- Przebudowa linii tramwajowej na ul. Srebrzyńskiej w Łodzi wraz z infrastrukturą zasilającą i przystankową
- Modernizacja linii tramwajowej w Aleksandrowskiej z pętlą Żabieniec
- Przebudowa linii tramwajowej w ul. Rzgowskiej z pętlą Kurczaki
- Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi (Projekt fazowany – II Faza)
- Załatw sprawę
- Tramwaj do Konstantynowa
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna
- Lotnisko
Usuwanie pojazdów
Usuwanie pojazdów
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi usuwa (odholowuje) pojazdy tylko na podstawie dyspozycji wydanych przez uprawnione do tego podmioty np. straż miejską, policję lub osoby dowodzące akcją ratowniczą. Pojazdy są usuwane na podstawie art. 130a i 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Parking strzeżony dla pojazdów usuwany w trybie art. 50a lub art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym z dróg znajdujących się na terenie miasta Łodzi zlokalizowany jest przy
ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi. Parking strzeżony czynny jest całodobowo. Numer telefonu na parking strzeżony: 695-774-418 (czynny całodobowo).
1. Pojazdy usunięte w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Jeśli pojazd usunięto w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel powiadamiany jest o tym pisemnie przez organ, który wydał dyspozycję usunięcia (straż miejska, policja). W celu odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego należy zgłosić się do jednostki, która wydała dyspozycję usunięcia pojazdu (Straż Miejska w Łodzi, Komenda Miejska Policji w Łodzi itp.) po zezwolenie na odbiór pojazdu (jeśli jest wymagane przepisami).
Następnie z zezwoleniem na odbiór pojazdu należy udać się na parking strzeżony zlokalizowany przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi i odebrać pojazd.
Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerami telefonów:
- 42 272 65 80
- 42 638 58 39
- 42 272 65 35
Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu jest zobowiązany uiścić opłatę za usunięcie i przechowywanie pojazdu, a jej wysokość jest określona w uchwałach Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta Łodzi w konkretnym roku.
W związku z wygaśnięciem z dniem 13.09.2019 r., na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 05 grudnia 2018 roku (sygn. akt K 6/17), przepisów art. 130a ust. 5c i 130a ust. 7 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (w zakresie w jakim odnoszą się do uzależnienia wydania pojazdu od uiszczenia opłaty) przy odbiorze pojazdu nie jest wymagane okazanie dowodu wpłaty.
Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Wysokość opłat na rok 2025 określa uchwała nr IX/248/24 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta łodzi w 2025 roku (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2024 r. poz. 9814):
Rodzaj pojazdu | Opłata za | Opłata za każdą dobę |
Rower lub motorower | 171,00 zł | 33,00 zł |
Motocykl | 333,00 zł | 45,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 716,00 zł | 62,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t | 895,00 zł | 82,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t | 1264,00 zł | 116,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1862,00 zł | 205,00 zł |
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 2265,00 zł | 298,00 zł |
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 171,00 zł | 33,00 zł |
Wysokość opłat na rok 2026 określa uchwała nr XXII/615/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 22 października 2025 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta łodzi w 2026 roku (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2025 r. poz. 10079):
Rodzaj pojazdu | Opłata za | Opłata za każdą dobę |
Rower lub motorower | 179,00 zł | 35,00 zł |
Motocykl | 348,00 zł | 48,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 749,00 zł | 65,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t | 936,00 zł | 86,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t | 1321,00 zł | 122,00 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1946,00 zł | 215,00 zł |
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 2367,00 zł | 312,00 zł |
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 179,00 zł | 35,00 zł |
Wpłaty można dokonać na wskazany poniżej rachunek bankowy Urzędu Miasta Łodzi:
Bank Pekao S.A. nr: 66 1240 1037 1111 0011 0911 2821
w tytule przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie „USUNIĘCIE I PRZECHOWYWANIE POJAZDU: MARKA, MODEL ORAZ NR REJESTRACYJNY LUB NUMER DYSPOZYCJI USUNIĘCIA POJAZDU”
Należność z tytułu usunięcia pojazdu należy wpłacać tylko w sposób wskazany powyżej.
Uwaga! Opłat nie dokonuje się na parkingu strzeżonym.
Skutki nieodebrania pojazdu:
Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy, nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, że Prezydent Miasta Łodzi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną ustalone i nałożone na właściciela, wszystkich współwłaścicieli i użytkowników w decyzji administracyjnej.
Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym i nieodebranych w terminie 3 miesięcy od daty wydania dyspozycji usunięcia pojazdu można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerem telefonu:
- 42 272 65 80
- 42 638 58 39
- 42 272 65 35
2. Pojazdy usunięte w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Dyspozycję usunięcia pojazdu wydają uprawnione do tego podmioty – straż miejska lub policja.
Jeśli pojazd usunięto w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu jest o tym powiadamiany pisemnie przez Zarząd Dróg i Transportu. Pojazd może być usunięty z drogi zgodnie z art. 50a ustawy Prawo u ruchu drogowym, jeśli jest pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub jego stan wskazuje na to, że nie jest używany.
Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerami telefonów:
- 42 272 65 35
- 42 272 64 44
Dodatkowo informację o usunięciu pojazdu i miejscu jego przechowywania udziela również Straż Miejska w Łodzi (tel. 986 – całodobowo) oraz ochrona parkingu strzeżonego zlokalizowanego przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi (tel. 695-774-418 – całodobowo).
Warunkiem odbioru pojazdu jest okazanie na parkingu:
- dokumentu tożsamości;
- dokumentu upoważniającego do używania pojazdu (np. dowód rejestracyjny, pokwitowanie wydane w zamian za zatrzymany dowód rejestracyjny lub zaświadczenie z Wydziału Komunikacji);
- potwierdzenie opłacenia kosztów usunięcia przedmiotowego pojazdu.
Właściciel/posiadacz pojazdu zobowiązany jest pokryć koszty związane z usunięciem pojazdu. Informacja o wysokości kosztów będzie wskazana w zawiadomieniu o usunięciu pojazdu wysłanym do właściciela. Można ją również uzyskać telefonicznie dzwoniąc do Zarządu Dróg i Transportu – Wydział Usuwania Pojazdów lub bezpośrednio na parking strzeżony zlokalizowany przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi (tel. 695-774-418 - całodobowo).
Wpłaty można dokonać na wskazany poniżej rachunek bankowy Urzędu Miasta Łodzi:
Bank Pekao S.A. nr: 47 1240 1037 1111 0011 0911 2775
w tytule przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie „USUNIĘCIE I PRZECHOWYWANIE POJAZDU: MARKA, MODEL ORAZ NR REJESTRACYJNY LUB NUMER DYSPOZYCJI USUNIĘCIA POJAZDU”
Należność z tytułu usunięcia pojazdu należy wpłacać tylko w sposób wskazany powyżej.
Uwaga! Opłat nie dokonuje się na parkingu strzeżonym.
Skutki nieodebrania pojazdu:
Zgodnie z art. 50a ust. 2 ustawy, nieodebranie pojazdu w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia skutkuje uznaniem go za porzucony z zamiarem wyzbycia się, a sam pojazd przechodzi na własność gminy Miasta Łodzi z mocy ustawy. Nieopłacone koszty usunięcia pojazdu zostaną wyegzekwowane od jego właściciela w drodze postępowania cywilnego.
3. Zastrzeżenia
- Zastrzeżenia dotyczące zasadności usunięcia pojazdu powinny być kierowane do podmiotów, które taką dyspozycję wydały – Straż Miejska lub Policja.
- Straż Miejska w Łodzi
ul. Wólczańska 121/123, 90-521 Łódź
tel. 42 250 22 01; 42 630 93 29 - Komenda Miejska Policji w Łodzi
ul. Sienkiewicza 28/30, 90-114 Łódź
tel. 47 841 10 91
- Straż Miejska w Łodzi
- Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wykonanej usługi usuwania pojazdu (w tym ewentualne uszkodzenia pojazdu powstałe podczas usuwania pojazdu) należy kierować do firmy zajmującej się usuwaniem pojazdów z dróg znajdujących się na terenie miasta Łodzi tj.: LANDCAR Sp. z o.o. - Sp.K., 95-030 Starowa Góra, ul. Szeroka 2, telefon kontaktowy: 42 225 91 30.
