Teatr Wielki

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe, które odbędą się na przełomie kwietnia i maja, to jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych tej wiosny tak jak mająca tam miejsce premiera "Romea i Julii', którą realizuje Sasha Waltz. Ta artystka po śmierci Piny Bausch, jest uważana za najważniejszą postać niemieckiej choreografii.

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe: 26 i 27 kwietnia
Ballet de L’Opera de Lyon
Merce Cunnigham Forever
"Beach Birds"

Cunningham o swojej choreografii do Beach Birds mówi: „w całości opiera się ona na indywidualnym fizycznym wyrazie. Tancerze nie muszą ściśle się siebie trzymać. Mogą tańczyć jak nagle odlatujące stado ptaków”. Przeznaczona dla jedenastu tancerzy choreografia Beach Birds, spośród innych dzieł Cunninghama wyróżnia się znacznie płynniejszym rytmem, który sprawia, że sekcje różnią się od siebie długością w zależności od występu. John Cage skomponował muzykę, a malarka, Marsha Skinner, stworzyła kostiumy i dekorację. Tancerze ubrani byli w identyczne stroje składające się z gładkich, białych trykotów z czarnymi rękawicami. Kulisy w wersji Marshy Skinner były białą kurtyną oświetloną światłem zmieniającym kolor i intensywność w zależności od planu oświetlenia opracowanego z wykorzystaniem metod losowych. Te stopniowe zmiany światła, które nie odzwierciedlały struktury tańca, są interpretowane jako naśladujące te, które mogą wystąpić od świtu do zmierzchu na plaży.

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe 11, 12 i 14 maja
"Romeo i Julia"

Symfonia dramatyczna/balet. Premiera w ramach XXVII Łódzkich Spotkań Baletowych. Produkcja Paryskiej Opery Narodowej.
Tworząc choreografię Romea i Julii (2007), Sasha Waltz zwróciła się ku jednej z najbardziej poruszających historii miłosnych w literaturze światowej. Historia nieszczęśliwych kochanków, których rodziny są wrogami, a których śmierć przynosi zrozumienie i pojednanie, jest jednym z najbardziej znanych dzieł Szekspira. Ta mroczna tragedia zainspirowała Hectora Berlioza do skomponowania dramatycznej symfonii Romeo i Julia na troje solistów, dwa duże chóry i orkiestrę. Podczas światowej premiery w 2007 roku gwiazdy Aurélie Dupont i Hervé Moreau tańczyli kochanków, którzy odnaleźli się dopiero po śmierci. Jesienią 2012 roku spektakl Romeo i Julia znalazł się w repertuarze mediolańskiej La Scali. W kwietniu 2015 roku w Berlinie odbyła się premiera Romea i Julii jako koprodukcja Deutsche Oper Berlin, La Scala w Mediolanie i Sasha Waltz & Guests. Tam po raz pierwszy choreografię tę zatańczyli tancerze zespołu Sasha Waltz & Guests.
Obecnie Sasha Waltz przygotuje ten spektakl z zespołem baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Będzie to historyczna, jej pierwsza realizacja choreograficzna  spektaklu baletowego w Polsce z polskim zespołem baletowym.

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe 16 i 17 maja
Aterballetto | Włochy
YELED, SECUS

YELED w języku hebrajskim oznacza „dziecko”.
Czy my dorośli możemy się zmienić?
Czy możemy znów być dziećmi? Czy możemy zdjąć z naszych oczu pryzmat dorosłości?
Czy możemy odpuścić złe zwyczaje?
Możemy być lepsi.

choreografia i muzyka: Eyal Dadon
kostiumy: Bregje van Balen
scenografia i oświetlenie: Fabiana Piccioli

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe 21 i 22 maja
L-E-V Dance Company | Izrael
OCD LOVE

autorzy: Sharon Eyal | Gai Behar
twórca dźwięku i muzyka na żywo: Ori Lichtik
oświetlenie: Thierry Dreyfus
kostiumy: Odelia Arnold
Spektakl OCD Love opowiada o miłości – tej miłości, która ciągle odczuwa brak, czy też o kochankach będących w stanie nieustannej tęsknoty. Bez synchronizacji. Jak w chwili, gdy jedna osoba kładzie się spać, a druga właśnie się budzi. Jest to jak obraz czegoś, co wydaje się być całe, wręcz nienaruszone, jednak w rzeczywistości ma wiele ubytków. Ten spektakl jest właśnie o nich.
Tancerze tańczą do pulsujących bitów stworzonych przez DJ-a Ori Lichtika.

Więcej informacji: www.operalodz.com
Teatr Wielki, Plac Dąbrowskiego

Kontakt