2020

Pałac Izraela Poznańskiego po remoncie

We wrześniu zakończył się trzyletni remont pałacu Izraela Poznańskiego, w którym mieści się Muzeum Miasta Łodzi. Ostatnim akcentem rewitalizacji było uruchomienie efektownej iluminacji.

Iluminacja składa się z dwóch niezależnych układów. Pierwszy będzie oświetlać ściany budynku. Składa się on z blisko 30 punktów świetlnych rozmieszczonych na słupach i latarniach ulicznych. Druga część systemu iluminacji, licząca 50 lamp, służy efektownej prezentacja detali dachów mansardowych i odnowionych rzeźb.

W związku z brakiem zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na umieszczenie opraw świetlnych oraz okablowania bezpośrednio na elewacji pałacu, zastosowano system tzw. iluminacji zalewowej.

Jednym z efektów remontu pałacu jest przeszklona winda we wnętrzu, przeznaczona dla osób niepełnosprawnych i seniorów, którzy teraz będą mieli łatwy dostęp do pięknych wnętrz.

Prowadzony od października 2017 r. do sierpnia 2020 r. remont miał na celu nie tylko rewitalizację zabytkowej tkanki architektonicznej, ale również dostosowanie przestrzeni Muzeum do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. W tym celu powstało również nowe wejście od ul. Zachodniej wraz z podnośnikiem.

Łączny koszt inwestycji w Muzeum Miasta Łodzi wyniósł ok. 40 mln złotych, z czego na nową iluminację przeznaczono 1 mln zł.

W Białej Fabryce dobiegła końca inwestycja warta 15 mln zł

Najstarsza część Białej Fabryki oraz budynki na terenie Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi przeszły dwuletnią modernizację.

Dzięki remontowi muzeum zyskało nowoczesne przestrzenie, a willa i budynki w skansenie za sprawą termomodernizacji i podłączenia do ogrzewania będzie można odwiedzać cały rok.

Domki, w których znajdą się wystawy, dzięki podłączeniu do centralnego ogrzewania będą służyć zwiedzającym przez cały rok. Muzeum udało się także rozszerzyć zakres prac o oczyszczenie i pomalowanie elewacji pięciu domków. Największym wyzwaniem dla konserwatorów na terenie skansenu była willa letniskowa. Poza pieczołowitym oczyszczeniem elementów drewnianych, zamontowano instalację wewnętrznego centralnego ogrzewania, windę dla osób niepełnosprawnych, klimatyzację oraz nowoczesne oświetlenie.

Z kolei w najstarszej części dawnej fabryki Ludwika Geyera, budynku od ulicy Piotrkowskiej renowacji poddano belki, stropy i przełożono ponad 100 000 drewnianych klepek parkietu. Do tego wyczyszczono blisko 2 200 mkw. elewacji budynku, którą pomalowano farbą krzemieniową w kolorze starej bieli, dzięki czemu fabryka wygląda dziś jak w chwili otwarcia, blisko 200 lat temu.

Projekt pod nazwą „Wzbogacenie oferty Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi poprzez modernizację infrastruktury, prace konserwatorskie i zakup wyposażenia” otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego całkowita wartość wynosi 15 470 925, 23 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 8 963 559, 18 zł. Wkład własny Miasta Łódź to 6 397 376, 63 zł.

Rokicińska po remoncie

W lipcu zakończył się remont ulicy Rokicińskiej. Przebudowany odcinek to ponad 3 km nowej jezdni, chodników i dróg rowerowych

Ul. Rokicińska jest częścią drogi wojewódzkiej, dojazdem do autostrady i główną drogą dla mieszkańców Andrzejowa. Podczas przebudowy podniesiono nośność jezdni, aby wytrzymała przez lata większy ruch samochodowy i obciążenie pojazdów ciężarowych. Wyremontowane zostały przejazdy kolejowe.

W ulicy dzięki remontowi pojawił się także nowy wodociąg i kanalizacja, co pozwoliło na przyłączenie mieszkańców do miejskich sieci i likwidację przydrożnych rowów. W ich miejscu powstała infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Po obu stornach drogi powstały chodniki, przebudowano zjazdy do posesji oraz powstała na całej długości droga rowerowa. Zyskali również pasażerowie autobusów, dzięki nowym przystankom w zatokach wyposażonym w wiaty przystankowe. Ponadto wzdłuż przebudowanego odcinak drogi wymienione zostało oświetlanie. Całość prac została uzupełniona zielenią i nowymi drzewami.

Przebudowa ul. Rokicińskiej zrealizowana została przy udziale środków unijnych. Koszt przebudowy to ponad 40 mln zł, z czego 31 mln zł to dofinasowanie. Zadanie realizowane było wraz z Zarządem Dróg Wojewódzkich, który przebudowuje dalszy odcinek drogi wojewódzkiej 713.

