Najczęściej zadawane pytania

 

I Abonament roczny  dla mieszkańca Strefy Płatnego  Parkowania w Łodzi  (ważny tylko w Sektorze, w którym zameldowany jest mieszkaniec)

 

Komu przysługuje abonament dla mieszkańca Strefy płatnego Parkowania ?

Abonament dla mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania przysługuje osobie fizycznej spełniającej łącznie  następujące warunki:

  • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Łodzi ;
  • rozlicza podatek PIT od osób fizycznych w Mieście Łodzi  za poprzedni rok;
  • korzysta z pojazdu na podstawie własności/współwłasności, umowy leasingu, umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, umowy najmu lub dzierżawy zawartej z podmiotem, którego przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej jest najem lub dzierżawa pojazdów

Szczegółowe informacje dostępne są w zakładce ,,Opłaty abonamentowe”.

 

W jaki sposób można ubiegać się o wydanie abonamentu dla mieszkańca Strefy i ile czasu trwa procedura ?

Abonament dla mieszkańca Strefy można nabyć:

  • stacjonarnie - w Kancelarii przy ul. Tuwima 36 w Łodzi (parter, wejście bezpośrednio z ulicy obok głównego wejścia ) czynnej w pn., śr., czw., pt.  8:00 – 15:00 , wt. 9:00 -16:30 (w dniu zgłoszenia  po okazaniu wymaganych  dokumentów oraz uiszczeniu opłaty za abonament – w Kancelarii płatność tylko kartą płatniczą). Istnieje także możliwość realizacji ww. płatności bezpośrednio na konto Zarządu Dróg i Transportu  84 1240 1037 1111 0011 0911 2788, podając w tytule przelewu: numer rejestracyjny pojazdu oraz rodzaj abonamentu (np. dla mieszkańca Strefy).Potwierdzenie wykonania przelewu należy okazać do wglądu w Punkcie Obsługi podczas składania wniosku o abonament. W przeciwnym przypadku dokument nie zostanie wydany;
  • zdalnie przez Internet  (e-sklep) – pod adresem  https://lodz.e-abonamenty.pl/ (po weryfikacji załączonych dokumentów, co  może potrwać do 5 dni roboczych oraz zaksięgowaniu na rachunku bankowym opłaty za abonament). Informacja o wyniku weryfikacji dokumentów zostanie przesłana na podany podczas rejestracji adres e-mail.

Mam abonament wydany na konkretny numer rejestracyjny ale korzystam z pojazdu zastępczego,  czy w takiej sytuacji musze opłacić postój?

Abonament jest dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty i uprawniającym do parkowania pojazdu o numerze rejestracyjnym dla którego abonament jest wykupiony. Parkowanie samochodem zastępczym nie spełnia tego wymogu. W przypadku zmiany pojazdu, właściciel lub użytkownik może zgłosić się do Kancelarii o  wymianę dotychczasowego  abonamentu i uzyskać możliwość parkowania nowego pojazdu na okres ważności dotychczasowego abonamentu.

Czy można otrzymać zwrot za niewykorzystany  abonament dla mieszkańca Strefy ?

Nie, ponieważ zakupione abonamenty nie podlegają zwrotowi.

Gdzie można sprawdzić datę ważności abonamentu dla mieszkańca Strefy? 

Abonament dla mieszkańca Strefy obowiązuje wyłącznie w formie elektronicznej, wobec czego   okres obowiązywania abonamentu  widnieje na otrzymanym  „Poświadczeniu
o wydaniu abonamentu”.

Od kiedy można ubiegać się o wydanie kolejnego abonamentu dla mieszkańca Strefy ?

O nowy abonament należy wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed rozpoczęciem terminu jego obowiązywania wskazanym we wniosku o abonament lub upływem terminu ważności poprzedniego abonamentu.

Czy w przypadku przedłużenia abonamentu należy ponownie przedstawić wymagane dokumenty ?