- Zastrzeżenia dotyczące innych spraw związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów należy kierować do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi:
- Mailowo na adres zdit@zdit.uml.lodz.pl (korespondencja mailowa powinna zawierać: imię i nazwisko nadawcy oraz jego dokładny adres. Mail nie może zawierać żadnych treści obraźliwych, wulgarnych, zniesławiających, itp., a jego forma, brzmienie i treść winna mieścić się w ogólnie przyjętych zasadach kultury i dobrego wychowania, a także wyraźnie wskazywać podnoszone kwestie/zarzuty). Maile anonimowe oraz niespełniające któregokolwiek z powyższych warunków pozostaną bez odpowiedzi.
- Pisemnie na adres: Zarządu Dróg i Transportu, ul. Tuwima 36, 90-002 Łódź.
- Za pośrednictwem skrzynki ePuap Zarządu Dróg i Transportu:
/39uj2iyk9g/SkrytkaESP - Za pośrednictwem adres do doręczeń elektronicznych (e-Doręczenia): AE:PL-48371-87065-DFSBB-20
4. Podstawa prawna
Art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Art. 50a. [Usuwanie pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub nieużywanych]
- Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
- Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.
- Przepisu ust. 2 nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej.
- Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą poszanowania prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych, określi, w drodze rozporządzenia:
- szczegółowy tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane;
- tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na własność gminy.
Art. 130a. ustawy Prawo o ruchu drogowym
Art. 130a. [Usunięcie pojazdu z drogi. Przepadek pojazdu. Koszty usunięcia. Blokada kół pojazdu]
- Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
- pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
- nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
- przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
- pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8 ust. 1 i 2;
- pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;
- kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu przez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem; przepisu nie stosuje się, jeżeli kierujący posiada pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 4 lub 5 albo w art. 135a ust. 5 lub 6, upoważniające do kierowania pojazdem;
- poruszania się po drodze innej niż wyznaczona zgodnie z art. 65a ust. 3 pkt 3 lit. j, jeżeli jest dopuszczony do ruchu na podstawie art. 65p.
1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7.
- Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
- kierowała nim osoba:
- znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- nieposiadająca przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
- jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu. Przepis ust. 10i stosuje się odpowiednio.
- Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
- Dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi wydaje:
- policjant - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1-3;
- strażnik gminny (miejski) - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 i 5;
- osoba dowodząca akcją ratowniczą - w sytuacji, o której mowa w ust. 3.
5f. Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
…
- Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2, występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu.
- Starosta występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 10, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia powiadomienia.
- Jeżeli pojazd usunięty w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2 nie jest zarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazuje się go właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w celu uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego.
- Przepisu ust. 10 nie stosuje się, gdy okoliczności wskazują, że nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od właściciela lub osoby uprawnionej.
- Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 4 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie został ustalony jego właściciel lub osoba uprawniona do jego odbioru, mimo że w jej poszukiwaniu dołożono należytej staranności.
- W sprawach o przepadek pojazdu sąd stwierdza, czy zostały spełnione wszystkie przesłanki niezbędne do orzeczenia przepadku, w szczególności, czy usunięcie pojazdu było zasadne i czy w poszukiwaniu osoby uprawnionej do jego odbioru, dołożono należytej staranności oraz czy orzeczenie przepadku nie będzie sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
- Do wykonania orzeczenia sądu o przepadku pojazdu jest obowiązany starosta. Wykonanie orzeczenia następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.
- Jednostka prowadząca parking strzeżony, w przypadku nieodebrania pojazdu z parkingu w terminie określonym w ust. 10, powiadamia o tym fakcie właściwego miejscowo starostę oraz podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu nie później niż trzeciego dnia od dnia upływu tego terminu.
- Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 10d i 10i. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta.
- Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 10h.
- Termin płatności należności ustalonych decyzją, o której mowa w ust. 10h, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Odsetki ustawowe za opóźnienie nalicza się od dnia następującego po upływie terminu płatności. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Decyzji, o której mowa w ust. 10h, nie wydaje się, jeżeli od uprawomocnienia się orzeczenia sądu o przepadku pojazdu upłynęło 5 lat.
- Egzekucji, o której mowa w ust. 10j, nie wszczyna się, a wszczętą umarza, jeżeli od dnia doręczenia ostatecznej decyzji, o której mowa w ust. 10h, upłynęło 5 lat.
- Jeżeli w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7, pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.
- Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą zagwarantowania ochrony prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
- tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi;
- tryb i warunki wydawania pojazdu z parkingu.
Zezwolenie na odbiór pojazdu jest konieczne we wszystkich przypadkach określonych w art. 130a ust. 1.

