Usuwanie pojazdów

Usuwanie pojazdów

 

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi usuwa (odholowuje) pojazdy tylko na podstawie dyspozycji wydanych przez uprawnione do tego podmioty np. straż miejską, policję lub osoby dowodzące akcją ratowniczą. Pojazdy są usuwane na podstawie art. 130a i 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Parking strzeżony dla pojazdów usuwany w trybie art. 50a lub art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym z dróg znajdujących się na terenie miasta Łodzi zlokalizowany jest przy
ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi. Parking strzeżony czynny jest całodobowo. Numer telefonu na parking strzeżony:  695-774-418 (czynny całodobowo).

1. Pojazdy usunięte w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Jeśli pojazd usunięto w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel powiadamiany jest o tym pisemnie przez organ, który wydał dyspozycję usunięcia (straż miejska, policja). W celu odbioru pojazdu z parkingu strzeżonego należy zgłosić się do jednostki, która wydała dyspozycję usunięcia pojazdu (Straż Miejska w Łodzi, Komenda Miejska Policji w  Łodzi itp.) po zezwolenie na odbiór pojazdu (jeśli jest wymagane przepisami).

Następnie z zezwoleniem na odbiór pojazdu należy udać się na parking strzeżony zlokalizowany przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi i odebrać pojazd.

Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerami telefonów:

  • 42 272 65 80
  • 42 638 58 39
  • 42 272 65 35

Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu jest zobowiązany uiścić opłatę za usunięcie i przechowywanie pojazdu, a jej wysokość jest określona w uchwałach Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta Łodzi w konkretnym roku.

W związku z wygaśnięciem z dniem 13.09.2019 r., na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 05 grudnia 2018 roku (sygn. akt K 6/17), przepisów art. 130a ust. 5c i 130a ust. 7 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (w zakresie w jakim odnoszą się do uzależnienia wydania pojazdu od uiszczenia opłaty) przy odbiorze pojazdu nie jest wymagane okazanie dowodu wpłaty.

Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Wysokość opłat na rok 2025 określa uchwała nr  IX/248/24 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta łodzi w 2025 roku (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2024 r. poz. 9814):

Rodzaj pojazdu

Opłata za
usunięcie pojazdu

Opłata za każdą dobę
przechowywania pojazdu

 Rower lub motorower

171,00 zł

33,00 zł

Motocykl

333,00 zł

45,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 

716,00 zł

62,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 

895,00 zł

82,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t

1264,00 zł

116,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t

1862,00 zł

205,00 zł

Pojazd przewożący materiały niebezpieczne

2265,00 zł

298,00 zł

Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego

171,00 zł

33,00 zł

Wysokość opłat na rok 2026 określa uchwała nr  XXII/615/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 22 października 2025 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na terenie miasta łodzi w 2026 roku (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2025 r. poz. 10079):

Rodzaj pojazdu

  Opłata za
usunięcie pojazdu

Opłata za każdą dobę
przechowywania pojazdu

 Rower lub motorower

179,00 zł

35,00 zł

Motocykl

348,00 zł

48,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 

749,00 zł

65,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 

936,00 zł

86,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t

1321,00 zł

122,00 zł

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t

1946,00 zł

215,00 zł

Pojazd przewożący materiały niebezpieczne

2367,00 zł

312,00 zł

Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego

179,00 zł

35,00 zł

Wpłaty można dokonać na wskazany poniżej rachunek bankowy Urzędu Miasta Łodzi:

Bank Pekao S.A. nr: 66 1240 1037 1111 0011 0911 2821


w tytule przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie „USUNIĘCIE I PRZECHOWYWANIE POJAZDU: MARKA, MODEL ORAZ NR REJESTRACYJNY LUB NUMER DYSPOZYCJI USUNIĘCIA POJAZDU”

Należność z tytułu usunięcia pojazdu należy wpłacać tylko w sposób wskazany powyżej.

Uwaga! Opłat nie dokonuje się na parkingu strzeżonym.

Skutki nieodebrania pojazdu:

Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy, nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, że Prezydent Miasta Łodzi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną ustalone i nałożone na właściciela, wszystkich współwłaścicieli i użytkowników w decyzji administracyjnej.

Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym i nieodebranych w terminie 3 miesięcy od daty wydania dyspozycji usunięcia pojazdu można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerem telefonu:

  • 42 272 65 80
  • 42 638 58 39
  • 42 272 65 35

2. Pojazdy usunięte w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Dyspozycję usunięcia pojazdu wydają uprawnione do tego podmioty – straż miejska lub policja.