Tak.  Dokumenty wymagane uchwałą, niezbędne do uzyskania nowego abonamentu należy przedstawić każdorazowo wnioskując o abonament a ich wykaz znajduje się  w zakładce ,,Opłaty abonamentowe”  w sekcji  „Abonament dla mieszkańca Strefy”.

Na ile samochodów mieszkańcowi przysługuje abonament ?

Nie ma limitu, co do ilości wydanych abonamentów dla mieszkańca Strefy.

 

 

II Abonament  dla osób niepełnosprawnych

 

Czy pojazd osoby niepełnosprawnej posiadającej Kartę Parkingową może parkować
 w Strefie bezpłatnie ?

Karta parkingowa, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, nie zwalnia z obowiązku uiszczania opłaty za postój w Strefie, tylko uprawnia m.in. do postoju pojazdu na miejscach przeznaczonych do postoju pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, tzw. ”kopertach”- oznaczonych znakiem P-24 lub tabliczką do znaku T-29. W przypadku braku  wolnych miejsc zastrzeżonych dla osób niepełnosprawnych (kopert) posiadacze kart parkingowych, parkując w SPP, zobowiązani są do wniesienia opłaty za postój w SPP.

Jakie uprawnienia daje abonament ze stawką zerową dla osoby niepełnosprawnej ?

Osoba niepełnosprawna posiadająca kartę parkingową może ubiegać się o bezpłatny abonament dla osoby niepełnosprawnej wydawany przez Zarząd Dróg i Transportu. Aby otrzymać abonament parkingowy dla osoby niepełnosprawnej na jeden numer rejestracyjny, należy zgłosić się do Kancelarii: 90-002 Łódź, ul. Tuwima 36 wraz z kartą parkingową lub złożyć wniosek za pośrednictwem e-sklepu lodz.e-abonamenty.pl.
Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa miejscowego , za parkowanie w Strefie z uiszczoną opłatą uważa się parkowanie pojazdu z umieszczoną w widocznym miejscu za przednią szybą ważną kartą parkingową (wydaną przez Miejski/Powiatowy  Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności), na którego numer rejestracyjny został wydany ważny abonament parkingowy dla osoby niepełnosprawnej.

Czy w przypadku  posiadania abonamentu na konkretny numer rejestracyjny jest możliwość korzystania  z pojazdu zastępczego,  bez uiszczania opłaty za postój w Strefie?  

Nie. Abonament jest dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty i uprawniającym do parkowania pojazdu o numerze rejestracyjnym dla którego abonament jest wykupiony. Parkowanie samochodem zastępczym nie spełnia tego wymogu. W przypadku zmiany pojazdu, właściciel lub użytkownik może zgłosić do Kancelarii o  wymianę dotychczasowego  abonamentu i uzyskać możliwość parkowania nowego pojazdu na okres ważności dotychczasowego abonamentu.

 

III Zasady wnoszenia opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania

 

W jaki sposób zapłacić za parkowanie ?

Opłaty za parkowanie należy wnosić w parkomatach lub poprzez system aplikacji mobilnych w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:00-19:00, w wysokości właściwej dla danej podstrefy, obejmującej cały deklarowany czasu postoju.  Opłatę wnosi się z góry za cały czas parkowania niezwłocznie po zajęciu miejsca parkingowego, nie później niż w ciągu 5 minut od zajęcia miejsca parkingowego. Płatności można dokonać poprzez wykupienie biletu:

- w parkomacie bilonem bądź kartą płatniczą (chipową) oraz za pomocą kart zbliżeniowych PayPass i Pay Wave lub

- telefonem komórkowym z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (szczegóły na stronach ww. operatorów). Skorzystanie z tej opcji ułatwia proces wniesienia opłaty, pozwalając na dokładniejsze zarządzanie opłacanym przedziałem czasowym.

Czy w sytuacji awarii parkomatu  należy zapłacić za postój?

