Panel obywatelski - realizacja rekomendacji

A16 | Opracowanie koncepcji (obejmującej m.in. warunki formalno-techniczne) wdrażającej rozwiązanie "rotterdamskie" czyli umożliwiającej mieszkańcom demontowanie fragmentu nawierzchni chodników (np. na szerokości 1 płyty chodnikowej od budynku i/lub 1 płyty pomiędzy chodnikiem a krawężnikiem jezdni) w celu stworzenia powierzchni do nasadzeń niskiej roślinności lub pnączy.

Developing a concept (including formal and technical conditions) for implementing the "Rotterdam solution," which allows residents to dismantle sections of sidewalk surfaces (e.g., one sidewalk slab wide from the building or between the sidewalk and street curb) to create spaces for planting low-growing vegetation or vines.

 

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Zachęcamy Państwa do zgłaszania własnych propozycji miejsc do wprowadzenia rozwiazań rotterdamskich!

A 20 | Ograniczenie koszenia pasów zieleni do niezbędnego minimum np. regularne koszenie tylko tam, gdzie wymaga tego bezpieczeństwo ruchu lub konserwacja istniejących nasadzeń zieleni ozdobnej.

Limiting grass mowing on green belts to the essential minimum, such as regular mowing only where it is necessary for traffic safety or maintenance of existing decorative plants.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

B1 | Utworzenie przez Urząd Miasta Łodzi profilu w mediach społecznościowych, będącego punktem informacyjnym dla mieszkańców, oraz kanałem komunikacji na linii urząd-mieszkańcy, w sprawach związanych z zielenią w mieście.

Creating a social media profile by the City of Łódź to be used as an information point for residents and a communication channel between the city office and residents on issues related to greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

B2 | Rozbudowanie Ekoportalu o nowe funkcjonalności ułatwiające kontakt, w tym tematyczny newsletter poświęcony zieleni.

Expanding the Ecoportal with new functionalities that facilitate contact, including a thematic newsletter on greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

B4 | Stworzenie mapy miejsc, w których można aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu wśród zieleni (z pokazaniem rodzajów aktywności), zarówno w formie cyfrowej jak i tablic stojących w przestrzeniach publicznych.

Creating a map of places where residents can actively spend time outdoors in green areas (indicating types of activities), available in both digital forms and on standing boards in public spaces.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

C3 | Stworzenie bazy organizacji pozarządowych, które działają na rzecz zieleni, ochrony przyrody i walczących ze skutkami suszy.

Establishing a database of non-governmental organizations that are involved in greenery, nature conservation, and contdent with effects of drought.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:

A8 | Rozwój wybranych parków miejskich w kierunku parków multifunkcyjnych umożliwiających różnorodne formy wypoczynku i rekreacji np. kino plenerowe, grill, aktywność sportowa (ścieżki rowerowe, ciągi żwirowe, bieżnia, skatepark) oraz wydzielanie stref wypoczynku biernego.

Developing selected city parks into multifunctional parks that allow diverse forms of recreation and leisure, such as outdoor cinemas, grilling areas, and sports activities (e.g., cycling paths, gravel paths, tracks, skateparks) while designating passive relaxation zones.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

A22 | Stworzenie jasnych standardów (obejmujących m.in. reguły koszenia) dbania o zieleń przez służby komunalne. Celem regulacji powinno być wyważenie kwestii estetyki, ekologii i bezpieczeństwa. Rekomendowanie opracowanych standardów spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym.

Creating clear standards (including mowing rules) for municipal services to maintain greenery. The regulations should balance aesthetics, ecology, and safety, with the standards recommended to housing cooperatives and associations

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl,
WWW:

A23 | Wypracowanie oraz promowanie zaleceń dla właścicieli i opiekunów zieleni nieformalnej (w tym zieleni nieurządzonej, prywatnej, spontanicznej) dotyczących utrzymania takiej zieleni (np. tam gdzie jest to możliwe rezygnacja lub ograniczenie koszenia, zostawianie niezagospodarowanych powierzchni na obszarach zieleni w tym m.in. "martwe drzewa").

Developing and promoting recommendations for owners and caretakers of informal greenery (including unplanned, private, or spontaneous greenery) for its upkeep (e.g., reducing or limiting mowing where possible, leaving unmanaged green areas, including "dead trees").

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska opracował: - „Standardy kształtowania zieleni w Łodzi" - „Standardy pielęgnacji trawników i łąk miejskich w Łodzi.

A26 | Przy projektowaniu budżetów dla poszczególnych projektów, inwestycji, jednostek UMŁ opiekujących się zielenią w mieście, dbanie o wyważony podział środków zapewniający środki zarówno na nowe nasadzenia jak i środki na dbanie o te już istniejące.

Ensuring a balanced budget allocation for greenery management projects, investments, and municipal units, with funds for both new plantings and the upkeep of existing greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Architekta Miasta, Wydział Kształtowania Środowiska, Zarząd Dróg i Transportu, Miejska Pracownia Urbanistyczna, Zarząd Inwestycji Miejskich

A29 | Promowanie oddolnej działalności mieszkańców na rzecz zieleni w mieście (np. promowanie katalogu dozwolonych działań oddolnych, promowanie wyjątkowych inicjatyw mieszkańców itp.)

Promoting grassroots activities by residents in support of urban greenery (e.g., by promoting a catalog of allowed grassroots actions or recognizing exceptional resident initiatives).

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Promocji i Nowych Mediów
WWW:

B7 | Dystrybucja materiałów informacyjnych dotyczących zieleni w formie papierowej i cyfrowej, w których będą uwzględniane informacje dotyczące zieleni: m.in. informacje prawne, dostępne źródła finansowania zieleni, możliwości współpracy, kontakt do organizacji pozarządowych zajmujących się zielenią.

