2001-2003
Fundusze przedakcesyjne były przyznawane państwom kandydującym do Unii Europejskiej z przeznaczeniem na podejmowanie działań mających na celu przygotowanie się do wypełniania warunków członkostwa. Pomoc była udzielana w ramach trzech funduszy przedakcesyjnych: PHARE, SAPARD i ISPA.
W tym okresie Miasto Łódź zrealizowało 4 projekty infrastrukturalne, dofinansowane ze środków PHARE i ISPA, dotyczące infrastruktury drogowej, wodociągów i oczyszczalni ścieków oraz gospodarki odpadami. Pozostałe projekty dotyczyły działań edukacyjnych i społecznych.
Fundusze przedakcesyjne były pierwszym sprawdzianem umiejętności w pozyskiwaniu środków unijnych w kolejnych latach.
2004-2006
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej fundusze strukturalne, jako podstawowe instrumenty polityki UE, miały pomóc władzom słabiej rozwiniętych regionów w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych.
Łódź, jako stolica województwa, zdominowała wykorzystanie środków unijnych i pozyskała ponad 60% wszystkich funduszy UE wydanych w regionie, w tym dla dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Łódzki Tramwaj Regionalny, dofinansowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (EFRR). Inne zrealizowane projekty dotyczyły m.in.: rewitalizacji wielkomiejskiej zabudowy Łodzi w rejonie ul. Nawrot, modernizacji i zagospodarowania kompleksu fabrycznego Geyera, Systemu Informacji o Terenie dla miasta Łodzi oraz zakupu i wdrożenia elektronicznego urzędu w Urzędzie Miasta Łodzi (e-Łódź).
Zdobyte w latach 2004-2006 doświadczenia pozwoliły Miastu Łódź na przygotowanie się do odbioru znacznie większej pomocy w ramach funduszy strukturalnych w kolejnych latach.
W latach 2001-2006 gmina Miasto Łódź pozyskała łącznie 1,16 mld PLN dofinansowania UE.