i wzruszającą. Jest w niej miejsce na chwile powagi, ale też beztroski, zadumy i euforii.

Obsada: Łukasz Stawowczyk, Aleksandra Posielężna, Maja Polka (gościnnie), Wiktor Piechowski, Krystian Pesta (gościnnie)

Czas trwania spektaklu: 90 min

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/kartoteka

 

Amadeusz” Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur

  • Daty: 4, 5 kwietnia g. 18.00, Duża Scena

Opis: „Amadeusz” w oszałamiającej inscenizacji Anny Wieczur to hołd złożony nieśmiertelnemu pięknu muzyki Mozarta. Wykonywana na żywo przez specjalnie w tym celu skompletowaną, czterdziestoosobową orkiestrę w towarzystwie starannie dobranego chóru zachwyci i wzruszy. W tak spektakularnej formie „Amadeusz” był wcześniej wystawiany tylko w kilku miejscach na świecie. Między innymi w Los Angeles i Londynie. Teraz dołącza do nich Łódź. Rodzinne miasto tak wspaniałych artystów, jak Artur Rubinstein czy Konstanty Kulka, miasto, w którym nauczał Krzysztof Penderecki, zobaczy porywające widowisko o zniewalającej i urzekającej sile muzyki oraz jednym z jej największych twórców – niepokornym, przebojowym, bezczelnym, lekkomyślnym i genialnym Mozarcie, w którego wcielają się zamiennie Wiktor Piechowski i Krzysztof Szczepaniak. Aktorzy stworzeni do tej roli, obdarzeni sceniczną charyzmą, emanujący niezwykłą energią, wyobraźnią i wrażliwością. „Amadeusz” w reżyserii Anny Wieczur to teatr ogromny, totalny, mistrzowsko operujący obrazem, dźwiękiem, ruchem, kostiumem, słowem, aktorską grą, to teatr bezkompromisowo precyzyjny, dokładnie przemyślany, doskonale skomponowany. Dlatego uwodzi, wstrząsa, olśniewa.

Obsada: Krzysztof Szczepaniak/Wiktor Piechowski, Sara Lityńska/Barbara Garstka, Marek Nędza/Karol Puciaty, Dariusz Bereski, Paweł Tucholski, Bogusław Suszka, Zbigniew Dziduch, Iwona Dróżdż, Radosław Osypiuk, Mirosław Henke, Joanna Koc, Wioleta Sędzik, Dominika Waliszewska, Marcin Włodarski, Mateusz Czwartosz oraz orkiestra, soliści i statyści

Czas trwania spektaklu: 3 godziny (z jedną przerwą)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/amadeusz

 

Mroczne perwersje codzienności” Marco Antonio de la Parra w reżyserii Rafała Sabary

  • Daty: 5 kwietnia g. 19.00, Scena Kameralna

Opis: Jakiś kraj. może Polska.  zwykły dzień. niby zwyczajna, nic nie znacząca sytuacja. ławka na skwerze przed żeńskim liceum. dwaj mężczyźni. dziwnie ubrani. może przebrani... dlaczego?... kim są?... co kryją  pod płaszczami?... o czym rozmawiają?... co ich łączy?... przed czym się ukrywają?...  czego się boją?. przed czym uciekają?... przed „światem”?...

A „świat” jaki jest, każdy widzi. Niewiele w nim znaczymy. Systemy zniewalają, rządy okłamują, ideologie cynicznie manipulują, kościół się kompromituje, a pracodawcy niezmiennie wykorzystują... Postępująca dehumanizacja i swoista „selekcja” tworzy zbędnych osobników. Dziś jesteśmy, jutro nas nie ma. Lądujemy na „śmietniku”, pozostawieni sobie samym. Mamy znikomy wpływ na nasze życie. Rzeczywistość boleśnie weryfikuje i niszczy marzenia, ideały, pasje, zasady. Często zabiera godność i poniża. Zmory codzienności zatruwają egzystencję i spychają na margines. Budzą strach, frustrację, często rozpacz. Trudno przed nimi uciec. Trudno zmylić tropy. Jak je przechytrzyć? Jak oszukać? Przecież nie chcemy być osaczeni, zranieni, odrzuceni. Jest jeden sposób – ZDEMASKUJMY JE I WYŚMIEJMY! Wyśmiejmy nasz ból, rozczarowanie, przerażenie, rozgoryczenie. ŚMIEJMY SIĘ, ŻEBY NIE PŁAKAĆ.      