Distributing information materials on greenery in both paper and digital formats, covering legal information, available funding sources, collaboration opportunities, and contacts for non-governmental organizations engaged in greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

B9 | Wspieranie przez Miasto rozwoju przestrzeni zielonych na terenach placówek oświatowo-edukacyjnych poprzez wsparcie w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych.

City-supporting the development of green spaces in educational facilities by helping them obtain external funding.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska realizuje „Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości”. To pilotaż dedykowany wypracowaniu innowacyjnej metodyki nauczania przez doświadczanie, która doprowadzi do trwałej zmiany postaw odbiorców (uczniów, nauczycieli, rodziców) w zakresie poszanowania siebie, innych ludzi oraz środowiska. Całość dopełnia element inwestycyjny – tworzenie zielonych podwórek szkolnych. Szkoły biorące udział w projekcie: SP 23, SP 37, SP 111, IX LO, XXIV LO, XXXII LO. Integralną częścią projektu jest jego część inwestycyjna: stworzenie 6 szkolnych przestrzeni zieleni, z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych. Da to uczniom i pracownikom szkoły możliwość codziennego obcowania z naturą i przyniesie wiele innych korzyści, jak choćby możliwość prowadzenia zajęć czy wspólne prace ogrodowe, uczące odpowiedzialności za stworzone miejsce. Łódzkie detale wplecione w przestrzeń będą nie tylko przypominać o dziedzictwie miasta, ale również stanowić dowód pomysłowego ponownego wykorzystania przedmiotów.

B17 | Stworzenie zaleceń dla inwestorów w zakresie wykorzystywania powierzchni przepuszczalnych oraz dbania o zieleń.

Creating recommendations for investors on using permeable surfaces and maintaining greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska

B19 | Skuteczniejsza promocja istniejącego projektu parku sentymentalnego “Las młodej Łodzi”, poprzez rozpowszechnianie informacji w miejscach, w których przebywają małe dzieci (szpitale, żłobki), z wykorzystaniem przekazu środkami elektronicznymi.

Increasing the effectiveness of promotion on the existing “Young Łódź Forest” project through promotion in places frequented by young children (e.g., hospitals, daycare centers) and through electronic media.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Promocji i Nowych Mediów
WWW:

B18 | Informowanie mieszkańców na temat prowadzonych przez Urząd Miasta Łodzi działań związanych z zielenią poprzez np. stworzenie tablic informacyjnych na osiedlach, informacje w MPK, na przystankach, obiektach użyteczności publicznej, stadionach, urzędach, instytucjach kultury, bibliotekach miejskich, domach kultury, stacjach roweru miejskiego.

Informing residents about City of Łódź greenery initiatives, such as installing information boards in housing estates, in public transport, at stops, public utility buildings, stadiums, offices, cultural institutions, libraries, community centers and city bikes stations.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej, Biuro Promocji i Nowych Mediów, Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:

B20 | Promowanie dobrych praktyk dotyczących zieleni i retencji w mediach społecznościowych Urzędu Miasta Łodzi.

Promoting best practices in greenery and water retention on the City of Łódź’s social media channels.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Promocji i Nowych Mediów
WWW:

B22 | Stworzenie oferty edukacyjnej promującej zieleń w mieście we współpracy ze szkołami oraz organizacjami pozarządowymi.

Creating an educational offering that promotes urban greenery, in collaboration with schools and NGOs.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:

D1 | Stworzenie programu dofinansowania do prywatnych inwestycji związanych z retencją wód opadowych (program małej retencji).

Developing a funding program for private investments in rainwater retention (small retention program).

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl, p.gawryszczak@uml.lodz.pl
WWW:

D3 | Stworzenie programu dofinansowań do inwestycji spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych w zakresie zapobiegania suszy i wykorzystania wód opadowych.

Creating a funding program for cooperative and homeowner association investments in drought prevention and rainwater use.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl, p.gawryszczak@uml.lodz.pl
WWW:

D6 | Promowanie zmian nawierzchni nieprzepuszczalnych na przepuszczalne na terenach nie pozostających we władaniu miasta oraz stworzenie programu dofinansowań dla takich rozwiązań.

Encouraging replacement of impermeable surfaces with permeable ones on non-city-owned land, including a funding program for such solutions.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska, Miejska Pracownia Urbanistyczna
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
KOMENTARZ: Rozwiązania wypracowane przez zespół Miejskiej Pracowni Urbanistycznej : wskazanie w obrębie wyznaczonych w planach miejscowych terenów budowlanych, miejsc (w formie wyznaczonej strefy zwiększonego udziału terenu biologicznie czynnego), które powinny mieć zapewniony wysoki udział terenu biologicznie czynnego. Rozwiązanie to ma zastosowanie wówczas, kiedy nie ma możliwości albo potrzeby wydzielenia terenu o odrębnym przeznaczeniu i zasadach zagospodarowania. Wymogi określone w ww. strefie obejmują m.in.: minimalną powierzchnię strefy, jaka ma być urządzona jako teren biologicznie czynny, zakaz lokalizacji budynków.

A1 | Zagospodarowanie nieużytków miejskich na potrzeby zieleni (np. na małe ogrody, parki kieszonkowe), pod warunkiem że nieruchomości stanowią własność Miasta, a obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zieleń jako przeznaczenie podstawowe, uzupełniające lub dopuszczalne oraz z uwzględnieniem ewentualności, że zieleń w niektórych miejscach będzie miała charakter tymczasowy, tj. do czasu realizacji podstawowego, zaplanowanego zagospodarowania.

Development of urban wastelands for greenery purposes(e.g., small gardens, pocket parks), provided the land is city-owned, the local development plan allows greenery as purpose that is primary, supplementary or permissible, and understanding that greenery may be temporary in some areas until primary planned development is realized.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: „Ogrody Społeczne” to program zainicjowany przez Urząd Miasta Łodzi we współpracy z Zespołem Szkół Rzemiosła. Dzięki niemu mieszkańcy mają szansę zintegrować się i wspólnie zagospodarować otaczającą ich przestrzeń. W ramach programu powstało 30 miejsc, w których lokalna społeczność może wspólnie spędzać czas. Każdy z ogrodów otrzymał od miasta dofinansowanie na stworzenie własnej przestrzeni.