Wiadukt na ul. Dąbrowskiego

Północny wiadukt na ul. Dąbrowskiego przeszedł generalny remont, który pozwoli na jego użytkowanie przez kolejne kilkanaście lat. Wyremontowano wszystko od podstaw filarów wiaduktu po jezdnie, schody i balustrady. Wykonano również odpowiednią izolację i odwodnienie wiaduktu.

Wzmocniono konstrukcję, zerwano nawierzchnię i wykonano nowe nadbetony, a na nich położono od nowa jezdnię. Wyremontowano również kapy, czy miejsce na którym znajduje się chodnik i zatoczka autobusowa. Wymieniono również stopnie schodów, zamontowano nowe bariery, poręcze i balustrady. Powstało również nowe oświetlenie. Wiadukt wygląda jak nowy.

Remont wiaduktu rozpoczął się w styczniu 2020 roku. To początek szeregu prac przy wiaduktach drogowych we wschodniej części Łodzi w ramach których powstaną także zupełnie nowe obiekty na Przybyszewskiego.

Podczas remontu wiaduktu na Dąbrowskiego wykonano nowe kapy chodnikowe, hydroizolację, wymieniono krawężniki, zamontowano nowe bariery ochronne, zamontowano nowe balustrady oraz nowe oświetlenie. Ułożono nawierzchnię na całym obiekcie, reprofilowano łożyska oraz wykonano zabezpieczenie antykorozyjnie. Ponadto wyremontowano filary, naprawiono przęsła, wymieniono dylatacje, wyremontowano przyczółki wiaduktu, wymieniono schody, wykonano zabezpieczenie antykorozyjne betonów na powierzchni przęseł i przyczółków, oraz wykonano nową instalację przeciwporażeniową.

Większy i piękniejszy - park im. Stanisława Moniuszki po modernizacji

Park im. Stanisława Moniuszki został kompleksowo zmodernizowany, a jego obecna powierzchnia powiększona o wolny teren powstały po wyburzeniu sąsiedniej kamienicy.

W parku zasadzonych zostało 130 drzew o wysokości 7-9 metrów i obwodzie 30-45 cm. m.in. klony jesiony, głogi, oraz ozdobne wiśnie i grusze. Pojawiło się też kilkadziesiąt tysięcy mniejszych roślin, wraz z systemem nawadniania. Wśród nowych nasadzeń są m.in. azalie wielkokwiatowe i różanecznik karoliński.

W parku rozebrane zostały stare alejki i pojawiły się nowe, a na nich kostka granitowa wraz z przepuszczającą wodę nawierzchnią mineralną. W centralnej części parku powstała fontanna posadzkowa. Fontanna ma 10 dysz tryskających wodą w kształcie łuku oraz pięć tryskających wodą do góry.

W parku pojawił się również bezpieczny plac zabaw przystosowany dla dzieci z niepełnosprawnościami. Plac zabaw wyposażony został w zjeżdżalnie, zestaw sprawnościowy do balansowania, zestaw sprawnościowy dla dzieci starszych, huśtawkę, trampolinę i bujak. W parku zamontowano nowoczesne ławki, dziesięć stolików do gry w szachy oraz kosze na śmieci.

Park będzie otwarty dla wszystkich, nie będzie ogrodzony. Ponadto park zyskał nowe oświetlenie oraz system nawadniający.

Park powstał w 1874 roku początkowo jako skwer publiczny z myślą o ludziach korzystających z dworca kolejowego, którego gmach wzniesiono w 1868 roku. Pierwsze plany parku wykonał wybitny architekt Hilary Majewski. Obiekt był wielokrotnie przebudowywany, swoją ostateczną postać uzyskał w 1934 roku. Nazywany był parkiem Kolejowym albo Aleksandrowskim. Dopiero w latach sześćdziesiątych XX wieku otrzymał imię Stanisława Moniuszki, wówczas też ustawiono w parku pomnik kompozytora.

Inwestycje Łódzkiej Spółki Infrastrukturalnej

W 2020 roku Łódzka Spółka Infrastrukturalna zrealizowała inwestycje na ponad 8 kilometrach wodociągów i kanalizacji. W tym, powstały ponad 3 km nowych wodociągów, a ponad 2,2 km wodociągów zostało zmodernizowanych.

Wartość inwestycji, które zostały zakończone w2020 r. to ponad 61 mln złotych. Większość z nich to budowa kanalizacji sanitarnej na łódzkich osiedlach, a także budowa nowych wodociągów i modernizacja tych wymagających wymiany.

Nowy wodociąg powstał w ulicach: Rokicińskiej-Wieńcowej, Jachowicza, Sejmowej, Frezjowej, Okrętowej, Wydmowej, Zygmunta, Rodzinnej i Dzikich Pól.

Zmodernizowano wodociągi w ulicach: Łazowskiego, Sienkiewicza, Nawrot, 1-go Maja i Solnej, a w ulicach: Okrętów, Wydmowej, Mysłowickiej, Sosnowieckiej, Bielskiej, Grenadierów i Zygmunta zakończono prace przy kanalizacji.