Jeśli pojazd usunięto w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu jest o tym powiadamiany pisemnie przez Zarząd Dróg i Transportu. Pojazd może być usunięty z drogi zgodnie z art. 50a ustawy Prawo u ruchu drogowym, jeśli jest pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub jego stan wskazuje na to, że nie jest używany.

Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym można uzyskać w Zarządzie Dróg i Transportu w Wydziale Usuwania Pojazdów w dni robocze (w poniedziałki oraz od środy do piątku w godz. 7.30-15.30, natomiast we wtorki w godz. 9:00-17:00) pod numerami telefonów:

  • 42 272 65 35
  • 42 272 64 44

Dodatkowo informację o usunięciu pojazdu i miejscu jego przechowywania udziela również Straż Miejska w Łodzi (tel. 986 – całodobowo) oraz ochrona parkingu strzeżonego zlokalizowanego przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi (tel. 695-774-418 – całodobowo).

Warunkiem odbioru pojazdu jest okazanie na parkingu:

  • dokumentu tożsamości;
  • dokumentu upoważniającego do używania pojazdu (np. dowód rejestracyjny, pokwitowanie wydane w zamian za zatrzymany dowód rejestracyjny lub zaświadczenie z Wydziału Komunikacji);
  • potwierdzenie opłacenia kosztów usunięcia przedmiotowego pojazdu.

Właściciel/posiadacz pojazdu zobowiązany jest pokryć koszty związane z usunięciem pojazdu. Informacja o wysokości kosztów będzie wskazana w zawiadomieniu o usunięciu pojazdu wysłanym do właściciela. Można ją również uzyskać telefonicznie dzwoniąc do Zarządu Dróg i Transportu – Wydział Usuwania Pojazdów lub bezpośrednio na parking strzeżony zlokalizowany przy ul. Pilskiej 2-4 w Łodzi (tel. 695-774-418 - całodobowo).

Wpłaty można dokonać na wskazany poniżej rachunek bankowy Urzędu Miasta Łodzi:

Bank Pekao S.A. nr: 47 1240 1037 1111 0011 0911 2775

w tytule przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie „USUNIĘCIE I PRZECHOWYWANIE POJAZDU: MARKA, MODEL ORAZ NR REJESTRACYJNY LUB NUMER DYSPOZYCJI USUNIĘCIA POJAZDU”

Należność z tytułu usunięcia pojazdu należy wpłacać tylko w sposób wskazany powyżej.

Uwaga! Opłat nie dokonuje się na parkingu strzeżonym.

Skutki nieodebrania pojazdu:

Zgodnie z art. 50a ust. 2 ustawy, nieodebranie pojazdu w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia skutkuje uznaniem go za porzucony z zamiarem wyzbycia się, a sam pojazd przechodzi na własność gminy Miasta Łodzi z mocy ustawy. Nieopłacone koszty usunięcia pojazdu zostaną wyegzekwowane od jego właściciela w drodze postępowania cywilnego.

3. Zastrzeżenia

  1. Zastrzeżenia dotyczące zasadności usunięcia pojazdu powinny być kierowane do podmiotów, które taką dyspozycję wydały – Straż Miejska lub Policja.
    • Straż Miejska w Łodzi
      ul. Wólczańska 121/123, 90-521 Łódź
      tel. 42 250 22 01; 42 630 93 29
    • Komenda Miejska Policji w Łodzi
      ul. Sienkiewicza 28/30, 90-114 Łódź
      tel. 47 841 10 91
  2. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wykonanej usługi usuwania pojazdu (w tym ewentualne uszkodzenia pojazdu powstałe podczas usuwania pojazdu) należy kierować do firmy zajmującej się usuwaniem pojazdów z dróg znajdujących się na terenie miasta Łodzi tj.: LANDCAR Sp. z o.o. - Sp.K., 95-030 Starowa Góra, ul. Szeroka 2, telefon kontaktowy: 42 225 91 30.
  3. Zastrzeżenia dotyczące innych spraw związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów należy kierować do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi:
    • Mailowo na adres zdit@zdit.uml.lodz.pl (korespondencja mailowa powinna zawierać: imię i nazwisko nadawcy oraz jego dokładny adres. Mail nie może zawierać żadnych treści obraźliwych, wulgarnych, zniesławiających, itp., a jego forma, brzmienie i treść winna mieścić się w ogólnie przyjętych zasadach kultury i dobrego wychowania, a także wyraźnie wskazywać podnoszone kwestie/zarzuty). Maile anonimowe oraz niespełniające któregokolwiek z powyższych warunków pozostaną bez odpowiedzi.
    • Pisemnie na adres: Zarządu Dróg i Transportu, ul. Tuwima 36, 90-002 Łódź.
    • Za pośrednictwem skrzynki ePuap Zarządu Dróg i Transportu:
      /39uj2iyk9g/SkrytkaESP
    • Za pośrednictwem adres do doręczeń elektronicznych (e-Doręczenia): AE:PL-48371-87065-DFSBB-20