A2 | Zazielenianie placów zabaw, terenów wokół przychodni, krańcówek MPK tam gdzie jest to możliwe i zasadne oraz z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa.

Greening playgrounds, areas around health clinics, and public transportation endpoints where possible and legitimate, taking safety requirements into account.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KOMENTARZ: Rekomendacja jest brana pod uwagę przy projektowaniu nowych placów zabaw. W ostatnim czasie posadzono m.in.: dęby kolumnowe i kwiaty cebulowe przy placu zabaw w parku im. Piłsudskiego oraz dęby kolumnowe wokół placu zabaw w parku na Smulsku. w 2020 r. posadzono krzewy przy placu zabaw na zieleńcu przy ul. Wojska Polskiego pomiędzy Al. G Palki a ul. Chryzantem (przy ASP) 325 szt. - Physocarpus opulifolius ‘Lady in Red’ – 225 szt. i Spiraea japonica ‘Goldmound’ – 100 szt. ZZM wykonał nasadzenia przy krańcówce tramwajowej na al. Piłsudskiego przed stadionem Widzewa, przy krańcówce tramwajowej na ul. Bratysławskiej oraz w okolicy istniejącego tam placu zabaw, przy krańcówce tramwajowej na ul. Aleksandrowskiej przy Dworcu Łódź-Żabieniec, przy krańcówce tramwajowej na ul. Rokicińskiej przy ul. Augustów. W latach 2021-2022 Ogród Botaniczny przekazał rośliny w ramach akcji "Zieleń świadectwem Kultury" sześciu łódzkim placówkom oświatowym i kulturalnym (przedszkola, szkoły ponadpodstawowe, domy kultury).

A4 | Zapewnienie należytej opieki nad nowo posadzoną zielenią, a w okresach suszy rozwijanie współpracy ze służbami i organizacjami, które czasowo mogą pomóc w podlewaniu zieleni (np. ze Strażą Pożarną).

Ensuring proper care for newly planted greenery and, in drought conditions, collaborating with services and organizations that can help with temporary watering (e.g., the Fire Brigade).

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KONTAKT: sekretariat@zzm.lodz.pl
KOMENTARZ: W okresie wiosenno-letnim przy nowo posadzonych drzewach zakładane są worki, które regularnie uzupełniane są wodą.W Zarządzie Zieleni Miejskiej stworzono ekipę zajmującą się młodymi nasadzeniami. Dodatkowo współpraca z PSP, w przypadku opróżniania basenów, woda która nie jest chlorowana zostaje wykorzystana do podlewania nasadzeń.

A3 | Zwiększanie różnorodności nasadzeń zieleni miejskiej przy równoczesnym uwzględnieniu ich dostosowania do warunków atmosferycznych i siedliskowych (np. duże nasłonecznienie, długie okresy bezdeszczowe), z jednoczesnym ograniczeniem wprowadzania gatunków uciążliwych np. dla alergików.

Increasing the variety of city greenery with plants adapted to local weather and environmental conditions (e.g., high sunlight, long dry periods) while limiting the introduction of species problematic for allergy sufferers.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl,
WWW:

A9 | Przygotowanie wzorcowej koncepcji zagospodarowania zielenią podwórek kamienicznych, wykorzystującej m.in rozwiązania znane z ogrodów kieszonkowych czy zielone ściany. Wdrożenie koncepcji w formie pilotażu na kliku typowych podwórkach kamienicznych.

Preparing a model concept for developing green tenement courtyards using ideas from pocket gardens and green walls, and piloting it in several typical courtyards.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Architekta Miasta, Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska realizuje program dotacji celowych z budżetu Miasta Łodzi na zadania służące ochronie przyrody polegające na urządzaniu terenów zieleni dla obszaru rewitalizacji objętego Gminnym Programem Rewitalizacji miasta Łodzi. Dotacje celowe udzielane będą na: 1) nasadzenie roślin wieloletnich (drzewa, krzewy, byliny, pnącza, rośliny cebulowe/bulwiaste) wraz z przygotowaniem terenu pod nasadzenia (palikowanie, korowanie, rozłożenie agrowłókniny); 2) założenie trawników i/lub łąk kwietnych „Przestrzenie Miejskie” – konkurs pod takim hasłem ogłosiło Biuro Architekta Miasta w październiku 2022 r. Celem było zaprojektowanie miejsc, w których łodzianie będą mogli spędzać wolny czas. Ważnym elementem było uwzględnienie w projekcie historycznego charakteru Łodzi i przedstawienie go w nowoczesny sposób. – Zadaniem autorów była poprawa jakości przestrzeni publicznych, takich jak: podwórka miejskie, parki kieszonkowe, ale również zagospodarowanie ścian szczytowych, coraz bardziej oczekiwanych w miejskich przestrzeniach jako ściany zielone.

A12 | Promowanie zieleni pnącej, informowanie o właściwym sposobie implementacji takiej zieleni w przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem warunków technicznych i lokalnych.

Promoting climbing greenery and informing residents on proper implementation, with attention to technical and local conditions.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

A13 | Wprowadzenie żywopłotów jako formy oddzielenia ulicy od chodnika, zazielenienie ekranów dźwiękochłonnych przy ulicach (bluszcz, winobluszcz itp..) z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

Introducing hedges as a form of separation between streets and sidewalks, greening noise barriers along streets (e.g., with ivy, Virginia creeper) with preserving safety considerations.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KONTAKT: sekretariat@zzm.lodz.pl
WWW:
KOMENTARZ: Posadzono 100 m2 żywopłotu wzdłuż Al. Unii, na wysokości Parku im. Piłsudskiego / Aquaparku Fala

A14 | Zazielenianie torowisk roślinnością odporną na warunki występujące w takich miejscach (np. nasadzenia roślinnością odporną na wysychanie, tam gdzie to konieczne sadzenie roślinności ciepłolubnej, układanie mat umożliwiających rozwój zieleni na torowiskach).