Dwa żłobki modułowe powstały w Łodzi

W Łodzi przy ul. Jugosłowiańskiej powstał pierwszy żłobek w technologii modułowej. W ciągu 4 miesięcy powstała w pełni wyposażona placówka dla 30 dzieci.

Żłobek stanął na działce przy ul. Jugosłowiańskiej. Jego konstrukcja powstała w fabryce pod Kielcami, przyjechała do Łodzi na lawetach i w ciągu kilku godzin stanęła na przygotowanej działce.

W fabryce powstały nie tylko jego ściany, dach, podłogi, ale i wszystkie fragmenty instalacji: kable do elektryki, ciągi wentylacyjne, instalacje wodnokanalizacyjne. W łazienkach były położone płytki. I taki żłobek, w 7 częściach, przyjechał do Łodzi. Następnie podłączono wszystkie instalacje i media. Budynek zyskał kolory i wygląd zewnętrzny oraz pełne wyposażenie: od kuchni po sale dla maluchów.

Kilka kilometrów dalej, przy ul. Kmicica, powstał drugi, bliźniaczy, choć dwa razy większy budynek żłobka na 60 miejsc. Tamten budynek przyjechał do Łodzi w 16 częściach. Ta druga inwestycja zakończyła się w pierwszym kwartale 2020 r.

Koszt obu inwestycji to ponad 8,2 mln zł: 5,2 mln zł żłobek przy Kmicica oraz 3 mln zł placówka przy Jugosłowiańskiej. Z tej kwoty ponad 8 mln zł – 2 mln zł to dotacja z programu Maluch+ na tworzenie nowych miejsc w żłobkach. Natomiast większość kwoty pochodzi z budżetu miasta.

Ulica Aksamitna z nową nawierzchnią

Ulica Aksamitna, pomiędzy ulicami Jana i Cecylii oraz granicami administracyjnymi Łodzi na jej północno-wschodnim krańcu, zyskała nową nawierzchnię. Zadanie było zgłoszone i zrealizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Od teraz mieszkańcy okolicznych domów przejadą równym 250-metrowym odcinkiem ulicy Aksamitnej od ulicy Jana i Cecylii do ulicy Pszenicznej, leżącej już w gminie Nowosolna.

Zakres inwestycji obejmował rozebranie starej nawierzchni i wykonanie korytowania pod nową nawierzchnię. To pozwoliło na położenie podbudowy, a następnie nowej warstwy betonu asfaltowego.

Inwestycja kosztowała niecałe 291 tys. zł.

700 metrów nowego asfaltu na ul. Pomorskiej

Odcinek ul. Pomorskiej od rynku Nowosolna do ul. Gryfa Pomorskiego zyskał nowy asfalt. Remont nawierzchni został zgłoszony do realizacji w budżecie obywatelskim 2019/2020.

Remont obejmował ponad 700 metrowy, bardzo zniszczony odcinek ulicy od rynku Nowosolna do Gryfa Pomorskiego. Wymieniono warstwę wiążącą i ścieralną nawierzchni. Wykonano również naprawę wodociągu. Remont trwał miesiąc.

Więcej dróg dla rowerów

Zakończyły się prace przy przebudowie drogi rowerowej przy ul. Łagiewnickiej. Niezbyt lubianą przez rowerzystów tzw. kostkę Bauma zastąpił równy asfalt. Przebudowany został odcinek od Porzeczkowej do Sikorskiego.

Po przebudowie powstał asfaltowy ciąg pieszo rowerowy, przebudowane zostały przystanki autobusowe, chodniki oraz wjazdy do posesji. Dodatkowo powstały zieleńce oraz posadzono kilka drzew. Powstało też kilka miejsc parkingowych przy punktach usługowych.

Kilka miesięcy później, w połowie roku, oddano również do użytku przebudowaną drogę rowerową na ul. Zachodniej i Zgierskiej od Manufaktury do Pojezierskiej.

Ul. Matowa już jest asfaltowa

Kolejna gruntówka zyskała utwardzoną nawierzchnię. Zakończyły się prace na ul. Matowej na Rudzie Pabianickiej.

Ulica Matowa przeszła kompleksową modernizację. Po budowie kanalizacji, przebudowano drogę wraz z odwodnieniem. Powstała 5,5 metrowa asfaltowa jezdnia i chodniki wykonane z kostki betonowej 25x25 cm. Przy przejściach i skrzyżowaniach w chodnikach zamontowano płytki wskaźnikowe i kierunkowe dla osób niewidomych. Ponadto wykonany został wlot w ul. Przewodnią oraz ułożono nowe chodniki wzdłuż tej ulicy.

Podczas przebudowy ułożono ok. 1 tys. mkw. asfaltu i ponad 300 mkw. równego chodnika. Ulica Matowa to 197 ulica w ostatnich latach, na której wykonano niezbędną infrastrukturę podziemną, która pozwoliła na odwodnienie drogi i wykonanie utwardzonej nawierzchni z asfaltu lub kostki. Łącznie to ponad 80 km nowych dróg.

Kontakt