4. Podstawa prawna

Art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Art.  50a. [Usuwanie pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub nieużywanych]

  1. Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.
  2. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.
  3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej.
  4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.
  5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą poszanowania prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych, określi, w drodze rozporządzenia:
  1. szczegółowy tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane;
  2. tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na własność gminy.

Art. 130a. ustawy Prawo o ruchu drogowym

Art.  130a. [Usunięcie pojazdu z drogi. Przepadek pojazdu. Koszty usunięcia. Blokada kół pojazdu]

  1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
  1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
  2. nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
  3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
  4. pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8 ust. 1 i 2;
  5. pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;
  6. kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu przez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem; przepisu nie stosuje się, jeżeli kierujący posiada pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 4 lub 5 albo w art. 135a ust. 5 lub 6, upoważniające do kierowania pojazdem;
  7. poruszania się po drodze innej niż wyznaczona zgodnie z art. 65a ust. 3 pkt 3 lit. j, jeżeli jest dopuszczony do ruchu na podstawie art. 65p.

1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7.

  1. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
  1. kierowała nim osoba:
  1. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  2. nieposiadająca przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
  1. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu. Przepis ust. 10i stosuje się odpowiednio.

  1. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
  2. Dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi wydaje:
  1. policjant - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1-3;
  2. strażnik gminny (miejski) - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 i 5;
  3. osoba dowodząca akcją ratowniczą - w sytuacji, o której mowa w ust. 3.

5f.  Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.

  1. Starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2, występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu.
  1. Starosta występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 10, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia powiadomienia.
  2. Jeżeli pojazd usunięty w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2 nie jest zarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazuje się go właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w celu uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego.
  3. Przepisu ust. 10 nie stosuje się, gdy okoliczności wskazują, że nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od właściciela lub osoby uprawnionej.
  4. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 4 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie został ustalony jego właściciel lub osoba uprawniona do jego odbioru, mimo że w jej poszukiwaniu dołożono należytej staranności.
  5. W sprawach o przepadek pojazdu sąd stwierdza, czy zostały spełnione wszystkie przesłanki niezbędne do orzeczenia przepadku, w szczególności, czy usunięcie pojazdu było zasadne i czy w poszukiwaniu osoby uprawnionej do jego odbioru, dołożono należytej staranności oraz czy orzeczenie przepadku nie będzie sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
  6. Do wykonania orzeczenia sądu o przepadku pojazdu jest obowiązany starosta. Wykonanie orzeczenia następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy.
  7. Jednostka prowadząca parking strzeżony, w przypadku nieodebrania pojazdu z parkingu w terminie określonym w ust. 10, powiadamia o tym fakcie właściwego miejscowo starostę oraz podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu nie później niż trzeciego dnia od dnia upływu tego terminu.
  8. Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 10d i 10i. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta.
  9. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 10h.
  10. Termin płatności należności ustalonych decyzją, o której mowa w ust. 10h, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Odsetki ustawowe za opóźnienie nalicza się od dnia następującego po upływie terminu płatności. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  11. Decyzji, o której mowa w ust. 10h, nie wydaje się, jeżeli od uprawomocnienia się orzeczenia sądu o przepadku pojazdu upłynęło 5 lat.
  12. Egzekucji, o której mowa w ust. 10j, nie wszczyna się, a wszczętą umarza, jeżeli od dnia doręczenia ostatecznej decyzji, o której mowa w ust. 10h, upłynęło 5 lat.
  13. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7, pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.
  1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą zagwarantowania ochrony prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
  1. tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi;
  2. tryb i warunki wydawania pojazdu z parkingu.

Zezwolenie na odbiór pojazdu jest konieczne we wszystkich przypadkach określonych w  art. 130a ust. 1.

Kontakt