Koncepcja zakłada modernizację ok. 3 km torowiska w technologii zielonej, modernizacji zasilania poprzez montaż nowych słupów w międzytorzu, modernizacji układu zasilania i dwóch podstacji trakcyjnych Warecka i Szczecińska. Lokalizacje przystanków zostały zoptymalizowane pod kątem możliwości zapewnienia wygodniejszych przesiadek, a także optymalnej pracy sygnalizacji świetlnej. Rozbudowana zostanie pętla Teofilów o dodatkowe miejsca postojowe dla tramwajów. Przystanki tramwajowej w rejonie ulicy Szczecińskiej zostaną ulokowane po wschodniej stronie przy torach szlakowych, aby z jednego miejsca była możliwość wsiadania do każdej linii tramwajowej. Przebudowana zostanie krańcówka Żabieniec. Zmieniona zostanie jej geometria, która pozwoli aby tramwaj wjeżdżający na pętlę nie blokował tramwaju jadącego na wschód. Powstaną perony dla wysiadających co skróci czas na przesiadkę do autobusu lub pociągu. Na wiadukcie również powstaną dwa nowe przystanki tramwajowe, które skrócą czas i odległość na przesiadki. Dobudowane zostaną nowe chodniki i przejścia dla pieszych. Jednocześnie planowana jest budowa nowej kładki pieszo-rowerowej, która pozwoli na poszerzenie miejsca na komunikację w obrębie wiaduktu.
Po zachodniej stronie stacji Łódź Żabieniec powstanie węzeł autobusowy, który pozwoli na uruchomienie linii dowożącej z głębi osiedla bezpośrednio do dworca kolejowego. Wraz z układem dróg, powstanie także parking dla rowerów i samochodów.
Po analizie ruchowej, przepisów i pracy sygnalizacji świetlnej zrezygnowano z budowy pasa autobusowo-tramwajowego w ciągu torowiska. Ulokowanie go po południowej stronie pasa drogowego jest skomplikowane w programach sygnalizacji świetlnej, co wydłużyłoby znacząco czas całego cyklu sygnalizacji świetlnej, prowadząc do zmniejszenia wydolności skrzyżowań.
Na całej długości ulicy Aleksandrowskiej, po obu jej stronach, przewidziano drogę rowerową lub ciąg pieszo-rowerowy w zależności od możliwości terenowych i natężenia ruchu