Ustawodawca w zapisach mówiących o wyliczaniu opłat za gospodarowanie odpadami stosuje pojęcie zamieszkiwania, którego zgodnie z orzecznictwem i doktryną nie należy utożsamiać z miejscem zamieszkania w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz zameldowaniem w rozumieniu ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Użycie pojęcia "zamieszkiwania", wskazuje że na gruncie UCPG (Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) znaczenia nie ma zamiar stałego pobytu lecz wyłącznie faktyczne przebywanie danej osoby na nieruchomości w okresie całego miesiąca.
W związku z powyższym właściciel nieruchomości wielolokalowej wyliczając wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi winien posługiwać się danymi otrzymanymi od właścicieli poszczególnych lokali - nie może on przyjąć, że liczba osób zamieszkujących nieruchomość, od której zależy wysokość opłaty jest tożsama z liczbą osób zameldowanych na nieruchomości.
Ze względu na powyższe oraz fakt, iż opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma wymiar miesiąca kalendarzowego sprawna kontrola ilości osób zamieszkujących poszczególne nieruchomości jest szczególnie problematyczna – w przypadku każdego „ukrywającego” się mieszkańca każdorazowo należy przeprowadzić postępowanie udowadniające jego zamieszkiwanie na danej nieruchomości w każdym z miesięcy.
Dodatkowym utrudnieniem jest ustawowa konieczność wydania decyzji w stosunku do właściciela całej nieruchomości (wspólnoty, spółdzielni itp.) a nie wobec właściciela lokalu, w którym „ukrywani” są mieszkańcy – często w takiej sytuacji ze względów proceduralnych opłata „wyrównująca” niesprawiedliwie ponoszona jest przez wszystkich mieszkańców nieruchomości a nie podmiot ukrywający osoby zamieszkałe.