Mroczne perwersje codzienności to znakomita współczesna komedia, której autorem jest Marco Antonio De La Parra, chilijski pisarz, dramaturg i scenarzysta. To jedna z najczęściej granych na świecie sztuk iberoamerykańskich. Została przetłumaczona na kilkanaście języków, w tym angielski, grecki, turecki, francuski, portugalski, niemiecki, szwedzki, włoski i wiele innych. Ten tekst jest jak cebula, ma mnóstwo warstw, można rozpatrywać jego sens na wielu poziomach, pełno w nim ukrytych znaczeń i aluzji, które są zadziwiająco uniwersalne także w polskich warunkach. Całość przesycona jest humorem, często ocierającym się o absurd. Łódzka realizacja w Teatrze im. Stefana Jaracza jest polską prapremierą. Spektakl zawiera elementy klownady, burleski i kabaretu. Toczy się w szalonym tempie, zaskakując swą przewrotnością i niejednoznacznością. Reżyserem spektaklu jest Rafał Sabara, scenografię zaprojektował Waldemar Zawodziński, a występują – Mariusz Siudziński i Mariusz Słupiński. 

Obsada: Mariusz Słupiński, Mariusz Siudziński

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/mroczne-perwersje-codziennosci

 

Bileterka” Arnošta Goldflama w reżyserii Matyldy Paszczenko – monodram Matyldy Paszczenko

  • Daty: 6 kwietnia g. 19.00 Mała Scena

Opis: Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że banalna historia – opowiada się tu o miłości dwojga młodych ludzi- nie pozostawia przestrzeni na nowatorski eksperyment. Jednakże ciekawe, i jak sadzę, po projekcji zgodzicie się Państwo ze mną, zaskakujące ujęcia, wyjątkowe w swej formie aktorstwo oraz poetycki język bohaterów nadający ich postawom istotny i głęboki przekaz sprawią, że seans stanie się dla Państwa niezapomnianym artystycznym doznaniem.

Obsada: Matylda Paszczenko

Czas trwania spektaklu: 70 min.

Głos Konferansjera Zbigniew DZIDUCH

Mąż Zaufania PASZCZAKI TEAM - Studenci Wydziału Aktorskiego PWSFTviT im. L. Schillera w Łodzi

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/bileterka

 

Zamiana” Paula Claudela w reżyserii Marka Pasiecznego

  • Daty: 9, 10 kwietnia g. 19.00, Scena Kameralna

Opis: Zamiana Paula Claudela to odwieczna walka dobra ze złem opowiedziana pięknym poetyckim językiem. Utwór przedstawia trud wiary, wyrzeczenie, jakie się z nią wiąże, i cenę, którą trzeba zapłacić za niezłomne przy niej trwanie. Ale pokazuje również, co się traci, gdy się jej wyrzeka. Bohaterowie Claudela biorą udział w śmiertelnym starciu. Prowadzi się je za pomocą dojmująco banalnego środka – pieniędzy – lecz faktyczną areną tej demonicznej rozgrywki jest plan metafizyczny. Stawką walki w Zamianie jest dusza człowieka. Zarówno ta zatruta przez grzech, jak i ta uszlachetniona przez cnotę. W finale dramatu obie stają przed koniecznością zadania sobie pytania o to, czy przyjęte przez nie postawy były słuszne i czy ich przyjęcia nie żałują. Tylko jedna będzie mogła udzielić pozytywnej odpowiedzi. Drugiej pozostanie groza płynąca z opamiętania oraz wyrażenie skruchy. Każda z nich przy tym cierpi. Każda budzi litość i trwogę. Tak Claudel wywołuje katharsis. I zbliża nas do pełnego sprzeczności, tragizmu i tajemnicy obcowania z Absolutem.