Greening tram tracks with vegetation suited to the conditions (e.g., drought-resistant plants, heat-loving species, or mats for greenery growth on tracks).

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Dróg i Transportu
WWW:
KOMENTARZ: Miasto konsekwentnie wprowadza technologię zielonych torowisk, tworząc bardziej ekologiczne i estetyczne przestrzenie miejskie. Dzięki inwestycjom w zielone torowiska nasze miasto staje się czystsze, bardziej przyjazne dla mieszkańców i bardziej odporne na zmiany klimatu. Łódź znajduje się w czołówce miast, w których takich torów jest najwięcej. W Łodzi długość utworzonych torowisk wynosi 25,3 kilometra pojedynczego toru. Realizacja ma charakter ciągły.

A15 | Przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami na temat odbetonowania na rzecz zieleni, dużych zabetonowanych przestrzeni miejskich.

Conducting resident consultations on converting large paved urban areas to green spaces.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:

A19 | Tworzenie łąk kwietnych. Tam gdzie to możliwe i zasadne (np. z uwagi na kosztowność i obecną funkcjonalność) zastępowanie trawników łąkami kwietnymi. Oznakowanie łąk kwietnych tablicami informacyjnymi.

Creating wildflower meadows. Where possible and legitimate (because of e.g. costs and functionality) replacing lawns with meadows where cost and functionality allow. Labelling wildflower meadows with informational boards.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KONTAKT: sekretariat@zzm.lodz.pl
WWW:

A21 | Wzmocnienie nadzoru nad utrzymaniem miejskich terenów zieleni przez służby miejskie oraz wzmocnienie współpracy komórek i jednostek Miasta odpowiedzialnych za zieleń ze Strażą Miejską. Przeprowadzenie szkoleń dla strażników miejskich dot. nadzoru nad zielenią miejską.

Strengthening municipal oversight of greenery maintenance and improving collaboration between city greenery units and the City Guard, including training City Guard personnel on urban greenery oversight.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Gospodarki Komunalnej, Zarząd Zieleni Miejskiej
KONTAKT: sekretariat@zzm.lodz.pl
WWW:

A25 | Większa dbałość o jakość nasadzeń zastępczych, tak by nowo posadzone drzewo było odpowiedniej jakości oraz by po nasadzeniu miało zapewnioną należytą opiekę. W szczególnych przypadkach rozważenie przesadzenia drzewa jako alternatywy dla wycinki.

Focusing on the quality of replacement plantings to ensure that newly planted trees are of suitable quality and well-cared for, considering replantation as an alternative to cutting down trees in some cases.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KONTAKT: sekretariat@zzm.lodz.pl

B6 | Organizacja otwartych spotkań i wydarzeń osiedlowych z akcjami sadzenia drzew przez mieszkańców.

Organizing open housing estates meetings and events for tree planting with resident participation.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:

B13 | Zorganizowanie konkursu dotacyjnego na najlepszy projekt zagospodarowania terenu zieleni lub infrastruktury zielono-błękitnej.

Organizing a grant competition for the best project for green space development or green-blue infrastructure.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl, p.gawryszczak@uml.lodz.pl
WWW:

B16 | Zacieśnienie współpracy Urzędu Miasta Łodzi ze spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi w zakresie zieleni poprzez organizację wspólnych spotkań, promowanie programów dotacyjnych oraz wydzielanie miejsc na ogłoszenia miejskie.

Enhancing collaboration between the City of Łódź and housing cooperatives/associations in greenery efforts through joint meetings, promoting subsidy programs, and setting up spaces for city announcements.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej

C1 | Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w obszarze ogrodów społecznych, w tym przygotowanie poradnika nt. tworzenia ogrodów społecznych.

Conducting informational and educational activities on community gardens, including preparing a guide on establishing them.

 

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:

C5 | Zapewnianie wsparcia eksperckiego, organizacyjnego i technicznego, w tym roślinności do nasadzeń, dla mieszkańców zainteresowanych utworzeniem ogrodu społecznego.

Providing expert, organizational, and technical support, including plantable greenery, for residents interested in creating community gardens.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl
WWW:

C6 | Przeprowadzenie pilotażowego programu dot. ogrodów społecznych w Łodzi, w ramach którego zostanie stworzony ogród społeczny.

Implementing a pilot program for community gardens in Łódź, including the establishment of a model community garden.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl, a.kajszczak@uml.lodz.pl
WWW:

C7 | Stworzenie programu mikrodotacji na aranżacje podwórek skierowanego do grup nieformalnych, wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych.

Creating a micro-grant program for yards arrangements targeted at informal groups, homeowner associations, and housing cooperatives

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KONTAKT: a.pietrzak@uml.lodz.pl, p.gawryszczak@uml.lodz.pl
WWW:

C8 | Wystąpienie Miasta Łodzi do środowisk naukowych z propozycją współpracy w obszarze wsparcia mieszkańców w projektowaniu i aranżacji podwórek oraz terenów zielonych.

Reaching out to the scientific community to propose collaboration with the City of Łódź in supporting residents with the design and arrangement of yards and green spaces.

 

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Rewitalizacji i Mieszkalnictwa, Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: W swojej działalności Miasto ściśle współpracuje ze środowiskiem naukowym, wspierając je w prowadzonych badaniach i działaniach integrujących grupy badawcze. Prowadzone inicjatywy zajmują się opisem zamian zachodzących w środowisku miejskim pod wpływem czynników zewnętrznych, jak i przemian zachodzących wśród mieszkańców miast.