Awaria parkomatu nie zwalnia kierowców z obowiązku wniesienia opłaty za postój w SPP.
W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy skorzystać z innego parkomatu lub  wnieść opłatę poprzez aplikacje mobilną oraz powiadomić  infolinię + 48 58 888 25 00.

Podczas zakupu biletu parkingowego za pomocą aplikacji mobilnej pomyłkowo zostało wybrane  inne miasto niż  Łódź. Czy  w tej sytuacji opłata dodatkowa jest zasadna ? 

Uiszczenie opłaty za parkowanie dotyczącej strefy płatnego parkowania innego miasta powoduje, że nie ma możliwości uznania, iż opłatę tę dokonano za pojazd parkujący w  Łodzi. To oznacza konieczność wniesienia opłaty dodatkowej.

Co zrobić, gdy w trakcie dokonywania opłaty przez aplikację rozładował się telefon/ Internet przestał działać lub wystąpił inny problem uniemożliwiający  wniesienie opłaty za parkowanie. 

W takiej sytuacji należy wykupić bilet parkingowy w parkomacie.

Podczas zakupu biletu parkingowego za pomocą aplikacji mobilnej pomyłkowo została wybrana inna Podstrefa.  Czy w tej sytuacji opłata dodatkowa jest zasadna ?

Zgodnie z obwiązującą uchwałą, bilet parkingowy, z wpisanym numerem rejestracyjnym, stanowi dowód wniesienia opłaty za parkowanie w Strefie wyłącznie dla pojazdu, którego numer rejestracyjny na nim widnieje, w związku z czym bilet parkingowy, wykupiony na pojazd o innym numerze rejestracyjnym  nie jest podstawą do uznania,  że postój pojazdu jest opłacony, zatem  nałożona opłata dodatkowa jest zasadna i wymagalna.

Podczas zakupu biletu parkingowego za pomocą aplikacji mobilnej pomyłkowo została wybrana inna Podstrefa.  Czy w tej sytuacji opłata dodatkowa jest zasadna ?

Bilety parkingowe  wykupione dla Podstrefy  A  ważne są w Podstrefach A, B, C zatem w przypadku zakupu biletu parkingowego na Podstrefę B lub C
i zaparkowanie  na jego podstawie w Podstrefie A,  nałożona  opłata dodatkowa jest zasadna.

Czy w sytuacji zakupu kilku biletów parkingowych pomiędzy którymi była kilkuminutowa przerwa  opłata dodatkowa jest zasadna ?

W przypadku zakupu kilku biletów, opłata za postój powinna mieć ciągłość. W innym wypadku będzie to równoznaczne z brakiem opłaty za parkowanie i  z zasadnością nałożonej opłaty dodatkowej

Czy kurierzy i dostawcy zwolnieni są z obowiązku uiszczenia opłaty za postój w Strefie Płatnego Parkowania w Łodzi.

Kurierzy oraz dostawcy nie są zwolnieni z obowiązku uiszczenia opłaty za postój w Strefie. Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy Prawo o ruchu drogowym, postojem pojazdu jest unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę, które w przypadku ustanowienia Strefy Płatnego Parkowania podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty.

Czy w przypadku nieopłacenia opłaty za parkowanie pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania  należy uiścić  opłatę dodatkową ? 

Kierowca, który nie zapłacił za postój w Strefie Płatnego Parkowania, musi się liczyć z obowiązkiem uiszczenia powstałej z mocy prawa (art. 13f ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych) opłaty dodatkowej, której wysokość oraz sposób jej pobierania określa rada gminy.

Czy opłata dodatkowa jest mandatem ?

 Obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej został określony w przepisach ustawy o drogach publicznych dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Stosownie
do art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o drogach publicznych korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Wymóg wniesienia opłaty dodatkowej powstaje z mocy prawa – bez potrzeby konkretyzacji w drodze aktu indywidualnego, decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych i innych rozstrzygnięć.  Zarówno opłata za postój pojazdu, jak i opłata dodatkowa stanowią daninę publicznoprawną (opłata dodatkowa nie jest grzywną/mandatem karnym nakładanym za wykroczenie).