Obsada: Ewa Audykowska-Wiśniewska, Szantal Strzelińska, Dariusz Bereski, Konrad Krupiński (gościnnie)

Czas trwania spektaklu: 90 minut, bez przerwy

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/zamiana

 

Gwałtu, co się dzieje!” Aleksandra Fredry w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego

  • Daty: 11, 13 kwietnia g. 19.00 Duża Scena

Opis: Gwałtu, co się dzieje! Aleksander Fredro napisał w 1826 roku. Akcja komedii rozgrywa się w miejscowości o wdzięcznej nazwie Osiek. Zamieszkują ją fajtłapowaci mężczyźni i sprawujące surowe rządy nad nimi kobiety. Rodzi to szereg komicznych sytuacji. Wydaje się, że nic nie zakłóci ustalonego porządku. Pojawiają się jednak pewne niespodziewane komplikacje. W ich wyniku srogi reżim władczyń Osieku zaczyna się chwiać w posadach. Podkopuje go przede wszystkim, jak to często u Fredry bywa, miłość. W matriarchacie, podobnie jak w patriarchacie, nie jest jej łatwo. Musi walczyć o swoje. I walczy. Jest uparta i sprytna, śmiała, mimo grążących niebezpieczeństw i mnożących się przeszkód, niezłomnie dąży do celu. Gdy go osiąga, zwaśnione płcie godzą się ze sobą. Szczęśliwy finał. A może tylko chwilowe zawieszenie broni w toczącej się od zawsze walce płci?

Obsada: Monika Badowska, Sara Lityńska, Radosław Osypiuk, Matylda Paszczenko, Iwona Dróżdż, Bogusław Suszka, Szymon Rząca (gościnnie), Szymon Nygard (gościnnie), Łukasz Stawowczyk, Paweł Tucholski

Czas trwania spektaklu: 90 minut (bez przerwy)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/gwaltu-co-sie-dzieje

 

Wojna na trzecim piętrze” Pavla Kohouta pod opieką reżyserską Marcina Hycnara

  • Daty: 11, 12 kwietnia g. 19.00 Mała Scena

Opis: Scena Inicjatyw Aktorskich ProScenium, po znakomicie przyjętych „Mrocznych perwersjach codzienności” w reż. Rafała Sabary, sięga po pełną dowcipu i wartkich dialogów tragikomedię Pavla Kohouta. Podszyta kafkowskim absurdem sztuka urzeka prawdziwie czeskim humorem oraz niezwykłą aktualnością, co czyni ją zarówno śmieszną, jak i przerażającą. W tej groteskowej, bardzo przystępnej formie zawiera się opowieść o determinizmie jednostki i mechanizmach manipulowania właściwym systemom totalitarnym. Głównym bohaterem jest „układ”, w wyniku którego mecenas Blaha otrzymuje w środku nocy wezwanie do wojska, zaś jego mieszkanie zamienia się w plac boju...

Obsada: Mariusz Witkowski, Mariusz Siudziński, Robert Latusek, Iwona Karlicka

Czas trwania spektaklu: 60 minut (bez przerwy)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/wojna-na-trzecim-pietrze

 

Umrzeć z tęsknoty. Najpiękniejsze piosenki żydowskie” pod opieką artystyczną Waldemara Zawodzińskiego

  • Daty: 16, 22 kwietnia g. 19.00, Duża Scena

Opis: Zapraszamy do Teatru Jaracza na wyjątkowy, nastrojowy wieczór muzyczny. Pragniemy zabrać Państwa w podróż w uchodzący w niepamięć, a przecież piękny i bliski nam świat kultury żydowskiej, zaklęty w piosenkach w wykonaniu młodych i utalentowanych aktorów naszego Teatru. Aktorom akompaniuje zespół muzyczny pod kierunkiem Teresy Stokowskiej-Gajdy.

Zapamiętane obrazy, radosne, nostalgiczne i melancholijne melodie i poetyckie teksty przypomną orientalną, niezmiennie fascynującą nas kulturę jednego z najbardziej niezwykłych narodów.

Może wspólnie uda nam się przywołać magiczną atmosferę wielokulturowej Łodzi.

Obsada: Iwona Dróżdż, Iwona Karlicka, Agnieszka Skrzypczak, Barbara Garstka, Hubert Jarczak, Marek Nędza, Karol Puciaty, Radosław Osypiuk, Paweł Paczesny oraz muzycy i statyści

Czas trwania spektaklu: 145 minut (z jedną przerwą)

Więcej o spektaklu, bilety: https://teatrjaracza.pl/umrzec-z-tesknoty-najpiekniejsze-piosenki-zydowskie

Kontakt