Efektem działań podejmowanych we wcześniejszych latach była publikacja dwóch książek poświęconych powyższym zagadnieniom. W 2024 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego ukazały się:
- „Partycypacyjna adaptacja miast do zmian klimatu. Przewodnik skutecznego współdziałania władz samorządowych i mieszkańców miast”
- „Społeczny udział w tworzeniu miejskiej polityki klimatycznej.

Współpracę ze środowiskiem naukowym, w obszarze wsparcia mieszkańców w projektowaniu i aranżacji podwórek oraz terenów zielonych, rozpoczęto systemowo w zakresie projektowania partycypacyjnego Placu Wolności i Placu Dąbrowskiego. Projekty modernizacji przestrzeni miejskich były opiniowane i konsultowane pod kątem retencji wody, zastosowania rodzajów zieleni i redukowania wyspy ciepła.

Także zadania wskazane przez mieszkańców do realizacji ekobudżetu dla Łodzi są konsultowane i opiniowane z naukowcami Uniwersytetu Łódzkiego, którzy wchodzą w skład Zespołu Opiniującego. Biorą oni także udział w plenerowych spotkaniach partycypacyjno – edukacyjnych z mieszkańcami w parkach leśnych.

C10 | Wprowadzenie projektowania partycypacyjnego przestrzeni publicznych w Łodzi, w ramach którego mieszkańcy będą mieć wpływ na uzgodnienia architektoniczne zieleni oraz możliwość angażowania się w wybrane elementy realizacji projektu.

Introducing participatory designing of public spaces in Łódź, allowing residents to contribute to greenery arrangements and participate in selected project implementation stages.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:

A5 | Budowa schronień dla zwierząt (np. hoteli dla owadów, miejsc przyjaznych jeżom) z uwzględnieniem warunków technicznych i bezpieczeństwa mieszkańców miasta Łodzi.

Constructing animal shelters (e.g., insect hotels, hedgehog-friendly spaces) while taking technical conditions and city resident safety into consideration.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
KOMENTARZ: W listopadzie 2020 r. zamontowano na terenie Parku Źródła Olechówki 15 szt. budek lęgowych dla ptaków typu A oraz 15 szt. budek lęgowych dla ptaków typu B. W 2021 r. na Bulwarze nad Łódką ustawiono i zawieszono domki dla owadów - 3 szt., zawieszono budki lęgowe dla ptaków - 6 szt. W 2021 r. na terenie Parku przy ul. Leczniczej zawieszono domki dla owadów – 3 szt. oraz ustawiono domki dla jeży – 3 szt., a na terenie Parku im. J. Dąbrowskiego zawieszono domki dla owadów – 3 szt. oraz ustawiono domki dla jeży – 3 szt. W listopadzie 2022 r. przy ul. Szpitalnej rozmieszczono: hotele dla owadów - 3 szt., budki lęgowe dla jerzyków - 5 szt., budki lęgowe dla małych ptaków np. sikorek - 5 szt., karmniki dla ptaków - 5 szt., poidła dla ptaków - 3 szt. W 2022 r. przy ul. Pienistej ustawiono hotele dla owadów - 3 szt. i domki dla jeży - 3 szt. oraz posadzono rośliny pożyteczne. W 2022 r. na skwerku przy ul. Zyndrama i Rokitny zostały zawieszone 3 hotele dla owadów na drzewach, do tego posadzono łącznie 25 szt. krzewów wabiących owady (budleje Dawida o zróżnicowanych kolorach kwiatów).

A17 | Tworzenie ażurowych parkingów sprzyjających rozwojowi zieleni w miejscach spełniających określone warunki techniczne.

Creating parking lots made out of lattice paving blocks to support greenery development in technically suitable areas.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Miejska Pracownia Urbanistyczna
WWW:

A10 | Zazielenianie przystanków komunikacji miejskiej należących do Miasta: tworzenie "zielonych dachów", obsadzanie przystanków zielenią pnącą, w miarę możliwości technicznych. Uwzględnianie takich rozwiązań przy nowych inwestycjach i remontach infrastruktury. Zachęcanie innych właścicieli przystanków do implementacji takich rozwiązań.

Greening city-owned public transport stops with green roofs or climbing plants, where it is technically possible. Integrating these solutions in new infrastructure projects and renovations, and encouraging other stop owners to adopt similar measures.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Dróg i Transportu
WWW:

A18 | Zwiększanie w centrum miasta powierzchni wodochłonnych lub biologicznie czynnych m.in. poprzez stosowanie nawierzchni wodoprzepuszczalnych (np. kostki/kratki) lub tworzenie nasadzeń zieleni.

Increasing water-absorbing or biologically active areas in the city center by using permeable surfaces (e.g., pavers/grids) or greenery plantings.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Miejska Pracownia Urbanistyczna
WWW:
KOMENTARZ: Rozwiązania wypracowane przez zespół Miejskiej Pracowni Urbanistycznej obejmują: a) wskazanie w planach miejscowych ulic, które powinny być kształtowane ze zwiększonym udziałem zieleni. Realizację takiego zamierzenia planistycznego zapewnić ma ustalony wymóg zachowania minimalnej, ustalonej zapisami planu powierzchni biologicznie czynnej (dla terenu drogi publicznej) oraz cyt.: „nakaz zagospodarowania co najmniej połowy powierzchni terenu biologicznie czynnego w formie zieleni średniowysokiej”. Aktualnie procedowanymi projektami, w których zastosowano opisane rozwiązanie są projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla tzw. „Ogrodów Sukienniczych” (tereny pomiędzy ulicami Narutowicza i Północną), b) wskazanie w obrębie wyznaczonych w planach miejscowych terenów budowlanych, miejsc (w formie wyznaczonej strefy zwiększonego udziału terenu biologicznie czynnego), które powinny mieć zapewniony wysoki udział terenu biologicznie czynnego. Rozwiązanie to ma zastosowanie wówczas, kiedy nie ma możliwości albo potrzeby wydzielenia terenu o odrębnym przeznaczeniu i zasadach zagospodarowania. Wymogi określone w ww. strefie obejmują m.in.: minimalną powierzchnię strefy, jaka ma być urządzona jako teren biologicznie czynny, zakaz lokalizacji budynków. Aktualnie procedowanymi projektami, w których zastosowano opisane rozwiązanie są projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla tzw. „Ogrodów Sukienniczych” (tereny pomiędzy ulicami Narutowicza i Północną).