Jaka jest wysokość opłaty dodatkowej nałożonej w związku z nieuiszczeniem opłaty za postój pojazdu  w Strefie ?

Postój w Strefie Płatnego Parkowania bez ważnego biletu lub abonamentu pociąga za sobą obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej określonej Uchwałą Rady Miejskiej w Łodzi
w wysokości 300 zł.

Czy jest możliwość obniżenia wysokości opłaty dodatkowej nałożonej  za brak  opłaty za postój pojazdu.

Nie.  Wysokość opłaty dodatkowej jest jednoznacznie określona w Uchwale Rady Miejskiej
w Łodzi.

Co należy zrobić w sytuacji otrzymania raportu z przeprowadzonej kontroli na pojazd,    który został sprzedany lub jest użytkowany przez inną osobę/ podmiot.

Wniosek o zmianę zobowiązanego z uwagi na sprzedaż/najem pojazdu  z  dokumentem sprzedaży (np. umowa sprzedaży , faktura sprzedaży)  lub najmu (umowa najmu, umowa użyczenia) należy wnieść na adres:  Zarząd Dróg i Transportu, ul. Tuwima 36, 90-002 Łódź, poczty elektronicznej: zdit@zdit.uml.lodz.pl (wiadomość bez pełnych danych osobowych i adresowych pozostanie bez odpowiedzi), lub osobiście: w kancelarii przy ul. Tuwima 36, czynnej w: pn., śr. – pt. w godz. 8:00 – 15:00, wt. w godz. 9:00 – 16:30, lub za pomocą platformy e-PUAP, lub za pomocą systemu  e-Doręczeń,  lub za pośrednictwem firmy: Indigo Polska S.A., o./Łódź, ul. Tuwima 22/26 lok. 910,  90-002 Łódź

 

IV Windykacja opłat dodatkowych

 

W jaki sposób ustalane są dane właściciela pojazdu na który została nałożona opłata dodatkowa.

Dane właściciela pojazdu niezbędne do wysłania raportu  z przeprowadzenia kontroli są ustalane na postawie informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców aktualnych na dzień zdarzenia.

Co należy zrobić w przypadku otrzymania upomnienia na pojazd,  który został sprzedany lub jest użytkowany przez inną osobę/ podmiot?

Wniosek o zmianę zobowiązanego z uwagi na sprzedaż/najem pojazdu  z  dokumentem sprzedaży (np. umowa sprzedaży , faktura sprzedaży)  lub najmu (umowa najmu, umowa użyczenia) należy wnieść na adres:  Centrum Usług Wspólnych, ul. Piotrkowska 171/173, 90-447 Łódź, lub osobiście: w kancelarii przy ul. Piotrkowskiej 171/173, czynnej w: pn., śr. – pt. w godz. 9:00 – 15:00, wt. w godz. 9:00 – 17:00, lub za pomocą platformy e-PUAP, lub za pomocą systemu  e-Doręczeń.

Po jakim czasie obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej ulega przedawnieniu ?

Na podstawie art. 40 d ust. 3  Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Dz.U.2024.320 t.j. z dnia 2024.03.06 obowiązek uiszczenia opłat dodatkowych za parkowanie ulega przedawnieniu z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego,
w którym opłaty powinny zostać uiszczone

 

UWAGA!

Osoba sprzedająca pojazd, w celu zabezpieczenia własnych interesów, powinna ze szczególną dbałością sprawdzić dane osoby kupującej, spisać je z dokumentu tożsamości kupującego. W umowie zbycia/nabycia pojazdu powinny być wpisane pełne dane osobowe i adresowe zarówno kupującego jak i sprzedającego (imię, nazwisko, dokładny adres zamieszkania, nr PESEL lub inny numer identyfikacyjny z podaniem jego rodzaju).

Kontakt