B10 | Organizacja wydarzenia edukacyjnego w przestrzeni publicznej poświęconego promowaniu oszczędzania wody w Łodzi wraz z prezentacją możliwych do stosowania przez mieszkańców rozwiązań.

Organizing a public educational event to promote water saving in Łódź, with showcasing solutions available to residents.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:
KOMENTARZ: Oszczędzanie wody to korzyść przede wszystkim dla planety ale również dla naszych portfeli. Głównym celem zorganizowanego wydarzenia jest edukacja mieszkańców, podnoszenie świadomości ekologicznej w zakresie oszczędzania wody w naszym mieście. W trakcie spotkań promujemy oszczędzanie wody i możliwość wykorzystywania wody szarej, a nasi miejscy edukatorzy informują jak ważne jest racjonalne korzystanie z tego cennego zasobu. Mamy nadzieję, że to wydarzenie zainspiruje mieszkańców do podejmowania działań na rzecz oszczędzania wody i ochrony środowiska.

B21 | Przekazywanie darmowych roślin dla mieszkańców i przedsiębiorców wyróżniających się zaangażowaniem i wdrażaniem wzorowych rozwiązań w zakresie zieleni.

Providing free plants to residents and businesses committed to implementing exemplary greenery practices.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Zarząd Zieleni Miejskiej
WWW:
KOMENTARZ: Przekazanie przez Ogród Botaniczny Fundacji Lions Club Łódź - Ladies krzewy iglaste (cyprysiki, jałowce, żywotniki) oraz liściaste (tawuły, forsycje, hortensje, krzewuszki, pęcherznice) do obsadzenia terenu wokół Hospicjum przy ul. Pojezierskiej.

D7 | Wsparcie, organizacyjne i finansowe, budowy zbiorników retencyjnych, wspólnych dla kilku posesji (tam, gdzie jest to możliwe i zasadne do zrealizowania). Zbiorniki takie zbierałyby wodę opadową z sąsiednich posesji, a woda ta mogłaby być ponownie wykorzystana np. do nawadniania zieleni przyulicznej lub zieleni na posesjach.

Organizational and financial support for the construction of shared retention tanks for joint properties (practicable where possible and legitimate). These tanks would collect water from neighbouring properties, allowing collected rainwater to be reused for street greenery or property greenery.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Gospodarki Komunalnej
WWW:
KOMENTARZ: Wydział Gospodarki Komunalnej realizuje na terenie miasta inwestycje polegające na budowie zbiorników retencyjnych (wybudowane w tym roku : zbiornik przy ul. Sołeckiej, ul. Mileszki/Pomorska, ul. Frezjowej) , które spowalniają odpływ wód w czasie deszczy nawalnych gromadząc opad w zbiorniku, tym samym „wymuszają” przenikanie opadów wprost do gruntu przez co tereny wokół zbiorników stają się bardziej nawodnione i tym samym bardziej przyjazne dla wszelkiej porastającej je roślinności. Ponadto ww. zbiorniki wodne, do których Wydział Gospodarki Komunalnej udostępnia dostęp celem wykorzystania na cele komunalne, stanowią źródło do podlewania roślinności znajdującej się na terenie miasta Łodzi

A11 | Tworzenie ogrodów wertykalnych i uwzględnianie ich na etapie projektowym przy nowych inwestycjach w miarę możliwości wynikających z warunków formalno-prawnych, własnościowych, technicznych i kwestii bezpieczeństwa.

Creating vertical gardens and considering them in new investment projects where possible, possibility results from formal, legal, ownership, technical, and safety conditions.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Architekta Miasta
WWW:
KOMENTARZ: Biuro Architekta Miasta na etapie opiniowania dokumentacji projektowej inwestycji realizowanych przez komórki organizacyjne UMŁ, biorąc pod uwagę możliwości realizacyjne, rekomenduje uzupełnianie zabudowy o zieleń wertykalną. Dotyczy to w szczególności zagospodarowania „ślepych”, szczytowych ścian budynków, które stanowią odpowiednią powierzchnię do tego typu instalacji. Do tej pory Biuro Architekta Miasta rekomendowało utworzenie zielonych ścian w inwestycjach realizowanych przy ul. Włókienniczej 22 i ul. Włókienniczej 1 oraz Piotrkowskiej 110 – w tym przypadku projekt zakłada powstanie ażurowej kamienicy stanowiącej konstrukcję i podporę dla roślinności pnącej, a także utworzenie zielonego dachu. Wskazane przedsięwzięcia są na etapie projektowym. Ponadto, Biuro Architekta Miasta, na przełomie października i listopada 2022 r., zorganizowało konkurs architektoniczno-urbanistyczny Przestrzenie Miejskie, którego celem była poprawa jakości wskazanych przestrzeni publicznych – obszarów problemowych wymagających przeprowadzenia działań rewitalizacyjnych. Zadaniem uczestników konkursu było zaproponowanie rozwiązań dla podwórek miejskich, parków kieszonkowych oraz ścian szczytowych budynków, które poprawiłyby jakość życia i zamieszkania w Strefie Wielkomiejskiej oraz zapobiegły występowaniu zjawiska miejskich wysp ciepła (szczegóły w linku).

D11 | Tworzenie ogrodów deszczowych i parków kieszonkowych, których utrzymaniem zajęły by się zorganizowane grupy lokalnych mieszkańców. Wspieranie oddolnych inicjatyw na rzecz tworzenia ogrodów deszczowych/parków kieszonkowych. Wspieranie mieszkańców w utrzymaniu takiej formy zieleni (np. udostępnianie/ wypożyczanie narzędzi, organizację warsztatów ogrodniczych).

Creating rain gardens and pocket parks managed by local resident groups, supported by organized community initiatives. Supporting grassroots initiatives for maintaining rain gardens/pocket parks. Supporting residents in keeping this kind of greenery by sharing/lending maintenance resources (e.g., tools, organizing workshops).

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Gospodarki Komunalnej, Zarząd Zieleni Miejskiej, Zarząd Inwestycji Miejskich
WWW:
KOMENTARZ: Parki kieszonkowe: Struga/Lipowa, Strzelców Kaniowskich/Więckowskiego, Strzelców Kaniowskich, Legionów 65, Legionów 37. Ogród deszczowy: Piotrkowska 217 przygotowywany na okoliczność Festiwal Designu. Pierwsze ogrody deszczowe planowo będą oddane do 15 czerwca 2023. Znajdować się będą w IX LO, XXIV LO i SP 37.

D12 | Odprowadzanie wód opadowych z terenów utwardzonych na przyległe tereny zielone poprzez odpowiednie ukształtowanie terenu (np. obniżenie pasów zieleni, ogrody deszczowe) i/lub odpowiednią infrastrukturę (np. system rur i zbiorników retencyjnych). Wprowadzenie takich rozwiązań w istniejącej zabudowie, tam gdzie jest to możliwe oraz jako standard w ramach nowych inwestycji miejskich.

Draining rainwater from paved areas to adjacent green spaces through proper terrain shaping (e.g., lowering green belts, rain gardens) and infrastructure (e.g., pipes system and retention tanks). Implementing these solutions in existing developments where possible and setting them as a standard for new city investments.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Gospodarki Komunalnej
WWW:
KOMENTARZ: Odwadniania miasta i obniżanie pasów zieleni od dwóch lat realizowane jest we wszystkich miejskich inwestycjach. Niecki na deszczówkę znajdują się między innymi pod Placem Wolności oraz parkiem Moniuszki.

D4 | Gromadzenie informacji dotyczących dotacji unijnych (i innych środków zewnętrznych) dla prywatnych programów retencji wody deszczowej i wspierania małej retencji.

Collecting information on EU and other external funding for private rainwater retention programs and small retention support.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Strategii Miasta
KOMENTARZ: Biuro Strategii Miasta na bieżąco monitoruje stan wdrażania perspektywy unijnej 2021-2027 i Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Aktualnie oczekujemy na opublikowanie szczegółowych opisów priorytetów (SZOP) dla programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) oraz dla regionalnego programu Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2021-2027 (FEŁ2027). Opisy zawierać będą między innymi informacje o działaniach, typach projektów, typach beneficjentów, grupach docelowych, trybach wyboru projektów i maksymalnych poziomach dofinansowania. Po przeanalizowaniu zapisów SZOP określona zostanie możliwość i warunki pozyskiwania dotacji unijnych dla prywatnych programów retencji wody deszczowej i wspierania małej retencji. Terminy składania wniosków o dofinansowanie zostaną określone przez Instytucje Zarządzające w harmonogramach naborów. Interwencje w zakresie retencji i melioracji w ramach KPO obejmą jedynie obszary wiejskie.

C9 | Stworzenie bezpłatnego i łatwo dostępnego systemu doradztwa mieszkańców i dla grup nieformalnych w obszarze aranżacji podwórek.

Creating free, easily accessible advisory services for residents and informal groups on yard arrangements.

STAN REALIZACJI: zrealizowane
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:

A27 | Opracowanie katalogu dozwolonych działań oddolnych, dzięki któremu mieszkańcy mogli by podejmować samodzielne działania na rzecz zieleni na terenach opuszczonych, zaniedbanych itp.

Developing a catalogue of permitted grassroots actions, thanks to which the residents would be able to take independent greenery actions on abandoned or neglected areas.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska jest w trakcie opracowywania dokumentu pod roboczą nazwą Strategia zazielenia, czyli strategii rozwoju zieleni w mieście i zarządzania nią w nadchodzących latach. Jego wdrożenie pozwoli kształtować i rozwijać zieleń w poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, zgodnie z wymaganiami, jakie stawia przed miastem prawo krajowe i międzynarodowe oraz, co najważniejsze, odpowiadając na potrzeby mieszkańców i użytkowników miasta. Będzie on uwzględniał sieć zielonych ciągów komunikacyjnych w mieście. Dokument ten będzie zawierał również harmonogram wdrażania poszczególnych rozwiązań. Obecnie trwa procedura odbiorowa zamówienia.

A6 | Opracowanie i wdrożenie planu zielonych ciągów komunikacyjnych dla centrum miasta wraz z połączeniami z osiedlami i obrzeżem miasta.

Developing and implementation of a green corridors plan for the city center, including connections with housing estates and the city outskirts.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Wydział realizuje rekomendację w oparciu o stworzoną Strategię Zazieleniania Łodzi. Działania te mają na celu nie tylko poprawę estetyki przestrzeni miejskiej, ale także zwiększenie bioróżnorodności, poprawę jakości powietrza i stworzenie przyjaznych warunków dla pieszych i rowerzystów

A7 | Połączenie terenów zieleni nieformalnej z zielenią formalną w celu zorganizowania “zielonych szlaków” pomiędzy parkami miejskimi z uwzględnieniem małej architektury (np. rzeźby, sztuka).

Combining informal greenery with formal green spaces to create "green trails" between city parks, that include small-scale architecture (e.g., sculptures, art).

 

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KOMENTARZ: Wydział realizuje rekomendację w oparciu o stworzoną strategię zazieleniania miasta. Strategia ta stanowi kompleksowy plan działań mających na celu zwiększenie ilości i jakości zieleni w mieście a także poprawę jej dostępności dla mieszkańców. Dzięki tym działaniom miasto stanie się bardziej zielone i lepiej przystosowane do wyzwań związanych ze zmianami klimatu a przede wszystkim bardziej przyjazne dla mieszkańców.

B12 | Organizacja konkursu na najlepsze przykłady działań retencyjnych w Łodzi.

Organizing a contest for the best examples of water retention actions in Łódź.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska realizuje program dotacji celowych z budżetu Miasta Łodzi na przedsięwzięcia inwestycyjne obejmujące wykonanie systemów do gromadzenia i wykorzystania wód opadowych oraz roztopowych, służących ochronie zasobów wodnych dla miasta Łodzi. Dotacje celowe udzielane są na: - zbiorniki na wody opadowe i roztopowe wraz z instalacją do podłączenia do rynny; - systemy bioretencji; - nawierzchnie przepuszczalne; - systemy nawadniania z wykorzystaniem zgromadzonych wód opadowych i roztopowych. Konkurs zostanie przeprowadzony, gdy ilość oraz rodzaj wykonanych inwestycji związanych z retencją wód opadowych i roztopowych umożliwi jego przeprowadzenie.

C4 | Opracowanie zestawienia lokalizacji na terenach należących do Miasta Łodzi, w których możliwe jest założenie ogrodu społecznego lub innej formy zieleni urządzonej oraz umożliwienie włączenia do bazy innych zainteresowanych podmiotów.

Creating a list of city-owned locations suitable for community gardens or other form of planned greenery, and allowing other interested entities to join the database.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KOMENTARZ: Wydział opracowuje wstępną koncepcję realizacji rekomendacji.

C11 | Utworzenie zielonego budżetu partycypacyjnego (na wzór budżetu obywatelskiego), z którego środki będą przeznaczane m.in. na projekty związane z zielenią, retencjonowaniem wody, przeciwdziałaniem suszy.

Establishing a green participatory budget (similar to the participatory budget) from which the funds will be allocated for projects related to greenery, water retention, and drought prevention.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Biuro Aktywności Miejskiej
WWW:
KOMENTARZ: W związku z realizacją rekomendacji odbyły się dwa etapy konsultacji społecznych, wiosną
i jesienią 2024 r., w ramach których we współpracy z mieszkańcami opracowane zostały szczegółowe założenia procesu. Od dnia 10 stycznia 2025 ruszył pierwszy EkoBudżet dla Łodzi. Mieszkańcy mają realny wpływ na kształtowanie zielonej przestrzeni naszego miasta.

D2 | Ubieganie się o środki zewnętrzne na inwestycje i programy retencyjne, jeśli warunki programu grantowego okażą się korzystne dla miasta i mieszkańców Łodzi (dot. wymaganego wkładu własnego, czasu realizacji, zakresu działań objętych dofinansowaniem itp.)

Applying for external funding for retention investments and programs, if grant conditions are beneficial for the city and its residents (e.g., matching funds, timeline, project scope covered by funding).

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Wydział realizuje rekomendacje na bieżąco, analizuje nowe programy dotacyjne i konkursy w ramach, których możliwe jest pozyskanie środków zewnętrznych na cele zwiększania retencji w mieście. Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowywania dokumentów do podpisania umowy na dofinansowanie z programu FENIKS na od betonowanie (a tym samym zwiększenie retencji i infiltracji wody opadowej) w centrum miasta. Fakt, iż Wydział aktywnie poszukuje środków na zewnętrzne inwestycje i programy retencyjne świadczy o realizacji rekomendacji.

A28 | Wprowadzenie rozwiązań pozwalających chronić nasadzenia oddolne (partyzanckie) o ile nie zagrażają one bezpieczeństwu, nie naruszają ładu przestrzennego, prawa własności czy wytycznych dla zieleni formalnej, ozdobnej itp.

Implementing solutions to protect grassroots (guerrilla) plantings where they do not pose safety risks, disrupt spatial order, infringe property rights, or contradict formal and  decorative greenery guidelines.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
KOMENTARZ: Wydział Kształtowania Środowiska realizuje rekomendację w oparciu o strategię zazieleniania czyli strategię rozwoju zieleni w mieście i zarządzania nią w nadchodzących latach. Jej wdrożenie pozwoli kształtować i rozwijać zieleń w poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, zgodnie z wymaganiami, jakie stawia przed miastem prawo krajowe i międzynarodowe. Wydział jest w trakcie analizy pod kątem prawnym.

D8 | Odkrywanie koryt rzek, tam gdzie jest to możliwe i zasadne, tak by pomagały one w zbieraniu wody opadowej (szczególnie w przypadku nawalnych opadów).

Revealing and restoring riverbeds where possible and legitimate to aid in rainwater collection, (particularly during heavy rains).

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Gospodarki Komunalnej
WWW:
KOMENTARZ: Rzeka Lamus, przez lata ukryta pod ziemią, ponownie popłynie odkrytym korytem.

D5 | Zapewnienie mieszkańcom wsparcia eksperckiego w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na inwestycje związane z przeciwdziałaniem skutkom suszy.

Providing expert support to residents in securing external funding for drought prevention investments.

STAN REALIZACJI: w realizacji
JEDNOSTKA WIODĄCA: Wydział Kształtowania Środowiska
WWW:
KOMENTARZ: Rekomendacja ma charakter długofalowy. Pracownicy wydziału na bieżąco udzielają odpowiedzi na pytania mieszkańców i zapewniają mieszkańcom wsparcia eksperckiego w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na inwestycje związane z przeciwdziałaniem skutkom suszy. Działania te są bardzo ważne i przyczyniają się do ograniczenia negatywnych skutków zmian klimatu oraz zapewnia stałą realizację rekomendacji.
Kontakt